La Horde

Búrka v pohári krvi alebo samotná krv ešte dobrý horor nerobí

Romero po francúzsky? Ak ste rovnako naivný ako ja, pravdepodobne vám to už napadlo, keď som spomenul Noc živých mŕtvol. Akákoľvek podobnosť s Romerom však končí pri námete. La Horde vyzerá amatérsky (vo všetkých možných smeroch) vedľa ktoréhokoľvek Romerovho filmu, je jedno, či si na porovnanie zoberieme staručkú Noc alebo najnovšie Survival of the Dead.

17. 6. 2010

Primal

Predkus lásku nezastaví
Zápletka teda nie je nijak zložitá a jej priebeh je predvídateľný. Spracovanie však až takmer prekvapivo dobre funguje. Nízkorozpočtový štýl pôsobí bezprostredne, pritom vôbec nie amatérsky alebo rušivo. Aj keď gore, ktoré tu vidíme, je explicitnosťou značne podpriemerné, jeho vnímanie a prežívanie pôsobí pomerne silne. Odľahlé lesy a auto, ktoré čoskoro stratí svoju funkciu, pôsobia stiesňujúco a beznádejne. Hrozba je z tých slabších, ide predsa len o jednu ženu, len o niečo silnejšiu. Navyše, bojí sa ohňa. Kvalitná je však práca s touto hrozbou a s postavami vo vzťahu k nej.
6. 10. 2011

47 Metrov

Ďalší nenáročný žralok

Do postáv sa napriek všetkému dá celkom vžiť, hlavne do tej s odporom k adrenalínovému zážitku. Svojím spôsobom ide o pomerne uveriteľný scenár, pôsobí akurát trochu príliš komplikovane. Dievčatá sú v klietke na dne mora, žraloky nad nimi pôsobia skôr ako konštanta znemožňujúca ich návrat, než ako bezprostredné a napínavé ohrozenie. Film s nimi do značnej miery aj tak pracuje, nesnaží sa nimi prekvapiť. Napína skôr tým, ako ich dlho neukazuje. Postavy dostáva do situácií, kedy by sme útok žraloka čakali každú chvíľu aj bez toho, aby nám túto hrozbu pripomínal. Vďaka tomu sa zaobíde aj bez lacných ľakačiek, stačí mu len žmýkať prostredie. To je celé ako jedna veľká ľakačka.

27. 7. 2017

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Vittra/ Wither

Pomsta za všetky zlé remaky
Švédom chýbajú skúsenosti s horormi vo všeobecnosti, so zombíckymi obzvlášť. Doteraz údajne vznikol presne jeden. Druhý v poradí sa rozhodol nespoľahnúť sa na originalitu, a radšej si vypožičať know-how z cudziny. Balansuje tesne na hranici plagiátu Evil Dead a volá sa Vittra, po anglicky Wither.

Skupinka mladých ľudí, čo sa vyberie do osamotenej chaty uprostred lesa, je tu o niečo väčšia. Mladé blondíny a šviháci, niektorí v pároch, niektorí hľadajúci pár. Tešia sa na zábavu, no veľa sa im jej nedostane. Prvá náhodou nájde pivnicu, a samozrejme do nej bez váhania vlezie. Vráti sa iná. Najprv si len myslia, že toho veľa vypila. Kým sa nezačne vrhať na ostatných nie preto, že je nadržaná, a nezačne javiť záujem o úplne iné časti cudzích tiel, ako zvyčajne. Koho uloví, ten sa k nej pridá. Ostatným potom nezostane iné, ako sa schovávať a brániť.

6. 12. 2013

Zombeavers

Andrej Gomora | 25. 11. 2014
0
2/10
bizarre, comedy, zombie/infection

Stáva sa každá hlúposť automaticky vtipnou?

Kto má dnes právo nazývať sa zombíkom? Nezačali si už toto oslovenie privlastňovať aj ľudia, ktorým vôbec nepatrí? Podľa Haitskej mytológie malo ísť o oživené mŕtvoly, ktoré ovláda ich vzkriesiteľ. Vznik tejto koncepcie vraj s veľkou pravdepodobnosťou súvisí s rokmi otroctva, ktorým si prešli zakladatelia voodoo na Haiti. V Rommerovskej tradícii ide tiež o oživené mŕtvoly, akurát ich neovláda nikto. Riadia sa len hladom po ľudskom mäse či mozgu. V poslednom čase sa za zombíkov stále častejšie označujú nositelia rôznych nákaz. Že niektoré látky menia správanie ľudí určite nikto nepochybuje. Stačí sa pozrieť v piatok večer do hociktorej krčmy. Lenže dá sa hocikto, kto sa zmenil na krvilačnú beštiu nazvať zombíkom? Hlavne keď sa vôbec nespráva bezmyšlienkovito, ale naopak, výnimočne inteligentne? Nejde tu niekomu náhodou len o tvorenie vtipných slov, ako napríklad Zombeavers?

