hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

The Intruder

Nielen duchovia strašia v domoch

V čom má byť film mysteriózny nie je celkom jasné. Nemusíme sa s negatívnou postavou zhodovať vo všetkom, základu jeho rozpoloženia ako ho vidíme sa ale dá rozumieť. Dom postavil jeho dedko, bývali tam jeho predkovia a on sám po celý svoj dovtedajší život. Nech ho predáva z akéhokoľvek dôvodu, je celkom pochopiteľné, že sa mu to nerobí ľahko. Tým, aký je dom krásny. K miestu má silné citové puto, má nutkanie sa tam vracať a bolí ho každý zásah, ktorý do domu noví majitelia vykonajú. Tiež je pochopiteľné, že už pri tomto správaní začne pôsobiť ako Narušiteľ.

7. 4. 2020

The Battery

Jim Jarmusch sa dal na horory?
Prečo by sme sa na svet ovládnutý zombíkmi, kde ľudská spoločnosť prestala existovať, mali pozerať len z negatívnej stránky? Aj poslední dvaja živí ľudia, ktorí sa budú túlať vyprahnutou krajinou, budú stále ľudia. Nie je dôvod, aby sa ich príbeh nedal vyobraziť ľudsky, prihliadajúc aj na ich iné túžby, ako skrátka prežiť. Takto originálny je horor o dvoch postapokalyptických parťákoch, s názvom The Battery.
11. 12. 2013

The Spiritual World

Thajský experiment s duchmi
Predstavte si, že máte nadprirodzené schopnosti a vidíte duše mŕtvych ľudí. Žiadnu väčšiu fantáziu si to od vás nevyžaduje. Videli ste to už predsa najmenej v stopäťdesiatich hororoch a nielen v nich. Výnimkou nie je ani The Spiritual World, ktorý sa už názvom tvári ako úplne klasická duchárčina. 11. 3. 2011

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Posljednji Srbin u Hrvatskoj

Zombíci a balkánsky nacionalizmus

Keďže ide o film v chorvátsko- srbskej koprodukcii, tým pozadím samozrejme musí byť miestny nacionalizmus a národnostné konflikty. Ako vieme z nie tak dávnej histórie, nejde o vôbec až tak nevinnú tému, ktorá ako poznáme miestne povahy ľahko vzplanie ďaleko za hranicu humoru. Podobné témy brané napriek svojej absurdnej podstate príliš vážne sú presne vhodným námetom pre satiru, a s tou sa film snaží pracovať. Okrem nacionalizmu uvidíme aj niečo v zmysle ignorancie veľkých voči malým, a bezohľadnosť zisku. Cieľom satiry teda nie je príliš čo vytknúť, horšie už je to s jej realizáciou ako aj samotnou filmovou podstatou.

1. 4. 2020

recenzie.

Žena v čiernom 2: Anjel smrti

Andrej Gomora | 11. 2. 2015
0
4/10          
žáner:
ghost, psycho

Odetá v klišé, tvár zahalená gýčom


Žene v čiernom zobrali syna, preto ona teraz vykonáva svoju pomstu na cudzích deťoch. Núti ich páchať samovraždy. To sme sa aspoň dozvedeli v prvom diele. Hlavný hrdina so ženou bojoval, a vďaka modernej technike- autu, s pomocou ktorého vytiahol telo jej syna z močiara, chcel upokojiť jej hnev. Čo iné mohla chcieť, ako aby sa jeho pozostatkom dostalo skutočného pohrebu, a oni dvaja sa mohli v smrti spojiť? Nuž, ako sme videli na konci filmu, úplne spokojná asi nebola. Preto sa o pár rokov vracia znova, teraz ako Žena v čiernom 2: Anjel smrti.
 

„Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu."

