Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

Visions

Andrej Gomora | 5. 2. 2016
0
6/10
ghost, psycho

Neviňte dom za jeho obyvateľov

Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?

„Miestni vravia, že vždy tu bolo cítiť zlo, a s ich príchodom jeho prítomnosť ešte zosilnela."

Vo filme sa objaví ešte jedna seriálová hviezda, Eva Longoria. Tá hrá kamarátku budúcej mamičky, Sheldon je jej doktor. Tehotenstvo prichádza rok po tom, ako sa žena stala účastníčkou dopravnej nehody, pri ktorej zahynul malý chlapček. Musela brať antidepresíva, už ich ale vysadila, nech neublížia dieťatku. S manželom práve kúpili vinicu, jeho odveký sen. Sused možno varí piko, oblasť sužujú neduhy počasia, predovšetkým suchá. Inak sa im v novom dome páči, miestni ich prijmú medzi seba a prajú im veľa úspechov. Eveleigh dúfala, že na nehodu už zabudla, jej myseľ sa ale stále nejaví byť v pokoji. Má vidiny, zdá sa jej, že veci sa hýbu, hoci o chvíľu sú späť na mieste. Prenasleduje ju postava v kapucni, ktorú nikto iný nevidí. Manžel ani doktor jej neveria, presvedčia ju, aby opäť začala brať psychofarmaká. Vidiny na čas prestanú, lenže všetko aj tak nie je v poriadku. Miestni vravia, že vždy tu bolo cítiť zlo, a s ich príchodom jeho prítomnosť ešte zosilnela. Najväčšia distribútorka vín v okolí tiež niečo cíti. Nie niečo, čo v dome bolo. Prišlo to s nimi.

„Pocit úplnej izolovanosti nedosiahnu, len nás presvedčia, že s hrozbou tu nikto nič nerobí ani robiť nemieni."

V mnohom tu máme najklasickejšiu duchárinu o prekliatom dome. Autori si tentokrát do predrysovanej skladačky vybrali mladú dvojicu, tehotenstvo, čudnú postaršiu ženu, podozrivého suseda a tajomnú kamarátku. Chcú nám ukázať, že žena je osamelá, muž je síce dobrý a milujúci, ale ani trochu jej neverí. Pocit úplnej izolovanosti nedosiahnu, len nás presvedčia, že s hrozbou tu nikto nič nerobí ani robiť nemieni. Len Eveleigh idú upokojovať, aby na ňu zabudla. Aj tak ide len o klasické duchárske vyskakovačky. Objavia sa a znova zmiznú, načo sa nimi nechať znepokojovať.

Film v nás aj tak dokáže vyvolať zvedavosť, hlavne tým, že tentokrát tu skutočne nevie nikto nič. Eveleigh sa snaží pátrať po minulosti, zdá sa jej, že na dvore mohla byť ďalšia stavba. Je až vtipné, že nezisťuje nič, skutočne nič. Pár náznakov, syn predošlých obyvateľov sedí vo väzení. Ducháriny už sa pokúšali o rôzne konštrukty, tu už by to ale bolo trochu veľa, ak by sa hociktorej zo spomenutých indícií chytili. Nám zostáva len dúfať, že raz sa všetko vysvetlí, prípadne vysvetleniu neprikladať dôležitosť. Len si užívať dianie vo filme.

„Spád ťahá mysteriózny nepokoj, pri dobrom nakrútení stačia aj jemné náznaky, že niečo nie je v poriadku, aby udržali divákov záujem."

Pár scén nás naľaká, primitívne, ako ducháriny zvyknú. Celková atmosféra nie je príliš hororová, keďže sa od začiatku nič zlé nestalo a my nemáme ani konkrétne dôvody predpokladať, že niečo zlé sa stane. Pozerať sa na dielo aj tak dá. Zvládnuté sú herecké výkony, napísanie postáv sa síce nesnaží vytvoriť výrazné osobnosti, skôr jemne dotvára ich presvedčivosť. Spád ťahá mysteriózny nepokoj, pri dobrom nakrútení stačia aj jemné náznaky, že niečo nie je v poriadku, aby udržali divákov záujem.

„Je milé. že niekto si dal tú námahu klasickú schému inovovať a spravil to spôsobom dokonale funkčným."

Na finále je jednak pozitívne, že je skutočne napínavé, krvavé a akčné. Ťažko sa tomu verí, ale zároveň s ním prichádza niečo nové, svieže a originálne. To už by ste v horore o zakliatom dome skutočne nečakali. Nie, nejde o žiadnu revolúciu v žánri a nič zásadné sa na štruktúre filmu ani nemení. Skôr je milé. že niekto si dal tú námahu klasickú schému inovovať a spravil to spôsobom dokonale funkčným. Pravdou je, že táto novota mohla mať čiastočne na svedomí predošlé hororové sucho. Aj tak si od diváka zaslúži vrelé prijatie.

Visions je celkove priemerný, dobre zvládnutý horor o zakliatom dome. Diváka bez averzie voči tomuto žánru by nemal ničím nahnevať ani odradiť. Je v ňom pomenej hororového, no sledovať sa aj tak dá a ako celok zanecháva pomerne príjemný pocit. Že aj drobnosť čo sa týka originality vie potešiť, a nie je nevyhnutné, aby každý robil dokola len to isté.