„Zablokujú prístupové cesty a ich cieľ je jasný. Všetkých pohrýzť, aby aj im narástli žlté špicaté zuby a ploské chvosty."

Veru tak, zombíci sú už aj z bobrov. Možno ide skôr o mutantov, keď sa premenia po styku so zelenou tekutinou. V každom prípade, začnú byť agresívni. Zrovna v tom čase si v domčeku pri ich jazere chcú spraviť oddychový víkend tri mladé slečny. Pôvodný plán bol s frajermi, lenže jednu frajer práve podviedol. Druhý plán bol teda bez frajerov, ale ani ten nevyjde. Splní sa len jedno odhodlanie, vďaka absencii mobilnej siete žiadne komunikovanie so svetom nehrozí. Frajeri predsa prídu, vrátane toho už bývalého. Okrem nich robia slečnám spoločnosť miestni burani, nie zrovna nadšení ich pretŕčaním sa v bikinách. Alebo aj bez nich. Bobry začnú útočiť vo vode, na zemi aj v ľudských obydliach. Všetko je z dreva, nikto sa pred nimi neschová. Zablokujú prístupové cesty a ich cieľ je jasný. Všetkých pohrýzť, aby aj im narástli žlté špicaté zuby a ploské chvosty.

„Hoci je hlavná dejová línia neuveriteľne priblblá, bolo by odvážne nazvať ju vtipnou."

Základná otázka samozrejme je- ide tu o paródiu, alebo takú blbosť myslia vážne? Odpoveď by mala byť jednoznačná, no nie je. Pokusov o humor je vo filme neúrekom. Predovšetkým primitívny humor, snaha byť vtipný absurdnou mierou oplzlostí v rečiach. Ak chcete, pobavte sa, nikto vás súdiť nebude. Tento humor by mohol fungovať ako doplnok, keďže človek si ho ani veľmi nevšimne. Hoci je hlavná dejová línia neuveriteľne priblblá, bolo by odvážne nazvať ju vtipnou. Žiadna z hororových scén totiž nevyznie vtipne, len hlúpo. Bobríci s čudnými očami sa vrhajú na ľudí. Aj tu asi zostala snaha byť vtipný v štádiu úmyslu, potenciál tam pokojne byť mohol. Ale je niečo horšie ako paródia bez vtipu?

„Najsmutnejšie na celom filme je pomerne seriózne vyhotovenie."

Keďže záživná nie je ani medziľudská zložka, ani budovanie hororového napätia, divák sa už nevie dočkať prvej serióznej akcie. Tvorcovia sa asi znova spoliehali na fungovanie humoru, keďže žiadna skutočná akcia nepríde. Bobríci nie sú vôbec hroziví, a aj keď sa na niekoho vrhajú, nebojíme sa, ani sa nebavíme. Cítime sa skrátka hlúpo. Efekty najviac inklinujú k nechutnosti, nie ku klasickému gore. Atmosféra tým pádom nehustne, len náš pocit, že toto skutočne nemáme záujem vidieť. Najsmutnejšie na celom filme je pomerne seriózne vyhotovenie. Herci neoslnia ale ani nenahnevajú, rovnako ako réžia či kamera. Mali sme tu neporovnateľne horšie nakrútené záživnejšie filmy. Tu sa celá námaha sústredila na vytvorenia dokonale nezmyselného diela, a zjavne jej nebolo vôbec málo.

Zombeavers chcel asi byť úlet, ale nič uletené na ňom nie je. Skôr ako o paródiu ide o snahu za každú cenu vytvoriť materiál na parodovanie. Teda nakopiť čo najviac hlúpostí a nezmyslov, ktoré sú dostatočne málo vtipné, aby si z nich ešte mohol robiť žarty niekto iný. Na to by ale tento film potreboval niekoho zaujímať, na čo, žiaľ, nie je dôvod.