Revenge of the Pontianak

Pohľad na prívetivejšiu tvár Ázie

Terminológia sa pritom líši podľa oblasti, pontianak býva údajne žena, ktorá umrela tehotná, v Malajzii tá, ktorej sa narodilo mŕtve dieťa. Lang suir by mala byť žena, ktorá skonala pri pôrode, v našom prípade to ale nakoniec bude ešte zložitejšie. Až tak na tom nezáleží, hlavne nie nám, ignorantom. Pontianak môže každopádne túžiť po pomste voči konkrétnemu mužovi, a to sa tu aj deje. Ide na to akurát mierne zoširoka, veď prečo nie. Všetko sa začne počas svadby, jeden z hostí už sa domov nevráti, jeho krvavé telo zostane visieť vysoko na strome. Pontianak vraj zvykne prebývať v banánovníkoch. Šaman odporúča vyčistiť dom, udalosti sa ale kopia. Miestni by najradšej zlynčovali novomanželku, tá za nič nemôže. Nie vždy prichádza zlo zvonka.

23. 1. 2020

Sinister

Lahôdka na koniec roka
Záplaty na lakťoch, vyprahnutý pohľad plný melanchólie. Ženy ho milujú, ale žiť je s ním ťažké. Policajti ho nenávidia za obraz ktorý o nich podáva, ale súčasne nevedia odolať túžbe byť mu nablízku, dostať sa do jeho diel. On sám zápasí sám so sebou, odmieta sa vzdať svojej jedinej vášne, písania kníh. Pritom ani sám už nevie, prečo ich píše. Kvôli sebe, kvôli obetiam zločinov, alebo kvôli svetskej sláve. Pozeráme sa na človeka, ktorý zostúpil do sveta zla a to ho vo filme Sinister pohlcuje.
26. 12. 2012

Yoga Hakwon/Yoga Institute

Otvorte svoju Kundulini
Na jogistický tréning v podivnom inštitúte sa prihlási aj Hyo-jeong, dievča z teleshopingu, ktoré v televízii promuje značkové oblečenie. V práci sa jej darí, no nemôže konkurovať svojej novej kolegyni, čerstvej absolventke súťaže krásy. Frustrovaná životom vo svete, kde krása znamená všetko, sa nechá zlákať svojou bývalou spolužiačkou, kedysi triednou outsiderkou, dnes úspešnou a krásnou ženou, a rozhodne sa absolvovať týždeň jogy... 26. 1. 2011

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

Knock Knock

Andrej Gomora | 30. 11. 2015
0
3/10
home invasion, psycho

Dvere neotvárať, film nepozerať

Predstavte si, že ste muž po štyridsiatke a rodina vám odišla na víkend k moru. Žijete na predmestí, naokolo nikde nikto a na dvere vám zaklopú dve sporo odeté dvadsaťročné dievčatá. Taxikár ich odviezol na zlú adresu, jedna si telefón zabudla, druhej premokol a nefunguje. Potrebovali by sa trocha zohriať, počkať na ďalší taxík. Je to síce trocha trápne, ale šaty majú premočené, v tých nemôžu prísť na party. Nemohli by si ich hodiť do sušičky? Zatiaľ hostiteľovi zo slušnosti pochvália dom, obdivujú jeho zbierku platní. Aj vypracované telo. Z bežných rozhovorov postupne prechádzajú aj na témy o sexe. Skutočne išlo o celkom náhodné Knock Knock?

„Kam sa film mieni uberať zatiaľ nemáme ako vedieť a celkom sa nám to páči."

Veru tak, Eli Roth sa rozhodol ukázať, že nepracuje len so samoúčelnou brutalitou. Dokonca sa snaží budovať napätie. Škoda, že najlepšie mu to ide práve na začiatku, kým diváka necháva v úplnej neistote. Nejde síce o žiadnu lahodu pre oko, no zvládnutý je aj úvod, predstavenie rodinnej idylky a šťastných no krehkých ľudí. Či už ide o úmysel alebo dôsledok obsadenia do role nie celkom sa hodiaceho Keanu Reevesa, cítime jeho násilnú snahu vyzerať ako zodpovedný a usadený otec rodiny. V zásade nám je jasné, že dievčatá sa nemohli objaviť celkom náhodou. Práve veľmi pozvoľný nárast ich podozrivosti funguje asi z celého filmu najlepšie. Tušíme, že o niečo im asi pôjde a nič pekné to najskôr nebude. No kam sa film mieni uberať zatiaľ nemáme ako vedieť a celkom sa nám to páči.

