12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

The Hole in the Ground

Andrej Gomora | 1. 4. 2019
0
7/10
mystery, psycho

V írskych lesoch sa ľudia len nestrácajú

Porovnaniu s nedávnym Potomkom sa v tomto prípade nedá vyhnúť, keďže tento film je takmer presne o tom istom. Odcudzenie vlastného dieťaťa, podozrenie, že v jeho vnútri sa deje niečo zlé, že jeho schránku obýva čosi alebo ktosi iný. A následný strach z neho, miešaný s pochybnosťami, s jeho krehkosťou a krehkosťou vlastných rodičovských citov. Nehovoriac o pochybnostiach okolia, spoločenskom tlaku vlastné dieťa milovať, veď predsa každé niekedy má svoje horšie chvíle. Niet dôvod ho rovno zabíjať. Iné je teraz len zasadenie, prostredie, atmosféra. Aj príčina čudnosti, za tou stojí akási The Hole In The Ground.

„Pre účel hororu nám to stačí celkom dokonale, a využívanie miestnych prvkov a prostriedkov je rozhodne prospešné.“

Tiež ide o komornejšie poňatý príbeh. Sme v Írsku, tam nikdy nie je veľa ľudí nakope. V dedine ich je pár, dom kde mamička so synom žije už je ale na úplnej samote. Príbeh nám pripomína folklórne príbehy a povery. Miestami len náznakom, pripomína, akú dôležitú úlohu v týchto končinách zohrávajú. Inokedy priamejšie. Pôvod zla tak presne funguje, ako vec ktorá v lesoch skrátka je, deje sa tam, niečo robí. Nikto presne nevie, kde sa to vzalo a prečo sa to deje, a nikoho to ani nezaujíma. Pre účel hororu nám to stačí celkom dokonale, a využívanie miestnych prvkov a prostriedkov je rozhodne prospešné. Tým viac, ak je prostredie natoľko efektné.

„Film je dlho len neurčito zlovestný, dáva nám najavo, že niečo nie je v poriadku, viac nám o tom ale nepovie.“

Prvok izolácie prehlbuje nekompletnosť rodiny, otec od ktorého matka utiekla a na ktorého sa chlapček pýta. Vnímame ju o to zraniteľnejšie a hlavne neistejšie. Puto so synom by potrebovala práve prehlbovať, v čom jej jeho čudné správanie zrovna nepomáha. Film je dlho len neurčito zlovestný, dáva nám najavo, že niečo nie je v poriadku, viac nám o tom ale nepovie. Funguje kombinácia skôr všeobecných nadprirodzených javov a konkrétne zlých prejavov zo strany šialenej stareny. Čo čakať od tej totiž tiež nevieme, pôsobí ako ohrozenie len veľmi náznakovito, veď dokopy nič nerobí. V čase, kým by sme nadprirodzené úkazy mohli pokladať za nedostatočné má ukázať, že sa nám len nezdá, že dedina je čudná. Jej pôsobenie v tomto smere nie je celkom dostatočné, a pocit že nič konkrétne sa nedeje príliš dlho nie celkom stačí zahnať.

Druhá vec je, že vďaka starene si môžeme neskôr uvedomiť, odkiaľ máme ohrozenie čakať, a teda čomu by sme mali venovať pozornosť. Chlapček prinesie matke kvety. Tá nájde v lese pohodenú jeho obľúbenú hračku. V poriadku, niečo tu nesedí, možno aj niečo zlé. Nám je ale dlho ťažké si predstaviť, k čomu hororovému by to mohlo viesť. Chýba nám intenzívnejšie pôsobenie týchto prejavov na diváka. Šťastie je, že celková atmosféra ako tak stále funguje. Tmavé lesy, čudní ľudia, osamotenosť, pocit zlovestnej stiesnenosti. Prehlbuje sa matkina izolácia, ktorú trocha zľahčujú jej skutočné psychické problémy, boj s tými pomocou liekov, ktorý ju divákovi mierne zneprehľadňuje.

„Konečne z neho začne ísť strach a konečne sa začne diať niečo skutočne hororové.“

Skutočne sa niečo začne diať v konečnej fáze filmu, tá nie je krátka ale ani dostatočne dlhá. Pomôže odhalenie tajomstva bláznivej stareny, a hlavne strata pochybností ohľadne samotného chlapčeka. Konečne z neho začne ísť strach a konečne sa začne diať niečo skutočne hororové. Škoda, že tento prechod je mierne skokovitý. Z chlapčeka sme mali čudný pocit aj predtým, boli dôvody na znepokojenie a vedeli sme sa vcítiť do matky, ktorej sa strácal. Až teraz ale začne byť skutočným ohrozením, rovnako ako svet, z ktorého prichádza. Ten funguje dobre, rovnako ako celé finále, kde sa strašidelnosť stupňuje a žiadna hlúposť nám ju celkom nepokazí. Kiežby toho strachu bolo o niečo viac.

The Hole In The Ground je už viac menej známy námet spracovaný v novom prostredí spôsobom, ktorý doň dokonale zapadá. Nemá vážne chyby, nič na ňom nie je rušivé a atmosféru írskych lesov využíva veľmi príjemne. Tiež pracuje veľmi dobre s mytologickými motívmi, a na rozdiel od iných filmov na ňom nič nepôsobí hlúpo. Chýba mu akurát o niečo väčšia intenzita, viac skutočného strachu, a zážitok z neho mohol byť výraznejšie pozitívny.