Revenge of the Pontianak

Pohľad na prívetivejšiu tvár Ázie

Terminológia sa pritom líši podľa oblasti, pontianak býva údajne žena, ktorá umrela tehotná, v Malajzii tá, ktorej sa narodilo mŕtve dieťa. Lang suir by mala byť žena, ktorá skonala pri pôrode, v našom prípade to ale nakoniec bude ešte zložitejšie. Až tak na tom nezáleží, hlavne nie nám, ignorantom. Pontianak môže každopádne túžiť po pomste voči konkrétnemu mužovi, a to sa tu aj deje. Ide na to akurát mierne zoširoka, veď prečo nie. Všetko sa začne počas svadby, jeden z hostí už sa domov nevráti, jeho krvavé telo zostane visieť vysoko na strome. Pontianak vraj zvykne prebývať v banánovníkoch. Šaman odporúča vyčistiť dom, udalosti sa ale kopia. Miestni by najradšej zlynčovali novomanželku, tá za nič nemôže. Nie vždy prichádza zlo zvonka.

23. 1. 2020

Sinister

Lahôdka na koniec roka
Záplaty na lakťoch, vyprahnutý pohľad plný melanchólie. Ženy ho milujú, ale žiť je s ním ťažké. Policajti ho nenávidia za obraz ktorý o nich podáva, ale súčasne nevedia odolať túžbe byť mu nablízku, dostať sa do jeho diel. On sám zápasí sám so sebou, odmieta sa vzdať svojej jedinej vášne, písania kníh. Pritom ani sám už nevie, prečo ich píše. Kvôli sebe, kvôli obetiam zločinov, alebo kvôli svetskej sláve. Pozeráme sa na človeka, ktorý zostúpil do sveta zla a to ho vo filme Sinister pohlcuje.
26. 12. 2012

Yoga Hakwon/Yoga Institute

Otvorte svoju Kundulini
Na jogistický tréning v podivnom inštitúte sa prihlási aj Hyo-jeong, dievča z teleshopingu, ktoré v televízii promuje značkové oblečenie. V práci sa jej darí, no nemôže konkurovať svojej novej kolegyni, čerstvej absolventke súťaže krásy. Frustrovaná životom vo svete, kde krása znamená všetko, sa nechá zlákať svojou bývalou spolužiačkou, kedysi triednou outsiderkou, dnes úspešnou a krásnou ženou, a rozhodne sa absolvovať týždeň jogy... 26. 1. 2011

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

The New Daughter

Andrej Gomora | 19. 11. 2010
0
3/10
ghost

Deti neohrozuje len puberta

Aj keď Kevin Costner filmy stále nakrúcať neprestáva, jeho hviezda už nežiari zďaleka tak silno ako v časoch jeho najväčšej slávy, teda na začiatku deväťdesiatych rokov. Vtedy sa do filmových kroník nezmazateľne zapísal filmami ako Robin Hood, Tanec s vlkmi či Osobný strážca a tiež sa jasne vyprofiloval ako herec kladných úloh skromných a dobráckych hrdinov. Aj keď trochu prekvapivo v horore, ale v tej istej úlohe, sa nám dnes predstavuje vo filme The New Daughter.

Kevinova postava sa volá John James. Je spisovateľ, ktorého práve opustila žena a on sa sťahuje do Južnej Karolíny aby sa spamätal a začal nový život. Jeho bývala žena mu nechala v opatere aj ich dve deti. Mladší Sam je ešte milý a zlatý chlapec, kým staršia Louisa sa už dostala do zložitého životného obdobia a pravidelne dáva najavo svoj odpor voči otcovi a hlavne sťahovaniu, ktoré ju odtrhlo od všetkých jej priateľov. John je ako otec navyše pomerne neskúsený, výchovu nechával skôr na svoju manželku, rovnako ako starostlivosť o domácnosť. Ani nové obydlie mu jeho úlohu príliš neuľahčuje. Samovi sa hneď podarí nájsť v dome nabitú pušku a deti na spoločnej prechádzke objavia zvláštny a tajomný kopček. Louisa to navyše nemá práve ľahké ani v škole - hneď prvý deň do nej začne rýpať jedna z nových spolužiačok. Pozitívom je akurát Samova učitelka Cassandra, obdivovateľka Johna ako spisovateľa, ktorá mu hneď prejaví ochotu pomôcť v neľahkej situácii. A to skutočne problémy ešte len majú prísť.

