Revenge of the Pontianak

Pohľad na prívetivejšiu tvár Ázie

Terminológia sa pritom líši podľa oblasti, pontianak býva údajne žena, ktorá umrela tehotná, v Malajzii tá, ktorej sa narodilo mŕtve dieťa. Lang suir by mala byť žena, ktorá skonala pri pôrode, v našom prípade to ale nakoniec bude ešte zložitejšie. Až tak na tom nezáleží, hlavne nie nám, ignorantom. Pontianak môže každopádne túžiť po pomste voči konkrétnemu mužovi, a to sa tu aj deje. Ide na to akurát mierne zoširoka, veď prečo nie. Všetko sa začne počas svadby, jeden z hostí už sa domov nevráti, jeho krvavé telo zostane visieť vysoko na strome. Pontianak vraj zvykne prebývať v banánovníkoch. Šaman odporúča vyčistiť dom, udalosti sa ale kopia. Miestni by najradšej zlynčovali novomanželku, tá za nič nemôže. Nie vždy prichádza zlo zvonka.

23. 1. 2020

Sinister

Lahôdka na koniec roka
Záplaty na lakťoch, vyprahnutý pohľad plný melanchólie. Ženy ho milujú, ale žiť je s ním ťažké. Policajti ho nenávidia za obraz ktorý o nich podáva, ale súčasne nevedia odolať túžbe byť mu nablízku, dostať sa do jeho diel. On sám zápasí sám so sebou, odmieta sa vzdať svojej jedinej vášne, písania kníh. Pritom ani sám už nevie, prečo ich píše. Kvôli sebe, kvôli obetiam zločinov, alebo kvôli svetskej sláve. Pozeráme sa na človeka, ktorý zostúpil do sveta zla a to ho vo filme Sinister pohlcuje.
26. 12. 2012

Yoga Hakwon/Yoga Institute

Otvorte svoju Kundulini
Na jogistický tréning v podivnom inštitúte sa prihlási aj Hyo-jeong, dievča z teleshopingu, ktoré v televízii promuje značkové oblečenie. V práci sa jej darí, no nemôže konkurovať svojej novej kolegyni, čerstvej absolventke súťaže krásy. Frustrovaná životom vo svete, kde krása znamená všetko, sa nechá zlákať svojou bývalou spolužiačkou, kedysi triednou outsiderkou, dnes úspešnou a krásnou ženou, a rozhodne sa absolvovať týždeň jogy... 26. 1. 2011

Chained

Exploit chorej mysle
Mnoho zloduchov má akýsi kódex správania ktorým sa riadia, a na rozdiel od zákonov a morálky je pre nich posvätný. Nikdy nezabiť dieťa, neznetvoriť obeti tvár, na každej ruke nechať aspoň jeden prst. Zhostiť sa opatrovníctva chlapca, ktorému som znásilnil a zavraždil matku. To si už viac ako charakter vyžaduje mať silný žalúdok. Nebrať ho ako večnú pripomienku svojho zverstva, ale ako možnosť realizovať svoje senseiské vlohy. A môže z neho byť viac sluha ako učeň, domáce zvieratko čo vie umývať a variť. Kam sa dá vzťah s ním vybudovať? Môže byť chlapec raz vďačným nasledovníkom, alebo pri prvej príležitosti svojho vychovávateľa zradí?
18. 1. 2013

Cassadaga

Andrej Gomora | 8. 4. 2014
0
7/10
exploitation, ghost, psycho

Kastrovaný, hluchá, neživí

Nepotrebujete uši, aby ste počuli hlasy zo záhrobia. Mŕtvi sa vedia zhovárať aj s hluchými, nemusia ani jasne artikulovať či mávať rukami, dostanú sa vám priamo do hlavy. Už iná otázka je, nakoľko príjemný rozhovor to bude, a či pôjde aj ukončiť. Našťastie skúseností s posolstvami zosnulých majú v okolí plno, najväčšie špiritistické centrum v Amerike je práve v Cassadaga.

„Ako neskôr zistí, jeho kontakt so ženami sa obmedzuje na internet a fotoaparát s poriadnym zväčšením."

