12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The New Daughter

Andrej Gomora | 19. 11. 2010
0
3/10
ghost

Deti neohrozuje len puberta

Aj keď Kevin Costner filmy stále nakrúcať neprestáva, jeho hviezda už nežiari zďaleka tak silno ako v časoch jeho najväčšej slávy, teda na začiatku deväťdesiatych rokov. Vtedy sa do filmových kroník nezmazateľne zapísal filmami ako Robin Hood, Tanec s vlkmi či Osobný strážca a tiež sa jasne vyprofiloval ako herec kladných úloh skromných a dobráckych hrdinov. Aj keď trochu prekvapivo v horore, ale v tej istej úlohe, sa nám dnes predstavuje vo filme The New Daughter.

Kevinova postava sa volá John James. Je spisovateľ, ktorého práve opustila žena a on sa sťahuje do Južnej Karolíny aby sa spamätal a začal nový život. Jeho bývala žena mu nechala v opatere aj ich dve deti. Mladší Sam je ešte milý a zlatý chlapec, kým staršia Louisa sa už dostala do zložitého životného obdobia a pravidelne dáva najavo svoj odpor voči otcovi a hlavne sťahovaniu, ktoré ju odtrhlo od všetkých jej priateľov. John je ako otec navyše pomerne neskúsený, výchovu nechával skôr na svoju manželku, rovnako ako starostlivosť o domácnosť. Ani nové obydlie mu jeho úlohu príliš neuľahčuje. Samovi sa hneď podarí nájsť v dome nabitú pušku a deti na spoločnej prechádzke objavia zvláštny a tajomný kopček. Louisa to navyše nemá práve ľahké ani v škole - hneď prvý deň do nej začne rýpať jedna z nových spolužiačok. Pozitívom je akurát Samova učitelka Cassandra, obdivovateľka Johna ako spisovateľa, ktorá mu hneď prejaví ochotu pomôcť v neľahkej situácii. A to skutočne problémy ešte len majú prísť.

Louisa prichádza opakovane domov až po zotmení. Vyzerá to, že sa túla niekde v okolí domu a vracia sa celá od blata. Tiež sa začne zvláštne správať. Najprv len vymení svoju normálnu bábiku za čudnú postavičku zo slamy, potom zhodí spolužiačku zo schodov, začne ju pravidelne bolieť brucho a často zvracia. Stále častejšie chodí domov neskoro a špinavá. Až sa Johnovi pri surfovaní po internete podarí zistiť, že to isté sa už jednej tínedžerke v tom istom dome stalo. Keď sa vydá po jej stopách, nie sú jeho zistenia vôbec príjemné.

Film sa rozbieha veľmi pomaly a na prvé napätie si počkáme. Nebavia nás ani postavy, ktoré sú úplne tuctové. John je klasický chaotický otec, bojujúci s ťažkou úlohou vychovávania detí. Kevin Costner je v tejto úlohe dokonale nudný a nezaujímavý. Malý Sam je gýčovo rozkošný nevinný chlapček, Louisa miliónkrát videná pubertiačka a Cassandra nápomocná žena, akú musíme povinne vidieť v každom filme s podobnou zápletkou. K budovaniu atmosféry neprispelo objavenie záhadného kopca, okolo ktorého sa nakoniec bude dej rozvíjať. Dlho totiž pre diváka zostáva len obyčajnou kopou hliny, ktorá ho nemá ako nastrašiť. Veľmi stručne zahliadneme aj jednu zo strašidelných príšer, jej mihnutie sa ale bez kontextu nemá veľký efekt.

Keď dej začne napredovať, stáva sa tak skôr cez odhaľovanie a vysvetľovanie ako cez priamu akciu na strane postáv. Vidíme, že s Louisou nie je niečo v poriadku, vídame otvorené dvere a počujeme v okolí domu zvláštne zvuky. Prvá smrť ale príde až asi v dvoch tretinách filmu a ani tú priamo nevidíme. Kombinácia pribúdajúcich vedomostí, čo sa v dome stalo, a zjavnej analógie s Louisou prináša očakávania, to je však málo. Skutočná akcia je zhustená až do poslednej časti.

Niekoľko strašidelných sekvencií sa aj podarí, veľmi podarená je napríklad scéna, kde sa takzvaná nová dcéra predstavuje. Problém však zostáva v ich nadväznosti a plynulosti. Napätie, ktoré vznikne, zväčša rýchlo opadne, keďže dielo nemá žiaden jeho centrálny zdroj, ktorý by ho udržiaval na nejakej úrovni. Asi základným problémom je totiž hororová zápletka. Na jednej strane opakuje niečo, čo sme tu už v rôznych podobách veľakrát mali. Jej spracovanie tohto námetu je však úplne neprepracované a nedomyslené, pointa nezmyselná. Pri absencii iných zdrojov napätia a násilia sa tento nedostatok stáva ešte výraznejším a film ho nemá čím vyvážiť. Výsledný dojem je potom pomerne nudný a nezaujímavý a stráca sa v ňom aj tých pár podarených scén.

Neviem, ako sa k tomuto filmu budú stavať fanúšikovia Kevina Costnera. Ak niekomu stačí pozerať sa na neho ako pobehuje, robí si starosti alebo bojuje, The New Daughter dokáže tieto očakávania naplniť. Kevin Costner sa tu ukazuje tak, ako sme ho videli už veľakrát, a kým niekomu môže práve táto skutočnosť vyhovovať, filmu ako celku škodí. Jeho stvárnenie postavy totiž prispieva do dlhého radu klišé, ktoré sa stávajú charakteristickou črtou tohto filmu. Ešte horšie ako ich samotný výskyt je pritom ich spracovanie, ktoré k neoroginalite pridáva nezáživnosť. Jediné, čo mu filmu zostáva, je tých pár ľakačiek. To je však na celovečerný film trochu málo.