The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

The Innocents (1961)

Detská nevinnosť proti gotickej samote

Osamotený gotický dom na anglickom vidieku s dvoma deťmi a novou guvernantkou. Stará slúžka, ktorá nevie ani len čítať, a príbeh o dvoch nedávno zosnulých milencoch. Niektoré námety sa už dnes jednoducho spracovať nedajú. Našťastie pred päťdesiatimi rokmi nikomu neprekážala pomalosť a poetika, a gotická atmosféra sa dala bez zbytočných prímesí žmýkať donekonečna. Vtedy vznikol aj film The Innocents, podľa novely známeho psychológa Henryho Jamesa.

11. 3. 2014

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Dark Circles

Andrej Gomora | 25. 4. 2014
0
5/10
psycho

Nočná mora bdelosti

V španielskej hororovej komédii El die de la bestia chcú hlavní aktéri vykonať satanský rituál, ktorého súčasťou by mali byť podľa starodávneho receptu psychotropné hríby. Keďže sa im nepodarí hríby zohnať, nahradia ich v magickom vývare tabletkami LSD. Nakoľko sa dá potom veriť ich opisu stretnutia s diablom je zľahka otázne. Na spochybňovaní vnímania reality stavia veľa hororov, nedávno napríklad mexický Devoured. Niečo podobné sa stane aj čerstvým rodičom, ktorí z nedostatku spánku nemajú len Dark Circles pod očami.

Penny a Alex si kúpili dom na vidieku, žiaľ, prezreli si ho len v nedeľu. Okrem dňa pracovného pokoja robia na priľahlej stavbe neustále robotníci a nedajú im spať rovnako, ako v noci dieťa. Čudnú ženu videla matka prvýkrát vo sne už pred pôrodom. Potom ju začnú vídať obaja. Niekam sa postaví, a zase zmizne. Dejú sa aj iné zvláštne veci, otec skoro bábätko okúpe vo vriacej vode, jeho kárička sa znenazdajky ocitne na vrchu schodov. Potrebujú aspoň jednu noc, preto si najmú opatrovateľku. Do rána je preč, a dieťa plače v špinavých plienkach. Niečo tu skutočne nesedí a zvýšené dávky tabliet na spanie možno nebudú najlepší spôsob, ako sa tomu postaviť.

„Pomaly sa divákovi začne žiadať dôvod veriť, že hrozba naozaj nie je len vysnívaná."

Atmosfericky film funguje, už predpôrodné intro navodí dusnú atmosféru. Predsa, krádež dieťaťa je vždy ošemetná záležitosť. Hrozba krúžiaca nad ich hlavami sa neustále temne vznáša, až tam trochu uviazne. Takmer celý film sa deje dokola zhruba to isté. Rodič sa niekde pozrie, je tam temná postava. Na sekundu sa obzrie, pozrie sa späť, čo to, postava je preč. Pridajú sa snové pasáže, postava má zrazu v rukách dieťa. Pomaly sa divákovi začne žiadať dôvod veriť, že hrozba naozaj nie je len vysnívaná. Lacné ľakačky fungujú, hlavne úvodná pasáž sa podarí, lenže film za každú cenu odďaľuje chvíľu, keď by mal divákom ponúknuť aj niečo viac.

Dej do značnej miery stojí na mieste, ťahá ho hlavne vývoj správania sa manželov a ich vzájomného vzťahu. Vidíme ich beznádej a často sa zdá, ako keby sa začínali navzájom odcudzovať. Vo svojom prístupe sú nekonzistentní, čo môžeme prisudzovať nastupujúcemu šialenstvu. Len cez zúfalú situáciu sa s nimi dokážeme stotožniť a predstaviť si život bez spánku. Sami osebe sú hrdinovia málo ľudskí a nevyspatosť je takmer ich jediná vlastnosť. Po ostatných stránkach je film nakrútený dobre. Často sa hrá s kamerou a aj keď využitie jednotlivých záberov nie vždy pasuje, ich vyhotovenie je vždy na slušnej úrovni.

„Mnoho scén vôbec nevysvetlí, neospravedlniteľne sa spolieha na kombináciu s halucináciami ktoré majú zaplátať všetky nejasné miesta."

Zvrat na konci sa na jednej strane žiada, v nám predostretej podobe ale film prakticky pokazí. Tvorcom sa nechcelo nič zložité vymýšľať, a uspokojili sa s asi najprimitívnejšou predstaviteľnou možnosťou. Mnoho scén vôbec nevysvetlí, neospravedlniteľne sa spolieha na kombináciu s halucináciami, ktoré majú zaplátať všetky nejasné miesta. Dostane sa konečne aj k troche rýchlejšieho diania, a prvýkrát sa niečo strašidelné aj skutočne deje. V podstate ale ide len o vyvrcholenie už dlhšie trvajúcej bezradnosti. Vo filme fungujú len gýčovité tajomné figúrky, a s ľakavejším divákom dokážu nie raz pohnúť. Nič viac ale ponúknuť nevie, a finále nám toto zdanie do značnej miery potvrdí.

Dark Circles je zhruba minimum, čo od hororu môžeme očakávať. Nedráždi svojou stupídnosťou, má hrozivú atmosféru a dokáže párkrát naľakať. Na druhej strane mu chýba originalita, logika, a v podstate akákoľvek pridaná hodnota. Hororový fanúšik ním môže zabiť večer, no určite by ho vedel stráviť aj zmysluplnejšie.