23. 2. 2017

13. 4. 2012

17. 8. 2010

18. 10. 2013

The Sacrament

Zaujíma vás fiktívny dokument o skutočnej udalosti?
Hoci nejde o pravidlo, veľká väčšina dokumentárne nakrútených hororov obsahuje nadprirodzené prvky. Tie ich asi najlepšie odlíšia od dokumentov, tak ako mockumenty zjavná pritiahnutosť za vlasy. Veď malo by zmysel nakrúcať found footage alebo mockumentary o udalostiach, ktoré sa pokojne mohli skutočne odohrať? Nuž, niekto si zjavne myslí, že áno. Na tému fanatických siekt a masakru v Jonestowne nakrútili horor s názvom The Sacrament.
2. 7. 2014

Omnivoros

Andrej Gomora | 3. 3. 2014
0
5/10
cannibal, psycho

Tiež sa pokladáte za všežravcov?

Globalizácia sa šíri a pomaly zabíja miestne kuchyne. V krátkom čase obľuba ľudského mäsa prešla Škótskom, USA a zakotvila už aj v Španielsku. Mysleli by ste si, že tamojšia gastronómia je dostatočne bohatá. Čo narobíme, trendy sú trendy, a nikto sa nechce cítiť horší. Ku cti španielom slúži vkus, s akým ku kanibalizmu pristupujú. Nie je to šialenstvo, ani rodinná tradícia. Ich pohnútky sú čiste gurmánske, prečo by nevyužili všetky dostupné ingrediencie, keď už sú tí Omnivoros?

Marcos je kritik jedla, a skúsil už všeličo. Teraz dostal ponuku napísať článok o undergroundových reštauráciach, brlohoch pravých milovníkov vyberaných pokrmov. Zážitky sú spočiatku zaujímavé, kým mu jedna spolufrekventantka nespomenie ten pravý underground. Ten, kde sa jedia ľudia. Aj napriek vysokej cene je vydavateľka nadšená, to bude článok. Marcos plánuje na večeru ísť a v poslednej chvíli vycúvať. Kiežby to išlo.

„Nikto sa nevyžíva v mučení ani trápení, cieľom nie je niekomu robiť zle."

Niečo na spôsob druhej dejovej línie popri Marcosovi je zháňanie ingrediencií pre jeho veľkú večeru. Kuchár nemá systém, možno len na pohľad posúdi vhodnosť jedincov. Zbiera ich zväčša na ulici a bez emócií. Ako správny profesionál. Celá práca s budúcimi pokrmami je veľmi priama. Nikto sa nevyžíva v mučení ani trápení, cieľom nie je niekomu robiť zle. Ide len o prípravu jedla, a keď má byť z človeka, bez obetí sa nezaobíde. Lovenie a porciovanie mrazí svojím chladom, nie explicitnosťou. Aj keď sú pokrmy uväznené a postupne pripravené, narábanie sa snaží čo najviac priblížiť tomu, ako by asi mohlo prebiehať v skutočnosti, keby si niekto zmyslel jesť ľudské mäso. Na strašenie film používa dojem, že to isté by sa mohlo stať komukoľvek. Gore teda nie je výrazné ani nápadité. Stačí nám možnosť vžiť sa do situácie, že nás niekto uväzní, zavesí a chystá sa zjesť. Vôbec neprekáža, že o obetiach prakticky nič nevieme. Práca s nimi je stručná a efektná a prenáša na nás ich hrôzu.

„Práca s obeťami je stručná a efektná a prenáša na nás ich hrôzu."

Dej je v zásade jednoduchý a priamočiary. Nenudí, na druhej strane sa ani nedá hovoriť o výraznom spáde. Od začiatku vieme, kam film smeruje, a za celý čas sa mu nepodarí ničím nás prekvapiť. Snaha o realistické prežívanie je aj pri hlavnej postave, kde už ale tak dobre nefunguje. Marcos je príliš plochý a nedá sa do neho vžiť. Jeho prežívanie kanibalizmu v divákovi nerezonuje, vidíme len ľudí čo jedia ľudské mäso, čo rozhodne je odporné. Predstava, že to my by sme sa ocitli v ich situácii už ale chýba. Ostatné postavy, teda tí, čo hostiny navštevujú pravidelne, sú podobne nezaujímaví. Vôbec nevynikne ich zvrhlosť a nie sú divákovi odporní. Ako tak funguje len hlavný kuchár, mĺkvo preparujúci ľudí s dokonalou samozrejmosťou. Práve on a jeho interakcia s obeťami držia film nad vodou a starajú sa o hororovosť.

Omnivoros nemá výrazné nedostatky, ale ani výrazné prednosti. Dobrá realizácia a tých pár podarených scén z neho robia stráviteľný zážitok. Na druhej strane asi o nič neprídete, ani keď sa tomuto dielu vyhnete. Hlavným problémom je jeho nevýraznosť. V celom filme sa nenájde moment hodný zapísania do pamäte alebo skríknutia od hrôzy. Len tá troška znechutenia.