Socialistický zombi mord (SZM)

Zážitok do konca života
Verili ste niekedy, že je možné odchádzať z kina nadšený po vzhliadnutí slovenského hororu? Škoda odpovedať. O Socialistickom zombie morde sa vedelo už dlho, čakali sme celých 8 rokov, ktoré strávil v postprodukcii. Mnohí už začínali pochybovať, či sa jeho dokončenia vôbec dočkáme. No dočkali sme sa, a výsledok svojím špecifickým spôsobom stojí zato.
7. 7. 2014

The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

20. 9. 2010

18. 10. 2013

13. 4. 2012

You're Next

Andrej Gomora | 21. 1. 2014
0
8/10
independent, slasher, survival

Ako prežiť stretnutie so svokrovcami

Čo sa zamlada naučíš, v starobe ako keby si našiel. Napríklad zabíjať ľudí. Koľkí zamlada plakali, keď ich rodičia týrali s hrou na klavíri, a v dospelosti si nadobudnutú zručnosť nevedia vynachváliť. Ak máte otca pranoika, nenechá vás chodiť po svete neschopných ubrániť sa. Svoje znalosti potom možno využijete, keď to najmenej čakáte. Napríklad na rodinnom stretnutí s budúcimi svokrovcami, kde vám chce banda chlapov v zvieracích maskách nahovoriť, že You're Next. Ako zistia, nie tak celkom.

„Pre rodinu sa začne boj o život proti bande so zdanlivo jednoduchým cieľom, všetkých zmasakrovať."

Rodičia Erininho priateľa robia rodinné stretnutie u seba na chate, na relatívnej samote. Chystajú sa do penzie, zvolali svoje deti osláviť. Traja synovia a jedna dcéra sa rozliezli po svete, všetci majú rôzne záujmy. Sú dospelí a nezvyknutí byť takto pohromade, súrodenecká rivalita medzi nimi mohla len ťažko byť v detstve silnejšia. Práve, keď ich hádky vrcholia, a zdá sa, že krv potečie každú chvíľu, nájde sa konečne niečo, čo ich všetkých načas spojí. K zemi sa prvý zrúti potenciálny zať, skolený strelou z kuše. Pre rodinu sa začne boj o život proti bande so zdanlivo jednoduchým cieľom, všetkých zmasakrovať.

„Pohľad na mnohopočetnú rodinku hneď hovorí jedno- tu bude do čoho rezať."

Pohľad na mnohopočetnú rodinku hneď hovorí jedno- tu bude do čoho rezať. Je obdivuhodné, že každá z postáv sa divákovi dokáže pred smrťou ako tak zapísať a žiadna nezostane len dobytkom rezanom na páse. Hlavne prvé dve obete majú len po pár replikách, no i tie stačia, aby sme si o nich mohli minimálne niečo pomyslieť, ak ich už aj nemáme radi. Kombinujú sa nám tu dva žánre typické pomerne bezmocnými obeťami. Na jednej strane home invasion, kde zvykne vrah zmeniť domov obetí na ich väzenie, či skôr labyrint so smrtiacimi pascami. Na druhej strane hixploitation, teda boj drsných silákov proti mestským padavkám. V tomto smere sa aj začne priebeh útoku, keď sa postavenie rodiny zdá bezvýchodiskové. Násobí ho ich zjavná neschopnosť, ktorá spôsobí jednu z prvých smrtí. Obete pribúdajú v slušnom tempe a nenechajú nás veľmi si vydýchnuť. Maskovaní vrahovia majú pôsobivý štýl, a nikdy im nechýba efektnosť. Pôsobí aj rodinný element, teda prežívanie spriaznenosti medzi obeťami. Našťastie neprekračuje hranice sentimentálnosti a nezačne diváka nadmerne deprimovať.

„Scéna s mixérom a Erinino chytanie dychu v krvavej kuchyni medzi dvoma mŕtvolami sa určite zaradí medzi pamätné momenty posledných rokov."

Keď sa Erin začne proti útočníkom brániť, nepredstaví sa ako žiaden Rambo. Drží sa v medziach uveriteľnosti. Prvé úspešné chvaty sa javia takmer ako náhoda, a každý svoj úspech si tvrdo vydrie. Presvedčivo je vykreslená ako bežný človek s mierne lepšími bojovými schopnosťami a pohotovosťou. Každý sa s ňou môže stotožniť a dúfať, že by dokázal to isté. Po všetkých stránkach je to veľmi príjemná spoločníčka. Jej akcia je rovnako spektakulárna ako činy vrahov, ku koncu ich dokonca prekoná. Scéna s mixérom a jej chytanie dychu v krvavej kuchyni medzi dvoma mŕtvolami sa určite zaradí medzi pamätné momenty posledných rokov.

„Čo film skutočne ťahá z vrcholu dole sú niektoré herecké výkony a dialógy."

Čo film skutočne ťahá z vrcholu dole sú niektoré herecké výkony a dialógy. Je to škoda, keďže takmer všetko ostatné funguje výborne. Giallovská syntetizátorová hudba sa vyložene hodí, keď príde na brutálne prelievanie krvi. Vynikajúco funguje kamera aj celková estetická stránka diela. Spádu ani akcii nie je čo vyčítať, veľmi kvalitný je aj gore. Dočkáme sa aj dejových zvratov, pre niekoho možno predvídateľných, no určite nie iritujúcich. Všetko korunuje mierne komické finále, vďaka ktorému v divákovi nemôže film nezanechať nadmieru príjemný dojem.

You're Next je v podstate klasický slasher, akých sa, žiaľ, objavuje stále menej. Jeho príspevok v podobe charizmatickej Erin, romantickej hrdinky bojujúcej sama proti všetkým, patrí medzi najsvetlejšie, aké sme v posledných rokoch v žánri zažili. K dokonalosti filmu chýba už len nerobiť hlúpe chyby a nekaziť celkový dojem otrasnými drobnosťami. Aj tak ale ide o silne pozitívny hororový zážitok, ktorý by si žiaden fanúšik nemal nechať ujsť.