hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

Cult of Chucky

Chucky dospieva

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

27. 10. 2017

Burning Bright

Konečne dobrý horor so zvieraťom
Ľudia najviac platia za to, čoho sa najviac boja. Aspoň o tom je presvedčený John, ktorý sa rozhodne prerobiť svoj dom na safari ranč. Hlavnou atrakciou má byť tiger, ktorého pre jeho divú povahu nechceli ani v cirkuse. 18. 10. 2010

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

Liek na život

Do Švajčiarska chodia bohatí odpočívať. Večne odpočívať.

Generálny riaditeľ veľkej finančnej firmy, pán Pembroke, odišiel na liečenie do švajčiarskych álp. Kolegom poslal zvláštny list. Celkom podľa neho zanevrel na honbu za peniazmi a svoj dovtedajší spôsob života. Asi sa zbláznil. Firma ho potrebuje, musí podpísať jej predaj. A možno by na neho rovno mohli hodiť aj nejaké nezrovnalosti. Pošlú po neho jedného z ich pôvodcov, mladučkého Lockharta. Tomu sa po troche snahy podarí k Pembrokeovi dostať a čiastočne ho aj na návrat presvedčiť. Veci sa ale skomplikujú, Lockhart si pri nehode zlomí nohu a musí v sanatóriu zostať. Na tom mieste je niečo zvláštne. Obyvatelia blízkej dediny ho nenávidia, o bývalom majiteľovi kolujú čudné historky. Vraj chcel mať dieťa s vlastnou sestrou a v ich svadobnú noc ju dedinčania prišli zlynčovať. Všetci pacienti sa správajú zvláštne, nikto nechce odísť. Prečo aj, vysvetľuje Hannah, jediná mladučká pacientka. Neprekážajú jej ani všadeprítomné úhory?

23. 2. 2017

recenzie.

Let Me In

Afonka Soby | 19. 1. 2011
1
6/10          
žáner:
vampire

Nech vojde Hollywood


Keď švédskemu režisérovi Tomasovi Alfredsonovi ponúkli, aby nakrútil americký remake svojho hororu Let the Right One In, povedal, že je už pristarý na to, aby nakrúcal ten istý príbeh dvakrát. „Remejkovať" by sa podľa neho mali navyše filmy, ktoré nie sú dobré, a preto ich treba vylepšiť. Svoj film, samozrejme, nepokladá za taký zlý, aby ho bolo treba vylepšovať. Nakoniec, celosvetovo dodnes získal viac ako 60 kritických ocenení. Hollywood sa však riadi inou filozofiou ako Alfredson: rob to, na čom môžeš zarobiť. Z toho pohľadu je Let the Right One In priam ideálnym adeptom na remake. Nízky rozpočet, veľké zárobky a navyše aj pozitívny kritický ohlas. Jednoducho, Alfredson vytvoril produkt, ktorý Hollywoodu určite stojí za zopakovanie.

„Reeves nemal v pláne prerobiť Alfredsonov film, ale vytvoriť novú adaptáciu knižky."

Preto americké štúdio Hammer dlho neotáľalo a práva na remake získalo už v roku 2008. Meno režiséra bolo fanúšikom originálu dlho známe už pred začatím nakrúcania a vyvolalo veľké očakávania. Matt Reeves, režisér dnes už hádam aj kultového Cloverfieldu, by zrejme mohol podať víziu, ktorá by sa minimálne vyrovnávala švédskemu prekvapeniu. Nechal sa počuť, že nemá v pláne jednoducho prerobiť Alfredsonov film, ale vytvoriť novú adaptáciu knižky, podľa ktorej bol nakrútený. Nikdy sa však zároveň v rozhovoroch netajil, že vo svojej verzii z Alfredsonovej adaptácie tak trochu odkukával. Ak mu budeme veriť, robil to preto, lebo si ctí prácu švédskeho režiséra a jeho verziu pokladá za skvelú. Môžeme si však aj pomyslieť, že nič lepšieho jednoducho nevymyslel.