No dobre, jednu vec asi vieme uhádnuť. Tú, po ktorej začnú ísť s Evanom veci prudko dolu vodou. Vtedy by sa malo aj pomaly začať vyjasňovať, kto dievčatá sú a ako sa k Evanovým dverám dostali. V nás ale namiesto toho začne rásť dojem, že ani samotní autori si tým nie sú istí. Evanova situácia je rozhodne veľmi nepríjemná, hororové na nej ale dlho nie je vôbec nič. Roth sa asi rozhodol zapracovať na svojej reputácii dosť radikálne. Dal si záväzok násilie prakticky vylúčiť, čo by mohlo byť celkom chvályhodné odhodlanie. Kiežby to aj bez neho vedel.

„Mnoho scén je vo filme vôbec len preto, aby tam boli. A natiahli čas."

Áno, dievčatá sú psychopatky. Sú šialené, nevypočítateľné, nemajú zábrany ani svedomie. Majú Evana v hrsti, môžu si s ním robiť, čo sa im zachce. Horory s jednou obeťou to majú vždy ťažké. Potrebujú byť nápadité či inteligentné, čo ale v tomto prípade neplatí. Mnoho scén je vo filme vôbec len preto, aby tam boli. A natiahli čas. Krátka stopáž by tu asi totiž nebola prijateľná, psychologicky temná dráma sa predsa musí naťahovať. Pozeráme sa na dievčatá, ako blbnú. Nepríjemne, to nepochybne, neradi by ste ich videli u seba doma. Stále je to prakticky bez násilia aj ohrozovania životov. Evana môžeme ľutovať a nezávidieť mu. Ale báť sa o neho nemáme dôvod.

„Dve ženy týrajú svalnatého muža a jeho bezmocnosť je pre nás skôr niečo, čo sa nám snaží film nanútiť."

Nie celkom reálne sa nám nakoniec javí aj naštylizovanie celej hry. Dve ženy týrajú svalnatého muža a jeho bezmocnosť je pre nás skôr niečo, čo sa nám snaží film nanútiť. Nie vec, ktorej by sme verili sami od seba. Od nás sa očakáva, že prijmeme pravidlá filmu a budeme sa tváriť akože mu veríme. Tak isto ako pri motivácii a celej podstate dvoch chuligánok. Skrátka ich máme akceptovať, že sa takto zabávajú, a predstierať, že nám dávajú zmysel. A aby o zmysle, či dokonca hlbokej myšlienke filmu nemohli byť pochybnosti, na koniec musí prísť pointa. Vtipná a úderná, dokonca sa vás pokúsi prinútiť sa zamyslieť. Sama by nemusela byť totálne od veci, len do filmu sa príliš nehodí. Zmení jeho tón, ale už je to vlastne jedno. Úplne jedno.

Čiste z hľadiska nakrútenia nie je Knock Knock žiadna katastrofa. Ide o úplne dostačujúco vyhotovený film, ktorý je akurát absolútne dokonale o ničom. Nemá ani len náznak spádu, vzrušujúcich scén alebo zaujímavých postáv. Jeho koncepciu temnej psychopatickej hry autori scenáristicky ani náznakom nezvládli. Šialenstvu chýba smerovanie a presvedčivosť, takže skončíme pri chaose neschopnom diváka akokoľvek zaujať. Pre Rothových fanúšikov pôjde nepochybne o sklamanie, keďže radšej by sa dočkali ďalšieho gorna. Pre ostatných ťažko povedať. Len ďalší film, ktorý nie je dôvod pozerať, hoci z iného dôvodu ako zvyčajne?