Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

Lesbian Vampire Killers

Afonka Soby | 18. 8. 2010
0
7/10
comedy, vampire

Na lesby platí meč s kokotom

Jimmyho opustila priateľka a jeho večne nadržaný kamarát Fletcher už dlho "nezasunul". Preto sa dohodnú na spoločnom výlete, od ktorého každý očakáva zrejme niečo iné. Šípka hodená do mapy rozhodne: pôjde sa do dedinky Gragwich. Práve v tom čase však prichádzajú do dedinky aj sexi študentky folklóru a starých povier (zaujímavý odbor :), ktoré sa rozhodli preskúmať pravdivosť miestnej legendy o lesbických upírkach (zaujímavá legenda :). Fletch už pomaly vyťahuje svoju bohatú zásobu kondómov, no najskôr musí nakopnúť pár upírskych zadkov. A pomáhať mu v tom má Jimmy, ktorý je, ako sa ukáže, osudovo predurčený zachrániť svet, a meč s rukoväťou v tvare penisu! Ak by ste v tom mali náhodou chaos, Fletcher vám to nakoniec všetko vysvetlí: „Je to celé o meči s kokotom a desivých veciach".

Moderných hororových paródií máme v súčasnosti na výber viac. Väčšinou ide o americké počiny (aktuálne napr. Stan Helsing či Vampires Suck), ktoré sa hlásia k duchu Scary Movie, t.  j. parodujú známe filmy, odvolávajú sa na známe scény, hrdinov či hlášky. Na rozdiel od série Scary Movie ide však o totálne „trapošiny", ktoré u kritikov aj divákov väčšinou nepresiahnu hranicu troch percent. Je tu však aj iná vlna, ktorú naštartovali Briti výborným Shaun of the Dead. Majú inteligentnejší humor a nie sú to len pozliepané odvolávky na iné produkcie. A keď už si uťahujú z konkrétnych filmov, robia to nepriamo, nevystavajú na tom celú dejovú líniu. Lesbian Vampire Killers patrí, našťastie, k tejto vlne a opäť dokazuje, že Briti a hororové paródie jednoducho idú k sebe.

LVK preberá niektoré prvky z teenage komédií. Máme tu viaceré sexi lesbické scény, večne nadržaného „buddyho", ktorému ide najmä o to, aby zasunul („Viem, že sa tu deje niečo dosť divného, ale je nejaká možnosť, že by sme si to nevšímali?"), je tu „meč s kokotom", hrdinky s menami ako Heidi, Anke a Lotte, no celé je to šikovne navlečené do hororového kabáta: kostrou príbehu je temná legenda o upírkach, sú tu okultné sily a kňaz, ktorý zastupuje úlohu Van Helsinga. Nespomínam si, že by som bol niekedy videl takýto vydarený žánrový mix, dokonca ani na to, že by sa o to niekto vôbec pokúšal.

V hororových pasážach si možno spomeniete na majstra americkej paródie Mela Brooksa a jeho výborné Drakuloviny. LVK je viac sexi, no štýl je podobný. Predovšetkým v tom, že tu sa parodujú klasickí upíri, t. j. tí s čiernymi plášťami, ktorým treba vraziť kôl do srdca, nie idoly teenageriek, ktorí sa na slnku ligocú. To je vlastne možno najväčšia (a jediná) výhrada k LVK. Niekto môže mať názor, že horory, a zvlášť tie o upíroch, sa za posledné roky niekam posunuli, a ak chce človek vytvoriť modernú paródiu, mal by tento vývoj rešpektovať. Jediný znak modernejšej éry, mobil, je Fletcherom nekompromisne zlikvidovaný hneď v úvode, možno ako varovanie, že tento film nebude reagovať na nič súčasné.

Lesbian Vampire Killers nie je komédiou roku, nie je ani najlepšou hororovou paródiou. Je však až zarážajúce, že napriek doslova idiotskému deju nemá žiadne vyslovene slabé momenty. Nespomínam si ani na jednu scénu, pri ktorej by mi bolo trápne, na žiaden zbytočne naťahovaný vtip, dokonca napriek inšpirácii teenage komédiami tu nenájdete žiaden lacný „prdiaci" humor. Možno sa nebudete rehotať pri každej scéne, no som si istý, že väčšinu filmu budete mať úsmev na tvári. A ak nie, sú tam predsa lesbické upírky! :)