12. 7. 2018

20. 9. 2010

17. 8. 2010

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

V zajatí démonov

Ďalší dôkaz, že duchovia nepatria do smetí
Warrenovci sú pár o akom by sme si prečítali v lepšom prípade v Plus 7 dní a chytili sa za hlavu, čo už za hlúposti to píšu. V tom horšom, a pravdepodobnejšom, by sme si o nich čítali so záchvatmi smiechu v periodikách ako Bosorka alebo Fiškál a uvažovali či si z nás robí žarty časopis alebo naozaj ako dvojica komediantov existujú. Teraz si našli pre nich vhodné fórum, ďalší z radu hororov odkazujúcich sa na údajnú skutočnú udalosť. V zajatí démonov ich s plnou vážnosťou predstavuje ako uznávaných vyšetrovateľov paranormálnych javov, a ako svoj príbeh jeden z ich najznámejších prípadov.
18. 9. 2013

Andrej Gomora | 11. 2. 2015
0
4/10
ghost, psycho

„Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu."

V Anglicku v tom čase zrovna prebieha začiatok Druhej svetovej vojny, Londýn bez prestania bombardujú nacisti. Ľudia utekajú na vidiek a keď už nemôžu odísť celé rodiny, charita sa do bezpečia snaží dostať aspoň deti. Postavy zjavne prvý diel nevideli, osamotený dom v ktorom sa odohral im príde ako vhodné útočisko. Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu. Schátraným vnútrom síce nadšení nie sú, ale aspoň je nie príliš ďaleko letecká základňa. Tam slúžiaci pilot Harry sa už počas krátkej cesty vlakom stihne zamilovať do jednej z opatrovateliek, mladučkej Eve. Tá je na deti milá, na rozdiel od staršej Jean, manžel vojak jej zvykne hovoriť, že čo do prísnosti sa od nej má čo učiť. Eve prirastie k srdcu hlavne maličký Edward. Tesne pred odchodom mu zabili rodičov a on odvtedy nepovedal jediné slovo. To by mu ešte odpustila, lenže on sa začne správať čudne aj inak, akosi v zhode s čudným dianím v dome. Nápis s výčitkou Eve, že opustila svoje dieťa, sa napred objaví v pivnici a potom na jeho kresbe. Dvere do izby, ktorá by mala byť zamknutá, sa samé otvárajú a zatvárajú. Čo je horšie, samé sa otvoria aj vchodové dvere a jedno z detí v noci vyjde von. Nájdu ho mŕtve, asi od zimy. Čo narobia, žena v čiernom sa znova objavila. Je jedno komu, deti tým pádom musia umierať.

„Hustnutie atmosféry je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné."

Čo sa bude diať už vieme. Čakať prekvapenie, či skôr snahu len si zopakovať to isté? Hlavná postava sa podobá na úradníka z prvého dielu v jeho zmätenosti. A tiež má osobné angažovanie či prepojenie. Teraz ale nedostaneme žiaden náznak strašidelného diania už v úvode. Asi by sme to mali vedieť a už len preto sa báť. Atmosféra je sychravá, máme tu Anglicko, vojnu, osirelé deti, vidiek, temný dom. Ale že by sa človek mal dôvod zrovna báť by bolo odvážne tvrdiť. Kiežby sa tento problém týkal len začiatku. Hustnutie je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné. Možno si ho ani nevšimnete. Pribúda ľakačiek, s hudbou a rýchlym nečakaným pohybom. Naplašíte sa, ale už po pár sekundách sa cítite hlúpo a ponížene. Dobre, naľakali ste sa, ale že by to bol zrovna dôkaz zručnosti tvorcov sa nedá povedať. Skôr ich bezradnosti.

„Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti."

Rovnako ako sa nestupňuje atmosféra, vôbec nie slávne je to aj s dejom. Staré tajomstvá majú lákať milovníkov duchárskych príbehov. Lenže potrebovali by trochu dávať zmysel. Vysvetľovanie je tu také zložité a neprehľadné, že len skutočne najpozornejší divák sa v ňom bude schopný vyznať. Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti. Čo žena v čiernom robí by na jednej strane malo byť jasné. Lenže keď by sa autorom hodilo vsunúť niekde ďalšiu efektnú ľakačku, prečo jej nedať ďalšie schopnosti. A vlastne vôbec zmysel jej existencie. A len tak niekde bez zmyslu či logiky vsunúť jej temnú tvár. Veď záleží niekomu na tom, odkiaľ vyskočí?

Film v zásade nie je zle nakrútený, je v ňom veľa pekných exteriérov aj záberov. V zásade fungujú aj hlavné postavy, hlavne malý zachmúrený chlapček. Aj keď na druhej strane pilot Harry od stvárnenia, po jeho fóbie a romantický nádych pôsobí až iritujúco primitívne. No aj to, čo vo filme funguje, nie je vôbec hororové. Ide skôr niečo na spôsob pochmúrneho duchárskeho príbehu, ktorý je zbytočne natiahnutý napriek nedostatku deja, a nasilu sa snaží pôsobiť hororovo vďaka postavám mŕtvych detí a odvšadiaľ vyskakujúcej temnej tvári.

Asi najviac zo všetkého kričí z pokračovania Ženy v čiernom neuveriteľná koncentrácia gýča a všemožných klišé. Jedno sa koncentruje v príbehu, druhé v pokusoch spraviť ho strašidelným. Na týchto prostriedkoch sa ale nič postaviť nedá a napriek niektorým kvalitám je film ako horor veľmi ťažko stráviteľný. Pekné zábery a primitívne ľakačky síce môžu byť viac, ako nám v poslednom čase ponúkli iné ducháriny. Ale stále je to dosť slabý dôvod, aby sa divák vybral do kina.