Na obhajobu Reevesa však treba povedať, že prerobiť taký jednoduchý príbeh, ako má Let the Right One In, pri snahe zachovať všetko to, pre čo si fanúšikovia obľúbili pôvodný film, je určite náročné. Nečítal som knihu Johna A. Lindqvista, no jej prvé filmové spracovanie bolo vlastne sledom kľúčových scén, z ktorých možno ťažko niečo vypustiť bez toho, aby príbeh nič nestratil. Reeves preto mení iba to, čo musí. Predovšetkým je to názov filmu: z poetického Let the Right One In/Nech vojde ten pravý sa stalo nástojčivejšie Let Me In/Pusti ma dnu. Zo švédskeho zasneženého sídliska sme sa presunuli do zasneženého predmestia mestečka Los Alamos v Novom Mexiku. Dvanásťročný šikanovaný chlapec Oskar sa v novom filme volá Owen a dievča upírka, s ktorou nadviaže zvláštny citový vzťah, už nie je Eli, ale Abby. Základná premisa je však rovnaká a ponúka takisto dobre namixovanú zmes drámy a hororu, ktorá preslávila prvý film.

„Nový film je tomu pôvodnému až akosi príliš podobný."

Matt Reeves si však uvedomoval, že nakrúca film primárne určený publiku, ktoré od neho očakáva, že jeho verzia bude ostrejšia, temnejšia a agresívnejšia. Preto keď Owena šikanujú jeho spolužiaci, dávajú mu do tela viac. Preto keď sa Abby zmení na upírku, trhá mäso,  cerí zuby a skáče cez ploty. Napriek tomu je však nový film tomu pôvodnému až akosi príliš podobný. Reeves odmietol akékoľvek väčšie zmeny či odklony od predlohy a rozhodol sa, že americkému publiku jednoducho prerozpráva ten istý príbeh o šikanovanom chlapcovi, ktorému jeho zvláštna upírska kamarátka pomáha nadobudnúť sebavedomie a postaviť sa svojmu strachu. Jediný výraznejší odklon nastal vo vedľajších postavách, medzi ktorými pribudla postava detektíva, ktorý príbeh istým spôsobom rámcuje. Či už bol však detektív v knihe, alebo nie, do príbehu nič nepridáva a určite nie je tou očakávanou zmenou, ktorú sme od Reevesa čakali.

„Čo už raz vyšlo, sa tu možno preženie, párkrát podčiarkne a vykričí, no neprekročí nalinajkované hranice."

Bohužiaľ, ako film sledujeme, postupne nám dochádza, že Reevesovi už neostáva veľa tromfov. Chvíľu možno naivne dúfame, že svoju invenciu vloží do záverečného zúčtovania v bázene, nakoniec sa však aj táto nádej rozplynie. Niežeby jeho poňatie a jednotlivé zábery boli zlé, sú však až príliš „ukradnuté" z Alfredsonovho filmu, alebo ak chcete, príliš inšpirované svojím vzorom. Agresívnejší, ostrejší, temnejší? Možno v niektorých detailoch či scénach, v konečnom dôsledku však filmu rozhodne chýba odvaha pustiť sa do niečoho skutočne iného a nového. Čo už raz vyšlo, sa tu možno preženie, párkrát podčiarkne a vykričí, no neprekročí nalinajkované hranice. Jeho verzia vôbec nie je zlá. Má lepší soundtrack ako originál, je možno lepšou drámou a určite lepším a poctivejším hororom, má dokonca lepších hercov ako Alfredsonov film, no to rozhodne nestačí na to, aby som si povedal, že tento remake nebol zbytočný.

Ak pridáte farby do čiernobieleho filmu, nemusíte ho tým nutne vylepšiť. Možno iba vytvoríte farebný film. Niečo podobné platí aj v prípade Let Me In. Film získal nové farby, no veľa sa toho nezmenilo. Jedinou skutočnou pridanou hodnotou je tak Chloe Moretz (Kick-Ass, čoskoro aj Emily the Strange) v netypickej úlohe večne smutnej Abby. A ak viete po anglicky, možno vás film osloví aj tým, že na rozdiel od švédskeho originálu sa nebudete musieť trápiť s titulkami. Tým sa však môže pochváliť akýkoľvek americký remake.

Galéria k článku
Diskusia k článku (1 príspevok) Pridať príspevok
for me peter
28. 9. 2013, 21:20

Moj problem je asi ten, ze som nevidel Let the right one in...vlastne pre mna osobne to je len vyhoda...aj ked nemozem porovnavat (ved zrejme ani velmi nie je co) som nesmierne rad, ze som videl tuto verziu...za seba 8,5/10. Fantasticke "detske" herecke vykony...chloe is ****. Najlepsia upirina co som videl. http://www.youtube.com/watch?v=VLFfSDEA26o

Odporúčané filmy