13. 4. 2012

1922

Milovať pôdu viac ako ženu

Nejde len o jednoduchý rozdiel v záujmoch manželov. Ona chce žiť v meste, on miluje farmu. Problém je v tom, že pre neho je farma a čo najväčší pozemok jedinou životnou hodnotou. Či jednou z dvoch, tou druhou je syn, o ktorého ho chce manželka tiež obrať. Musí vyrastať s matkou, preto by tiež mal ísť do mesta. Svojím spôsobom ide o obmedzený fanatizmus, kde človek na niečom chorobne lipne, a ničomu nedovolí ho o to obrať. Pritom ani sám nevie, prečo mu na tom tak záleží. Šťastie ani bohatstvo mu pôda veru neprinesie. Tak bol skrátka vychovaný, také boli hodnoty ľudí v roku 1922.

25. 1. 2018

Exists

Nabudúce Lochnesska?
Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.
22. 1. 2015

Atticus Institute

Kedy konečne veda porazí diabla?
Poznáte to, keď niekto niekoho neustále len zosmiešňuje a ponižuje, robí mu zle. Hovoríte si, čo ten človek môže z podobného vzťahu mať, prečo ho okamžite neukončí, nepreruší všetky kontakty s danou osobou. On by možno aj rád, jednoducho to ale nedokáže. Či je to masochizmus, či akási zvrhlá fascinovanosť. Alebo len obdiv, pocit silnej nadradenosti toho druhého, ktorý vyvoláva dojem vyvolenosti, už len zato, že môžete byť v jeho prítomnosti, byť svedkom jeho vyčíňania. Posledná možnosť sa asi najviac hodí do vedeckého prostredia, ako vo filme Atticus Institute.
25. 6. 2015

Zombeavers

Andrej Gomora | 25. 11. 2014
0
2/10
bizarre, comedy, zombie/infection

Stáva sa každá hlúposť automaticky vtipnou?

Kto má dnes právo nazývať sa zombíkom? Nezačali si už toto oslovenie privlastňovať aj ľudia, ktorým vôbec nepatrí? Podľa Haitskej mytológie malo ísť o oživené mŕtvoly, ktoré ovláda ich vzkriesiteľ. Vznik tejto koncepcie vraj s veľkou pravdepodobnosťou súvisí s rokmi otroctva, ktorým si prešli zakladatelia voodoo na Haiti. V Rommerovskej tradícii ide tiež o oživené mŕtvoly, akurát ich neovláda nikto. Riadia sa len hladom po ľudskom mäse či mozgu. V poslednom čase sa za zombíkov stále častejšie označujú nositelia rôznych nákaz. Že niektoré látky menia správanie ľudí určite nikto nepochybuje. Stačí sa pozrieť v piatok večer do hociktorej krčmy. Lenže dá sa hocikto, kto sa zmenil na krvilačnú beštiu nazvať zombíkom? Hlavne keď sa vôbec nespráva bezmyšlienkovito, ale naopak, výnimočne inteligentne? Nejde tu niekomu náhodou len o tvorenie vtipných slov, ako napríklad Zombeavers?

„Zablokujú prístupové cesty a ich cieľ je jasný. Všetkých pohrýzť, aby aj im narástli žlté špicaté zuby a ploské chvosty."

Veru tak, zombíci sú už aj z bobrov. Možno ide skôr o mutantov, keď sa premenia po styku so zelenou tekutinou. V každom prípade, začnú byť agresívni. Zrovna v tom čase si v domčeku pri ich jazere chcú spraviť oddychový víkend tri mladé slečny. Pôvodný plán bol s frajermi, lenže jednu frajer práve podviedol. Druhý plán bol teda bez frajerov, ale ani ten nevyjde. Splní sa len jedno odhodlanie, vďaka absencii mobilnej siete žiadne komunikovanie so svetom nehrozí. Frajeri predsa prídu, vrátane toho už bývalého. Okrem nich robia slečnám spoločnosť miestni burani, nie zrovna nadšení ich pretŕčaním sa v bikinách. Alebo aj bez nich. Bobry začnú útočiť vo vode, na zemi aj v ľudských obydliach. Všetko je z dreva, nikto sa pred nimi neschová. Zablokujú prístupové cesty a ich cieľ je jasný. Všetkých pohrýzť, aby aj im narástli žlté špicaté zuby a ploské chvosty.

„Hoci je hlavná dejová línia neuveriteľne priblblá, bolo by odvážne nazvať ju vtipnou."

Základná otázka samozrejme je- ide tu o paródiu, alebo takú blbosť myslia vážne? Odpoveď by mala byť jednoznačná, no nie je. Pokusov o humor je vo filme neúrekom. Predovšetkým primitívny humor, snaha byť vtipný absurdnou mierou oplzlostí v rečiach. Ak chcete, pobavte sa, nikto vás súdiť nebude. Tento humor by mohol fungovať ako doplnok, keďže človek si ho ani veľmi nevšimne. Hoci je hlavná dejová línia neuveriteľne priblblá, bolo by odvážne nazvať ju vtipnou. Žiadna z hororových scén totiž nevyznie vtipne, len hlúpo. Bobríci s čudnými očami sa vrhajú na ľudí. Aj tu asi zostala snaha byť vtipný v štádiu úmyslu, potenciál tam pokojne byť mohol. Ale je niečo horšie ako paródia bez vtipu?

„Najsmutnejšie na celom filme je pomerne seriózne vyhotovenie."

Keďže záživná nie je ani medziľudská zložka, ani budovanie hororového napätia, divák sa už nevie dočkať prvej serióznej akcie. Tvorcovia sa asi znova spoliehali na fungovanie humoru, keďže žiadna skutočná akcia nepríde. Bobríci nie sú vôbec hroziví, a aj keď sa na niekoho vrhajú, nebojíme sa, ani sa nebavíme. Cítime sa skrátka hlúpo. Efekty najviac inklinujú k nechutnosti, nie ku klasickému gore. Atmosféra tým pádom nehustne, len náš pocit, že toto skutočne nemáme záujem vidieť. Najsmutnejšie na celom filme je pomerne seriózne vyhotovenie. Herci neoslnia ale ani nenahnevajú, rovnako ako réžia či kamera. Mali sme tu neporovnateľne horšie nakrútené záživnejšie filmy. Tu sa celá námaha sústredila na vytvorenia dokonale nezmyselného diela, a zjavne jej nebolo vôbec málo.

Zombeavers chcel asi byť úlet, ale nič uletené na ňom nie je. Skôr ako o paródiu ide o snahu za každú cenu vytvoriť materiál na parodovanie. Teda nakopiť čo najviac hlúpostí a nezmyslov, ktoré sú dostatočne málo vtipné, aby si z nich ešte mohol robiť žarty niekto iný. Na to by ale tento film potreboval niekoho zaujímať, na čo, žiaľ, nie je dôvod.