Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

Les raisins de la mort

Pesticídy hnevu

Tvorba francúzskeho režiséra Jeana Rollina vynikala v mnohých smeroch, preto si vyslúžila mnoho prirovnaní. Vyžívanie sa v lacnom gore, ktoré čo strácalo na kvalite zobrazenia dobiehalo na kvantite a miere nechutnosti ho približuje k Luciovi Fulcimu. Zasnená atmosféra prameniaca z bezvýrazovosti hercov, s ktorou prednášajú poetické dialógy ho zase približuje Robertovi Bressonovi. Jeho príbehy z prostredia fantasy sú často zdanlivo nezmyselné, až hlúpe. Javia sa povrchne, pritom ale majú svoju špecifickú poetiku podobnú surrealizmu. Jedným z nich je Les raisins de la mort.

16. 1. 2018

The Limehouse Golem

Zľahka zvrátená dobová detektívka

Nejde tu o Golema, ako neživý stroj. Vrah si len požičal jeho meno, keď sa podpísal pod jednu zo svojich obetí. Tých sa objaví niekoľko, na rozdiel od tých Jackových ich ale nič tak zjavne nespája. Polícia je bezradná, prípad zverí starému detektívovi, ktorého je pripravená verejnosti obetovať po predpokladanom neúspechu. Podarí sa mu nájsť v knižnici Golemov denník, do knihy si tam písal o svojich zločinoch. Detektív svoj záujem zároveň upriamuje na mladú bývalú herečku, podozrievajú ju, že otrávila svojho manžela. Dôvody mala, ich vzťah nebol ani náznakom ideálny, a manžel ju definitívne odtrhol od umenia. Zvykol sa prejavovať príliš protekcionisticky, v ich okolí sa akosi podozrivo hromadili mŕtvoly. Vyšetriť jeho smrť by podľa starého detektíva mohlo pomôcť aj pri hľadaní obávaného Golema. Zabila manžela, pretože odhalila jeho tajnú identitu?

3. 1. 2018

Atticus Institute

Kedy konečne veda porazí diabla?
Poznáte to, keď niekto niekoho neustále len zosmiešňuje a ponižuje, robí mu zle. Hovoríte si, čo ten človek môže z podobného vzťahu mať, prečo ho okamžite neukončí, nepreruší všetky kontakty s danou osobou. On by možno aj rád, jednoducho to ale nedokáže. Či je to masochizmus, či akási zvrhlá fascinovanosť. Alebo len obdiv, pocit silnej nadradenosti toho druhého, ktorý vyvoláva dojem vyvolenosti, už len zato, že môžete byť v jeho prítomnosti, byť svedkom jeho vyčíňania. Posledná možnosť sa asi najviac hodí do vedeckého prostredia, ako vo filme Atticus Institute.
25. 6. 2015

Doghouse

Mačky a psy, muži a ženy
Využitie britského humoru v hororovej komédii sa v poslednom čase osvedčilo už niekoľkokrát. Preto sa netreba čudovať, že filmári sa snažia nadviazať na podarené snímky ako Shaun of the Dead či nedávno Lesbian Vampire Killers. Ďalší počin vedený týmto smerom sa volá Doghouse a stojí za ním režisér Jake West, autor hororovej paródie Evil Aliens z roku 2005.

5. 1. 2011

V zajatí démonov 2

Andrej Gomora | 13. 6. 2016
0
6/10
ghost, possession

To isté s britským akcentom

Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.

„Stále o duchoch prednášajú, pomáhajú ľuďom, no riešia aj svoje vlastné problémy."

Máme tu starých známych, manželov Warrenovcov, už aj s potomkom. Stále o duchoch prednášajú, pomáhajú ľuďom, no riešia aj svoje vlastné problémy. Vídajú akéhosi ducha či démona, objavuje sa u nich doma. Edovi dokonca predpovedá smrť, Lorrain preto cíti, že už by mali prestať. Druhý svet už sa na nich hnevá, ide po nich. Nevinnú rodinu v problémoch im ale aj tak nedá nechať trpieť. Cestujú dokonca za oceán, do Anglicka, vyšle ich tam cirkev. Tá sa bojí oficiálne angažovať, kým si nie je istá, či je strašenie skutočné, nech sa nenamočí do podvodu. Svojvoľne sa pohybujúce predmety tentokrát vidí aj polícia, čo už ale narobí. Zločinec chýba. Opustenú matku so štyrmi malými deťmi straší bývalý obyvateľ jej domu, zameral sa hlavne na jedno dievčatko. Cez to komunikuje so svetom, prezentuje svoje ciele. Chce počuť ich krik. Ani v duchárinách ale veci nemusia byť tak, ako sa zdajú. Aj démoni vedia svoje hry prekombinovať.

