The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

6. 10. 2015

20. 9. 2010

18. 10. 2013

Leatherface

Toľko ste toho pod maskou nečakali

Práve žánrové miešanie krutého exploitationu s thrillerom, ktorému by zodpovedala dejová stránka, je síce sympatické, no nakoniec sa ukáže ako nezvládnuté. Scenár sa snaží byť ambiciózny, prináša veľa deja a nechce len žmýkať známe postavy a prostredie. V tom prípade by ale potreboval na budovanie atmosféry svoje vlastné prostriedky, a tie mu chýbajú. Hlavnými sa stávajú utečenci z liečebne, krutí prehnane až za hranicu uveriteľnosti. Všetko sa odohráva akosi nepochopiteľne, bez zmyslu, s jediným zrozumiteľným účelom, ktorým je čo najviac násilia. Aj keď film má svoje kvality, nedokáže diváka skutočne vtiahnuť, zaujať niečím jasným a intenzívnym. Nakoniec príde samotná pointa, pri ktorej si dáme film do spojitosti s celou sériou. A možno by sme radšej zabudli, čo sa nám to snažil nahovoriť.

16. 11. 2017

Andrej Gomora | 4. 12. 2015
0
2/10
bizarre

Ten príbeh v skutočnosti nie je neznámy, Shelley sa ním vo svojom románe zaoberala. Vyzeral u nej skutočne úplne inak, ale tým už sa radšej nezaoberajme. Novinka v kinách nám totiž do diela cíti potrebu vniesť hneď niekoľko zásadne nových prvkov. Prvým je prítomnosť jeho asistenta, pôvodne cirkusového hrbáča študujúceho si medzi predstaveniami lekárske knihy. Spolu s Frankensteinom zachránia artistke život po páde z hrazdy. Ten v ňom hneď vidí výnimočný talent, z cirkusu ho ukradne, dá mu meno a spraví z neho človeka. Podarí sa im zložiť z kusov zvieracích mŕtvol šimpanza a napriek stíhaniu polície aj nedôvere ostatných lekárov ho oživiť. V ich schopnosti uverí len jediný, no to im stačí. Je totiž členom jednej z najbohatších rodín v Anglicku a rád by si s Frankensteinovou pomocou zostrojil vlastnú armádu, alebo niečo na ten spôsob.

„Úmysel opísať čo najpodrobnejšie samotného tvorcu najskôr narazil na otázku, čo zaujímavé sa o ňom vlastne dá povedať."

Úprava príbehu by ešte nemusela byť zásadný problém, tým je skôr dokonalé prekrútenie čo sa týka tematiky aj atmosféry. Úmysel opísať čo najpodrobnejšie samotného tvorcu najskôr narazil na otázku, čo zaujímavé sa o ňom vlastne dá povedať. Bol múdry, študoval veľa kníh, to by asi nebol dobrý film, hlavne horor. Tým je ale film aj tak len do veľmi obmedzenej miery. Máme tu prvky krimi s filozofujúcim policajtom. Drámu o šialenom géniovi, melodrámu o premene klauna na človeka a romancu o jeho vzťahu so zachránenou akrobatkou. Hororovou sa dá nezvať len príšera, väčšinu času je to teda horor len v štádiu prípravy. Po pár vzrušujúcich scénach s ožívajúcimi orgánmi a drsných záberoch na tlčúce srdcia nás prvýkrát mierne vzruší až scéna so šimpanzom. Aspoň ten sa podaril.

„Hlavne dejovo sa horor stráca, priveľa ostatných zložiek mu necháva zúfalo málo priestoru."

Náznaky temnej atmosféry tu máme, aj vďaka drsnému cirkusu v nás zostáva dojem, že film by rád ukázal hrôz aj viac. Hlavne dejovo sa ale horor stráca, priveľa ostatných zložiek mu necháva zúfalo málo priestoru. Ak by ich bolo menej a išlo by o sprievodný príbeh k fungujúcemu hororu, asi by sme ich kvalitu dokázali prežiť. Takto film nielen neľaká, miestami je trápny v asi každom možnom zmysle. Pôsobí ako nasládlo oddychový historický film pre mladé publikum a robotníkov po niekoľkodňovej nepretržitej šichte.

„Monštrum je presvedčivé a zároveň hrozivé. Tiež je ale natoľko nemožné, že by o ňom určite nešlo spraviť viac ako pár minút filmu."

Vrcholom by samozrejme malo byť finále, aspoň tým hororovým. Stvorenie monštra. Jeho priebeh nemá nič spoločné asi s románom a asi ani jednou z doteraz nakrútených filmových verzií. Nič to. Tej trochy hororu sa nám dostane, nech je aj krátka a predvídateľná. Monštrum je presvedčivé a zároveň hrozivé. Tiež je ale natoľko nemožné, že by o ňom určite nešlo spraviť viac ako pár minút filmu. Zhruba polovicu tých, ktoré by sme tu mohli nazvať hororovými, a kvôli ktorým sa film ako horor určite pozerať neoplatí.

Victor Frankenstein chce byť film o samotnom stvoriteľovi príšery a tým aj je. Vymýšľa si more nezmyslov, aby sa spravil čo i len trochu zaujímavým, a hororový príbeh necháva na pozadí, keďže o tom ani byť nechcel. Výsledkom je film bez pochopiteľného úmyslu vo vzťahu k divákovi, keď tak čo najmenej náročne ho zabaviť. Určite nejde o dobrú voľbu, ak vyslovene túžite po horore. Len ak túžite v multiplexe vidieť ďalší bezduchý a nezaujímavý výplod filmového priemyslu.