Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Gallows Hill

Andrej Gomora | 16. 3. 2015
0
5/10
possession, bizarre, psycho

Dcéra v pivnici nie je automaticky znak pedofílie

Kto šetrí palicu, nenávidí syna. Tak vraví Biblia, no aj tak stále silnejú tlaky za úplný zákaz fyzických trestov detí. Nakoľko nechať rodičom voľnosť čo sa týka výchovy patrí medzi veľké otázky dneška, Voľakedy to bolo všetkým jedno. Nech si s deckom každý robí, čo uzná za vhodné. Ak je zlé, prečo ho napríklad nezamknúť do tmavej búdy v pivnici. Tak to spravil starý pán vo filme Gallows Hill.

„Nakoniec sa pokúsi malú zabiť, pričom si napred sám podreže žily."

Samozrejme, Američania s ničím takým nemôžu súhlasiť. Nie, že by boli vďační za jeho pohostinnosť, hneď sa musia začať starať do jeho výchovných metód. Rovno ho nazvú pedofilom. Dostali sa k nemu vďaka autonehode, z cesty ich zmietla voda. Tiež nie sú len tak nejakí turisti. Osemnásťročná Jill cestuje po svete a venuje sa dobročinnosti. Do Kolumbie za ňou pricestoval otec, chce jej predstaviť svoju nastávajúcu. A dotiahnuť Jill na svadbu. Čo narobí, nadšená asi byť nemôže. Po zapršanej ceste plnej dier sa vybrali zobrať jej pas. Nechala ho u kamarátky, okrem tej s nimi musí ísť aj jej priateľ. Nech im v aute nie je smutno. Po príchode do opusteného hotela, jediného miesta v okolí ich nehody, chceli zohnať doktora pre seba aj pre malú. Vyzerá zúbožená. Akurát ten jej otec alebo dedko, alebo čo to je, si nedá pokoj. Má divné reči, vraj všetci zomrú, ani ruženec ich neochráni. Nakoniec sa pokúsi malú zabiť, pričom si napred sám podreže žily. Stihnú ho zastreliť. No malá potom začne byť nejaká otravná. Asi mal dôvod, že ju držal zamknutú a nemusel ju počúvať.

„Ak môžeme nazvať dve postavy z opusteného hotela zaujímavými, oveľa horšie už je to s príchodzými."

Nápad sa javí výborný. Temné deti majú vždy niečo do seba. Hlavne keď ani nevieme, čo od nich čakať. Veľké čaro má aj postava nevrlého deduška, ktorého nepriateľskosť zjavne pramení zo strachu. Stvárnený je skutočne dobre, cítime aj jeho únavu. Už by aj rezignoval, ale nemôže. Na to ide o príliš vážne veci. Ak môžeme nazvať dve postavy z opusteného hotela zaujímavými, oveľa horšie už je to s príchodzými. Zlé sú herecké výkony, v mnohých prípadoch až iritujúco. Oveľa lepšie na tom ale nie sú ani postavy a ich dialógy. Dospievajúca dcéra, rozhádaná s podozrivo mlado vyzerajúcim otcom, a nesympatická, no dobrácka budúca macocha. Ak ešte osemnásťročné dievčatá majú macochy. Ešte že Kolumbijčania v ich partii majú aspoň to exotické čaro.

„Na film sa spočiatku dá pozerať skôr vďaka vizuálu a latinskoamerickému šarmu ako nejakému budovaniu atmosféry."

Na film sa spočiatku dá pozerať skôr vďaka vizuálu a latinskoamerickému šarmu ako nejakému budovaniu atmosféry. Zo zápletky žiaľ tvorcovia nevládzu vyžmýkať všetok jej potenciál ani neskôr. Vtedy už ale film ťahá akcia a nejaký gore a brutalita. Máme tu neurčitý pocit znepokojenia. Dialógy sa snažia byť drsné, lenže nefungujú. Jednak je v nich veľa klišé, sú silené aj zle napísané. Potom sa hrozba začne naplno prejavovať. Niečím v nás síce strach budí a pokojnými nás rozhodne nenechá. Zároveň je na nej ale aj niečo absurdné, až komické. My totiž nevieme, o čo jej presne ide, čo sa chystá robiť a čoho je schopná.

Aj keď celkový spád kríva, viacero scén sa podarí. Napríklad hlava v okne určite zaujme. Aj krv a snaha o nechutnosť. Zvláštnosť boja s nepriateľom do neho na jednej strane vnáša nádych zúfalstva. Na druhej strane ale práve vďaka nemu podcenili tvorcovia jeho konvenčné aspekty. Ako je určitá sila a priama hrozivosť. Hoci cítime aj oprávnený pocit bezradnosti, kazí ho chaos. Ten sa vyskytuje pomerne bežne, ak sa veci prekomplikujú.

Gallows Hill rozhodne má svoje čaro. Jednak exotické, ale aj hororové. Škoda len, že nie je o niečo lepšie dotiahnutý, či skôr celkom o dosť. Mal dobrý nápad a toľko pozitívnych prvkov, že už aj priemerné nakrútenie z neho mohlo spraviť výrazne príjemný zážitok. Ten je nakoniec určite znesiteľný, ale ani nenadchne.