Louisa prichádza opakovane domov až po zotmení. Vyzerá to, že sa túla niekde v okolí domu a vracia sa celá od blata. Tiež sa začne zvláštne správať. Najprv len vymení svoju normálnu bábiku za čudnú postavičku zo slamy, potom zhodí spolužiačku zo schodov, začne ju pravidelne bolieť brucho a často zvracia. Stále častejšie chodí domov neskoro a špinavá. Až sa Johnovi pri surfovaní po internete podarí zistiť, že to isté sa už jednej tínedžerke v tom istom dome stalo. Keď sa vydá po jej stopách, nie sú jeho zistenia vôbec príjemné.

Film sa rozbieha veľmi pomaly a na prvé napätie si počkáme. Nebavia nás ani postavy, ktoré sú úplne tuctové. John je klasický chaotický otec, bojujúci s ťažkou úlohou vychovávania detí. Kevin Costner je v tejto úlohe dokonale nudný a nezaujímavý. Malý Sam je gýčovo rozkošný nevinný chlapček, Louisa miliónkrát videná pubertiačka a Cassandra nápomocná žena, akú musíme povinne vidieť v každom filme s podobnou zápletkou. K budovaniu atmosféry neprispelo objavenie záhadného kopca, okolo ktorého sa nakoniec bude dej rozvíjať. Dlho totiž pre diváka zostáva len obyčajnou kopou hliny, ktorá ho nemá ako nastrašiť. Veľmi stručne zahliadneme aj jednu zo strašidelných príšer, jej mihnutie sa ale bez kontextu nemá veľký efekt.

Keď dej začne napredovať, stáva sa tak skôr cez odhaľovanie a vysvetľovanie ako cez priamu akciu na strane postáv. Vidíme, že s Louisou nie je niečo v poriadku, vídame otvorené dvere a počujeme v okolí domu zvláštne zvuky. Prvá smrť ale príde až asi v dvoch tretinách filmu a ani tú priamo nevidíme. Kombinácia pribúdajúcich vedomostí, čo sa v dome stalo, a zjavnej analógie s Louisou prináša očakávania, to je však málo. Skutočná akcia je zhustená až do poslednej časti.

Niekoľko strašidelných sekvencií sa aj podarí, veľmi podarená je napríklad scéna, kde sa takzvaná nová dcéra predstavuje. Problém však zostáva v ich nadväznosti a plynulosti. Napätie, ktoré vznikne, zväčša rýchlo opadne, keďže dielo nemá žiaden jeho centrálny zdroj, ktorý by ho udržiaval na nejakej úrovni. Asi základným problémom je totiž hororová zápletka. Na jednej strane opakuje niečo, čo sme tu už v rôznych podobách veľakrát mali. Jej spracovanie tohto námetu je však úplne neprepracované a nedomyslené, pointa nezmyselná. Pri absencii iných zdrojov napätia a násilia sa tento nedostatok stáva ešte výraznejším a film ho nemá čím vyvážiť. Výsledný dojem je potom pomerne nudný a nezaujímavý a stráca sa v ňom aj tých pár podarených scén.

Neviem, ako sa k tomuto filmu budú stavať fanúšikovia Kevina Costnera. Ak niekomu stačí pozerať sa na neho ako pobehuje, robí si starosti alebo bojuje, The New Daughter dokáže tieto očakávania naplniť. Kevin Costner sa tu ukazuje tak, ako sme ho videli už veľakrát, a kým niekomu môže práve táto skutočnosť vyhovovať, filmu ako celku škodí. Jeho stvárnenie postavy totiž prispieva do dlhého radu klišé, ktoré sa stávajú charakteristickou črtou tohto filmu. Ešte horšie ako ich samotný výskyt je pritom ich spracovanie, ktoré k neoroginalite pridáva nezáživnosť. Jediné, čo mu filmu zostáva, je tých pár ľakačiek. To je však na celovečerný film trochu málo.