The Hallow

Kto sa bojí škriatkov, nech nechodí do Írska
Hororov o zodpovedných otcov rodín sme tu už mali veľa. Kraľovať im asi zostane Sinister, tam navyše išlo o čistú bezohľadnosť. Niekedy si rodičia možno povedia, že aj zaujímavé prostredie môže byť pre dieťa obohacujúce. Napríklad keď strávi celú zimu len s nimi, na samote v hoteli postavenom na indiánskom pohrebisku. Ísť bývať uprostred írskeho lesa sa skutočne nemusí javiť ako najhorší nápad, pre dieťa predsa nie je nič lepšie ako stráviť celý deň prechádzkami na vzduchu. Škoda, že v lese bývajú čudné stvorenia s chuťou dieťa uniesť, menom The Hallow.
19. 1. 2016

V zajatí démonov

Ďalší dôkaz, že duchovia nepatria do smetí
Warrenovci sú pár o akom by sme si prečítali v lepšom prípade v Plus 7 dní a chytili sa za hlavu, čo už za hlúposti to píšu. V tom horšom, a pravdepodobnejšom, by sme si o nich čítali so záchvatmi smiechu v periodikách ako Bosorka alebo Fiškál a uvažovali či si z nás robí žarty časopis alebo naozaj ako dvojica komediantov existujú. Teraz si našli pre nich vhodné fórum, ďalší z radu hororov odkazujúcich sa na údajnú skutočnú udalosť. V zajatí démonov ich s plnou vážnosťou predstavuje ako uznávaných vyšetrovateľov paranormálnych javov, a ako svoj príbeh jeden z ich najznámejších prípadov.
18. 9. 2013

Detention

Trestanie metakultúrou
Zároveň trendy, a súčasne si z trendov uťahuje. Zároveň film krútiaci sa okolo tínedžrov a pritom ich vykresľuje ako bandu čudákov, ktorí sa naháňajú za hlúposťami. A tak trochu horor, ale vlastne si z hororov len robí žarty. Dielo režiséra prevažne komerčných hudobných videoklipov, ktoré chrlí jednu kultúrnu narážku za druhou, nič nemyslí vážne ale zároveň nechce byť paródiou sa volá Detention.
12. 12. 2012

26. 4. 2012

Resolution

Andrej Gomora | 4. 4. 2014
0
5/10
independent, psycho

Za pokus to možno stálo

Keď Homera Simpsona omrzeli všetky existujúce pochutiny, požiadal o pomoc priamo Boha. Ten nechal havarovať dva kamióny, jeden s čokoládou a jeden s hovädzím. Ich obsahy sa premiešali, a nová lahôdka bola na svete. Miešanie hororu s inými žánrami dopadá rôzne. Kým nezávislá road movie sa po zombícky podarila výborne, pri snahe o nežnú psychologickú drámu sa celkový výsledok mierne pokazil. Asi nikto si už o podobných experimentoch netrúfa vopred súdiť, či môžu vyjsť, či nie. Preto tu teraz máme duchárinu zasadenú do drogovej tematiky, volá sa Resolution.

„Priamo v búde Chrisa pripúta, nenechá ho odísť, kým sa mu všetok jed nevyplaví z tela."

Michaelovi príde video. Je na ňom jeho dobrý kamarát Chris, ako šantí niekde na samote. Chris mal vždy problémy s drogami, nikto ho už dávno nemá rád. Všade s ním boli problémy, ľuďom len znepríjemňoval život. Michael sa rozhodne odísť od tehotnej manželky Chrisovi pomôcť. Nájde ho mimo zmyslov, strieľa do vzduchu, zo všetkého zla viní vtákov čo čvirikajú na stromoch. Dobrovoľne na liečenie ísť odmieta. Michael sa rozhodne pre radikálne riešenie. Priamo v búde Chrisa pripúta, nenechá ho odísť, kým sa mu všetok jed nevyplaví z tela. Okrem Chrisových nadávok musí čeliť aj jeho feťáckym kamarátom. Všetko by ešte ako tak zapadalo, kým sa neobjavia tie fotky a nahrávky. Nájde ich pri dome, spočiatku sú len čudné. Sú tam postavy a mŕtvi ľudia. Potom sa na nich začnú objavovať aj oni dvaja s Chrisom. Ich minulosť, súčasnosť a čoskoro aj budúcnosť.

„Do drogovej temnoty sme sa vnorili, a prvé náznaky nadprirodzených javov nám sem natoľko nesedia, že sa ich snažíme ignorovať."

Nízko rozpočtová drogová dráma funguje výborne. Obidve postavy sú presvedčivé, vedľajšie indivíduá dej osviežujú. Prvá zhruba polovica filmu nemá veľké chyby, akurát pri nej treba mať pochopenie pre nezávislú tvorbu. Časom sa práve prepracuje k otázke, čo teraz. Keďže drogovej tematiky už sme videli viac než dosť, film potreboval niečo navyše. Ťažko hádať, smer, ktorým myšlienky tvorcov napredovali, či od drôg k duchom, alebo naopak. Pri pozeraní drámy ale vnesenie duchárskeho elementu pôsobí výrazne rušivo, až komicky. Film je temný, no nie hororovo a strašidelne, ale drogovo temný. Do tejto temnoty sme sa vnorili, a prvé náznaky nadprirodzených javov nám sem natoľko nesedia, že sa ich snažíme ignorovať. Do určitej chvíle sú pomerne nenápadné a dali by sa vtesnať do drogovej poetiky. Keď časom prerastajú do neignorovateľných rozmerov, film v podstate zabijú. Nikdy nie sú skutočne strašidelné, obrázkom môžeme priznať maximálne tak tajomnosť, keď sú staré a sú na nich mŕtvi ľudia. Keď sú na nich priamo postavy, sú skrátka chaotické a nedávajú zmysel. Zároveň sa končí aj presvedčivosť drámy, film prichádza o dôvod, prečo sa dal pozerať, a ničím ho nenahrádza.

„Potrebovali film oživiť, tak do neho nahádzali duchárske scénky bez hlavy a päty."

Všetko už len zhoršia snahy vniesť do čudných duchárskych zjavov nejaký zmysel. Niečo na spôsob bádania a starých historiek by sa ešte do duchárskej časti mohlo hodiť, lenže nie nakrútené nezávislým minimalistickým spôsobom. Nič nie je povedané úplne, vždy nám ukážu len vrchol ľadovca, ako sa to robí v psychologických drámach pre nádych poetiky. Tu je výsledkom dojem, že ani tvorcovia nevedeli, o čo im vlastne ide. Potrebovali film oživiť, tak do neho nahádzali duchárske scénky bez hlavy a päty. Namiesto originality je výsledkom pokazenie aj toho, čo by samo osebe fungovalo a ako celok sa film stáva nestráviteľným.

Resolution je teda experiment, ktorý viac menej dokonale zlyhal. Miešanie žánrov potápa ich individuálne kvality a končí v jednom veľkom chaose. Vďaka dramatickej časti je film pozerateľný, a aj po nastúpení duchov je možné ho zo zotrvačnosti vydržať do konca. Výsledný prínos do dejín filmu je hlavne poznanie, že tade cesta nevedie.