Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Andrej Gomora | 11. 2. 2015
0
4/10
ghost, psycho

„Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu."

V Anglicku v tom čase zrovna prebieha začiatok Druhej svetovej vojny, Londýn bez prestania bombardujú nacisti. Ľudia utekajú na vidiek a keď už nemôžu odísť celé rodiny, charita sa do bezpečia snaží dostať aspoň deti. Postavy zjavne prvý diel nevideli, osamotený dom v ktorom sa odohral im príde ako vhodné útočisko. Koľká irónia, chcú tam schovať práve deti, ktorých toľko tu už spáchalo samovraždu. Schátraným vnútrom síce nadšení nie sú, ale aspoň je nie príliš ďaleko letecká základňa. Tam slúžiaci pilot Harry sa už počas krátkej cesty vlakom stihne zamilovať do jednej z opatrovateliek, mladučkej Eve. Tá je na deti milá, na rozdiel od staršej Jean, manžel vojak jej zvykne hovoriť, že čo do prísnosti sa od nej má čo učiť. Eve prirastie k srdcu hlavne maličký Edward. Tesne pred odchodom mu zabili rodičov a on odvtedy nepovedal jediné slovo. To by mu ešte odpustila, lenže on sa začne správať čudne aj inak, akosi v zhode s čudným dianím v dome. Nápis s výčitkou Eve, že opustila svoje dieťa, sa napred objaví v pivnici a potom na jeho kresbe. Dvere do izby, ktorá by mala byť zamknutá, sa samé otvárajú a zatvárajú. Čo je horšie, samé sa otvoria aj vchodové dvere a jedno z detí v noci vyjde von. Nájdu ho mŕtve, asi od zimy. Čo narobia, žena v čiernom sa znova objavila. Je jedno komu, deti tým pádom musia umierať.

„Hustnutie atmosféry je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné."

Čo sa bude diať už vieme. Čakať prekvapenie, či skôr snahu len si zopakovať to isté? Hlavná postava sa podobá na úradníka z prvého dielu v jeho zmätenosti. A tiež má osobné angažovanie či prepojenie. Teraz ale nedostaneme žiaden náznak strašidelného diania už v úvode. Asi by sme to mali vedieť a už len preto sa báť. Atmosféra je sychravá, máme tu Anglicko, vojnu, osirelé deti, vidiek, temný dom. Ale že by sa človek mal dôvod zrovna báť by bolo odvážne tvrdiť. Kiežby sa tento problém týkal len začiatku. Hustnutie je veľmi pozvoľné, priam ťažko badateľné. Možno si ho ani nevšimnete. Pribúda ľakačiek, s hudbou a rýchlym nečakaným pohybom. Naplašíte sa, ale už po pár sekundách sa cítite hlúpo a ponížene. Dobre, naľakali ste sa, ale že by to bol zrovna dôkaz zručnosti tvorcov sa nedá povedať. Skôr ich bezradnosti.

„Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti."

Rovnako ako sa nestupňuje atmosféra, vôbec nie slávne je to aj s dejom. Staré tajomstvá majú lákať milovníkov duchárskych príbehov. Lenže potrebovali by trochu dávať zmysel. Vysvetľovanie je tu také zložité a neprehľadné, že len skutočne najpozornejší divák sa v ňom bude schopný vyznať. Aj keď hlavný odkaz by mal byť jasný a jednoduchý, film ho často zbytočne komplikuje a zamotáva až za hranicu nezmyselnosti. Čo žena v čiernom robí by na jednej strane malo byť jasné. Lenže keď by sa autorom hodilo vsunúť niekde ďalšiu efektnú ľakačku, prečo jej nedať ďalšie schopnosti. A vlastne vôbec zmysel jej existencie. A len tak niekde bez zmyslu či logiky vsunúť jej temnú tvár. Veď záleží niekomu na tom, odkiaľ vyskočí?

Film v zásade nie je zle nakrútený, je v ňom veľa pekných exteriérov aj záberov. V zásade fungujú aj hlavné postavy, hlavne malý zachmúrený chlapček. Aj keď na druhej strane pilot Harry od stvárnenia, po jeho fóbie a romantický nádych pôsobí až iritujúco primitívne. No aj to, čo vo filme funguje, nie je vôbec hororové. Ide skôr niečo na spôsob pochmúrneho duchárskeho príbehu, ktorý je zbytočne natiahnutý napriek nedostatku deja, a nasilu sa snaží pôsobiť hororovo vďaka postavám mŕtvych detí a odvšadiaľ vyskakujúcej temnej tvári.

Asi najviac zo všetkého kričí z pokračovania Ženy v čiernom neuveriteľná koncentrácia gýča a všemožných klišé. Jedno sa koncentruje v príbehu, druhé v pokusoch spraviť ho strašidelným. Na týchto prostriedkoch sa ale nič postaviť nedá a napriek niektorým kvalitám je film ako horor veľmi ťažko stráviteľný. Pekné zábery a primitívne ľakačky síce môžu byť viac, ako nám v poslednom čase ponúkli iné ducháriny. Ale stále je to dosť slabý dôvod, aby sa divák vybral do kina.