Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

The Possession Experiment

Andrej Gomora | 2. 11. 2016
0
2/10
possession

Pokus vyšiel, s filmom je to horšie

Ľudí, čo úmyselne pozvali diabla do svojho tela, sme tu už mali. Jeden tak spravil z trucu, iná zase pre peniaze. Určite najušľachtilejším motívom podobného konania je ale vedecký pokus. Ak existuje diabol, musí existovať aj boh. Znie to ako pomerne jednoduchý experiment na odhalenie jednej z najväčších otázok ľudstva, nie? Takzvaný The Possession Experiment.

„Seansu nakoniec prežijú, len s Branodom po nej čosi nie je v poriadku. Čo by to tak mohlo byť?“

Pre Brandona ide o školský projekt. Chce sa venovať exorcizmu, ale už ho nebaví pozerať si len videá na internete. Túži niečo skutočne zásadné vykonať. Nájde si partnera, ten sa chce zviesť na jeho nadšení, to má ako jeden z mála v škole. O financie požiadajú na internete, kde okamžite vzbudia veľký záujem zo všetkých strán. Okrem iného sa im dostane výsmechu, nadávok aj rázneho odsúdenia náboženskej obce. Zaujmú ale aj študentku medicíny, tá sa chce k dvojici pridať, aby sledovala počas exorcizmu reakcie Brandonovho tela. Spoločne navštívia dom, kde vzniklo jedno z najzaujímavejších videí z exorcizmu. Nájdu tam tabuľku na komunikovanie s duchmi, pri ďalšej seanse im s jej pomocou médium pomôže vyvolať démona. Celý internet sleduje, ako sa veci začnú hýbať. Médium radšej utečie, aj oni by mali. Seansu nakoniec prežijú, len s Branodom po nej čosi nie je v poriadku. Čo by to tak mohlo byť?

„Nič sa nezamotáva, nič sa nedeje, len ako v tínedžerskom seriáli sledujeme prípravu školského projektu.“

Úvodná scéna s drsným rituálom funguje dobre, aj diváka správne naladí. Muchy určite má, hlavne čo do správania postáv. V nej ale ešte aspoň ide predovšetkým o gore a akciu, tie sa filmu ako tak daria. Potom totiž prichádza dlhé sucho. Bez náznaku napätia smeruje hlavná postava k tomu, čo všetci očakávame. Len nepočítame s tým, koľko jej potrvá sa tam dostať. Nič sa nezamotáva, nič sa nedeje, len ako v tínedžerskom seriáli sledujeme prípravu školského projektu. Vzhľadom na takmer amatérske nakrútenie nejde o nijako príjemný zážitok, a to sme sa ešte nedostali na dno toho, čo nám ide toto dielo ponúknuť. Tým sú bez pochyby scény s Brandonovými rodičmi, otrasný text a melodramatický odkaz, ktorý prináša, už len korunuje asi najpríšernejšia predstaviteľná hudba.

Čo tento film zvláda je gore a krvavé scény. Pri tých divák ako keby skutočne zabudol, že zvyšok filmu je taký zlý. Celková zápletka síce nie je žiaden zázrak, nie je ale ani dôvod ju zatracovať a vo filme nepôsobí rušivo. Aj mnohé prejavy správania postáv by išlo prijať, len by nesmeli v toľkých situáciách pôsobiť až tak nepresvedčivo a silene. Samozrejme ide do značnej miery o dôsledok príšerných hereckých výkonov, tie ale film neťahajú dole o nič viac ako čudný scenár či réžia.

„Na akciu sa pozerať dá a už aj za to málo nás nakoniec prinútia byť vďačnými.“

Príchod prvej drsnej scény je mierne nečakaný, teda, už by sa divákovi do filmu aj hodil, len kontext je trocha zvláštny. Aj nasledujúce drastické úkazy nie sú zrovna to, čo by sme asi v exorcistickom filme čakali. My ale máme pocit, že konečne sa tu niečo deje a ako tak sa na to dá aj pozerať. V rámci možností znesiteľne prebehne aj záverečná pasáž. Od filmu už vtedy vôbec nečakáme, že by podivné dejové zvraty mohli dávať zmysel, zaujať či prinajmenšom neiritovať svojou hlúposťou. Na akciu sa pozerať dá a už aj za to málo nás nakoniec prinútia byť vďačnými.

The Possession Experiment je film značne nízkych kvalít po všetkých stránkach. Má nápad a tých pár brutálnych scén, ktoré dosahujú úroveň základnej znesiteľnosti. Na tých ale film v žiadnom prípade nemôže stáť, hlavne pri toľkých negatívach. Tie z neho rozhodne nerobia dielo hodné divákovho času.