12. 10. 2015

Blood Quantum

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

8. 7. 2020

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Nevesta na zabitie

Andrej Gomora | 12. 9. 2019
0
6/10
action, comedy, crazy family, slasher

Svadobná noc trochu inak

V rodinách, kde sa dedí bohatstvo, sa zvyknú dediť aj tradície. U nás podobné príbehy príliš nepoznáme, keďže bohaté klany sa po zmene režimu museli začať nanovo tvoriť, rovnako ako rodinné podniky. Príbehov o dedoch, pradedoch či prapradedoch, ktorí vďaka určitému zvratu osudu úspešne položili základy rodinného bohatstva sme aj tak z Ameriky počuli dosť. Príbeh sú povinní si potomkovia ctiť, vyplýva z neho nejaké ponaučenie, či rovno tradícia. Táto sa odohráva počas svadobnej noci. Jej význam v širšom zmysle slovenský distribútor zahmlil, sústredil sa už na jej konkrétnejší prejav, Nevestu na zabitie.

„Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka.“

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

Je nevyhnutné, aby sme prijali skutočnosť, že niekto by skutočne veril, že nad ním bdie pradávny dobrodinec, a vyžaduje si dodržiavanie určitých pravidiel. Rodina je zobrazená tak, že to ide, predovšetkým otec veľmi dobre zapadá do stereotypu slepého ochrancu tradícií, a v širšom poňatí aj rodiny. Iste, vo vzťahu postáv k smrti tu máme množstvo dier, tie sa nám ale priamo nevnucujú. Pre všetkých ide jednoducho o povinnosť, ktorej sa nebránia, tiež sa v nej ale nezačnú nepresvedčivo vyžívať. Respektíve, ak aj áno, nejde o sadizmus, sú len oddaní svojmu klanu.

„Miernosť diela by sa dala práve vnímať ako určitý nedostatok, keďže ani v jednom konkrétnom smere zásadne nevyniká.“

Miernosť diela by sa dala práve vnímať ako určitý nedostatok, keďže ani v jednom konkrétnom smere zásadne nevyniká. Komických scén je pár, často sú komické príjemne civilizovane, zobrazovaním celkom predstaviteľných nezdarov a riešení bežných ľudí. Žiadna z týchto scén sa ale nedá označiť za výraznú či výnimočne smiešnu. Podobné je to aj s hororovou zložkou. Pár vrážd je drastických, žiadna ale nie je zaujímavá svojou krvavosťou. Prebiehajú takmer uveriteľným spôsobom, miestami možno absurdne, my si ale celkom vieme predstaviť situáciu, ktorá k nim viedla, a ako by sa v podobnej situácii mohli stať aj na našej svadbe. Teoreticky.

„Ničím výrazne nezaujme ani akčná zložka, presvedčivé postavy predsa nerobia nič príliš spektakulárne.“

Podobné je to s atmosférou, ktorú nič nekazí, nič ju ale výrazne neťahá k určitému pocitu. Nevesta sa bojí, cítime jej stratenosť, bezradnosť a najviac zo všetkého práve jej neschopnosť vstrebať situáciu, v ktorej sa ocitla. Bojíme sa pri jednotlivých scénach, celkove je nám ale jasné, ako sa asi film musí skončiť. Rovnako sú vtipné jednotlivé scény, celkové ladenie ale ide keď tak v smere odľahčenej absurdity, nie bláznivého humoru. Čo je určite prospešné pre zachovanie náznakov hororovej zložky. Ničím výrazne nezaujme ani akčná zložka, presvedčivé postavy predsa nerobia nič príliš spektakulárne. Maximálne tak zúfalé alebo hlúpe, čo nakoniec tiež nemusí byť celkom na škodu.

Nevesta na zabitie je teda film určitým spôsobom nevýrazný, zároveň ale veľmi príjemný. Nakrútený je bez väčších nedostatkov, výborní sú všetci herci na čele so Samarou Weaving, obľúbenkyňou hororových fanúšikov vďaka filmom ako Babysitter či Mayhem. Ničím nenudí, má svoj absurdný nápad, ktorý sa akurát rozhodol realizovať nie až tak absurdne. Preto v ňom uvidíme dokonale ľudské postavy robiť takmer dokonale ľudské veci, čo vzhľadom na situáciu v ktorej sa ocitli musí byť miestami smiešne, a miestami hrozné. Taký je skrátka život.