Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Atticus Institute

Andrej Gomora | 25. 6. 2015
0
4/10
found footage/ mockumentary, ghost, independent, psycho

Kedy konečne veda porazí diabla?

Poznáte to, keď niekto niekoho neustále len zosmiešňuje a ponižuje, robí mu zle. Hovoríte si, čo ten človek môže z podobného vzťahu mať, prečo ho okamžite neukončí, nepreruší všetky kontakty s danou osobou. On by možno aj rád, jednoducho to ale nedokáže. Či je to masochizmus, či akási zvrhlá fascinovanosť. Alebo len obdiv, pocit silnej nadradenosti toho druhého, ktorý vyvoláva dojem vyvolenosti, už len zato, že môžete byť v jeho prítomnosti, byť svedkom jeho vyčíňania. Posledná možnosť sa asi najviac hodí do vedeckého prostredia, ako vo filme Atticus Institute.

„Vôbec aby sa prišla nechať skúmať ju nahovorili známi, ktorým sa jej správanie nepozdávalo."

Ten koho tu obdivujú bez vyhliadok na nejaký prospech je priamo predmet skúmania. Sme totiž v laboratóriu na výskum paranormálnych javov. Miestny tím sa snažil dostať ich z periférie, podrobiť ich serióznemu výskumu. Zaznamená len menšie úspechy, prípady, keď sa javí, že všetko sa nedeje tak celkom podľa zákonov fyziky a náhody. Nič konkrétne sa dokopy dokázať ale nedarí, z najsľubnejšieho prípadu sa vykľuje skrátka podvod. Všetko sa zmení s príchodom tajomnej dámy. Od začiatku sa pôsobí čudne. Vôbec aby sa prišla nechať skúmať ju nahovorili známi, ktorým sa jej správanie nepozdávalo. Mali ju radi, ale predsa, určité veci už sa prehliadať nedajú. Spočiatku pri experimentoch ako tak spolupracuje. Akurát vidno, že ju baví robiť vedcom zle. Najprv ich len mätie, neskôr aj úmyselne trápi. Pripomína im mŕtvych príbuzných, každý pokus premení na vlastnú zábavku. Bádateľom to ale nedá, snažia sa ju ovládnuť, prinútiť ju spolupracovať. Tu už totiž nejde len o jednu starú dievku s nadprirodzenými schopnosťami. Ide o otázku národnej bezpečnosti, a potenciálnu zbraň pre studenú vojnu.

„Zozačiatku dokument funguje dobre, nechá nás vniknúť do prostredia a atmosféry laboratória."

Vtedy sa film totiž odohráva, v sedemdesiatych rokoch. Nám je o udalostiach prezentovaný dokument, rozhovory s aktérmi a dochované videozáznamy. Zozačiatku dokument funguje dobre, nechá nás vniknúť do prostredia a atmosféry laboratória. Rovnako ako vedci, cítime že s príchodom ženy sa dostávame k niečomu úplne inému ako boli dovtedajšie nevinné pokusy. Žánrový skok je tu možno až trochu priveľký. Dovtedy sme totiž žili vo svete, kde nič nadprirodzené dokázané nebolo, len sa overovali dohady. Zrazu nám sem nabehla posadnutá diablom so všetkým, čo k tomu patrí.

„Ak aj prijmeme zúfalú snahu využiť posadnutú proti Rusom, pri ktorej sa nehľadí na mŕtvych pri pokusoch s malou nádejou na úspech, spôsob ich vedenia je zjavne nezmyselný."

Strašidelné sú už jej prvé prejavy, vlastne už aj jej vzhľad, správanie a vystupovanie. Jej postava ako taká určite filmu prospieva, no horšia už je práca s ňou. Vývoj udalostí začne byť veľmi silený, nelogický. Atmosféra hustne vďaka ženiným konkrétnym prejavom a tomu, ako sa oboznamujeme s jej mocou. Čo sa to ale deje celkom nerozumieme. Prvé pokusy sú pochopiteľné, vedci ale musia vidieť, že tu na nič neprídu, pre subjekt sú len tancujúce opičky. Ak aj prijmeme zúfalú snahu využiť posadnutú proti Rusom, pri ktorej sa nehľadí na mŕtvych pri pokusoch s malou nádejou na úspech, spôsob ich vedenia je zjavne nezmyselný. Mnoho situácií je viditeľne silených za účelom privodenia nejakej strašidelnej situácie a úplne im chýba logika. Správanie samotnej diablice je navyše značne nekonzistentné. To si síce môžeme vysvetľovať tým, že sa skrátka hrá. Zároveň sa ale zdá, že trpí, necháva si robiť viditeľne nepríjemné veci. Mizne aj jej ľudskosť, čo bol pravdepodobne zámer. Všetko už potom len vyvrcholí v bizarnom finále s vymetačom diabla. Zrozumiteľné je asi ako zvyšok filmu, no čo už, zvykli sme si.

Atticus Institute je remeselne dobre nakrútený mockumentary s nie najhorším námetom, ktorý sa akurát celkom potápa kopou nezmyslov a nelogickostí. Kvalitou nakrútenia nenahnevá, priam naopak, spraví dobrý dojem. No divák si na ňom nemá veľmi čo vychutnať, nie najhoršia atmosféra aj záporná postava sa strácajú v nedomyslene nahromadených dejových zvratoch. Aj keď film nie je ťažké dopozerať a určite nedosahuje do blízkosti dna súčasnej hororovej tvorby, drží sa ďaleko aj od jej vrcholov. Škoda, potenciál mal.