Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

Curse of Chucky

Andrej Gomora | 22. 10. 2013
0
6/10
bizarre, comedy, slasher

Prekliatie večnej mladosti

Veru tak, Chucky je prekliaty. Už nikdy sa ho nezbavíme, zostane na zemi strašiť na večné časy. Alebo aspoň kým je medzi nami jeho tvorca, Don Mancini. Intervaly medzi filmami môžu rásť, my vieme že skôr alebo neskôr sa Chucky vráti. Robí dokola to isté a nie je dôvod, aby prestal. Už dlho si vo filmoch drží svoj štandard ktorý neklesá ani nestúpa. Ustálenosť série potvrdzuje aj ďalšie pokračovanie, Curse of Chucky.

„Chucky je predsa bábka, detská spoločnosť by mu chýbala."

Predošlé dva diely mali mierne rodinný podtón, Chucky mal ženu a neskôr aj potomka neurčeného pohlavia. Podstata ale bola rovnaká- brutálne vraždiaca bábka s mimoriadne drsným zmyslom pre humor. Tentokrát je Chucky sám, miesto toho sa niečo dozvieme o jeho minulosti. Nie, že by niekoho zaujímala, trošku deja sa ale hodí. Podstatné je, že sa znova niekam dostane a niekoho tam zavraždí. Konkrétne k postihnutému dievčaťu žijúcemu s matkou. Nech je postáv viac, na pohreb príde aj sestra s rodinou, malým dieťaťom a na návštevu zavíta aj kňaz. Chucky je predsa bábka, detská spoločnosť by mu chýbala.

Samotné postavy sú Chuckyho klasika. Roztomilé dieťa čo sa mu nechá na všetko nahovoriť, a zbierka smiešnych čudákov. S opatrovateľkou nespí manžel ale manželka, nikto nikomu nedôveruje, nikto nikoho nemá rád, ale hlavne že sa všetci usmievajú. Chucky si svoju druhú tvár necháva dlho pre seba, len medzi ostatných rozosieva chaos. A smrť. Prvá obeť by z jeho pričinenia umrela takmer nenásilnou smrťou, až sama musí pridať trošku krvi. Každá smrť potrebuje byť nápaditá a brutálna, a mierne hlúpa. Kde tu pridá Chucky niektorú zo svojich hlášok, nech vidíme že je to ten starý dobrý Chucky. A naozaj, je to on. Možno toho násilia mohlo byť o niečo viac, zásadný nedostatok ale nemá. Po všetkých stránkach ide o ďalšiu variantu toho istého a je takmer jedno, ktorý z filmov si pozriete.

„Skrátka je to Chucky. Oslava aký geniálny nápad je spraviť z rozkošnej bábiky vyšinutého zabijaka."

Rovnako ako predností sa Chucky nevzdáva ani svojich nedostatkov. Chýba atmosféra, boj dobra proti zlu, a takmer všetko čo robí dobrý horor dobrým. Lenže Chucky nie je horor, bližšie má k hororovej komédii. Skrátka je to Chucky. Oslava aký geniálny nápad je spraviť z rozkošnej bábiky vyšinutého zabijaka. Potrebuje len nôž a zásobu vtipných výrokov.

Aj keď žiadne pokračovanie nič nové neprinesie, zdalo by sa ako škoda, ak by nevzniklo. Ak vás Chucky bavil raz, nie je dôvod aby vás nebavil znova a s rozumným odstupom si môžete užiť všetky filmy vrátane posledného. Naopak ak nemáte pochopenie pre cynizmus a vydávanie brutality za humor, vyhnite sa každému filmu o Chuckym z diaľky.