12. 11. 2018

18. 10. 2013

26. 4. 2012

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Nezhasínaj!

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

19. 8. 2016

The Possession of Michael King

Andrej Gomora | 9. 4. 2015
0
6/10
possession, found footage/ mockumentary, bizarre, psycho

Konečne jeden, čo si za to môže sám

Ťažko povedať, či to možno skutočne nazvať zásluhou rokov socializmu u nás. No keď sa pozrieme na množstvo šarlatánov a veštíc na Slovensku, zdá sa nám ich údajná bežnosť na západe až neuveriteľná. Na jednej strane asi ani nemáme toľko peňazí na hlúposti. No aj keď snaha boľševikov vyhnať z myslí ľudí boha celkom neuspela, na mnohé veci sme sa asi skutočne naučili pozerať racionálnejšie. Veď čo by ste si pomysleli, ak by sa niekto pustil do projektu dokázania neexistencie čohokoľvek nadprirodzeného. Mali by ste ho za hlupáka, čo len stráca čas. V Amerike sa na to niekto dal, teda aspoň vo filme The Possession of Michael King.

„Nech si s ním robia, čo chcú, on vie, že sú to len pozéri a podvodníci, nemá sa čoho báť."

Ten nikdy v nič neveril. Teraz má ale dôvod pustiť sa do podvodníkov. Jeho žena zomrela vďaka predpovedi veštice, zostal sám s malou dcérkou. Jeho videoprojekt zjavne zaujal mnoho ľudí na internete, s financovaním nemá problém. Koncept je jednoduchý. Nechá sa neustále sledovať kamerou a osloví absolútne všetkých možných špiritistov, exorcistov, vyvolávačov duchov, nekromancerov a podobnú háveď. Nech si s ním robia, čo chcú, on vie, že sú to len pozéri a podvodníci, nemá sa čoho báť. Všetkým do jedného dokáže, že nič nadprirodzené mu neublíži, pretože nič nadprirodzené neexistuje. Na rituály poskytne vzorky svojich spermií, dá si LSD aj extrakt z halucinogénnej žaby, nechá si na brucho prišiť zuby čerstvej mŕtvoly. Čo potom čaká, keď si niečo všemožne pýta.

Found footage má v tomto prípade hlavný cieľ zdôrazniť subjektívny pohľad hlavného hrdinu. Na neho sa celý čas pozeráme, prežívame jeho myšlienky a pocity. Preto spočiatku prijímame jeho pomerne pokojné odhodlanie. On sám si nepotrebuje nič dokazovať, jeho viera je neochvejná. Ide mu len o pomstu veštkyni, a všetkým jej podobným. Video tak skutočne aj vyzerá, ako čisté zosmiešňovanie. Nie agresívne, len vecne chladné. Škoda, že toto pôsobenie na diváka nie je ideálne, keďže ten tým pádom nemá dôvod sa báť. Aj keď Michaelovi mávajú v tme nožom ponad bruchom. Rovnako ako on sme presvedčení, že ide len o cirkus.

Mierne nekonzistentne preto pôsobí chvíľa, keď sa Michael začne správať čudne. Vieme o čom má film byť, takže pochybovať o jeho posadnutí nemáme dôvod. Cieľom mohol byť znova subjektívny pohľad, teda aby divák zažil presne to, čo Michael. Prechod z dokonalého presvedčenia k posadnutosti. Kontrast v tomto prípade nefunguje, no už je to jedno. Dostali sme sa k hororovej časti, to je hlavné.

„Michael nie len nevie, čo sa deje s jeho telom, on stráca kontrolu aj nad svojou mysľou."

Michael vlastne len chvíľu pochybuje o tom, čo sa s ním deje. Cíti, ako sa mu mení myseľ, ako sa zrazu stáva iným. Mŕtvol ani akcie nie je veľa, no práve jeho prežívanie je vo filme hlavným. Opäť nie sme ďaleko od Contracted či Starry Eyes, rozdiel je akurát vo vražedných myšlienkach. Tie nastupujú po prvých príznakoch, ako červené oči, zblednutie či nespavosť. Michael nie len nevie, čo sa deje s jeho telom, on stráca kontrolu aj nad svojou mysľou. Robí veci, o ktorých nevie, prípadne o nich aj vie, no nedokáže ich ovládať. On je pre nás hlavnou postavou a keď sa aj zdá, že by niekoho mohol zavradždiť, nebojíme sa hlavne o obeť. Zhrození sme z Michaela. Čo sa to z neho stalo, čoho je schopný. Ako v jeho koži by sme radšej boli v koži ktorejkoľvek z jeho obetí. Aj keď by to samozrejme tiež nebola žiadna výhra.

„Film stojí na hlavnej postave a tá ho dokáže podržať aj v scenáristicky slabších chvíľach."

Temná atmosféra miestami skĺzava do psychedélie, čo nie je vždy šťastné. Cieľom má byť sprostredkovať nám Michaelovu stratenosť, no priveľa chaosu hororu zvykne škodiť. Mnoho drsných scén sa podarí, pri nedostatku deja ale niektoré vyznejú, ako keby tvorcovia potrebovali len zabíjať čas. Presvedčivosti pomáha, že film je ako celok dobre nakrútený, vie čo chce a aj si za tým ide. Stojí na hlavnej postave a tá ho dokáže podržať aj v scenáristicky slabších chvíľach.

The Possession of Michael King je silne špecifický horor. Chaos, subjektivita a málo skutočného diania nemusí každému sadnúť. Ešte tu máme aj posadnutosť a hlasy v hlave, ktoré kážu zabíjať. No keď to všetko znesiete, máte tu celkom slušný horor s poriadne silnou dávkou temnoty.