12. 11. 2018

Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

20. 9. 2010

Antisocial

Horor o najväčšom zle
Sociálne siete sú najväčšia hrozba dnešnej spoločnosti. Nielen, že ničia skutočný ľudský kontakt. V snahe ľudí k sebe plne pripútať sa pred ničím nezastavia. Nepoznajú hranice súkromia, a ich cieľ je jasný- preniknúť svojim používateľom až do mozgu. Prečo by na sieti nemalo byť zverejnené všetko, čo vidia, a všetko čo si myslia? Pod kožu ziskuchtivých grázlov snažiacich sa preniknúť do našich hláv sa pozerá horor Antisocial.
27. 1. 2014

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

V zajatí démonov 2

Andrej Gomora | 13. 6. 2016
0
6/10
ghost, possession

To isté s britským akcentom

Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.

„Stále o duchoch prednášajú, pomáhajú ľuďom, no riešia aj svoje vlastné problémy."

Máme tu starých známych, manželov Warrenovcov, už aj s potomkom. Stále o duchoch prednášajú, pomáhajú ľuďom, no riešia aj svoje vlastné problémy. Vídajú akéhosi ducha či démona, objavuje sa u nich doma. Edovi dokonca predpovedá smrť, Lorrain preto cíti, že už by mali prestať. Druhý svet už sa na nich hnevá, ide po nich. Nevinnú rodinu v problémoch im ale aj tak nedá nechať trpieť. Cestujú dokonca za oceán, do Anglicka, vyšle ich tam cirkev. Tá sa bojí oficiálne angažovať, kým si nie je istá, či je strašenie skutočné, nech sa nenamočí do podvodu. Svojvoľne sa pohybujúce predmety tentokrát vidí aj polícia, čo už ale narobí. Zločinec chýba. Opustenú matku so štyrmi malými deťmi straší bývalý obyvateľ jej domu, zameral sa hlavne na jedno dievčatko. Cez to komunikuje so svetom, prezentuje svoje ciele. Chce počuť ich krik. Ani v duchárinách ale veci nemusia byť tak, ako sa zdajú. Aj démoni vedia svoje hry prekombinovať.

„Akcia či atmosféra sa rozvíjajú veľmi pomaly, napredovanie existuje možno čo do počtu prejavov a zaangažovaných postáv."

Film má na horor skutočne nezvyčajnú dĺžku, presahuje dve hodiny. Či ide o dobrý nápad sa pýtame hlavne spočiatku, akcia či atmosféra sa rozvíjajú veľmi pomaly. Napredovanie existuje možno čo do počtu prejavov a zaangažovaných postáv. Strašidelné úkazy sú ale minimálne svojím štýlom dokola rovnaké. Vyskakovanie, temné hlasy, bezdôvodne sa rozbiehajúce hračkárske autíčka. Otázku, kam ďalej, si film kladie v zanedbateľnej miere. Len sa mu páči, ako dobre je nakrútený, ako kvalitne tieto scény zvláda a ako dokáže aj malé incidenty zdramatizovať a vyžmýkať.

Už v prvom diele sme videli, že ak ide o skutočnú udalosť, s obeťami a hmatateľnými dôkazmi zla veľmi počítať nemôžeme. Pri mnohých scénach nám musí udrieť do očí nie veľká nebezpečnosť duchov. Iste, je strašidelné, ak sa veci hýbu, ak sa niekde objaví zlovestná figúrka. Ale čo má akože byť ďalej, aký má byť ten zlovestný vývoj, ktorého sa máme báť? Film skrátka stojí na mieste, dokola nás straší a straší a aj keď raz za čas vyskočíme, celková atmosféra sa stráca v neškodných hrách.

„Wan samozrejme opäť zvláda réžiu výborne, kvalitní herci majú navyše módne snobský britský akcent."

Posunom by najskôr malo byť hlavne osobné zaangažovanie Warrenovcov, smrť kráčajúca v Edových pätách. V tomto smere sa dielo ku koncu skutočne rozbehne. Začneme sa niečoho konkrétneho báť, navyše v záverečnej pasáži nám napätie nedá ani veľmi vydýchnuť. Škoda, že predzvesti sú také riedke a neurčité. Že by sme sa mali niečoho konkrétneho báť a že je to aj reálne, si uvedomíme až na konci. Wan samozrejme opäť zvláda réžiu výborne, kvalitní herci majú navyše módne snobský britský akcent. Exotické prostredie Británie je ale zároveň silené, viacero postáv sa svojím stereotypným zobrazením ocitne už za hranicou paródie.

„Diváka treba skrátka za každú cenu čo najviac zmiasť, ponapínať a nakoniec podať na všetko komplikované a prekvapivé vysvetlenie."

Dejové zvraty nie sú v duchárskych hororoch bežné, celkove vŕtanie sa v logike a rozpitvávanie zápletky im zvyknú škodiť. Keďže zväčša ide v tomto smere o čisté nezmysly. Tentokrát prekvapivo neudrú až tak do očí nelogickosti čo sa týka duchov, ale čo sa týka správania postáv. Viackrát postupujú nepochopiteľne, len so zjavnou snahou priebeh skomplikovať a zdramatizovať. Ako v lacných thrilleroch. Diváka treba skrátka za každú cenu čo najviac zmiasť, ponapínať a nakoniec podať na všetko komplikované a prekvapivé vysvetlenie. To hororu v konečnom dôsledku neuškodí, len vyvoláva u diváka otázku. Načo to tak komplikovať a naťahovať, predsa ide aj tak o obyčajnú duchárinu.

Ak ste nevideli žiaden z Wanových predchádzajúcich duchárskych hororov, V zajatí démonov 2 vám príde ako viditeľný nadpriemer. Dobre nakrútený a miestami dosť strašidelný si plní svoj účel, napriek dĺžke nenudí hoci sa zbytočne zamotáva. Pokiaľ ste ale absolvovali všetky Wanove predošlé diela, nevyhnete sa pocitu, že toto isté už ste videli. Viac menej o tom istom, zhruba rovnako nakrútené. Každý recept sa raz vyčerpá a tu sme sa dostali do bodu, keď zapochybujeme, či nás to ešte skutočne baví. U divákov je odpoveď individuálna, určite by ale bolo prospešné, ak by si rovnakú otázku položil aj samotný režisér. A skúsil už prísť s niečím novým.