3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

Visions

Andrej Gomora | 5. 2. 2016
0
6/10
ghost, psycho

Neviňte dom za jeho obyvateľov

Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?

„Miestni vravia, že vždy tu bolo cítiť zlo, a s ich príchodom jeho prítomnosť ešte zosilnela."

Vo filme sa objaví ešte jedna seriálová hviezda, Eva Longoria. Tá hrá kamarátku budúcej mamičky, Sheldon je jej doktor. Tehotenstvo prichádza rok po tom, ako sa žena stala účastníčkou dopravnej nehody, pri ktorej zahynul malý chlapček. Musela brať antidepresíva, už ich ale vysadila, nech neublížia dieťatku. S manželom práve kúpili vinicu, jeho odveký sen. Sused možno varí piko, oblasť sužujú neduhy počasia, predovšetkým suchá. Inak sa im v novom dome páči, miestni ich prijmú medzi seba a prajú im veľa úspechov. Eveleigh dúfala, že na nehodu už zabudla, jej myseľ sa ale stále nejaví byť v pokoji. Má vidiny, zdá sa jej, že veci sa hýbu, hoci o chvíľu sú späť na mieste. Prenasleduje ju postava v kapucni, ktorú nikto iný nevidí. Manžel ani doktor jej neveria, presvedčia ju, aby opäť začala brať psychofarmaká. Vidiny na čas prestanú, lenže všetko aj tak nie je v poriadku. Miestni vravia, že vždy tu bolo cítiť zlo, a s ich príchodom jeho prítomnosť ešte zosilnela. Najväčšia distribútorka vín v okolí tiež niečo cíti. Nie niečo, čo v dome bolo. Prišlo to s nimi.

„Pocit úplnej izolovanosti nedosiahnu, len nás presvedčia, že s hrozbou tu nikto nič nerobí ani robiť nemieni."

V mnohom tu máme najklasickejšiu duchárinu o prekliatom dome. Autori si tentokrát do predrysovanej skladačky vybrali mladú dvojicu, tehotenstvo, čudnú postaršiu ženu, podozrivého suseda a tajomnú kamarátku. Chcú nám ukázať, že žena je osamelá, muž je síce dobrý a milujúci, ale ani trochu jej neverí. Pocit úplnej izolovanosti nedosiahnu, len nás presvedčia, že s hrozbou tu nikto nič nerobí ani robiť nemieni. Len Eveleigh idú upokojovať, aby na ňu zabudla. Aj tak ide len o klasické duchárske vyskakovačky. Objavia sa a znova zmiznú, načo sa nimi nechať znepokojovať.

Film v nás aj tak dokáže vyvolať zvedavosť, hlavne tým, že tentokrát tu skutočne nevie nikto nič. Eveleigh sa snaží pátrať po minulosti, zdá sa jej, že na dvore mohla byť ďalšia stavba. Je až vtipné, že nezisťuje nič, skutočne nič. Pár náznakov, syn predošlých obyvateľov sedí vo väzení. Ducháriny už sa pokúšali o rôzne konštrukty, tu už by to ale bolo trochu veľa, ak by sa hociktorej zo spomenutých indícií chytili. Nám zostáva len dúfať, že raz sa všetko vysvetlí, prípadne vysvetleniu neprikladať dôležitosť. Len si užívať dianie vo filme.

„Spád ťahá mysteriózny nepokoj, pri dobrom nakrútení stačia aj jemné náznaky, že niečo nie je v poriadku, aby udržali divákov záujem."

Pár scén nás naľaká, primitívne, ako ducháriny zvyknú. Celková atmosféra nie je príliš hororová, keďže sa od začiatku nič zlé nestalo a my nemáme ani konkrétne dôvody predpokladať, že niečo zlé sa stane. Pozerať sa na dielo aj tak dá. Zvládnuté sú herecké výkony, napísanie postáv sa síce nesnaží vytvoriť výrazné osobnosti, skôr jemne dotvára ich presvedčivosť. Spád ťahá mysteriózny nepokoj, pri dobrom nakrútení stačia aj jemné náznaky, že niečo nie je v poriadku, aby udržali divákov záujem.

„Je milé. že niekto si dal tú námahu klasickú schému inovovať a spravil to spôsobom dokonale funkčným."

Na finále je jednak pozitívne, že je skutočne napínavé, krvavé a akčné. Ťažko sa tomu verí, ale zároveň s ním prichádza niečo nové, svieže a originálne. To už by ste v horore o zakliatom dome skutočne nečakali. Nie, nejde o žiadnu revolúciu v žánri a nič zásadné sa na štruktúre filmu ani nemení. Skôr je milé. že niekto si dal tú námahu klasickú schému inovovať a spravil to spôsobom dokonale funkčným. Pravdou je, že táto novota mohla mať čiastočne na svedomí predošlé hororové sucho. Aj tak si od diváka zaslúži vrelé prijatie.

Visions je celkove priemerný, dobre zvládnutý horor o zakliatom dome. Diváka bez averzie voči tomuto žánru by nemal ničím nahnevať ani odradiť. Je v ňom pomenej hororového, no sledovať sa aj tak dá a ako celok zanecháva pomerne príjemný pocit. Že aj drobnosť čo sa týka originality vie potešiť, a nie je nevyhnutné, aby každý robil dokola len to isté.