Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

The Possession Experiment

Andrej Gomora | 2. 11. 2016
0
2/10
possession

Pokus vyšiel, s filmom je to horšie

Ľudí, čo úmyselne pozvali diabla do svojho tela, sme tu už mali. Jeden tak spravil z trucu, iná zase pre peniaze. Určite najušľachtilejším motívom podobného konania je ale vedecký pokus. Ak existuje diabol, musí existovať aj boh. Znie to ako pomerne jednoduchý experiment na odhalenie jednej z najväčších otázok ľudstva, nie? Takzvaný The Possession Experiment.

„Seansu nakoniec prežijú, len s Branodom po nej čosi nie je v poriadku. Čo by to tak mohlo byť?“

Pre Brandona ide o školský projekt. Chce sa venovať exorcizmu, ale už ho nebaví pozerať si len videá na internete. Túži niečo skutočne zásadné vykonať. Nájde si partnera, ten sa chce zviesť na jeho nadšení, to má ako jeden z mála v škole. O financie požiadajú na internete, kde okamžite vzbudia veľký záujem zo všetkých strán. Okrem iného sa im dostane výsmechu, nadávok aj rázneho odsúdenia náboženskej obce. Zaujmú ale aj študentku medicíny, tá sa chce k dvojici pridať, aby sledovala počas exorcizmu reakcie Brandonovho tela. Spoločne navštívia dom, kde vzniklo jedno z najzaujímavejších videí z exorcizmu. Nájdu tam tabuľku na komunikovanie s duchmi, pri ďalšej seanse im s jej pomocou médium pomôže vyvolať démona. Celý internet sleduje, ako sa veci začnú hýbať. Médium radšej utečie, aj oni by mali. Seansu nakoniec prežijú, len s Branodom po nej čosi nie je v poriadku. Čo by to tak mohlo byť?

„Nič sa nezamotáva, nič sa nedeje, len ako v tínedžerskom seriáli sledujeme prípravu školského projektu.“

Úvodná scéna s drsným rituálom funguje dobre, aj diváka správne naladí. Muchy určite má, hlavne čo do správania postáv. V nej ale ešte aspoň ide predovšetkým o gore a akciu, tie sa filmu ako tak daria. Potom totiž prichádza dlhé sucho. Bez náznaku napätia smeruje hlavná postava k tomu, čo všetci očakávame. Len nepočítame s tým, koľko jej potrvá sa tam dostať. Nič sa nezamotáva, nič sa nedeje, len ako v tínedžerskom seriáli sledujeme prípravu školského projektu. Vzhľadom na takmer amatérske nakrútenie nejde o nijako príjemný zážitok, a to sme sa ešte nedostali na dno toho, čo nám ide toto dielo ponúknuť. Tým sú bez pochyby scény s Brandonovými rodičmi, otrasný text a melodramatický odkaz, ktorý prináša, už len korunuje asi najpríšernejšia predstaviteľná hudba.

Čo tento film zvláda je gore a krvavé scény. Pri tých divák ako keby skutočne zabudol, že zvyšok filmu je taký zlý. Celková zápletka síce nie je žiaden zázrak, nie je ale ani dôvod ju zatracovať a vo filme nepôsobí rušivo. Aj mnohé prejavy správania postáv by išlo prijať, len by nesmeli v toľkých situáciách pôsobiť až tak nepresvedčivo a silene. Samozrejme ide do značnej miery o dôsledok príšerných hereckých výkonov, tie ale film neťahajú dole o nič viac ako čudný scenár či réžia.

„Na akciu sa pozerať dá a už aj za to málo nás nakoniec prinútia byť vďačnými.“

Príchod prvej drsnej scény je mierne nečakaný, teda, už by sa divákovi do filmu aj hodil, len kontext je trocha zvláštny. Aj nasledujúce drastické úkazy nie sú zrovna to, čo by sme asi v exorcistickom filme čakali. My ale máme pocit, že konečne sa tu niečo deje a ako tak sa na to dá aj pozerať. V rámci možností znesiteľne prebehne aj záverečná pasáž. Od filmu už vtedy vôbec nečakáme, že by podivné dejové zvraty mohli dávať zmysel, zaujať či prinajmenšom neiritovať svojou hlúposťou. Na akciu sa pozerať dá a už aj za to málo nás nakoniec prinútia byť vďačnými.

The Possession Experiment je film značne nízkych kvalít po všetkých stránkach. Má nápad a tých pár brutálnych scén, ktoré dosahujú úroveň základnej znesiteľnosti. Na tých ale film v žiadnom prípade nemôže stáť, hlavne pri toľkých negatívach. Tie z neho rozhodne nerobia dielo hodné divákovho času.