23. 2. 2017

13. 4. 2012

The Sacrament

Zaujíma vás fiktívny dokument o skutočnej udalosti?
Hoci nejde o pravidlo, veľká väčšina dokumentárne nakrútených hororov obsahuje nadprirodzené prvky. Tie ich asi najlepšie odlíšia od dokumentov, tak ako mockumenty zjavná pritiahnutosť za vlasy. Veď malo by zmysel nakrúcať found footage alebo mockumentary o udalostiach, ktoré sa pokojne mohli skutočne odohrať? Nuž, niekto si zjavne myslí, že áno. Na tému fanatických siekt a masakru v Jonestowne nakrútili horor s názvom The Sacrament.
2. 7. 2014

12. 7. 2018

18. 10. 2013

Zombeavers

Andrej Gomora | 25. 11. 2014
0
2/10
bizarre, comedy, zombie/infection

Stáva sa každá hlúposť automaticky vtipnou?

Kto má dnes právo nazývať sa zombíkom? Nezačali si už toto oslovenie privlastňovať aj ľudia, ktorým vôbec nepatrí? Podľa Haitskej mytológie malo ísť o oživené mŕtvoly, ktoré ovláda ich vzkriesiteľ. Vznik tejto koncepcie vraj s veľkou pravdepodobnosťou súvisí s rokmi otroctva, ktorým si prešli zakladatelia voodoo na Haiti. V Rommerovskej tradícii ide tiež o oživené mŕtvoly, akurát ich neovláda nikto. Riadia sa len hladom po ľudskom mäse či mozgu. V poslednom čase sa za zombíkov stále častejšie označujú nositelia rôznych nákaz. Že niektoré látky menia správanie ľudí určite nikto nepochybuje. Stačí sa pozrieť v piatok večer do hociktorej krčmy. Lenže dá sa hocikto, kto sa zmenil na krvilačnú beštiu nazvať zombíkom? Hlavne keď sa vôbec nespráva bezmyšlienkovito, ale naopak, výnimočne inteligentne? Nejde tu niekomu náhodou len o tvorenie vtipných slov, ako napríklad Zombeavers?

„Zablokujú prístupové cesty a ich cieľ je jasný. Všetkých pohrýzť, aby aj im narástli žlté špicaté zuby a ploské chvosty."

Veru tak, zombíci sú už aj z bobrov. Možno ide skôr o mutantov, keď sa premenia po styku so zelenou tekutinou. V každom prípade, začnú byť agresívni. Zrovna v tom čase si v domčeku pri ich jazere chcú spraviť oddychový víkend tri mladé slečny. Pôvodný plán bol s frajermi, lenže jednu frajer práve podviedol. Druhý plán bol teda bez frajerov, ale ani ten nevyjde. Splní sa len jedno odhodlanie, vďaka absencii mobilnej siete žiadne komunikovanie so svetom nehrozí. Frajeri predsa prídu, vrátane toho už bývalého. Okrem nich robia slečnám spoločnosť miestni burani, nie zrovna nadšení ich pretŕčaním sa v bikinách. Alebo aj bez nich. Bobry začnú útočiť vo vode, na zemi aj v ľudských obydliach. Všetko je z dreva, nikto sa pred nimi neschová. Zablokujú prístupové cesty a ich cieľ je jasný. Všetkých pohrýzť, aby aj im narástli žlté špicaté zuby a ploské chvosty.

„Hoci je hlavná dejová línia neuveriteľne priblblá, bolo by odvážne nazvať ju vtipnou."

Základná otázka samozrejme je- ide tu o paródiu, alebo takú blbosť myslia vážne? Odpoveď by mala byť jednoznačná, no nie je. Pokusov o humor je vo filme neúrekom. Predovšetkým primitívny humor, snaha byť vtipný absurdnou mierou oplzlostí v rečiach. Ak chcete, pobavte sa, nikto vás súdiť nebude. Tento humor by mohol fungovať ako doplnok, keďže človek si ho ani veľmi nevšimne. Hoci je hlavná dejová línia neuveriteľne priblblá, bolo by odvážne nazvať ju vtipnou. Žiadna z hororových scén totiž nevyznie vtipne, len hlúpo. Bobríci s čudnými očami sa vrhajú na ľudí. Aj tu asi zostala snaha byť vtipný v štádiu úmyslu, potenciál tam pokojne byť mohol. Ale je niečo horšie ako paródia bez vtipu?

„Najsmutnejšie na celom filme je pomerne seriózne vyhotovenie."

Keďže záživná nie je ani medziľudská zložka, ani budovanie hororového napätia, divák sa už nevie dočkať prvej serióznej akcie. Tvorcovia sa asi znova spoliehali na fungovanie humoru, keďže žiadna skutočná akcia nepríde. Bobríci nie sú vôbec hroziví, a aj keď sa na niekoho vrhajú, nebojíme sa, ani sa nebavíme. Cítime sa skrátka hlúpo. Efekty najviac inklinujú k nechutnosti, nie ku klasickému gore. Atmosféra tým pádom nehustne, len náš pocit, že toto skutočne nemáme záujem vidieť. Najsmutnejšie na celom filme je pomerne seriózne vyhotovenie. Herci neoslnia ale ani nenahnevajú, rovnako ako réžia či kamera. Mali sme tu neporovnateľne horšie nakrútené záživnejšie filmy. Tu sa celá námaha sústredila na vytvorenia dokonale nezmyselného diela, a zjavne jej nebolo vôbec málo.

Zombeavers chcel asi byť úlet, ale nič uletené na ňom nie je. Skôr ako o paródiu ide o snahu za každú cenu vytvoriť materiál na parodovanie. Teda nakopiť čo najviac hlúpostí a nezmyslov, ktoré sú dostatočne málo vtipné, aby si z nich ešte mohol robiť žarty niekto iný. Na to by ale tento film potreboval niekoho zaujímať, na čo, žiaľ, nie je dôvod.