12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

You're Next

Andrej Gomora | 21. 1. 2014
0
8/10
independent, slasher, survival

Ako prežiť stretnutie so svokrovcami

Čo sa zamlada naučíš, v starobe ako keby si našiel. Napríklad zabíjať ľudí. Koľkí zamlada plakali, keď ich rodičia týrali s hrou na klavíri, a v dospelosti si nadobudnutú zručnosť nevedia vynachváliť. Ak máte otca pranoika, nenechá vás chodiť po svete neschopných ubrániť sa. Svoje znalosti potom možno využijete, keď to najmenej čakáte. Napríklad na rodinnom stretnutí s budúcimi svokrovcami, kde vám chce banda chlapov v zvieracích maskách nahovoriť, že You're Next. Ako zistia, nie tak celkom.

„Pre rodinu sa začne boj o život proti bande so zdanlivo jednoduchým cieľom, všetkých zmasakrovať."

Rodičia Erininho priateľa robia rodinné stretnutie u seba na chate, na relatívnej samote. Chystajú sa do penzie, zvolali svoje deti osláviť. Traja synovia a jedna dcéra sa rozliezli po svete, všetci majú rôzne záujmy. Sú dospelí a nezvyknutí byť takto pohromade, súrodenecká rivalita medzi nimi mohla len ťažko byť v detstve silnejšia. Práve, keď ich hádky vrcholia, a zdá sa, že krv potečie každú chvíľu, nájde sa konečne niečo, čo ich všetkých načas spojí. K zemi sa prvý zrúti potenciálny zať, skolený strelou z kuše. Pre rodinu sa začne boj o život proti bande so zdanlivo jednoduchým cieľom, všetkých zmasakrovať.

„Pohľad na mnohopočetnú rodinku hneď hovorí jedno- tu bude do čoho rezať."

Pohľad na mnohopočetnú rodinku hneď hovorí jedno- tu bude do čoho rezať. Je obdivuhodné, že každá z postáv sa divákovi dokáže pred smrťou ako tak zapísať a žiadna nezostane len dobytkom rezanom na páse. Hlavne prvé dve obete majú len po pár replikách, no i tie stačia, aby sme si o nich mohli minimálne niečo pomyslieť, ak ich už aj nemáme radi. Kombinujú sa nám tu dva žánre typické pomerne bezmocnými obeťami. Na jednej strane home invasion, kde zvykne vrah zmeniť domov obetí na ich väzenie, či skôr labyrint so smrtiacimi pascami. Na druhej strane hixploitation, teda boj drsných silákov proti mestským padavkám. V tomto smere sa aj začne priebeh útoku, keď sa postavenie rodiny zdá bezvýchodiskové. Násobí ho ich zjavná neschopnosť, ktorá spôsobí jednu z prvých smrtí. Obete pribúdajú v slušnom tempe a nenechajú nás veľmi si vydýchnuť. Maskovaní vrahovia majú pôsobivý štýl, a nikdy im nechýba efektnosť. Pôsobí aj rodinný element, teda prežívanie spriaznenosti medzi obeťami. Našťastie neprekračuje hranice sentimentálnosti a nezačne diváka nadmerne deprimovať.

„Scéna s mixérom a Erinino chytanie dychu v krvavej kuchyni medzi dvoma mŕtvolami sa určite zaradí medzi pamätné momenty posledných rokov."

Keď sa Erin začne proti útočníkom brániť, nepredstaví sa ako žiaden Rambo. Drží sa v medziach uveriteľnosti. Prvé úspešné chvaty sa javia takmer ako náhoda, a každý svoj úspech si tvrdo vydrie. Presvedčivo je vykreslená ako bežný človek s mierne lepšími bojovými schopnosťami a pohotovosťou. Každý sa s ňou môže stotožniť a dúfať, že by dokázal to isté. Po všetkých stránkach je to veľmi príjemná spoločníčka. Jej akcia je rovnako spektakulárna ako činy vrahov, ku koncu ich dokonca prekoná. Scéna s mixérom a jej chytanie dychu v krvavej kuchyni medzi dvoma mŕtvolami sa určite zaradí medzi pamätné momenty posledných rokov.

„Čo film skutočne ťahá z vrcholu dole sú niektoré herecké výkony a dialógy."

Čo film skutočne ťahá z vrcholu dole sú niektoré herecké výkony a dialógy. Je to škoda, keďže takmer všetko ostatné funguje výborne. Giallovská syntetizátorová hudba sa vyložene hodí, keď príde na brutálne prelievanie krvi. Vynikajúco funguje kamera aj celková estetická stránka diela. Spádu ani akcii nie je čo vyčítať, veľmi kvalitný je aj gore. Dočkáme sa aj dejových zvratov, pre niekoho možno predvídateľných, no určite nie iritujúcich. Všetko korunuje mierne komické finále, vďaka ktorému v divákovi nemôže film nezanechať nadmieru príjemný dojem.

You're Next je v podstate klasický slasher, akých sa, žiaľ, objavuje stále menej. Jeho príspevok v podobe charizmatickej Erin, romantickej hrdinky bojujúcej sama proti všetkým, patrí medzi najsvetlejšie, aké sme v posledných rokoch v žánri zažili. K dokonalosti filmu chýba už len nerobiť hlúpe chyby a nekaziť celkový dojem otrasnými drobnosťami. Aj tak ale ide o silne pozitívny hororový zážitok, ktorý by si žiaden fanúšik nemal nechať ujsť.