12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

Visions

Andrej Gomora | 5. 2. 2016
0
6/10
ghost, psycho

Neviňte dom za jeho obyvateľov

„Miestni vravia, že vždy tu bolo cítiť zlo, a s ich príchodom jeho prítomnosť ešte zosilnela."

Vo filme sa objaví ešte jedna seriálová hviezda, Eva Longoria. Tá hrá kamarátku budúcej mamičky, Sheldon je jej doktor. Tehotenstvo prichádza rok po tom, ako sa žena stala účastníčkou dopravnej nehody, pri ktorej zahynul malý chlapček. Musela brať antidepresíva, už ich ale vysadila, nech neublížia dieťatku. S manželom práve kúpili vinicu, jeho odveký sen. Sused možno varí piko, oblasť sužujú neduhy počasia, predovšetkým suchá. Inak sa im v novom dome páči, miestni ich prijmú medzi seba a prajú im veľa úspechov. Eveleigh dúfala, že na nehodu už zabudla, jej myseľ sa ale stále nejaví byť v pokoji. Má vidiny, zdá sa jej, že veci sa hýbu, hoci o chvíľu sú späť na mieste. Prenasleduje ju postava v kapucni, ktorú nikto iný nevidí. Manžel ani doktor jej neveria, presvedčia ju, aby opäť začala brať psychofarmaká. Vidiny na čas prestanú, lenže všetko aj tak nie je v poriadku. Miestni vravia, že vždy tu bolo cítiť zlo, a s ich príchodom jeho prítomnosť ešte zosilnela. Najväčšia distribútorka vín v okolí tiež niečo cíti. Nie niečo, čo v dome bolo. Prišlo to s nimi.

„Pocit úplnej izolovanosti nedosiahnu, len nás presvedčia, že s hrozbou tu nikto nič nerobí ani robiť nemieni."

V mnohom tu máme najklasickejšiu duchárinu o prekliatom dome. Autori si tentokrát do predrysovanej skladačky vybrali mladú dvojicu, tehotenstvo, čudnú postaršiu ženu, podozrivého suseda a tajomnú kamarátku. Chcú nám ukázať, že žena je osamelá, muž je síce dobrý a milujúci, ale ani trochu jej neverí. Pocit úplnej izolovanosti nedosiahnu, len nás presvedčia, že s hrozbou tu nikto nič nerobí ani robiť nemieni. Len Eveleigh idú upokojovať, aby na ňu zabudla. Aj tak ide len o klasické duchárske vyskakovačky. Objavia sa a znova zmiznú, načo sa nimi nechať znepokojovať.

Film v nás aj tak dokáže vyvolať zvedavosť, hlavne tým, že tentokrát tu skutočne nevie nikto nič. Eveleigh sa snaží pátrať po minulosti, zdá sa jej, že na dvore mohla byť ďalšia stavba. Je až vtipné, že nezisťuje nič, skutočne nič. Pár náznakov, syn predošlých obyvateľov sedí vo väzení. Ducháriny už sa pokúšali o rôzne konštrukty, tu už by to ale bolo trochu veľa, ak by sa hociktorej zo spomenutých indícií chytili. Nám zostáva len dúfať, že raz sa všetko vysvetlí, prípadne vysvetleniu neprikladať dôležitosť. Len si užívať dianie vo filme.

„Spád ťahá mysteriózny nepokoj, pri dobrom nakrútení stačia aj jemné náznaky, že niečo nie je v poriadku, aby udržali divákov záujem."

Pár scén nás naľaká, primitívne, ako ducháriny zvyknú. Celková atmosféra nie je príliš hororová, keďže sa od začiatku nič zlé nestalo a my nemáme ani konkrétne dôvody predpokladať, že niečo zlé sa stane. Pozerať sa na dielo aj tak dá. Zvládnuté sú herecké výkony, napísanie postáv sa síce nesnaží vytvoriť výrazné osobnosti, skôr jemne dotvára ich presvedčivosť. Spád ťahá mysteriózny nepokoj, pri dobrom nakrútení stačia aj jemné náznaky, že niečo nie je v poriadku, aby udržali divákov záujem.

„Je milé. že niekto si dal tú námahu klasickú schému inovovať a spravil to spôsobom dokonale funkčným."

Na finále je jednak pozitívne, že je skutočne napínavé, krvavé a akčné. Ťažko sa tomu verí, ale zároveň s ním prichádza niečo nové, svieže a originálne. To už by ste v horore o zakliatom dome skutočne nečakali. Nie, nejde o žiadnu revolúciu v žánri a nič zásadné sa na štruktúre filmu ani nemení. Skôr je milé. že niekto si dal tú námahu klasickú schému inovovať a spravil to spôsobom dokonale funkčným. Pravdou je, že táto novota mohla mať čiastočne na svedomí predošlé hororové sucho. Aj tak si od diváka zaslúži vrelé prijatie.

Visions je celkove priemerný, dobre zvládnutý horor o zakliatom dome. Diváka bez averzie voči tomuto žánru by nemal ničím nahnevať ani odradiť. Je v ňom pomenej hororového, no sledovať sa aj tak dá a ako celok zanecháva pomerne príjemný pocit. Že aj drobnosť čo sa týka originality vie potešiť, a nie je nevyhnutné, aby každý robil dokola len to isté.