Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

Andrej Gomora | 4. 12. 2015
0
2/10
bizarre

Ten príbeh v skutočnosti nie je neznámy, Shelley sa ním vo svojom románe zaoberala. Vyzeral u nej skutočne úplne inak, ale tým už sa radšej nezaoberajme. Novinka v kinách nám totiž do diela cíti potrebu vniesť hneď niekoľko zásadne nových prvkov. Prvým je prítomnosť jeho asistenta, pôvodne cirkusového hrbáča študujúceho si medzi predstaveniami lekárske knihy. Spolu s Frankensteinom zachránia artistke život po páde z hrazdy. Ten v ňom hneď vidí výnimočný talent, z cirkusu ho ukradne, dá mu meno a spraví z neho človeka. Podarí sa im zložiť z kusov zvieracích mŕtvol šimpanza a napriek stíhaniu polície aj nedôvere ostatných lekárov ho oživiť. V ich schopnosti uverí len jediný, no to im stačí. Je totiž členom jednej z najbohatších rodín v Anglicku a rád by si s Frankensteinovou pomocou zostrojil vlastnú armádu, alebo niečo na ten spôsob.

„Úmysel opísať čo najpodrobnejšie samotného tvorcu najskôr narazil na otázku, čo zaujímavé sa o ňom vlastne dá povedať."

Úprava príbehu by ešte nemusela byť zásadný problém, tým je skôr dokonalé prekrútenie čo sa týka tematiky aj atmosféry. Úmysel opísať čo najpodrobnejšie samotného tvorcu najskôr narazil na otázku, čo zaujímavé sa o ňom vlastne dá povedať. Bol múdry, študoval veľa kníh, to by asi nebol dobrý film, hlavne horor. Tým je ale film aj tak len do veľmi obmedzenej miery. Máme tu prvky krimi s filozofujúcim policajtom. Drámu o šialenom géniovi, melodrámu o premene klauna na človeka a romancu o jeho vzťahu so zachránenou akrobatkou. Hororovou sa dá nezvať len príšera, väčšinu času je to teda horor len v štádiu prípravy. Po pár vzrušujúcich scénach s ožívajúcimi orgánmi a drsných záberoch na tlčúce srdcia nás prvýkrát mierne vzruší až scéna so šimpanzom. Aspoň ten sa podaril.

„Hlavne dejovo sa horor stráca, priveľa ostatných zložiek mu necháva zúfalo málo priestoru."

Náznaky temnej atmosféry tu máme, aj vďaka drsnému cirkusu v nás zostáva dojem, že film by rád ukázal hrôz aj viac. Hlavne dejovo sa ale horor stráca, priveľa ostatných zložiek mu necháva zúfalo málo priestoru. Ak by ich bolo menej a išlo by o sprievodný príbeh k fungujúcemu hororu, asi by sme ich kvalitu dokázali prežiť. Takto film nielen neľaká, miestami je trápny v asi každom možnom zmysle. Pôsobí ako nasládlo oddychový historický film pre mladé publikum a robotníkov po niekoľkodňovej nepretržitej šichte.

„Monštrum je presvedčivé a zároveň hrozivé. Tiež je ale natoľko nemožné, že by o ňom určite nešlo spraviť viac ako pár minút filmu."

Vrcholom by samozrejme malo byť finále, aspoň tým hororovým. Stvorenie monštra. Jeho priebeh nemá nič spoločné asi s románom a asi ani jednou z doteraz nakrútených filmových verzií. Nič to. Tej trochy hororu sa nám dostane, nech je aj krátka a predvídateľná. Monštrum je presvedčivé a zároveň hrozivé. Tiež je ale natoľko nemožné, že by o ňom určite nešlo spraviť viac ako pár minút filmu. Zhruba polovicu tých, ktoré by sme tu mohli nazvať hororovými, a kvôli ktorým sa film ako horor určite pozerať neoplatí.

Victor Frankenstein chce byť film o samotnom stvoriteľovi príšery a tým aj je. Vymýšľa si more nezmyslov, aby sa spravil čo i len trochu zaujímavým, a hororový príbeh necháva na pozadí, keďže o tom ani byť nechcel. Výsledkom je film bez pochopiteľného úmyslu vo vzťahu k divákovi, keď tak čo najmenej náročne ho zabaviť. Určite nejde o dobrú voľbu, ak vyslovene túžite po horore. Len ak túžite v multiplexe vidieť ďalší bezduchý a nezaujímavý výplod filmového priemyslu.