12. 11. 2018

13 Sins

Hriech zbytočnosti
Veriť v šťastný koniec filmov ako Would You Rather je asi ako reagovať na emaily dcér nigérijských obchodníkov alebo ponuky na zväčšenie penisu. Rozdiel je akurát v žánri, keďže dostať sa do spárov Reader´s Digest vás predsa len asi nebude stáť život, prípadne dôstojnosť. Takmer rovnaký námet k nám teraz prichádza v americkom remaku filmu 13: hra smrti, pod názvom 13 Sins.
15. 5. 2014

13. 2. 2011

20. 9. 2010

Gallows Hill

Andrej Gomora | 16. 3. 2015
0
5/10
possession, bizarre, psycho

Dcéra v pivnici nie je automaticky znak pedofílie

Kto šetrí palicu, nenávidí syna. Tak vraví Biblia, no aj tak stále silnejú tlaky za úplný zákaz fyzických trestov detí. Nakoľko nechať rodičom voľnosť čo sa týka výchovy patrí medzi veľké otázky dneška, Voľakedy to bolo všetkým jedno. Nech si s deckom každý robí, čo uzná za vhodné. Ak je zlé, prečo ho napríklad nezamknúť do tmavej búdy v pivnici. Tak to spravil starý pán vo filme Gallows Hill.

„Nakoniec sa pokúsi malú zabiť, pričom si napred sám podreže žily."

Samozrejme, Američania s ničím takým nemôžu súhlasiť. Nie, že by boli vďační za jeho pohostinnosť, hneď sa musia začať starať do jeho výchovných metód. Rovno ho nazvú pedofilom. Dostali sa k nemu vďaka autonehode, z cesty ich zmietla voda. Tiež nie sú len tak nejakí turisti. Osemnásťročná Jill cestuje po svete a venuje sa dobročinnosti. Do Kolumbie za ňou pricestoval otec, chce jej predstaviť svoju nastávajúcu. A dotiahnuť Jill na svadbu. Čo narobí, nadšená asi byť nemôže. Po zapršanej ceste plnej dier sa vybrali zobrať jej pas. Nechala ho u kamarátky, okrem tej s nimi musí ísť aj jej priateľ. Nech im v aute nie je smutno. Po príchode do opusteného hotela, jediného miesta v okolí ich nehody, chceli zohnať doktora pre seba aj pre malú. Vyzerá zúbožená. Akurát ten jej otec alebo dedko, alebo čo to je, si nedá pokoj. Má divné reči, vraj všetci zomrú, ani ruženec ich neochráni. Nakoniec sa pokúsi malú zabiť, pričom si napred sám podreže žily. Stihnú ho zastreliť. No malá potom začne byť nejaká otravná. Asi mal dôvod, že ju držal zamknutú a nemusel ju počúvať.

„Ak môžeme nazvať dve postavy z opusteného hotela zaujímavými, oveľa horšie už je to s príchodzými."

Nápad sa javí výborný. Temné deti majú vždy niečo do seba. Hlavne keď ani nevieme, čo od nich čakať. Veľké čaro má aj postava nevrlého deduška, ktorého nepriateľskosť zjavne pramení zo strachu. Stvárnený je skutočne dobre, cítime aj jeho únavu. Už by aj rezignoval, ale nemôže. Na to ide o príliš vážne veci. Ak môžeme nazvať dve postavy z opusteného hotela zaujímavými, oveľa horšie už je to s príchodzými. Zlé sú herecké výkony, v mnohých prípadoch až iritujúco. Oveľa lepšie na tom ale nie sú ani postavy a ich dialógy. Dospievajúca dcéra, rozhádaná s podozrivo mlado vyzerajúcim otcom, a nesympatická, no dobrácka budúca macocha. Ak ešte osemnásťročné dievčatá majú macochy. Ešte že Kolumbijčania v ich partii majú aspoň to exotické čaro.

„Na film sa spočiatku dá pozerať skôr vďaka vizuálu a latinskoamerickému šarmu ako nejakému budovaniu atmosféry."

Na film sa spočiatku dá pozerať skôr vďaka vizuálu a latinskoamerickému šarmu ako nejakému budovaniu atmosféry. Zo zápletky žiaľ tvorcovia nevládzu vyžmýkať všetok jej potenciál ani neskôr. Vtedy už ale film ťahá akcia a nejaký gore a brutalita. Máme tu neurčitý pocit znepokojenia. Dialógy sa snažia byť drsné, lenže nefungujú. Jednak je v nich veľa klišé, sú silené aj zle napísané. Potom sa hrozba začne naplno prejavovať. Niečím v nás síce strach budí a pokojnými nás rozhodne nenechá. Zároveň je na nej ale aj niečo absurdné, až komické. My totiž nevieme, o čo jej presne ide, čo sa chystá robiť a čoho je schopná.

Aj keď celkový spád kríva, viacero scén sa podarí. Napríklad hlava v okne určite zaujme. Aj krv a snaha o nechutnosť. Zvláštnosť boja s nepriateľom do neho na jednej strane vnáša nádych zúfalstva. Na druhej strane ale práve vďaka nemu podcenili tvorcovia jeho konvenčné aspekty. Ako je určitá sila a priama hrozivosť. Hoci cítime aj oprávnený pocit bezradnosti, kazí ho chaos. Ten sa vyskytuje pomerne bežne, ak sa veci prekomplikujú.

Gallows Hill rozhodne má svoje čaro. Jednak exotické, ale aj hororové. Škoda len, že nie je o niečo lepšie dotiahnutý, či skôr celkom o dosť. Mal dobrý nápad a toľko pozitívnych prvkov, že už aj priemerné nakrútenie z neho mohlo spraviť výrazne príjemný zážitok. Ten je nakoniec určite znesiteľný, ale ani nenadchne.