3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Slnovrat

Aj pohanské festivaly boli o drogách

Ocitnúť sa mimo toho, čo pokladáme za civilizovaný svet, už dávno nemusia len obyvatelia podivných miest. Ako Bratislava v Hosteli. Či už Švédsko pokladajú v Amerike za tajomné a neznáme miesto, alebo sa len rozhodli, že v inak normálnej krajine môžu žiť skupinky podivných ľudí. Rozhodli sa doňho zasadiť komunitu s vlastnými pohanskými zvykmi, ktorá žije podľa vlastných pravidiel, a vlastnej koncepcie fungovania sveta. Jej účel je samozrejme čisto filmový, tak ako to bolo v prípade bratislavskej putiky na vraždy. S pomerne zjavným účelom vytvoriť zaujímavý divácky zážitok vznikol aj ich rituál, Slnovrat.

8. 8. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

No One Lives

Andrej Gomora | 8. 10. 2013
0
4/10
hixploitation/backwoods, slasher, survival

Tichý zabijak pred kamerou aj za ňou

Vo Votrelec vs. Predátor to bolo Whoever wins... We lose. Niečo podobné prežíva Emma, keď jej únoscovi ukradnú auto v ktorom je uväznená. Ocitne sa v rukách gangu zločincov ktorí by radi z jej bohatého otca vyžmýkali čo najviac peňazí. Zároveň vie, že jej pôvodný únosca sa s ňou len tak nerozlúči. Nebol to len tak obyčajný kriminálnik, nešlo mu (asi) o peniaze a zabil už mnoho ľudí z nie úplne racionálnych dôvodov. Kto si s ním začal sa môže rovno pokladať za mŕtveho, a že pôjde o riadny masaker napovedá aj názov filmu No One Lives.

Hlavne že sa na začiatku chcel dokonca polepšiť, tlačila ho do toho priateľka. Už jej chcel vo všetkom vyhovieť, konečne jej byť hodný. Museli naraziť na bandu vidlákov ktorí mali dojem že cestujúca dvojica bude mať veľa peňazí. Vidláci chcú použiť svoje metódy nátlaku, dvojicu zviažu a žene priložia ku krku nôž. Kto už mal čakať, že sa sama na nôž hodí, a pre muža nebudú putá žiadna prekážka?

„Keďže je ťažké nájsť za hrdinom nejakú ucelenú myšlienku, je ťažké stotožniť sa s jeho úlohou vo filme."

Opäť tu máme romantického hrdinu. Bojuje sám proti všetkým, nikto ho nevidel, nikto ho nepozná, a nikto ho nemôže premôcť. Len jediná ho mohla skrotiť, lenže tlak neuniesla. Akokoľvek ho mala rada, nedokázala ho zmeniť, a nemohla žiť so zlom v jeho vnútri. Že sa postava nedá pochopiť ľudským rozumom uvidí aj divák. Na jednej strane vrah prejavuje filozofické sklony a správa sa ako duchovne nadradená bytosť. Na druhej strane pácha zlo aj bez prijateľných dôvodov, navyše sa v ňom vyžíva. Keďže je ťažké nájsť za hrdinom nejakú ucelenú myšlienku, je ťažké stotožniť sa s jeho úlohou vo filme. Za dobrého by sme ho mohli pokladať ak by sa chcel pomstiť za svoju lásku, lenže on ide oveľa ďalej. Bráni nám v tom tiež vyhotovenie filmu, ktorý je pre zachovanie zabijakovej tajomnosti nakrútený hlavne z pohľadu jeho obetí. Nie sú rozhodne sympatickí, no vidíme ich ako ľudí. Ocitnú sa v polohe dokonalej bezmocnosti a jedného po druhom ich čaká brutálna smrť. Ich protivník sa bojovými schopnosťami doťahuje na Chucka Norrisa a od prvých chvíľ nemáme dôvod pochybovať, kto vyhrá.

Postupné masakrovanie by možno mohlo fungovať, ak by dielo na seba vzalo podobu exploitu, čo sa ale nestalo. Film je žánrovo bližšie k thrilleru, snaží sa vybudovať akčnú atmosféru kde človek nikdy nevie, čo sa stane, len že to bude veľmi spektakulárne. Dojem kazí že jednak nemáme o koho sa báť, keďže ani na jednej strane nie je dobro. Napätiu rovnako nepridáva ani vopred jasný výsledok súboja. Ten zľahka lepší, alebo presnejšie len svojskejší skrátka ničí zlých, i keď ľudskejších a divákovi bližších. Rozhodne by pomohlo keby hlavný hrdina mal nejakú charizmu, ak by sme ho vnímali ako nezastaviteľne mlyny božie, tajomného šíriteľa brutálnej spravodlivosti. Nestalo sa, chýba mu myšlienka aj osobné čaro. K čudným a vlažným postavám sa pridáva aj unesená Emma u ktorej sa strach z únoscu mieša s obdivom k nemu a často nie je jasné, či mu naozaj túži utiecť. Čo jej teda máme priať?

„Hlavne mystický rozmer dielo kazí a asi bol aj dôvod prečo film nemohol byť klasický exploit."

Výsledkom je zmiešanina, z ktorej sa určite dalo dostať viac. Samotný nápad nie je vôbec zlý, lenže možno od neho tvorcovia chceli už priveľa. Hlavne mystický rozmer dielo kazí a asi bol aj dôvod prečo film nemohol byť klasický exploit. No One Lives je thriller s niekoľkými brutálnymi scénami. Chýba mu hlava, päta aj jasný cieľ. Rozpačitá je tiež realizácia- zjavné ambície čo do hĺbky aj sofistikovanosti narážajú na miestami otrasné herecké výkony a prepálené dialógy. Ak by ešte v obyčajnom horore mohli splniť účel vyplnenia času, na niečo viac je ich kvalita nepostačujúca. Negatíva diela nakoniec pozeranie neznemožňujú, len ukážu ako veľmi sa dá sľubný film pokaziť.