Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Jeruzalem

Úvod do biblickej Apokalypsy
Mali sme tu The Den a Unfriended nakrútene cez webkameru počítača. Pomaly už ale aj tak prestáva byť potrebné vysvetľovať, ako záznam určitej etapy ľudského života vznikol. Aj tak nás stále niekto špehuje, existuje ešte vôbec možnosť zomrieť sám a v pokoji? Čoskoro budeme mať v hlavách čipy, tie zaznamenajú nielen čo vidíme, ale aj čo počujeme a cítime. Namiesto pozerania hororu nám ho budú premietať priamo do hlavy. Vtedy až pocítime, čo to je smrteľná hrôza. Kým čakáme na podobné technológie, máme tu ešte horor nakrútený cez inteligentné okuliare, teda len kúsok od mozgu. Volá sa podľa miesta, kde sa odohráva, Jeruzalem.
12. 4. 2016

The Devil Inside

Malý dôvod na návštevu kina
Zrejme je to lacné. Možno toto si hovoríte, keď trocha sledujete hororový žáner (nielen to úbohé percento z neho, ktorá sa dostane do našej distribúcie) a zaskočil vás nedávny boom tzv. „found footage" filmov, t. j. hororov, ktoré sa svojou formou tvária ako posledné zábery pred smrťou. 3. 3. 2012

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

21. 9. 2015

V zajatí démonov 2

Andrej Gomora | 13. 6. 2016
0
6/10
ghost, possession

To isté s britským akcentom

Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.

„Stále o duchoch prednášajú, pomáhajú ľuďom, no riešia aj svoje vlastné problémy."

Máme tu starých známych, manželov Warrenovcov, už aj s potomkom. Stále o duchoch prednášajú, pomáhajú ľuďom, no riešia aj svoje vlastné problémy. Vídajú akéhosi ducha či démona, objavuje sa u nich doma. Edovi dokonca predpovedá smrť, Lorrain preto cíti, že už by mali prestať. Druhý svet už sa na nich hnevá, ide po nich. Nevinnú rodinu v problémoch im ale aj tak nedá nechať trpieť. Cestujú dokonca za oceán, do Anglicka, vyšle ich tam cirkev. Tá sa bojí oficiálne angažovať, kým si nie je istá, či je strašenie skutočné, nech sa nenamočí do podvodu. Svojvoľne sa pohybujúce predmety tentokrát vidí aj polícia, čo už ale narobí. Zločinec chýba. Opustenú matku so štyrmi malými deťmi straší bývalý obyvateľ jej domu, zameral sa hlavne na jedno dievčatko. Cez to komunikuje so svetom, prezentuje svoje ciele. Chce počuť ich krik. Ani v duchárinách ale veci nemusia byť tak, ako sa zdajú. Aj démoni vedia svoje hry prekombinovať.

„Akcia či atmosféra sa rozvíjajú veľmi pomaly, napredovanie existuje možno čo do počtu prejavov a zaangažovaných postáv."

Film má na horor skutočne nezvyčajnú dĺžku, presahuje dve hodiny. Či ide o dobrý nápad sa pýtame hlavne spočiatku, akcia či atmosféra sa rozvíjajú veľmi pomaly. Napredovanie existuje možno čo do počtu prejavov a zaangažovaných postáv. Strašidelné úkazy sú ale minimálne svojím štýlom dokola rovnaké. Vyskakovanie, temné hlasy, bezdôvodne sa rozbiehajúce hračkárske autíčka. Otázku, kam ďalej, si film kladie v zanedbateľnej miere. Len sa mu páči, ako dobre je nakrútený, ako kvalitne tieto scény zvláda a ako dokáže aj malé incidenty zdramatizovať a vyžmýkať.

Už v prvom diele sme videli, že ak ide o skutočnú udalosť, s obeťami a hmatateľnými dôkazmi zla veľmi počítať nemôžeme. Pri mnohých scénach nám musí udrieť do očí nie veľká nebezpečnosť duchov. Iste, je strašidelné, ak sa veci hýbu, ak sa niekde objaví zlovestná figúrka. Ale čo má akože byť ďalej, aký má byť ten zlovestný vývoj, ktorého sa máme báť? Film skrátka stojí na mieste, dokola nás straší a straší a aj keď raz za čas vyskočíme, celková atmosféra sa stráca v neškodných hrách.

„Wan samozrejme opäť zvláda réžiu výborne, kvalitní herci majú navyše módne snobský britský akcent."

Posunom by najskôr malo byť hlavne osobné zaangažovanie Warrenovcov, smrť kráčajúca v Edových pätách. V tomto smere sa dielo ku koncu skutočne rozbehne. Začneme sa niečoho konkrétneho báť, navyše v záverečnej pasáži nám napätie nedá ani veľmi vydýchnuť. Škoda, že predzvesti sú také riedke a neurčité. Že by sme sa mali niečoho konkrétneho báť a že je to aj reálne, si uvedomíme až na konci. Wan samozrejme opäť zvláda réžiu výborne, kvalitní herci majú navyše módne snobský britský akcent. Exotické prostredie Británie je ale zároveň silené, viacero postáv sa svojím stereotypným zobrazením ocitne už za hranicou paródie.

„Diváka treba skrátka za každú cenu čo najviac zmiasť, ponapínať a nakoniec podať na všetko komplikované a prekvapivé vysvetlenie."

Dejové zvraty nie sú v duchárskych hororoch bežné, celkove vŕtanie sa v logike a rozpitvávanie zápletky im zvyknú škodiť. Keďže zväčša ide v tomto smere o čisté nezmysly. Tentokrát prekvapivo neudrú až tak do očí nelogickosti čo sa týka duchov, ale čo sa týka správania postáv. Viackrát postupujú nepochopiteľne, len so zjavnou snahou priebeh skomplikovať a zdramatizovať. Ako v lacných thrilleroch. Diváka treba skrátka za každú cenu čo najviac zmiasť, ponapínať a nakoniec podať na všetko komplikované a prekvapivé vysvetlenie. To hororu v konečnom dôsledku neuškodí, len vyvoláva u diváka otázku. Načo to tak komplikovať a naťahovať, predsa ide aj tak o obyčajnú duchárinu.

Ak ste nevideli žiaden z Wanových predchádzajúcich duchárskych hororov, V zajatí démonov 2 vám príde ako viditeľný nadpriemer. Dobre nakrútený a miestami dosť strašidelný si plní svoj účel, napriek dĺžke nenudí hoci sa zbytočne zamotáva. Pokiaľ ste ale absolvovali všetky Wanove predošlé diela, nevyhnete sa pocitu, že toto isté už ste videli. Viac menej o tom istom, zhruba rovnako nakrútené. Každý recept sa raz vyčerpá a tu sme sa dostali do bodu, keď zapochybujeme, či nás to ešte skutočne baví. U divákov je odpoveď individuálna, určite by ale bolo prospešné, ak by si rovnakú otázku položil aj samotný režisér. A skúsil už prísť s niečím novým.