Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Andrej Gomora | 11. 2. 2015
0
4/10
ghost, psycho

„Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu."

V Anglicku v tom čase zrovna prebieha začiatok Druhej svetovej vojny, Londýn bez prestania bombardujú nacisti. Ľudia utekajú na vidiek a keď už nemôžu odísť celé rodiny, charita sa do bezpečia snaží dostať aspoň deti. Postavy zjavne prvý diel nevideli, osamotený dom v ktorom sa odohral im príde ako vhodné útočisko. Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu. Schátraným vnútrom síce nadšení nie sú, ale aspoň je nie príliš ďaleko letecká základňa. Tam slúžiaci pilot Harry sa už počas krátkej cesty vlakom stihne zamilovať do jednej z opatrovateliek, mladučkej Eve. Tá je na deti milá, na rozdiel od staršej Jean, manžel vojak jej zvykne hovoriť, že čo do prísnosti sa od nej má čo učiť. Eve prirastie k srdcu hlavne maličký Edward. Tesne pred odchodom mu zabili rodičov a on odvtedy nepovedal jediné slovo. To by mu ešte odpustila, lenže on sa začne správať čudne aj inak, akosi v zhode s čudným dianím v dome. Nápis s výčitkou Eve, že opustila svoje dieťa, sa napred objaví v pivnici a potom na jeho kresbe. Dvere do izby, ktorá by mala byť zamknutá, sa samé otvárajú a zatvárajú. Čo je horšie, samé sa otvoria aj vchodové dvere a jedno z detí v noci vyjde von. Nájdu ho mŕtve, asi od zimy. Čo narobia, žena v čiernom sa znova objavila. Je jedno komu, deti tým pádom musia umierať.

„Hustnutie atmosféry je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné."

Čo sa bude diať už vieme. Čakať prekvapenie, či skôr snahu len si zopakovať to isté? Hlavná postava sa podobá na úradníka z prvého dielu v jeho zmätenosti. A tiež má osobné angažovanie či prepojenie. Teraz ale nedostaneme žiaden náznak strašidelného diania už v úvode. Asi by sme to mali vedieť a už len preto sa báť. Atmosféra je sychravá, máme tu Anglicko, vojnu, osirelé deti, vidiek, temný dom. Ale že by sa človek mal dôvod zrovna báť by bolo odvážne tvrdiť. Kiežby sa tento problém týkal len začiatku. Hustnutie je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné. Možno si ho ani nevšimnete. Pribúda ľakačiek, s hudbou a rýchlym nečakaným pohybom. Naplašíte sa, ale už po pár sekundách sa cítite hlúpo a ponížene. Dobre, naľakali ste sa, ale že by to bol zrovna dôkaz zručnosti tvorcov sa nedá povedať. Skôr ich bezradnosti.

„Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti."

Rovnako ako sa nestupňuje atmosféra, vôbec nie slávne je to aj s dejom. Staré tajomstvá majú lákať milovníkov duchárskych príbehov. Lenže potrebovali by trochu dávať zmysel. Vysvetľovanie je tu také zložité a neprehľadné, že len skutočne najpozornejší divák sa v ňom bude schopný vyznať. Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti. Čo žena v čiernom robí by na jednej strane malo byť jasné. Lenže keď by sa autorom hodilo vsunúť niekde ďalšiu efektnú ľakačku, prečo jej nedať ďalšie schopnosti. A vlastne vôbec zmysel jej existencie. A len tak niekde bez zmyslu či logiky vsunúť jej temnú tvár. Veď záleží niekomu na tom, odkiaľ vyskočí?

Film v zásade nie je zle nakrútený, je v ňom veľa pekných exteriérov aj záberov. V zásade fungujú aj hlavné postavy, hlavne malý zachmúrený chlapček. Aj keď na druhej strane pilot Harry od stvárnenia, po jeho fóbie a romantický nádych pôsobí až iritujúco primitívne. No aj to, čo vo filme funguje, nie je vôbec hororové. Ide skôr niečo na spôsob pochmúrneho duchárskeho príbehu, ktorý je zbytočne natiahnutý napriek nedostatku deja, a nasilu sa snaží pôsobiť hororovo vďaka postavám mŕtvych detí a odvšadiaľ vyskakujúcej temnej tvári.

Asi najviac zo všetkého kričí z pokračovania Ženy v čiernom neuveriteľná koncentrácia gýča a všemožných klišé. Jedno sa koncentruje v príbehu, druhé v pokusoch spraviť ho strašidelným. Na týchto prostriedkoch sa ale nič postaviť nedá a napriek niektorým kvalitám je film ako horor veľmi ťažko stráviteľný. Pekné zábery a primitívne ľakačky síce môžu byť viac, ako nám v poslednom čase ponúkli iné ducháriny. Ale stále je to dosť slabý dôvod, aby sa divák vybral do kina.