V Anglicku v tom čase zrovna prebieha začiatok Druhej svetovej vojny, Londýn bez prestania bombardujú nacisti. Ľudia utekajú na vidiek a keď už nemôžu odísť celé rodiny, charita sa do bezpečia snaží dostať aspoň deti. Postavy zjavne prvý diel nevideli, osamotený dom v ktorom sa odohral im príde ako vhodné útočisko. Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu. Schátraným vnútrom síce nadšení nie sú, ale aspoň je nie príliš ďaleko letecká základňa. Tam slúžiaci pilot Harry sa už počas krátkej cesty vlakom stihne zamilovať do jednej z opatrovateliek, mladučkej Eve. Tá je na deti milá, na rozdiel od staršej Jean, manžel vojak jej zvykne hovoriť, že čo do prísnosti sa od nej má čo učiť. Eve prirastie k srdcu hlavne maličký Edward. Tesne pred odchodom mu zabili rodičov a on odvtedy nepovedal jediné slovo. To by mu ešte odpustila, lenže on sa začne správať čudne aj inak, akosi v zhode s čudným dianím v dome. Nápis s výčitkou Eve, že opustila svoje dieťa, sa napred objaví v pivnici a potom na jeho kresbe. Dvere do izby, ktorá by mala byť zamknutá, sa samé otvárajú a zatvárajú. Čo je horšie, samé sa otvoria aj vchodové dvere a jedno z detí v noci vyjde von. Nájdu ho mŕtve, asi od zimy. Čo narobia, žena v čiernom sa znova objavila. Je jedno komu, deti tým pádom musia umierať.

„Hustnutie atmosféry je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné."

Čo sa bude diať už vieme. Čakať prekvapenie, či skôr snahu len si zopakovať to isté? Hlavná postava sa podobá na úradníka z prvého dielu v jeho zmätenosti. A tiež má osobné angažovanie či prepojenie. Teraz ale nedostaneme žiaden náznak strašidelného diania už v úvode. Asi by sme to mali vedieť a už len preto sa báť. Atmosféra je sychravá, máme tu Anglicko, vojnu, osirelé deti, vidiek, temný dom. Ale že by sa človek mal dôvod zrovna báť by bolo odvážne tvrdiť. Kiežby sa tento problém týkal len začiatku. Hustnutie je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné. Možno si ho ani nevšimnete. Pribúda ľakačiek, s hudbou a rýchlym nečakaným pohybom. Naplašíte sa, ale už po pár sekundách sa cítite hlúpo a ponížene. Dobre, naľakali ste sa, ale že by to bol zrovna dôkaz zručnosti tvorcov sa nedá povedať. Skôr ich bezradnosti.

„Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti."

Rovnako ako sa nestupňuje atmosféra, vôbec nie slávne je to aj s dejom. Staré tajomstvá majú lákať milovníkov duchárskych príbehov. Lenže potrebovali by trochu dávať zmysel. Vysvetľovanie je tu také zložité a neprehľadné, že len skutočne najpozornejší divák sa v ňom bude schopný vyznať. Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti. Čo žena v čiernom robí by na jednej strane malo byť jasné. Lenže keď by sa autorom hodilo vsunúť niekde ďalšiu efektnú ľakačku, prečo jej nedať ďalšie schopnosti. A vlastne vôbec zmysel jej existencie. A len tak niekde bez zmyslu či logiky vsunúť jej temnú tvár. Veď záleží niekomu na tom, odkiaľ vyskočí?

Film v zásade nie je zle nakrútený, je v ňom veľa pekných exteriérov aj záberov. V zásade fungujú aj hlavné postavy, hlavne malý zachmúrený chlapček. Aj keď na druhej strane pilot Harry od stvárnenia, po jeho fóbie a romantický nádych pôsobí až iritujúco primitívne. No aj to, čo vo filme funguje, nie je vôbec hororové. Ide skôr niečo na spôsob pochmúrneho duchárskeho príbehu, ktorý je zbytočne natiahnutý napriek nedostatku deja, a nasilu sa snaží pôsobiť hororovo vďaka postavám mŕtvych detí a odvšadiaľ vyskakujúcej temnej tvári.

Asi najviac zo všetkého kričí z pokračovania Ženy v čiernom neuveriteľná koncentrácia gýča a všemožných klišé. Jedno sa koncentruje v príbehu, druhé v pokusoch spraviť ho strašidelným. Na týchto prostriedkoch sa ale nič postaviť nedá a napriek niektorým kvalitám je film ako horor veľmi ťažko stráviteľný. Pekné zábery a primitívne ľakačky síce môžu byť viac, ako nám v poslednom čase ponúkli iné ducháriny. Ale stále je to dosť slabý dôvod, aby sa divák vybral do kina.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy