Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Children of the Corn

Viac krvi, menej Issaca
Mladá dvojica, Burt a Vicky, prechádzajú Nebraskou na ceste do Californie. Cesty sú celkom prázdne a riziko nehody veľmi nepravdepodobné. Stačí však chvíľka nepozornosti a pod kolesami ich auta leží malý chlapec, ktorý na cestu náhle vybehol z kukuričného poľa. Po počiatočnom šoku a vzájomnom obviňovaní zistia, že predtým ako chlapca zrazili, mu niekto podrezal hrdlo. 2. 2. 2011

Alien: Covenant

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

24. 5. 2017

Girlhouse

Keď sa pornostránka preorientuje na snuff
Ako vysvetlila jedna z postáv Zločinu a trestu, prostitúcia raz bude obyčajné zamestnanie. Pôjde o slobodnú voľbu žien, ktorú nikto nemá právo odsudzovať. Je to predsa ich rozhodnutie. Dnes skutočne mnoho bývalých pornoherečiek preniká do mejnstrímu, ich minulosť už prestáva byť stigmou. Pridáva im skôr až exotický nádych, a aj keby ich ďalšia práca za nič nestála, pár verných fanúšikov ich už nikdy neopustí. Druhá vec je, že množstvo amatérskych a jednorazových porno herečiek na internete sa už dávno nedá ani spočítať. Zdá sa štatisticky nemožné, aby ste niektorú z nich nestretli aj mimo webu. Oblečenú. Prečo nie napríklad niektoré z dievčat, ktoré obývajú Girlhouse?
31. 3. 2015

Salvage

Príjemná nezávislá príšera
Dcéra rozvedených rodičov ide na Vianoce k matke, ktorú nemá práve rada. Najprv jej kariéra rozbila rodinu a potom sa jej na súde sama vzdala. Oveľa radšej by zostala s otcom. Je pre ňu priam satisfakciou, keď po príchode nájde svoju mamu v posteli s cudzím chlapom. Môže jej na ulici spraviť scénu a odísť k susedom, ktorí mamu nepustia dnu. A tá skutočná katastrofa pritom číha z úplne inej strany. 10. 1. 2011

Cassadaga

Andrej Gomora | 8. 4. 2014
0
7/10
exploitation, ghost, psycho

Kastrovaný, hluchá, neživí

Nepotrebujete uši, aby ste počuli hlasy zo záhrobia. Mŕtvi sa vedia zhovárať aj s hluchými, nemusia ani jasne artikulovať či mávať rukami, dostanú sa vám priamo do hlavy. Už iná otázka je, nakoľko príjemný rozhovor to bude, a či pôjde aj ukončiť. Našťastie skúseností s posolstvami zosnulých majú v okolí plno, najväčšie špiritistické centrum v Amerike je práve v Cassadaga.

„Ako neskôr zistí, jeho kontakt so ženami sa obmedzuje na internet a fotoaparát s poriadnym zväčšením."

Lily je hluchá a nedávno zomrel jediný, koho na svete mala, rovnako hluchá sestra Michele. Jej nedostatok by ste si ani nevšimli, obdivuhodne odčíta z pier aj rozpráva. Potrebuje zmenu, a vďaka úspechom svojej matky dostane štipendium v mestečku Cassadaga. Býva priamo pri trochu zvláštnej riaditeľke a jej ešte zvláštnejšom synovi. Ten takmer nikdy nevychádza z domu. Ako neskôr zistí, jeho kontakt so ženami sa obmedzuje na internet a fotoaparát s poriadnym zväčšením. Lily učí maľovať malé deti, a samozrejme ich hneď očarí. Rovnako ako jedného z otcov, zrovna v rozvodovom konaní. Zájde s ním na pohárik, a skončí na spiritualistickej seanse. Chce hovoriť s mŕtvou sestrou, pár slov s ňou aj prehodí. Lenže potom ich kontakt naruší iný duch. Spojenie prerušia, no s Lily sa začnú diať čudné veci. Vidí postavy, odpadáva, v mlieku má červy. Podľa média musia ducha uspokojiť. Problém je, že s duchom sa nedá rozumne komunikovať, ani on presne nevie, prečo tu je. Asi by mohol mať niečo spoločné s dievčaťom, na ktoré sa podobá, a ktoré z Lilynej izby zmizlo pred dvoma rokmi.

Aby sa dej nemusel nikam ponáhľať, hneď v prológu nás ovalí exploitovou scénou. Tých je aj neskôr vo filme viacero a mierou nechutnosti dosahujú až k extrémom tohto žánra. Exploitová línia je viac menej paralelná, hlavné postavy sa do priameho kontaktu s ňou dostanú až pomerne neskoro. Ide tu skôr o thrillerovú konštrukciu, keď vidíme na jednej strane vyšetrujúceho, a na druhej strane predošlú obeť a jej osud číhajúci aj na hlavnú postavu. Vnesenie duchov do deja už je skôr v hesle prečo nie. Od začiatku vidíme, že hrozba neprichádza od nich, odhaleniu zločinca sú skôr nápomocní. Ich náhle vykúkania aj útoky možno film oživia, strašidelný efekt sa ale stráca v celkovom dusne. Keď raz človek videl to, čo nám tu ponúka exploitová línia, nejaká rozcuchaná figúrka už mu bude ukradnutá.

„Vďaka intenzite exploitu má film dostatok času na menej dramatické scény bez straty tempa."

Prvok hluchoty si tvorcovia možno trochu príliš prispôsobili, keď funguje len v pre nich vhodných chvíľach. Lily sa po väčšinu času správa ako úplne normálny človek a nekladie prekážky napredovaniu deja. Že nepočuje si spomenieme, až keď sa ju telefonátom snažia varovať pred hrozbou spoza dverí. Jej postihnutie tiež prispieva do celkového dusna. Robí z nej chuderu, no nie takú, aké už sa v hororoch šetria. Stále je to človek a treba sa o ňu báť. So stotožním už to také slávne nie je, aj keď je Lily sympatická a mnohé jej trápenia vieme pochopiť, ako celku už jej mierne chýba uveriteľnosť. Jej umelecká duša je jedno veľké klišé, spolu s okamžitým románikom a opustením pre komplikácie s exmanželkou. Vďaka intenzite exploitu má film dostatok času na menej dramatické scény bez straty tempa. Škoda, že jeho využitie nie je lepšie, drží sa niekde na úrovni televízneho seriálu, keď sa naň nepozerá zle, no filmu ani nič nepridáva. V napredovaní deja je tiež film pomerne bezradný, nedokáže ho plynule posúvať dopredu. Hádže nám kúsky puzzle, ktoré nakoniec kostrbato poskladá do celku. Atmosféra aj tak funguje a nenechá divákovi veľa chvíľ pokoja.

Cassadaga nie je ani tak horor, ako zmiešanina thrilleru a expolitu. Teda veľmi nechutný thriller. Dobré vyhotovenie ho robí pozerateľným, drsné gore ťaživým. Všetky zložky filmu aj ich kombinácia fungujú výborne, a príbeh na pozadí nenecháva násilie vyznieť samoúčelne, ako sa to pri exploitoch občas stáva. Škoda, že ten príbeh nie je o niečo lepší a postavy o niečo prepracovanejšie, vtedy by slušný film mohol byť naozaj dobrý.