12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Lesbian Vampire Killers

Afonka Soby | 18. 8. 2010
0
7/10
comedy, vampire

Na lesby platí meč s kokotom

Jimmyho opustila priateľka a jeho večne nadržaný kamarát Fletcher už dlho "nezasunul". Preto sa dohodnú na spoločnom výlete, od ktorého každý očakáva zrejme niečo iné. Šípka hodená do mapy rozhodne: pôjde sa do dedinky Gragwich. Práve v tom čase však prichádzajú do dedinky aj sexi študentky folklóru a starých povier (zaujímavý odbor :), ktoré sa rozhodli preskúmať pravdivosť miestnej legendy o lesbických upírkach (zaujímavá legenda :). Fletch už pomaly vyťahuje svoju bohatú zásobu kondómov, no najskôr musí nakopnúť pár upírskych zadkov. A pomáhať mu v tom má Jimmy, ktorý je, ako sa ukáže, osudovo predurčený zachrániť svet, a meč s rukoväťou v tvare penisu! Ak by ste v tom mali náhodou chaos, Fletcher vám to nakoniec všetko vysvetlí: „Je to celé o meči s kokotom a desivých veciach".

Moderných hororových paródií máme v súčasnosti na výber viac. Väčšinou ide o americké počiny (aktuálne napr. Stan Helsing či Vampires Suck), ktoré sa hlásia k duchu Scary Movie, t.  j. parodujú známe filmy, odvolávajú sa na známe scény, hrdinov či hlášky. Na rozdiel od série Scary Movie ide však o totálne „trapošiny", ktoré u kritikov aj divákov väčšinou nepresiahnu hranicu troch percent. Je tu však aj iná vlna, ktorú naštartovali Briti výborným Shaun of the Dead. Majú inteligentnejší humor a nie sú to len pozliepané odvolávky na iné produkcie. A keď už si uťahujú z konkrétnych filmov, robia to nepriamo, nevystavajú na tom celú dejovú líniu. Lesbian Vampire Killers patrí, našťastie, k tejto vlne a opäť dokazuje, že Briti a hororové paródie jednoducho idú k sebe.

LVK preberá niektoré prvky z teenage komédií. Máme tu viaceré sexi lesbické scény, večne nadržaného „buddyho", ktorému ide najmä o to, aby zasunul („Viem, že sa tu deje niečo dosť divného, ale je nejaká možnosť, že by sme si to nevšímali?"), je tu „meč s kokotom", hrdinky s menami ako Heidi, Anke a Lotte, no celé je to šikovne navlečené do hororového kabáta: kostrou príbehu je temná legenda o upírkach, sú tu okultné sily a kňaz, ktorý zastupuje úlohu Van Helsinga. Nespomínam si, že by som bol niekedy videl takýto vydarený žánrový mix, dokonca ani na to, že by sa o to niekto vôbec pokúšal.

V hororových pasážach si možno spomeniete na majstra americkej paródie Mela Brooksa a jeho výborné Drakuloviny. LVK je viac sexi, no štýl je podobný. Predovšetkým v tom, že tu sa parodujú klasickí upíri, t. j. tí s čiernymi plášťami, ktorým treba vraziť kôl do srdca, nie idoly teenageriek, ktorí sa na slnku ligocú. To je vlastne možno najväčšia (a jediná) výhrada k LVK. Niekto môže mať názor, že horory, a zvlášť tie o upíroch, sa za posledné roky niekam posunuli, a ak chce človek vytvoriť modernú paródiu, mal by tento vývoj rešpektovať. Jediný znak modernejšej éry, mobil, je Fletcherom nekompromisne zlikvidovaný hneď v úvode, možno ako varovanie, že tento film nebude reagovať na nič súčasné.

Lesbian Vampire Killers nie je komédiou roku, nie je ani najlepšou hororovou paródiou. Je však až zarážajúce, že napriek doslova idiotskému deju nemá žiadne vyslovene slabé momenty. Nespomínam si ani na jednu scénu, pri ktorej by mi bolo trápne, na žiaden zbytočne naťahovaný vtip, dokonca napriek inšpirácii teenage komédiami tu nenájdete žiaden lacný „prdiaci" humor. Možno sa nebudete rehotať pri každej scéne, no som si istý, že väčšinu filmu budete mať úsmev na tvári. A ak nie, sú tam predsa lesbické upírky! :)