Lily je hluchá a nedávno zomrel jediný, koho na svete mala, rovnako hluchá sestra Michele. Jej nedostatok by ste si ani nevšimli, obdivuhodne odčíta z pier aj rozpráva. Potrebuje zmenu, a vďaka úspechom svojej matky dostane štipendium v mestečku Cassadaga. Býva priamo pri trochu zvláštnej riaditeľke a jej ešte zvláštnejšom synovi. Ten takmer nikdy nevychádza z domu. Ako neskôr zistí, jeho kontakt so ženami sa obmedzuje na internet a fotoaparát s poriadnym zväčšením. Lily učí maľovať malé deti, a samozrejme ich hneď očarí. Rovnako ako jedného z otcov, zrovna v rozvodovom konaní. Zájde s ním na pohárik, a skončí na spiritualistickej seanse. Chce hovoriť s mŕtvou sestrou, pár slov s ňou aj prehodí. Lenže potom ich kontakt naruší iný duch. Spojenie prerušia, no s Lily sa začnú diať čudné veci. Vidí postavy, odpadáva, v mlieku má červy. Podľa média musia ducha uspokojiť. Problém je, že s duchom sa nedá rozumne komunikovať, ani on presne nevie, prečo tu je. Asi by mohol mať niečo spoločné s dievčaťom, na ktoré sa podobá, a ktoré z Lilynej izby zmizlo pred dvoma rokmi.

Aby sa dej nemusel nikam ponáhľať, hneď v prológu nás ovalí exploitovou scénou. Tých je aj neskôr vo filme viacero a mierou nechutnosti dosahujú až k extrémom tohto žánra. Exploitová línia je viac menej paralelná, hlavné postavy sa do priameho kontaktu s ňou dostanú až pomerne neskoro. Ide tu skôr o thrillerovú konštrukciu, keď vidíme na jednej strane vyšetrujúceho, a na druhej strane predošlú obeť a jej osud číhajúci aj na hlavnú postavu. Vnesenie duchov do deja už je skôr v hesle prečo nie. Od začiatku vidíme, že hrozba neprichádza od nich, odhaleniu zločinca sú skôr nápomocní. Ich náhle vykúkania aj útoky možno film oživia, strašidelný efekt sa ale stráca v celkovom dusne. Keď raz človek videl to, čo nám tu ponúka exploitová línia, nejaká rozcuchaná figúrka už mu bude ukradnutá.

„Vďaka intenzite exploitu má film dostatok času na menej dramatické scény bez straty tempa."

Prvok hluchoty si tvorcovia možno trochu príliš prispôsobili, keď funguje len v pre nich vhodných chvíľach. Lily sa po väčšinu času správa ako úplne normálny človek a nekladie prekážky napredovaniu deja. Že nepočuje si spomenieme, až keď sa ju telefonátom snažia varovať pred hrozbou spoza dverí. Jej postihnutie tiež prispieva do celkového dusna. Robí z nej chuderu, no nie takú, aké už sa v hororoch šetria. Stále je to človek a treba sa o ňu báť. So stotožním už to také slávne nie je, aj keď je Lily sympatická a mnohé jej trápenia vieme pochopiť, ako celku už jej mierne chýba uveriteľnosť. Jej umelecká duša je jedno veľké klišé, spolu s okamžitým románikom a opustením pre komplikácie s exmanželkou. Vďaka intenzite exploitu má film dostatok času na menej dramatické scény bez straty tempa. Škoda, že jeho využitie nie je lepšie, drží sa niekde na úrovni televízneho seriálu, keď sa naň nepozerá zle, no filmu ani nič nepridáva. V napredovaní deja je tiež film pomerne bezradný, nedokáže ho plynule posúvať dopredu. Hádže nám kúsky puzzle, ktoré nakoniec kostrbato poskladá do celku. Atmosféra aj tak funguje a nenechá divákovi veľa chvíľ pokoja.

Cassadaga nie je ani tak horor, ako zmiešanina thrilleru a expolitu. Teda veľmi nechutný thriller. Dobré vyhotovenie ho robí pozerateľným, drsné gore ťaživým. Všetky zložky filmu aj ich kombinácia fungujú výborne, a príbeh na pozadí nenecháva násilie vyznieť samoúčelne, ako sa to pri exploitoch občas stáva. Škoda, že ten príbeh nie je o niečo lepší a postavy o niečo prepracovanejšie, vtedy by slušný film mohol byť naozaj dobrý.