hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

I Spit on Your Grave (2010)

Film, pri ktorom sa odchádza z kina
Od 70. rokov sa toho síce v horore veľa zmenilo, no ak ide o hixploitation, pravidlá ostali rovnaké. Mestské dievča vs. „vidláci" je konflikt, ktorý stále funguje, tak ako stále funguje nevraživosť medzi mestami a dedinami.  
13. 2. 2011

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

Al morir la matinée

Zažiť v kine skutočný horor

Začiatok je mierne pomalý, vyžíva sa hlavne v tom, čoho je v celom filme najviac- kinofilstve. Sme v kine. Všade sú filmové plagáty, dostaneme sa do miestnosti premietačov, priamo k premietaciemu zariadeniu, bavíme sa o jeho obsluhe. Nejde o žiadne intelektuálne debaty, ide tu o vášeň v jej jednoduchej až primitívnej podobe. Milovať kino bez zbytočného premýšľania, milovať krv, akciu, jačanie od hrôzy. A vyznať sa z lásky k talianskemu giallu, syntetizátorovej hudbe, ktorá ho sprevádzala, jeho sýtym farbám a estetickému zobrazovaniu násilia. To zjavne milujú aj v Uruguaji, film nazvali Al morir la matinée.

26. 3. 2021

Smrtiaci príliv

Viac o kráske než o žralokovi

V roku 1891 vypísal multimilionár žijúci v New Yorku Hermann Oelrichs odmenu 500 dolárov za dôkaz, že žralok je schopný napadnúť človeka. Keď sa v roku 1916 odohrala v New Jersey séria žraločích útokov, ktorej padli za obeť štyria ľudia, prinajmenšom jedny noviny ich spočiatku pripisovali morským korytnačkám. Natoľko nevinný imidž vtedy ešte žraloky mali. Najzásadnejšiu ranu mu samozrejme zasadil film Čeľuste v roku 1975, odvtedy sa krvilační žraloci stali neodmysliteľnou súčasťou kultúry. Znova raz tak o nich hovorí dielo s názvom Smrtiaci príliv.

5. 9. 2016

recenzie.

Bliss

Andrej Gomora | 5. 11. 2019
0
7/10          
žáner:
bizarre, psycho, vampire

Umelcov poháňajú drogy. A krv.


Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

„Je živel, a necháva sa unášať svojím vnútrom a zložitými procesmi, ktoré sa v ňom odohrávajú.“

Jej počiatočné zobrazenie pritom obsahuje až trochu priveľa klišé a povrchného zobrazenia. Nedodržiava termíny, neplatí nájom, agent s ňou stratil trpezlivosť, priateľ je zase len lúzer. Jej tvorba bola vždy radikálna a nekompromisná, a ona tiež, nikdy si nevážila ani len vlastných fanúšikov. Je živel, a necháva sa unášať svojím vnútrom a zložitými procesmi, ktoré sa v ňom odohrávajú. Úvod ladený v tomto duchu nemusí rovno odradiť, nie je ale nijako záživný a nepôsobí ani sľubne po hororovej stránke. Tak nejak je to aj s prvým zlým tripom, či len tripom. Ten sa snaží byť ťaživý a v nejakej miere takým aj je. Na nás postavy zatiaľ pôsobia skôr iritujúco a nezaujímavo, preto ani prvý intenzívny drogový zážitok nebude výrazne iný.

„Intenzívne sa pracuje s kamerou a svetelnými efektmi, rovnako ako s hudbou.“

Po hororovej stránke sa vlastne rozbiehame pomaly, hoci to, kam sa dopracujeme, bude určite stáť zato. Príde nahota a orgie, trochu zvráteností snažiacich sa vyznieť temne a nepríjemne, nejakým spôsobom sú ale stále príliš povrchné a nedramatické. Intenzívne sa pracuje s kamerou a svetelnými efektmi, rovnako ako s hudbou. Je nám jasné, čo v nás chcú navodiť a samotná práca s týmito prostriedkami nie je celkom zlá. Chýbajú nám očakávania, náznaky, že by sa mohlo skutočne začať niečo diať, okrem drogového chaosu a podivného no nevinného vyčíňania skôr nesympatických postáv.

„Nenávisť sa mieša s hladom a potreba ovládať zlé pudy s chuťou všetkých vo svojom okolí odvrhnúť.“

Násilie prichádza postupne a vlastne je ho spočiatku trochu ťažké rozoznať. Hrdinka si uvedomuje, že to, čo sa s ňou deje, už nie je normálne. Cítime jej vnútorný zmätok, neistotu a slabosť. Potom začneme cítiť aj jej hlad. Jeho zakomponovanie do osobnosti postavy pôsobí skutočne výborne. Jednak sa stáva jej problémom, neovládateľným zlom v jej vnútre s ktorým by možno aj chcela niečo robiť, vlastne ju to svojím spôsobom trápi. Svojím spôsobom ale aj nie. Jej pozícia vo vzťahu k spoločnosti je všeobecne nepriateľská, vidíme ako sa rozchádza so všetkými ľuďmi vo svojom okolí. Ako sa cíti izolovaná, na čo v sebe pociťuje to zlo. Nenávisť sa mieša s hladom a potreba ovládať zlé pudy s chuťou všetkých vo svojom okolí odvrhnúť. Skrátka ich umlčať a zbaviť sa ich.

„Krv celkove výborne zapadne do nastolenej estetiky, ako keby bola tým, čo v nej dovtedy práve chýbalo.“

Násilné scény gradujú a asi v polovici filmu by sme zďaleka nečakali, čo všetko ešte uvidíme. Budú nápadité a miestami vtipné, pritom skutočne intenzívne. Krv celkove výborne zapadne do nastolenej estetiky, ako keby bola tým, čo v nej dovtedy práve chýbalo. Viacero scén bude pekných a štýlových, vytrvá v nich nádych nezmyselnosti z predošlého priebehu. Tu nám už ale neprekáža, zmysel prišiel práve s krvavou estetikou a všetky tie scény kde sa predvádza hlavná hrdinka krvavá, polonahá, uprostred svojich obetí a umeleckého diela sa javia ako plne dostatočné vyvrcholenie.

Bliss nie je zďaleka film pre každého diváka. Ide si svojou rušivou cestou a je pozitívne, že sa vôbec dopracujem niekam. Ak máte radi estetickú ťaživosť a vyžívanie sa v štýlovej brutalite, určite by vás aj napriek svojím nedostatok mal potešiť. Keďže svoje hlavné ciele nakoniec plní veľmi dobre. Ak túžite vidieť obyčajný horor a nie niečo chaotické, z čoho vám akurát bude zle, rozhodne sa mu radšej vyhnite.

 

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy