Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Jeruzalem

Úvod do biblickej Apokalypsy
Mali sme tu The Den a Unfriended nakrútene cez webkameru počítača. Pomaly už ale aj tak prestáva byť potrebné vysvetľovať, ako záznam určitej etapy ľudského života vznikol. Aj tak nás stále niekto špehuje, existuje ešte vôbec možnosť zomrieť sám a v pokoji? Čoskoro budeme mať v hlavách čipy, tie zaznamenajú nielen čo vidíme, ale aj čo počujeme a cítime. Namiesto pozerania hororu nám ho budú premietať priamo do hlavy. Vtedy až pocítime, čo to je smrteľná hrôza. Kým čakáme na podobné technológie, máme tu ešte horor nakrútený cez inteligentné okuliare, teda len kúsok od mozgu. Volá sa podľa miesta, kde sa odohráva, Jeruzalem.
12. 4. 2016

The Devil Inside

Malý dôvod na návštevu kina
Zrejme je to lacné. Možno toto si hovoríte, keď trocha sledujete hororový žáner (nielen to úbohé percento z neho, ktorá sa dostane do našej distribúcie) a zaskočil vás nedávny boom tzv. „found footage" filmov, t. j. hororov, ktoré sa svojou formou tvária ako posledné zábery pred smrťou. 3. 3. 2012

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

21. 9. 2015

Excision

Andrej Gomora | 11. 2. 2013
0
6/10
comedy, independent, psycho, teen

Carrie na antidepresívach

Bez ohľadu na svoje kvality sa žiaden film s Traci Lords nemusí báť, že zostane nepovšimnutý. Asi najznámejšia porno herečka mimo komunity porno divákov, a asi jediná ktorej sa podarilo spraviť akú takú kariéru aj v mainstreamovom filme. Okrem fanúšikov bude mať vždy aj svoj nie najšťastnejší životný príbeh, ktorý z nej robí atrakciu. Keď môžeme vzhľadom na jej obsadzovanosť predpokladať, že herecké schopnosti má aspoň priemerné, v poslednom filme sa jej podarilo veľmi príjemne prekvapiť. Je to horor, a volá sa Excision.

Traci tu znázorňuje despotickú a puritánsku matku dvoch dcér. Mladšia je jej miláčik, vychovaná a kultivovaná. Potrebuje neustálu oporu a starostlivosť, keďže sa narodila s cystickou fibrózou a kedykoľvek môže zomrieť. Hlavná postava filmu, staršia Pauline, je po telesnej stránke viac menej zdravá. Čo sa týka jej psychiky, diagnózu sa nedozvieme, v každom prípade sa ale úplne normálnou nazvať nedá. Nedbá o svoj vzhľad ani správanie, vo vzťahu k ľuďom je chladnokrvná a cynická. Na rozdiel od iných stredoškolských čudákov sa ale neuťahuje do ústrania, nebojí sa ostatných. Rovnaké opovrhovanie aké prejavujú jej, prejavuje aj ona iným, a čo do šikanovania v ničom nezaostáva. Rovnako bez úcty ako s kýmkoľvek iným sa každý večer rozpráva aj s bohom. Jej sny sú plné krvi, rezania a mŕtvol. Túži sa totiž stať doktorkou, a nad lekárskymi knihami trávi väčšinu svojho času. Rodina má nakoniec aj otca, doma takmer bez prejavov svojej osobnosti, všetky ich náznaky v zárodku potláča jeho manželka.

„Od jej zjavnej predlohy Carrie ju odlišuje, že nie je chudera. V konfliktoch sa vyžíva, a chudákov robí skôr ona z normálnych ľudí."

Dej filmu pozostáva z málo dramatických incidentov, ktoré nám postavy opisujú. Hlavné je čudácke správanie Pauline. Zjavne má svoju jasnú predstavu o živote a nenechá si ju nijako nabúrať. Nie je lenivá ani hlúpa, ale nedá sa tlačiť do vecí, o ktoré nemá záujem. V škole svoj intelekt koncentruje len kam sa jej zachce, a s niektorými predmetmi sa vôbec neunúva. V súkromnom živote bez problémov dosiahne čo chce, ale popularita to samozrejme nie je. Aj keď nie je zlá, pohľad na jej pohŕdanie všetkými normami správania naznačuje, že raz zájde priďaleko. Kombinácia so záľubou v medicíne len necháva tušiť, akého druhu jej vrcholný výstrelok asi bude. Dovtedy sa na nej môžeme baviť, a zábavná naozaj je. Od jej zjavnej predlohy Carrie ju odlišuje, že nie je chudera, a nemá ani nadprirodzené schopnosti. V konfliktoch sa vyžíva, a chudákov robí skôr ona z normálnych ľudí. A to má matku, ktorá normálnosťou, konvenciami a slušným správaním žije. Jadro filmu tvorí interakcia ich dvoch navzájom, a ich interakcia s okolitým svetom, tým stredne, teda normálne normálnym. Obidve postavy svoje úlohy zvládajú veľmi dobre, sú vtipné, presvedčivé, a dobre zahrané. Výborný je celý cast, už len čerešničkou je krátka účasť Malcolma McDowella.

„Pôsobí pomocou prepracovanej estetickej stránky filmu a jej psychopatickej neviazanosti."

Vrážd ani napätia sa nám vo filme veľa nedostane. Násilie a nechutnosti sa objavujú takmer len v Paulininých snoch, zato v pomerne slušnej kvalite. Spolu s dojmom ktorý najviac z filmu sála, že niečo nie je v poriadku, robí gore v nich z filmu horor. Ide o horor, pri akom nekričíte od strachu, len po celý čas a ešte po filme cítite určitý nepokoj. Hrôza nevyskakuje a jej hladina nekolíše, skrátka tam celý čas je. Pôsobí pomocou prepracovanej estetickej stránky filmu a jej psychopatickej neviazanosti. Inteligentný humor len potvrdzuje, že tvorcovia presne vedeli čo chcú vytvoriť, a tiež sa im to podarilo.

Excision nie je krvák, neobsahuje žiadnu akciu, takže pokiaľ si bez nej neviete horor predstaviť, radšej sa mu vyhnite. Inak ide o pomerne nekonvenčné dielo, niečo na spôsob minimalistického hororu. Aj banálny dej dostáva svoj význam a postupne skladá mozaiku, pri ktorej sa súčasne mykajú kútiky úst od úsmevu aj odporu.