12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

17. 3. 2020

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Cassadaga

Andrej Gomora | 8. 4. 2014
0
7/10
exploitation, ghost, psycho

Kastrovaný, hluchá, neživí

Nepotrebujete uši, aby ste počuli hlasy zo záhrobia. Mŕtvi sa vedia zhovárať aj s hluchými, nemusia ani jasne artikulovať či mávať rukami, dostanú sa vám priamo do hlavy. Už iná otázka je, nakoľko príjemný rozhovor to bude, a či pôjde aj ukončiť. Našťastie skúseností s posolstvami zosnulých majú v okolí plno, najväčšie špiritistické centrum v Amerike je práve v Cassadaga.

„Ako neskôr zistí, jeho kontakt so ženami sa obmedzuje na internet a fotoaparát s poriadnym zväčšením."

Lily je hluchá a nedávno zomrel jediný, koho na svete mala, rovnako hluchá sestra Michele. Jej nedostatok by ste si ani nevšimli, obdivuhodne odčíta z pier aj rozpráva. Potrebuje zmenu, a vďaka úspechom svojej matky dostane štipendium v mestečku Cassadaga. Býva priamo pri trochu zvláštnej riaditeľke a jej ešte zvláštnejšom synovi. Ten takmer nikdy nevychádza z domu. Ako neskôr zistí, jeho kontakt so ženami sa obmedzuje na internet a fotoaparát s poriadnym zväčšením. Lily učí maľovať malé deti, a samozrejme ich hneď očarí. Rovnako ako jedného z otcov, zrovna v rozvodovom konaní. Zájde s ním na pohárik, a skončí na spiritualistickej seanse. Chce hovoriť s mŕtvou sestrou, pár slov s ňou aj prehodí. Lenže potom ich kontakt naruší iný duch. Spojenie prerušia, no s Lily sa začnú diať čudné veci. Vidí postavy, odpadáva, v mlieku má červy. Podľa média musia ducha uspokojiť. Problém je, že s duchom sa nedá rozumne komunikovať, ani on presne nevie, prečo tu je. Asi by mohol mať niečo spoločné s dievčaťom, na ktoré sa podobá, a ktoré z Lilynej izby zmizlo pred dvoma rokmi.

Aby sa dej nemusel nikam ponáhľať, hneď v prológu nás ovalí exploitovou scénou. Tých je aj neskôr vo filme viacero a mierou nechutnosti dosahujú až k extrémom tohto žánra. Exploitová línia je viac menej paralelná, hlavné postavy sa do priameho kontaktu s ňou dostanú až pomerne neskoro. Ide tu skôr o thrillerovú konštrukciu, keď vidíme na jednej strane vyšetrujúceho, a na druhej strane predošlú obeť a jej osud číhajúci aj na hlavnú postavu. Vnesenie duchov do deja už je skôr v hesle prečo nie. Od začiatku vidíme, že hrozba neprichádza od nich, odhaleniu zločinca sú skôr nápomocní. Ich náhle vykúkania aj útoky možno film oživia, strašidelný efekt sa ale stráca v celkovom dusne. Keď raz človek videl to, čo nám tu ponúka exploitová línia, nejaká rozcuchaná figúrka už mu bude ukradnutá.

„Vďaka intenzite exploitu má film dostatok času na menej dramatické scény bez straty tempa."

Prvok hluchoty si tvorcovia možno trochu príliš prispôsobili, keď funguje len v pre nich vhodných chvíľach. Lily sa po väčšinu času správa ako úplne normálny človek a nekladie prekážky napredovaniu deja. Že nepočuje si spomenieme, až keď sa ju telefonátom snažia varovať pred hrozbou spoza dverí. Jej postihnutie tiež prispieva do celkového dusna. Robí z nej chuderu, no nie takú, aké už sa v hororoch šetria. Stále je to človek a treba sa o ňu báť. So stotožním už to také slávne nie je, aj keď je Lily sympatická a mnohé jej trápenia vieme pochopiť, ako celku už jej mierne chýba uveriteľnosť. Jej umelecká duša je jedno veľké klišé, spolu s okamžitým románikom a opustením pre komplikácie s exmanželkou. Vďaka intenzite exploitu má film dostatok času na menej dramatické scény bez straty tempa. Škoda, že jeho využitie nie je lepšie, drží sa niekde na úrovni televízneho seriálu, keď sa naň nepozerá zle, no filmu ani nič nepridáva. V napredovaní deja je tiež film pomerne bezradný, nedokáže ho plynule posúvať dopredu. Hádže nám kúsky puzzle, ktoré nakoniec kostrbato poskladá do celku. Atmosféra aj tak funguje a nenechá divákovi veľa chvíľ pokoja.

Cassadaga nie je ani tak horor, ako zmiešanina thrilleru a expolitu. Teda veľmi nechutný thriller. Dobré vyhotovenie ho robí pozerateľným, drsné gore ťaživým. Všetky zložky filmu aj ich kombinácia fungujú výborne, a príbeh na pozadí nenecháva násilie vyznieť samoúčelne, ako sa to pri exploitoch občas stáva. Škoda, že ten príbeh nie je o niečo lepší a postavy o niečo prepracovanejšie, vtedy by slušný film mohol byť naozaj dobrý.