The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

6. 10. 2015

20. 9. 2010

18. 10. 2013

Leatherface

Toľko ste toho pod maskou nečakali

Práve žánrové miešanie krutého exploitationu s thrillerom, ktorému by zodpovedala dejová stránka, je síce sympatické, no nakoniec sa ukáže ako nezvládnuté. Scenár sa snaží byť ambiciózny, prináša veľa deja a nechce len žmýkať známe postavy a prostredie. V tom prípade by ale potreboval na budovanie atmosféry svoje vlastné prostriedky, a tie mu chýbajú. Hlavnými sa stávajú utečenci z liečebne, krutí prehnane až za hranicu uveriteľnosti. Všetko sa odohráva akosi nepochopiteľne, bez zmyslu, s jediným zrozumiteľným účelom, ktorým je čo najviac násilia. Aj keď film má svoje kvality, nedokáže diváka skutočne vtiahnuť, zaujať niečím jasným a intenzívnym. Nakoniec príde samotná pointa, pri ktorej si dáme film do spojitosti s celou sériou. A možno by sme radšej zabudli, čo sa nám to snažil nahovoriť.

16. 11. 2017

The Possession Experiment

Andrej Gomora | 2. 11. 2016
0
2/10
possession

Pokus vyšiel, s filmom je to horšie

Ľudí, čo úmyselne pozvali diabla do svojho tela, sme tu už mali. Jeden tak spravil z trucu, iná zase pre peniaze. Určite najušľachtilejším motívom podobného konania je ale vedecký pokus. Ak existuje diabol, musí existovať aj boh. Znie to ako pomerne jednoduchý experiment na odhalenie jednej z najväčších otázok ľudstva, nie? Takzvaný The Possession Experiment.

„Seansu nakoniec prežijú, len s Branodom po nej čosi nie je v poriadku. Čo by to tak mohlo byť?“

Pre Brandona ide o školský projekt. Chce sa venovať exorcizmu, ale už ho nebaví pozerať si len videá na internete. Túži niečo skutočne zásadné vykonať. Nájde si partnera, ten sa chce zviesť na jeho nadšení, to má ako jeden z mála v škole. O financie požiadajú na internete, kde okamžite vzbudia veľký záujem zo všetkých strán. Okrem iného sa im dostane výsmechu, nadávok aj rázneho odsúdenia náboženskej obce. Zaujmú ale aj študentku medicíny, tá sa chce k dvojici pridať, aby sledovala počas exorcizmu reakcie Brandonovho tela. Spoločne navštívia dom, kde vzniklo jedno z najzaujímavejších videí z exorcizmu. Nájdu tam tabuľku na komunikovanie s duchmi, pri ďalšej seanse im s jej pomocou médium pomôže vyvolať démona. Celý internet sleduje, ako sa veci začnú hýbať. Médium radšej utečie, aj oni by mali. Seansu nakoniec prežijú, len s Branodom po nej čosi nie je v poriadku. Čo by to tak mohlo byť?

„Nič sa nezamotáva, nič sa nedeje, len ako v tínedžerskom seriáli sledujeme prípravu školského projektu.“

Úvodná scéna s drsným rituálom funguje dobre, aj diváka správne naladí. Muchy určite má, hlavne čo do správania postáv. V nej ale ešte aspoň ide predovšetkým o gore a akciu, tie sa filmu ako tak daria. Potom totiž prichádza dlhé sucho. Bez náznaku napätia smeruje hlavná postava k tomu, čo všetci očakávame. Len nepočítame s tým, koľko jej potrvá sa tam dostať. Nič sa nezamotáva, nič sa nedeje, len ako v tínedžerskom seriáli sledujeme prípravu školského projektu. Vzhľadom na takmer amatérske nakrútenie nejde o nijako príjemný zážitok, a to sme sa ešte nedostali na dno toho, čo nám ide toto dielo ponúknuť. Tým sú bez pochyby scény s Brandonovými rodičmi, otrasný text a melodramatický odkaz, ktorý prináša, už len korunuje asi najpríšernejšia predstaviteľná hudba.

Čo tento film zvláda je gore a krvavé scény. Pri tých divák ako keby skutočne zabudol, že zvyšok filmu je taký zlý. Celková zápletka síce nie je žiaden zázrak, nie je ale ani dôvod ju zatracovať a vo filme nepôsobí rušivo. Aj mnohé prejavy správania postáv by išlo prijať, len by nesmeli v toľkých situáciách pôsobiť až tak nepresvedčivo a silene. Samozrejme ide do značnej miery o dôsledok príšerných hereckých výkonov, tie ale film neťahajú dole o nič viac ako čudný scenár či réžia.

„Na akciu sa pozerať dá a už aj za to málo nás nakoniec prinútia byť vďačnými.“

Príchod prvej drsnej scény je mierne nečakaný, teda, už by sa divákovi do filmu aj hodil, len kontext je trocha zvláštny. Aj nasledujúce drastické úkazy nie sú zrovna to, čo by sme asi v exorcistickom filme čakali. My ale máme pocit, že konečne sa tu niečo deje a ako tak sa na to dá aj pozerať. V rámci možností znesiteľne prebehne aj záverečná pasáž. Od filmu už vtedy vôbec nečakáme, že by podivné dejové zvraty mohli dávať zmysel, zaujať či prinajmenšom neiritovať svojou hlúposťou. Na akciu sa pozerať dá a už aj za to málo nás nakoniec prinútia byť vďačnými.

The Possession Experiment je film značne nízkych kvalít po všetkých stránkach. Má nápad a tých pár brutálnych scén, ktoré dosahujú úroveň základnej znesiteľnosti. Na tých ale film v žiadnom prípade nemôže stáť, hlavne pri toľkých negatívach. Tie z neho rozhodne nerobia dielo hodné divákovho času.