12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

The New Daughter

Andrej Gomora | 19. 11. 2010
0
3/10
ghost

Deti neohrozuje len puberta

Aj keď Kevin Costner filmy stále nakrúcať neprestáva, jeho hviezda už nežiari zďaleka tak silno ako v časoch jeho najväčšej slávy, teda na začiatku deväťdesiatych rokov. Vtedy sa do filmových kroník nezmazateľne zapísal filmami ako Robin Hood, Tanec s vlkmi či Osobný strážca a tiež sa jasne vyprofiloval ako herec kladných úloh skromných a dobráckych hrdinov. Aj keď trochu prekvapivo v horore, ale v tej istej úlohe, sa nám dnes predstavuje vo filme The New Daughter.

Kevinova postava sa volá John James. Je spisovateľ, ktorého práve opustila žena a on sa sťahuje do Južnej Karolíny aby sa spamätal a začal nový život. Jeho bývala žena mu nechala v opatere aj ich dve deti. Mladší Sam je ešte milý a zlatý chlapec, kým staršia Louisa sa už dostala do zložitého životného obdobia a pravidelne dáva najavo svoj odpor voči otcovi a hlavne sťahovaniu, ktoré ju odtrhlo od všetkých jej priateľov. John je ako otec navyše pomerne neskúsený, výchovu nechával skôr na svoju manželku, rovnako ako starostlivosť o domácnosť. Ani nové obydlie mu jeho úlohu príliš neuľahčuje. Samovi sa hneď podarí nájsť v dome nabitú pušku a deti na spoločnej prechádzke objavia zvláštny a tajomný kopček. Louisa to navyše nemá práve ľahké ani v škole - hneď prvý deň do nej začne rýpať jedna z nových spolužiačok. Pozitívom je akurát Samova učitelka Cassandra, obdivovateľka Johna ako spisovateľa, ktorá mu hneď prejaví ochotu pomôcť v neľahkej situácii. A to skutočne problémy ešte len majú prísť.

Louisa prichádza opakovane domov až po zotmení. Vyzerá to, že sa túla niekde v okolí domu a vracia sa celá od blata. Tiež sa začne zvláštne správať. Najprv len vymení svoju normálnu bábiku za čudnú postavičku zo slamy, potom zhodí spolužiačku zo schodov, začne ju pravidelne bolieť brucho a často zvracia. Stále častejšie chodí domov neskoro a špinavá. Až sa Johnovi pri surfovaní po internete podarí zistiť, že to isté sa už jednej tínedžerke v tom istom dome stalo. Keď sa vydá po jej stopách, nie sú jeho zistenia vôbec príjemné.

Film sa rozbieha veľmi pomaly a na prvé napätie si počkáme. Nebavia nás ani postavy, ktoré sú úplne tuctové. John je klasický chaotický otec, bojujúci s ťažkou úlohou vychovávania detí. Kevin Costner je v tejto úlohe dokonale nudný a nezaujímavý. Malý Sam je gýčovo rozkošný nevinný chlapček, Louisa miliónkrát videná pubertiačka a Cassandra nápomocná žena, akú musíme povinne vidieť v každom filme s podobnou zápletkou. K budovaniu atmosféry neprispelo objavenie záhadného kopca, okolo ktorého sa nakoniec bude dej rozvíjať. Dlho totiž pre diváka zostáva len obyčajnou kopou hliny, ktorá ho nemá ako nastrašiť. Veľmi stručne zahliadneme aj jednu zo strašidelných príšer, jej mihnutie sa ale bez kontextu nemá veľký efekt.

Keď dej začne napredovať, stáva sa tak skôr cez odhaľovanie a vysvetľovanie ako cez priamu akciu na strane postáv. Vidíme, že s Louisou nie je niečo v poriadku, vídame otvorené dvere a počujeme v okolí domu zvláštne zvuky. Prvá smrť ale príde až asi v dvoch tretinách filmu a ani tú priamo nevidíme. Kombinácia pribúdajúcich vedomostí, čo sa v dome stalo, a zjavnej analógie s Louisou prináša očakávania, to je však málo. Skutočná akcia je zhustená až do poslednej časti.

Niekoľko strašidelných sekvencií sa aj podarí, veľmi podarená je napríklad scéna, kde sa takzvaná nová dcéra predstavuje. Problém však zostáva v ich nadväznosti a plynulosti. Napätie, ktoré vznikne, zväčša rýchlo opadne, keďže dielo nemá žiaden jeho centrálny zdroj, ktorý by ho udržiaval na nejakej úrovni. Asi základným problémom je totiž hororová zápletka. Na jednej strane opakuje niečo, čo sme tu už v rôznych podobách veľakrát mali. Jej spracovanie tohto námetu je však úplne neprepracované a nedomyslené, pointa nezmyselná. Pri absencii iných zdrojov napätia a násilia sa tento nedostatok stáva ešte výraznejším a film ho nemá čím vyvážiť. Výsledný dojem je potom pomerne nudný a nezaujímavý a stráca sa v ňom aj tých pár podarených scén.

Neviem, ako sa k tomuto filmu budú stavať fanúšikovia Kevina Costnera. Ak niekomu stačí pozerať sa na neho ako pobehuje, robí si starosti alebo bojuje, The New Daughter dokáže tieto očakávania naplniť. Kevin Costner sa tu ukazuje tak, ako sme ho videli už veľakrát, a kým niekomu môže práve táto skutočnosť vyhovovať, filmu ako celku škodí. Jeho stvárnenie postavy totiž prispieva do dlhého radu klišé, ktoré sa stávajú charakteristickou črtou tohto filmu. Ešte horšie ako ich samotný výskyt je pritom ich spracovanie, ktoré k neoroginalite pridáva nezáživnosť. Jediné, čo mu filmu zostáva, je tých pár ľakačiek. To je však na celovečerný film trochu málo.