47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

No One Lives

Andrej Gomora | 8. 10. 2013
0
4/10
hixploitation/backwoods, slasher, survival

Tichý zabijak pred kamerou aj za ňou

Vo Votrelec vs. Predátor to bolo Whoever wins... We lose. Niečo podobné prežíva Emma, keď jej únoscovi ukradnú auto v ktorom je uväznená. Ocitne sa v rukách gangu zločincov ktorí by radi z jej bohatého otca vyžmýkali čo najviac peňazí. Zároveň vie, že jej pôvodný únosca sa s ňou len tak nerozlúči. Nebol to len tak obyčajný kriminálnik, nešlo mu (asi) o peniaze a zabil už mnoho ľudí z nie úplne racionálnych dôvodov. Kto si s ním začal sa môže rovno pokladať za mŕtveho, a že pôjde o riadny masaker napovedá aj názov filmu No One Lives.

Hlavne že sa na začiatku chcel dokonca polepšiť, tlačila ho do toho priateľka. Už jej chcel vo všetkom vyhovieť, konečne jej byť hodný. Museli naraziť na bandu vidlákov ktorí mali dojem že cestujúca dvojica bude mať veľa peňazí. Vidláci chcú použiť svoje metódy nátlaku, dvojicu zviažu a žene priložia ku krku nôž. Kto už mal čakať, že sa sama na nôž hodí, a pre muža nebudú putá žiadna prekážka?

„Keďže je ťažké nájsť za hrdinom nejakú ucelenú myšlienku, je ťažké stotožniť sa s jeho úlohou vo filme."

Opäť tu máme romantického hrdinu. Bojuje sám proti všetkým, nikto ho nevidel, nikto ho nepozná, a nikto ho nemôže premôcť. Len jediná ho mohla skrotiť, lenže tlak neuniesla. Akokoľvek ho mala rada, nedokázala ho zmeniť, a nemohla žiť so zlom v jeho vnútri. Že sa postava nedá pochopiť ľudským rozumom uvidí aj divák. Na jednej strane vrah prejavuje filozofické sklony a správa sa ako duchovne nadradená bytosť. Na druhej strane pácha zlo aj bez prijateľných dôvodov, navyše sa v ňom vyžíva. Keďže je ťažké nájsť za hrdinom nejakú ucelenú myšlienku, je ťažké stotožniť sa s jeho úlohou vo filme. Za dobrého by sme ho mohli pokladať ak by sa chcel pomstiť za svoju lásku, lenže on ide oveľa ďalej. Bráni nám v tom tiež vyhotovenie filmu, ktorý je pre zachovanie zabijakovej tajomnosti nakrútený hlavne z pohľadu jeho obetí. Nie sú rozhodne sympatickí, no vidíme ich ako ľudí. Ocitnú sa v polohe dokonalej bezmocnosti a jedného po druhom ich čaká brutálna smrť. Ich protivník sa bojovými schopnosťami doťahuje na Chucka Norrisa a od prvých chvíľ nemáme dôvod pochybovať, kto vyhrá.

Postupné masakrovanie by možno mohlo fungovať, ak by dielo na seba vzalo podobu exploitu, čo sa ale nestalo. Film je žánrovo bližšie k thrilleru, snaží sa vybudovať akčnú atmosféru kde človek nikdy nevie, čo sa stane, len že to bude veľmi spektakulárne. Dojem kazí že jednak nemáme o koho sa báť, keďže ani na jednej strane nie je dobro. Napätiu rovnako nepridáva ani vopred jasný výsledok súboja. Ten zľahka lepší, alebo presnejšie len svojskejší skrátka ničí zlých, i keď ľudskejších a divákovi bližších. Rozhodne by pomohlo keby hlavný hrdina mal nejakú charizmu, ak by sme ho vnímali ako nezastaviteľne mlyny božie, tajomného šíriteľa brutálnej spravodlivosti. Nestalo sa, chýba mu myšlienka aj osobné čaro. K čudným a vlažným postavám sa pridáva aj unesená Emma u ktorej sa strach z únoscu mieša s obdivom k nemu a často nie je jasné, či mu naozaj túži utiecť. Čo jej teda máme priať?

„Hlavne mystický rozmer dielo kazí a asi bol aj dôvod prečo film nemohol byť klasický exploit."

Výsledkom je zmiešanina, z ktorej sa určite dalo dostať viac. Samotný nápad nie je vôbec zlý, lenže možno od neho tvorcovia chceli už priveľa. Hlavne mystický rozmer dielo kazí a asi bol aj dôvod prečo film nemohol byť klasický exploit. No One Lives je thriller s niekoľkými brutálnymi scénami. Chýba mu hlava, päta aj jasný cieľ. Rozpačitá je tiež realizácia- zjavné ambície čo do hĺbky aj sofistikovanosti narážajú na miestami otrasné herecké výkony a prepálené dialógy. Ak by ešte v obyčajnom horore mohli splniť účel vyplnenia času, na niečo viac je ich kvalita nepostačujúca. Negatíva diela nakoniec pozeranie neznemožňujú, len ukážu ako veľmi sa dá sľubný film pokaziť.