3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

You're Next

Andrej Gomora | 21. 1. 2014
0
8/10
independent, slasher, survival

Ako prežiť stretnutie so svokrovcami

Čo sa zamlada naučíš, v starobe ako keby si našiel. Napríklad zabíjať ľudí. Koľkí zamlada plakali, keď ich rodičia týrali s hrou na klavíri, a v dospelosti si nadobudnutú zručnosť nevedia vynachváliť. Ak máte otca pranoika, nenechá vás chodiť po svete neschopných ubrániť sa. Svoje znalosti potom možno využijete, keď to najmenej čakáte. Napríklad na rodinnom stretnutí s budúcimi svokrovcami, kde vám chce banda chlapov v zvieracích maskách nahovoriť, že You're Next. Ako zistia, nie tak celkom.

„Pre rodinu sa začne boj o život proti bande so zdanlivo jednoduchým cieľom, všetkých zmasakrovať."

Rodičia Erininho priateľa robia rodinné stretnutie u seba na chate, na relatívnej samote. Chystajú sa do penzie, zvolali svoje deti osláviť. Traja synovia a jedna dcéra sa rozliezli po svete, všetci majú rôzne záujmy. Sú dospelí a nezvyknutí byť takto pohromade, súrodenecká rivalita medzi nimi mohla len ťažko byť v detstve silnejšia. Práve, keď ich hádky vrcholia, a zdá sa, že krv potečie každú chvíľu, nájde sa konečne niečo, čo ich všetkých načas spojí. K zemi sa prvý zrúti potenciálny zať, skolený strelou z kuše. Pre rodinu sa začne boj o život proti bande so zdanlivo jednoduchým cieľom, všetkých zmasakrovať.

„Pohľad na mnohopočetnú rodinku hneď hovorí jedno- tu bude do čoho rezať."

Pohľad na mnohopočetnú rodinku hneď hovorí jedno- tu bude do čoho rezať. Je obdivuhodné, že každá z postáv sa divákovi dokáže pred smrťou ako tak zapísať a žiadna nezostane len dobytkom rezanom na páse. Hlavne prvé dve obete majú len po pár replikách, no i tie stačia, aby sme si o nich mohli minimálne niečo pomyslieť, ak ich už aj nemáme radi. Kombinujú sa nám tu dva žánre typické pomerne bezmocnými obeťami. Na jednej strane home invasion, kde zvykne vrah zmeniť domov obetí na ich väzenie, či skôr labyrint so smrtiacimi pascami. Na druhej strane hixploitation, teda boj drsných silákov proti mestským padavkám. V tomto smere sa aj začne priebeh útoku, keď sa postavenie rodiny zdá bezvýchodiskové. Násobí ho ich zjavná neschopnosť, ktorá spôsobí jednu z prvých smrtí. Obete pribúdajú v slušnom tempe a nenechajú nás veľmi si vydýchnuť. Maskovaní vrahovia majú pôsobivý štýl, a nikdy im nechýba efektnosť. Pôsobí aj rodinný element, teda prežívanie spriaznenosti medzi obeťami. Našťastie neprekračuje hranice sentimentálnosti a nezačne diváka nadmerne deprimovať.

„Scéna s mixérom a Erinino chytanie dychu v krvavej kuchyni medzi dvoma mŕtvolami sa určite zaradí medzi pamätné momenty posledných rokov."

Keď sa Erin začne proti útočníkom brániť, nepredstaví sa ako žiaden Rambo. Drží sa v medziach uveriteľnosti. Prvé úspešné chvaty sa javia takmer ako náhoda, a každý svoj úspech si tvrdo vydrie. Presvedčivo je vykreslená ako bežný človek s mierne lepšími bojovými schopnosťami a pohotovosťou. Každý sa s ňou môže stotožniť a dúfať, že by dokázal to isté. Po všetkých stránkach je to veľmi príjemná spoločníčka. Jej akcia je rovnako spektakulárna ako činy vrahov, ku koncu ich dokonca prekoná. Scéna s mixérom a jej chytanie dychu v krvavej kuchyni medzi dvoma mŕtvolami sa určite zaradí medzi pamätné momenty posledných rokov.

„Čo film skutočne ťahá z vrcholu dole sú niektoré herecké výkony a dialógy."

Čo film skutočne ťahá z vrcholu dole sú niektoré herecké výkony a dialógy. Je to škoda, keďže takmer všetko ostatné funguje výborne. Giallovská syntetizátorová hudba sa vyložene hodí, keď príde na brutálne prelievanie krvi. Vynikajúco funguje kamera aj celková estetická stránka diela. Spádu ani akcii nie je čo vyčítať, veľmi kvalitný je aj gore. Dočkáme sa aj dejových zvratov, pre niekoho možno predvídateľných, no určite nie iritujúcich. Všetko korunuje mierne komické finále, vďaka ktorému v divákovi nemôže film nezanechať nadmieru príjemný dojem.

You're Next je v podstate klasický slasher, akých sa, žiaľ, objavuje stále menej. Jeho príspevok v podobe charizmatickej Erin, romantickej hrdinky bojujúcej sama proti všetkým, patrí medzi najsvetlejšie, aké sme v posledných rokoch v žánri zažili. K dokonalosti filmu chýba už len nerobiť hlúpe chyby a nekaziť celkový dojem otrasnými drobnosťami. Aj tak ale ide o silne pozitívny hororový zážitok, ktorý by si žiaden fanúšik nemal nechať ujsť.