12. 10. 2015

We Summon The Darkness

Kto vzýva satana, komu sa dovolá?

Využiť metalistickú scénu konca osemdesiatych rokov s jej pozérskym satanizmom a jej interakciu s veriacimi sa nejaví ako zlý nápad. Znie logicky, že pre komerčných duchovných bola v určitom zmysle skutočným požehnaním a mohla im pomôcť viac ako akýkoľvek iný druh propagácie. Žeby ju teda aktívne podporovali? Prečo nie. Nemôžeme povedať, že by sme cítili atmosféru doby, či strachu z vyčíňajúcich rituálnych vrahov. Predsa sme v horore, nečakajme zázraky. Škoda, že aj postavy sú celkom ploché, skôr nesympatické a nesprávajú sa príliš logicky. Máme to brať, že proste blbnú, užívajú si život či mladosť, majú jednoducho svoj životný štýl. Čakajme teda, čo zaujímavé nám tvorcovia budú chcieť ukázať.

3. 6. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

At the Devil's Door

Postava dušu predala. Film ju nikdy nemal
Kde by boli horory, keby ľudia definitívne prestali veriť na všetko nadprirodzené. Samozrejme, že duchovia neexistujú vám povie asi každý. Ale keď už príde na vec, napríklad prespanie v strašidelnom dome. Ľudia sa začnú zdráhať. Práve tým pár, ktorých presvedčenie je neochvejné a nerobí im problém to ani dokázať sa teraz horory rozhodli vyhlásiť vojnu. Po Michaelovi Kingovi tu máme druhú odvážlivkyňu, v diele s názvom At the Devil's Door.
9. 6. 2015

Mil gritos tiene la noche/ Pieces

Neberte deťom hračky
Elektrin komplex by mal byť ženskou verziou známejšieho Oidipovho komplexu. Jeho súčasťou by mala byť túžba po telesnej láske k otcovi a nenávisť voči matke. Podobne ako Oidipus zabil svojho otca nevediac, že je to jeho otec, a oženil sa s matkou nepoznajúc ich vzájomné príbuzenstvo, ani v prípade Elektrinho komplexu nemá samotná diagnóza veľa spoločného s jej príbehom ako ho poznáme. Elektra totiž chcela len pomstiť smrť svojho otca Agamemnona, preto spolu s bratom Orestom zabili matku Klytaimnéstru. Dôvodov zabiť matku môže samozrejme byť viac, napríklad keď vám nechce dovoliť skladať si puzzle s nahou dámou. To poznačilo hlavnú postavu hororu Pieces.
22. 2. 2016

Dark Circles

Andrej Gomora | 25. 4. 2014
0
5/10
psycho

Nočná mora bdelosti

V španielskej hororovej komédii El die de la bestia chcú hlavní aktéri vykonať satanský rituál, ktorého súčasťou by mali byť podľa starodávneho receptu psychotropné hríby. Keďže sa im nepodarí hríby zohnať, nahradia ich v magickom vývare tabletkami LSD. Nakoľko sa dá potom veriť ich opisu stretnutia s diablom je zľahka otázne. Na spochybňovaní vnímania reality stavia veľa hororov, nedávno napríklad mexický Devoured. Niečo podobné sa stane aj čerstvým rodičom, ktorí z nedostatku spánku nemajú len Dark Circles pod očami.

Penny a Alex si kúpili dom na vidieku, žiaľ, prezreli si ho len v nedeľu. Okrem dňa pracovného pokoja robia na priľahlej stavbe neustále robotníci a nedajú im spať rovnako, ako v noci dieťa. Čudnú ženu videla matka prvýkrát vo sne už pred pôrodom. Potom ju začnú vídať obaja. Niekam sa postaví, a zase zmizne. Dejú sa aj iné zvláštne veci, otec skoro bábätko okúpe vo vriacej vode, jeho kárička sa znenazdajky ocitne na vrchu schodov. Potrebujú aspoň jednu noc, preto si najmú opatrovateľku. Do rána je preč, a dieťa plače v špinavých plienkach. Niečo tu skutočne nesedí a zvýšené dávky tabliet na spanie možno nebudú najlepší spôsob, ako sa tomu postaviť.

„Pomaly sa divákovi začne žiadať dôvod veriť, že hrozba naozaj nie je len vysnívaná."

Atmosfericky film funguje, už predpôrodné intro navodí dusnú atmosféru. Predsa, krádež dieťaťa je vždy ošemetná záležitosť. Hrozba krúžiaca nad ich hlavami sa neustále temne vznáša, až tam trochu uviazne. Takmer celý film sa deje dokola zhruba to isté. Rodič sa niekde pozrie, je tam temná postava. Na sekundu sa obzrie, pozrie sa späť, čo to, postava je preč. Pridajú sa snové pasáže, postava má zrazu v rukách dieťa. Pomaly sa divákovi začne žiadať dôvod veriť, že hrozba naozaj nie je len vysnívaná. Lacné ľakačky fungujú, hlavne úvodná pasáž sa podarí, lenže film za každú cenu odďaľuje chvíľu, keď by mal divákom ponúknuť aj niečo viac.

Dej do značnej miery stojí na mieste, ťahá ho hlavne vývoj správania sa manželov a ich vzájomného vzťahu. Vidíme ich beznádej a často sa zdá, ako keby sa začínali navzájom odcudzovať. Vo svojom prístupe sú nekonzistentní, čo môžeme prisudzovať nastupujúcemu šialenstvu. Len cez zúfalú situáciu sa s nimi dokážeme stotožniť a predstaviť si život bez spánku. Sami osebe sú hrdinovia málo ľudskí a nevyspatosť je takmer ich jediná vlastnosť. Po ostatných stránkach je film nakrútený dobre. Často sa hrá s kamerou a aj keď využitie jednotlivých záberov nie vždy pasuje, ich vyhotovenie je vždy na slušnej úrovni.

„Mnoho scén vôbec nevysvetlí, neospravedlniteľne sa spolieha na kombináciu s halucináciami ktoré majú zaplátať všetky nejasné miesta."

Zvrat na konci sa na jednej strane žiada, v nám predostretej podobe ale film prakticky pokazí. Tvorcom sa nechcelo nič zložité vymýšľať, a uspokojili sa s asi najprimitívnejšou predstaviteľnou možnosťou. Mnoho scén vôbec nevysvetlí, neospravedlniteľne sa spolieha na kombináciu s halucináciami, ktoré majú zaplátať všetky nejasné miesta. Dostane sa konečne aj k troche rýchlejšieho diania, a prvýkrát sa niečo strašidelné aj skutočne deje. V podstate ale ide len o vyvrcholenie už dlhšie trvajúcej bezradnosti. Vo filme fungujú len gýčovité tajomné figúrky, a s ľakavejším divákom dokážu nie raz pohnúť. Nič viac ale ponúknuť nevie, a finále nám toto zdanie do značnej miery potvrdí.

Dark Circles je zhruba minimum, čo od hororu môžeme očakávať. Nedráždi svojou stupídnosťou, má hrozivú atmosféru a dokáže párkrát naľakať. Na druhej strane mu chýba originalita, logika, a v podstate akákoľvek pridaná hodnota. Hororový fanúšik ním môže zabiť večer, no určite by ho vedel stráviť aj zmysluplnejšie.