Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

You're Next

Andrej Gomora | 21. 1. 2014
0
8/10
independent, slasher, survival

Ako prežiť stretnutie so svokrovcami

Čo sa zamlada naučíš, v starobe ako keby si našiel. Napríklad zabíjať ľudí. Koľkí zamlada plakali, keď ich rodičia týrali s hrou na klavíri, a v dospelosti si nadobudnutú zručnosť nevedia vynachváliť. Ak máte otca pranoika, nenechá vás chodiť po svete neschopných ubrániť sa. Svoje znalosti potom možno využijete, keď to najmenej čakáte. Napríklad na rodinnom stretnutí s budúcimi svokrovcami, kde vám chce banda chlapov v zvieracích maskách nahovoriť, že You're Next. Ako zistia, nie tak celkom.

„Pre rodinu sa začne boj o život proti bande so zdanlivo jednoduchým cieľom, všetkých zmasakrovať."

Rodičia Erininho priateľa robia rodinné stretnutie u seba na chate, na relatívnej samote. Chystajú sa do penzie, zvolali svoje deti osláviť. Traja synovia a jedna dcéra sa rozliezli po svete, všetci majú rôzne záujmy. Sú dospelí a nezvyknutí byť takto pohromade, súrodenecká rivalita medzi nimi mohla len ťažko byť v detstve silnejšia. Práve, keď ich hádky vrcholia, a zdá sa, že krv potečie každú chvíľu, nájde sa konečne niečo, čo ich všetkých načas spojí. K zemi sa prvý zrúti potenciálny zať, skolený strelou z kuše. Pre rodinu sa začne boj o život proti bande so zdanlivo jednoduchým cieľom, všetkých zmasakrovať.

„Pohľad na mnohopočetnú rodinku hneď hovorí jedno- tu bude do čoho rezať."

Pohľad na mnohopočetnú rodinku hneď hovorí jedno- tu bude do čoho rezať. Je obdivuhodné, že každá z postáv sa divákovi dokáže pred smrťou ako tak zapísať a žiadna nezostane len dobytkom rezanom na páse. Hlavne prvé dve obete majú len po pár replikách, no i tie stačia, aby sme si o nich mohli minimálne niečo pomyslieť, ak ich už aj nemáme radi. Kombinujú sa nám tu dva žánre typické pomerne bezmocnými obeťami. Na jednej strane home invasion, kde zvykne vrah zmeniť domov obetí na ich väzenie, či skôr labyrint so smrtiacimi pascami. Na druhej strane hixploitation, teda boj drsných silákov proti mestským padavkám. V tomto smere sa aj začne priebeh útoku, keď sa postavenie rodiny zdá bezvýchodiskové. Násobí ho ich zjavná neschopnosť, ktorá spôsobí jednu z prvých smrtí. Obete pribúdajú v slušnom tempe a nenechajú nás veľmi si vydýchnuť. Maskovaní vrahovia majú pôsobivý štýl, a nikdy im nechýba efektnosť. Pôsobí aj rodinný element, teda prežívanie spriaznenosti medzi obeťami. Našťastie neprekračuje hranice sentimentálnosti a nezačne diváka nadmerne deprimovať.

„Scéna s mixérom a Erinino chytanie dychu v krvavej kuchyni medzi dvoma mŕtvolami sa určite zaradí medzi pamätné momenty posledných rokov."

Keď sa Erin začne proti útočníkom brániť, nepredstaví sa ako žiaden Rambo. Drží sa v medziach uveriteľnosti. Prvé úspešné chvaty sa javia takmer ako náhoda, a každý svoj úspech si tvrdo vydrie. Presvedčivo je vykreslená ako bežný človek s mierne lepšími bojovými schopnosťami a pohotovosťou. Každý sa s ňou môže stotožniť a dúfať, že by dokázal to isté. Po všetkých stránkach je to veľmi príjemná spoločníčka. Jej akcia je rovnako spektakulárna ako činy vrahov, ku koncu ich dokonca prekoná. Scéna s mixérom a jej chytanie dychu v krvavej kuchyni medzi dvoma mŕtvolami sa určite zaradí medzi pamätné momenty posledných rokov.

„Čo film skutočne ťahá z vrcholu dole sú niektoré herecké výkony a dialógy."

Čo film skutočne ťahá z vrcholu dole sú niektoré herecké výkony a dialógy. Je to škoda, keďže takmer všetko ostatné funguje výborne. Giallovská syntetizátorová hudba sa vyložene hodí, keď príde na brutálne prelievanie krvi. Vynikajúco funguje kamera aj celková estetická stránka diela. Spádu ani akcii nie je čo vyčítať, veľmi kvalitný je aj gore. Dočkáme sa aj dejových zvratov, pre niekoho možno predvídateľných, no určite nie iritujúcich. Všetko korunuje mierne komické finále, vďaka ktorému v divákovi nemôže film nezanechať nadmieru príjemný dojem.

You're Next je v podstate klasický slasher, akých sa, žiaľ, objavuje stále menej. Jeho príspevok v podobe charizmatickej Erin, romantickej hrdinky bojujúcej sama proti všetkým, patrí medzi najsvetlejšie, aké sme v posledných rokoch v žánri zažili. K dokonalosti filmu chýba už len nerobiť hlúpe chyby a nekaziť celkový dojem otrasnými drobnosťami. Aj tak ale ide o silne pozitívny hororový zážitok, ktorý by si žiaden fanúšik nemal nechať ujsť.