Cam

Žite v reáli, internet bez vás prežije

Ak sa v niektorých filmoch snažia všetko, čo má byť sexi, zobraziť nejakým spôsobom nablýskane a aspoň náznakom príťažlivo, tu to tak celkom nie je. Hlavná hrdinka pôsobí ako to, čím je- chudera, ktorá sa všemožne snaží získať si pozornosť internetových divákov kvôli peniazom a postaveniu v nezmyselnom rebríčku. Ten pre ňu zjavne niečo znamená a vníma ho ako prejav skutočnej spoločenskej prestíže, keďže dobré postavenie pre ňu spraví menej zahanbujúcim priznanie vlastnej mame. Nie, nie je to len taká instagramová hviezdička. Táto sa živí nahotou a tým najúbohejším predvádzaním sa pred Cam.

18. 6. 2019

23. 2. 2017

Hell Fest: Park hrôzy

Radi sa pozeráte, ako sa iní zabávajú?

Niečom svojím spôsobom podobné už tu bolo. The Houses October Built mal podobu fiktívneho dokumentu, ktorého geniálny nápad bol, že bude strašidelný, ak zobrazí strašenie iných ľudí. Tento nápad sa niekomu zdal natoľko úžasný, že ho nemohol nezrecyklovať. Z poučne a bádavo ladenej formy ale samozrejme treba zásadne smerovať k masovej zábave. Takže už nejde o skupinku zvedavcov, ktorí skúmajú oddaných a zapálených remeselníkov hororovej zábavy. Iritujúca partia tínedžerov sa vyberie na gýčovitý festival s názvom Hell Fest: Park hrôzy.

9. 10. 2018

Cassadaga

Andrej Gomora | 8. 4. 2014
0
7/10
exploitation, ghost, psycho

Kastrovaný, hluchá, neživí

Nepotrebujete uši, aby ste počuli hlasy zo záhrobia. Mŕtvi sa vedia zhovárať aj s hluchými, nemusia ani jasne artikulovať či mávať rukami, dostanú sa vám priamo do hlavy. Už iná otázka je, nakoľko príjemný rozhovor to bude, a či pôjde aj ukončiť. Našťastie skúseností s posolstvami zosnulých majú v okolí plno, najväčšie špiritistické centrum v Amerike je práve v Cassadaga.

„Ako neskôr zistí, jeho kontakt so ženami sa obmedzuje na internet a fotoaparát s poriadnym zväčšením."

Lily je hluchá a nedávno zomrel jediný, koho na svete mala, rovnako hluchá sestra Michele. Jej nedostatok by ste si ani nevšimli, obdivuhodne odčíta z pier aj rozpráva. Potrebuje zmenu, a vďaka úspechom svojej matky dostane štipendium v mestečku Cassadaga. Býva priamo pri trochu zvláštnej riaditeľke a jej ešte zvláštnejšom synovi. Ten takmer nikdy nevychádza z domu. Ako neskôr zistí, jeho kontakt so ženami sa obmedzuje na internet a fotoaparát s poriadnym zväčšením. Lily učí maľovať malé deti, a samozrejme ich hneď očarí. Rovnako ako jedného z otcov, zrovna v rozvodovom konaní. Zájde s ním na pohárik, a skončí na spiritualistickej seanse. Chce hovoriť s mŕtvou sestrou, pár slov s ňou aj prehodí. Lenže potom ich kontakt naruší iný duch. Spojenie prerušia, no s Lily sa začnú diať čudné veci. Vidí postavy, odpadáva, v mlieku má červy. Podľa média musia ducha uspokojiť. Problém je, že s duchom sa nedá rozumne komunikovať, ani on presne nevie, prečo tu je. Asi by mohol mať niečo spoločné s dievčaťom, na ktoré sa podobá, a ktoré z Lilynej izby zmizlo pred dvoma rokmi.

Aby sa dej nemusel nikam ponáhľať, hneď v prológu nás ovalí exploitovou scénou. Tých je aj neskôr vo filme viacero a mierou nechutnosti dosahujú až k extrémom tohto žánra. Exploitová línia je viac menej paralelná, hlavné postavy sa do priameho kontaktu s ňou dostanú až pomerne neskoro. Ide tu skôr o thrillerovú konštrukciu, keď vidíme na jednej strane vyšetrujúceho, a na druhej strane predošlú obeť a jej osud číhajúci aj na hlavnú postavu. Vnesenie duchov do deja už je skôr v hesle prečo nie. Od začiatku vidíme, že hrozba neprichádza od nich, odhaleniu zločinca sú skôr nápomocní. Ich náhle vykúkania aj útoky možno film oživia, strašidelný efekt sa ale stráca v celkovom dusne. Keď raz človek videl to, čo nám tu ponúka exploitová línia, nejaká rozcuchaná figúrka už mu bude ukradnutá.

„Vďaka intenzite exploitu má film dostatok času na menej dramatické scény bez straty tempa."

Prvok hluchoty si tvorcovia možno trochu príliš prispôsobili, keď funguje len v pre nich vhodných chvíľach. Lily sa po väčšinu času správa ako úplne normálny človek a nekladie prekážky napredovaniu deja. Že nepočuje si spomenieme, až keď sa ju telefonátom snažia varovať pred hrozbou spoza dverí. Jej postihnutie tiež prispieva do celkového dusna. Robí z nej chuderu, no nie takú, aké už sa v hororoch šetria. Stále je to človek a treba sa o ňu báť. So stotožním už to také slávne nie je, aj keď je Lily sympatická a mnohé jej trápenia vieme pochopiť, ako celku už jej mierne chýba uveriteľnosť. Jej umelecká duša je jedno veľké klišé, spolu s okamžitým románikom a opustením pre komplikácie s exmanželkou. Vďaka intenzite exploitu má film dostatok času na menej dramatické scény bez straty tempa. Škoda, že jeho využitie nie je lepšie, drží sa niekde na úrovni televízneho seriálu, keď sa naň nepozerá zle, no filmu ani nič nepridáva. V napredovaní deja je tiež film pomerne bezradný, nedokáže ho plynule posúvať dopredu. Hádže nám kúsky puzzle, ktoré nakoniec kostrbato poskladá do celku. Atmosféra aj tak funguje a nenechá divákovi veľa chvíľ pokoja.

Cassadaga nie je ani tak horor, ako zmiešanina thrilleru a expolitu. Teda veľmi nechutný thriller. Dobré vyhotovenie ho robí pozerateľným, drsné gore ťaživým. Všetky zložky filmu aj ich kombinácia fungujú výborne, a príbeh na pozadí nenecháva násilie vyznieť samoúčelne, ako sa to pri exploitoch občas stáva. Škoda, že ten príbeh nie je o niečo lepší a postavy o niečo prepracovanejšie, vtedy by slušný film mohol byť naozaj dobrý.