1. 4. 2020

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Darlin

Divoké zlatíčko

Už s dierou v realite je to tu trochu problém, presnejšie hneď s tou úvodnou, bude ich totiž viac. Dve divoké bytosti žijú v meste či na jeho okraji a nikoho ich existencia doteraz nerozrušila či neznepokojila. Možno to máme brať, že kým v horách by vzbudili pozornosť a privolali dav výskumníkov, v meste sme na exotov zvyknutí. Nech je to akokoľvek, nejakým spôsobom bytosti pochopiť a zaradiť si do nášho obrazu sveta je ťažké. Tá mladšia je podľa náramku, jednoducho Darlin.

24. 3. 2020

17. 3. 2020

Andrej Gomora | 4. 12. 2015
0
2/10
bizarre

Ten príbeh v skutočnosti nie je neznámy, Shelley sa ním vo svojom románe zaoberala. Vyzeral u nej skutočne úplne inak, ale tým už sa radšej nezaoberajme. Novinka v kinách nám totiž do diela cíti potrebu vniesť hneď niekoľko zásadne nových prvkov. Prvým je prítomnosť jeho asistenta, pôvodne cirkusového hrbáča študujúceho si medzi predstaveniami lekárske knihy. Spolu s Frankensteinom zachránia artistke život po páde z hrazdy. Ten v ňom hneď vidí výnimočný talent, z cirkusu ho ukradne, dá mu meno a spraví z neho človeka. Podarí sa im zložiť z kusov zvieracích mŕtvol šimpanza a napriek stíhaniu polície aj nedôvere ostatných lekárov ho oživiť. V ich schopnosti uverí len jediný, no to im stačí. Je totiž členom jednej z najbohatších rodín v Anglicku a rád by si s Frankensteinovou pomocou zostrojil vlastnú armádu, alebo niečo na ten spôsob.

„Úmysel opísať čo najpodrobnejšie samotného tvorcu najskôr narazil na otázku, čo zaujímavé sa o ňom vlastne dá povedať."

Úprava príbehu by ešte nemusela byť zásadný problém, tým je skôr dokonalé prekrútenie čo sa týka tematiky aj atmosféry. Úmysel opísať čo najpodrobnejšie samotného tvorcu najskôr narazil na otázku, čo zaujímavé sa o ňom vlastne dá povedať. Bol múdry, študoval veľa kníh, to by asi nebol dobrý film, hlavne horor. Tým je ale film aj tak len do veľmi obmedzenej miery. Máme tu prvky krimi s filozofujúcim policajtom. Drámu o šialenom géniovi, melodrámu o premene klauna na človeka a romancu o jeho vzťahu so zachránenou akrobatkou. Hororovou sa dá nezvať len príšera, väčšinu času je to teda horor len v štádiu prípravy. Po pár vzrušujúcich scénach s ožívajúcimi orgánmi a drsných záberoch na tlčúce srdcia nás prvýkrát mierne vzruší až scéna so šimpanzom. Aspoň ten sa podaril.

„Hlavne dejovo sa horor stráca, priveľa ostatných zložiek mu necháva zúfalo málo priestoru."

Náznaky temnej atmosféry tu máme, aj vďaka drsnému cirkusu v nás zostáva dojem, že film by rád ukázal hrôz aj viac. Hlavne dejovo sa ale horor stráca, priveľa ostatných zložiek mu necháva zúfalo málo priestoru. Ak by ich bolo menej a išlo by o sprievodný príbeh k fungujúcemu hororu, asi by sme ich kvalitu dokázali prežiť. Takto film nielen neľaká, miestami je trápny v asi každom možnom zmysle. Pôsobí ako nasládlo oddychový historický film pre mladé publikum a robotníkov po niekoľkodňovej nepretržitej šichte.

„Monštrum je presvedčivé a zároveň hrozivé. Tiež je ale natoľko nemožné, že by o ňom určite nešlo spraviť viac ako pár minút filmu."

Vrcholom by samozrejme malo byť finále, aspoň tým hororovým. Stvorenie monštra. Jeho priebeh nemá nič spoločné asi s románom a asi ani jednou z doteraz nakrútených filmových verzií. Nič to. Tej trochy hororu sa nám dostane, nech je aj krátka a predvídateľná. Monštrum je presvedčivé a zároveň hrozivé. Tiež je ale natoľko nemožné, že by o ňom určite nešlo spraviť viac ako pár minút filmu. Zhruba polovicu tých, ktoré by sme tu mohli nazvať hororovými, a kvôli ktorým sa film ako horor určite pozerať neoplatí.

Victor Frankenstein chce byť film o samotnom stvoriteľovi príšery a tým aj je. Vymýšľa si more nezmyslov, aby sa spravil čo i len trochu zaujímavým, a hororový príbeh necháva na pozadí, keďže o tom ani byť nechcel. Výsledkom je film bez pochopiteľného úmyslu vo vzťahu k divákovi, keď tak čo najmenej náročne ho zabaviť. Určite nejde o dobrú voľbu, ak vyslovene túžite po horore. Len ak túžite v multiplexe vidieť ďalší bezduchý a nezaujímavý výplod filmového priemyslu.