Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Visions

Andrej Gomora | 5. 2. 2016
0
6/10
ghost, psycho

Neviňte dom za jeho obyvateľov

Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?

„Miestni vravia, že vždy tu bolo cítiť zlo, a s ich príchodom jeho prítomnosť ešte zosilnela."

Vo filme sa objaví ešte jedna seriálová hviezda, Eva Longoria. Tá hrá kamarátku budúcej mamičky, Sheldon je jej doktor. Tehotenstvo prichádza rok po tom, ako sa žena stala účastníčkou dopravnej nehody, pri ktorej zahynul malý chlapček. Musela brať antidepresíva, už ich ale vysadila, nech neublížia dieťatku. S manželom práve kúpili vinicu, jeho odveký sen. Sused možno varí piko, oblasť sužujú neduhy počasia, predovšetkým suchá. Inak sa im v novom dome páči, miestni ich prijmú medzi seba a prajú im veľa úspechov. Eveleigh dúfala, že na nehodu už zabudla, jej myseľ sa ale stále nejaví byť v pokoji. Má vidiny, zdá sa jej, že veci sa hýbu, hoci o chvíľu sú späť na mieste. Prenasleduje ju postava v kapucni, ktorú nikto iný nevidí. Manžel ani doktor jej neveria, presvedčia ju, aby opäť začala brať psychofarmaká. Vidiny na čas prestanú, lenže všetko aj tak nie je v poriadku. Miestni vravia, že vždy tu bolo cítiť zlo, a s ich príchodom jeho prítomnosť ešte zosilnela. Najväčšia distribútorka vín v okolí tiež niečo cíti. Nie niečo, čo v dome bolo. Prišlo to s nimi.

„Pocit úplnej izolovanosti nedosiahnu, len nás presvedčia, že s hrozbou tu nikto nič nerobí ani robiť nemieni."

V mnohom tu máme najklasickejšiu duchárinu o prekliatom dome. Autori si tentokrát do predrysovanej skladačky vybrali mladú dvojicu, tehotenstvo, čudnú postaršiu ženu, podozrivého suseda a tajomnú kamarátku. Chcú nám ukázať, že žena je osamelá, muž je síce dobrý a milujúci, ale ani trochu jej neverí. Pocit úplnej izolovanosti nedosiahnu, len nás presvedčia, že s hrozbou tu nikto nič nerobí ani robiť nemieni. Len Eveleigh idú upokojovať, aby na ňu zabudla. Aj tak ide len o klasické duchárske vyskakovačky. Objavia sa a znova zmiznú, načo sa nimi nechať znepokojovať.

Film v nás aj tak dokáže vyvolať zvedavosť, hlavne tým, že tentokrát tu skutočne nevie nikto nič. Eveleigh sa snaží pátrať po minulosti, zdá sa jej, že na dvore mohla byť ďalšia stavba. Je až vtipné, že nezisťuje nič, skutočne nič. Pár náznakov, syn predošlých obyvateľov sedí vo väzení. Ducháriny už sa pokúšali o rôzne konštrukty, tu už by to ale bolo trochu veľa, ak by sa hociktorej zo spomenutých indícií chytili. Nám zostáva len dúfať, že raz sa všetko vysvetlí, prípadne vysvetleniu neprikladať dôležitosť. Len si užívať dianie vo filme.

„Spád ťahá mysteriózny nepokoj, pri dobrom nakrútení stačia aj jemné náznaky, že niečo nie je v poriadku, aby udržali divákov záujem."

Pár scén nás naľaká, primitívne, ako ducháriny zvyknú. Celková atmosféra nie je príliš hororová, keďže sa od začiatku nič zlé nestalo a my nemáme ani konkrétne dôvody predpokladať, že niečo zlé sa stane. Pozerať sa na dielo aj tak dá. Zvládnuté sú herecké výkony, napísanie postáv sa síce nesnaží vytvoriť výrazné osobnosti, skôr jemne dotvára ich presvedčivosť. Spád ťahá mysteriózny nepokoj, pri dobrom nakrútení stačia aj jemné náznaky, že niečo nie je v poriadku, aby udržali divákov záujem.

„Je milé. že niekto si dal tú námahu klasickú schému inovovať a spravil to spôsobom dokonale funkčným."

Na finále je jednak pozitívne, že je skutočne napínavé, krvavé a akčné. Ťažko sa tomu verí, ale zároveň s ním prichádza niečo nové, svieže a originálne. To už by ste v horore o zakliatom dome skutočne nečakali. Nie, nejde o žiadnu revolúciu v žánri a nič zásadné sa na štruktúre filmu ani nemení. Skôr je milé. že niekto si dal tú námahu klasickú schému inovovať a spravil to spôsobom dokonale funkčným. Pravdou je, že táto novota mohla mať čiastočne na svedomí predošlé hororové sucho. Aj tak si od diváka zaslúži vrelé prijatie.

Visions je celkove priemerný, dobre zvládnutý horor o zakliatom dome. Diváka bez averzie voči tomuto žánru by nemal ničím nahnevať ani odradiť. Je v ňom pomenej hororového, no sledovať sa aj tak dá a ako celok zanecháva pomerne príjemný pocit. Že aj drobnosť čo sa týka originality vie potešiť, a nie je nevyhnutné, aby každý robil dokola len to isté.