„Akcia či atmosféra sa rozvíjajú veľmi pomaly, napredovanie existuje možno čo do počtu prejavov a zaangažovaných postáv."

Film má na horor skutočne nezvyčajnú dĺžku, presahuje dve hodiny. Či ide o dobrý nápad sa pýtame hlavne spočiatku, akcia či atmosféra sa rozvíjajú veľmi pomaly. Napredovanie existuje možno čo do počtu prejavov a zaangažovaných postáv. Strašidelné úkazy sú ale minimálne svojím štýlom dokola rovnaké. Vyskakovanie, temné hlasy, bezdôvodne sa rozbiehajúce hračkárske autíčka. Otázku, kam ďalej, si film kladie v zanedbateľnej miere. Len sa mu páči, ako dobre je nakrútený, ako kvalitne tieto scény zvláda a ako dokáže aj malé incidenty zdramatizovať a vyžmýkať.

Už v prvom diele sme videli, že ak ide o skutočnú udalosť, s obeťami a hmatateľnými dôkazmi zla veľmi počítať nemôžeme. Pri mnohých scénach nám musí udrieť do očí nie veľká nebezpečnosť duchov. Iste, je strašidelné, ak sa veci hýbu, ak sa niekde objaví zlovestná figúrka. Ale čo má akože byť ďalej, aký má byť ten zlovestný vývoj, ktorého sa máme báť? Film skrátka stojí na mieste, dokola nás straší a straší a aj keď raz za čas vyskočíme, celková atmosféra sa stráca v neškodných hrách.

„Wan samozrejme opäť zvláda réžiu výborne, kvalitní herci majú navyše módne snobský britský akcent."

Posunom by najskôr malo byť hlavne osobné zaangažovanie Warrenovcov, smrť kráčajúca v Edových pätách. V tomto smere sa dielo ku koncu skutočne rozbehne. Začneme sa niečoho konkrétneho báť, navyše v záverečnej pasáži nám napätie nedá ani veľmi vydýchnuť. Škoda, že predzvesti sú také riedke a neurčité. Že by sme sa mali niečoho konkrétneho báť a že je to aj reálne, si uvedomíme až na konci. Wan samozrejme opäť zvláda réžiu výborne, kvalitní herci majú navyše módne snobský britský akcent. Exotické prostredie Británie je ale zároveň silené, viacero postáv sa svojím stereotypným zobrazením ocitne už za hranicou paródie.

„Diváka treba skrátka za každú cenu čo najviac zmiasť, ponapínať a nakoniec podať na všetko komplikované a prekvapivé vysvetlenie."

Dejové zvraty nie sú v duchárskych hororoch bežné, celkove vŕtanie sa v logike a rozpitvávanie zápletky im zvyknú škodiť. Keďže zväčša ide v tomto smere o čisté nezmysly. Tentokrát prekvapivo neudrú až tak do očí nelogickosti čo sa týka duchov, ale čo sa týka správania postáv. Viackrát postupujú nepochopiteľne, len so zjavnou snahou priebeh skomplikovať a zdramatizovať. Ako v lacných thrilleroch. Diváka treba skrátka za každú cenu čo najviac zmiasť, ponapínať a nakoniec podať na všetko komplikované a prekvapivé vysvetlenie. To hororu v konečnom dôsledku neuškodí, len vyvoláva u diváka otázku. Načo to tak komplikovať a naťahovať, predsa ide aj tak o obyčajnú duchárinu.

Ak ste nevideli žiaden z Wanových predchádzajúcich duchárskych hororov, V zajatí démonov 2 vám príde ako viditeľný nadpriemer. Dobre nakrútený a miestami dosť strašidelný si plní svoj účel, napriek dĺžke nenudí hoci sa zbytočne zamotáva. Pokiaľ ste ale absolvovali všetky Wanove predošlé diela, nevyhnete sa pocitu, že toto isté už ste videli. Viac menej o tom istom, zhruba rovnako nakrútené. Každý recept sa raz vyčerpá a tu sme sa dostali do bodu, keď zapochybujeme, či nás to ešte skutočne baví. U divákov je odpoveď individuálna, určite by ale bolo prospešné, ak by si rovnakú otázku položil aj samotný režisér. A skúsil už prísť s niečím novým.