12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Les

Andrej Gomora | 17. 5. 2016
0
3/10
ghost, psycho

Lacné strašenie bez atmosféry

Vo viacerých dielach scifi sa spomínajú búdky na spôsob verejných toaliet, kam by ľudia mohli chodiť dobrovoľne ukončiť svoj život. Výhodu by mali aj pre nich, nemusia sa zaoberať vymýšľaním toho najspoľahlivejšieho spôsobu, ako skutočne zomrieť a neskončiť miesto toho napríklad na vozíku alebo s verejnou hanbou. V Japonsku majú vraj na tento účel vyhradený jeden les, ľudia sa tam chodia zabiť a horári na pochôdzkach zbierajú ich mŕtvoly. Opisuje nám ho americký horor The Forest, po slovensky Les.

„Nájdu Jessin stan, ona tam ale nie je. Sara sa od neho odmieta vzdialiť aj len na noc, pritom vtedy vraj lesní duchovia najviac vystrájajú."

Aj tam ľuďom niekto pomáha sa odhodlať, konkrétne lesní duchovia. Zostali tam po iných, tí tam neumierali celkom dobrovoľne. Za dávnych čias, keď nebolo dosť potravy pre všetkých, brávali tam chorých a starých, nech sa ľudia nemusia pozerať, ako im umierajú doma. Do lesa sa vydala aj Jess, jej dvojča Sara ale neverí, že skutočne umrela. Stále cíti prepojenie medzi nimi, hoci Jess nedvíha telefón a všetko nasvedčuje tomu, že z lesa sa už nevráti. Saru odhovárajú do lesa ísť a keď už, rozhodne by sa mala držať chodníkov. Poslúchnuť nechce, našťastie si nájde sprievodcov. Austrálsky novinár Aiden o lese píše, jej príbeh by sa mu hodil ako ľudsky zaujímavý. Idú s miestnym, ten les pozná, ľudí v lese odhovára. Nájdu Jessin stan, ona tam ale nie je. Sara sa od neho odmieta vzdialiť aj len na noc, pritom vtedy vraj lesní duchovia najviac vystrájajú. Aiden s ňou zostane ako pravý džentlmen, čo by mohla byť dobrá správa. Horšie je, že prvý duch, ktorého Sara stretne, ju práve pred ním varuje. Tiež jej na ňom pár vecí nesedí, ale predsa v lese nemá ničomu veriť. Tak ako potom prežiť a nájsť cestu von?

„Divák od začiatku netrpezlivo čaká na prvé závany atmosféry, nájsť ich ale bude skutočne ťažké."

Prostredie lesa, kde mnoho ľudí umrelo, sa javí ako nesmierne gýčové. Niečo sa z neho možno vyťažiť dalo, v tomto prípade sa to ale autorom rozhodne nepodarilo. Divák od začiatku netrpezlivo čaká na prvé závany atmosféry, nájsť ich ale bude skutočne ťažké. Samotná zápletka páchne len melodrámou a reči o prepojenosti dvojčiat a istote, že sestra ešte žije, vzbudzujú podozrenie z vykradnutia nejakého mysteriózneho seriálu pre tínedžerov. Malé množstvo postáv má vždy problémy s dokazovaním skutočnosti hrozby, keďže nemá kto zomrieť. Tu nás má strašiť neistota a duchovia, vôbec sa im ale nedarí.

Prvýkrát by mala diváka naľakať nečakane sa znetvorujúca tvár dievčatka, ako druhý sa objaví strašiak staroby na tvári dezorientovanej babičky. Od začiatku máme dojem, že tu na nás bude dokola niečo vyskakovať a tým najprimitívnejším možným spôsobom sa skutočne párkrát podarí diváka naľakať. Či presnejšie prekvapiť, asi ako keď na vás niekto vyskočí spoza rohu s výkrikom „baf". Mali sme tu psychadelické aj lacno duchárske horory, ktoré fungovali oveľa lepšie. V tomto prípade ako keby autori rezignovali a dokola opakovali „prepáčte, z takého nezmyslu skutočne nič vyťažiť nejde".

„Hra na neurčitosť a mätenie diváka totiž vyznieva skôr bezradne, teda keď nezaberá les, skúsiť to ešte aj úplne inak, pre istotu."

Ak by sme sa mali o postavu báť, zrovna nám nepomáha, keď jej povedia, že všetko, čo v lese uvidí a začuje, bude pochádzať len z jej hlavy. Nie je to skutočné. Chuderka, vlastne jej nič nemá hroziť. Mohol by pomôcť divácky atraktívnejší vizuál, či čokoľvek divácky atraktívne. Zamiešanie neistoty ohľadne nebezpečenstva zo strany Aidena tiež zrovna nepomáha. Nie sme si istí, nakoľko sa ho máme naozaj báť, na chvíľu máme dojem, že on by mohol dokonca byť tým hlavným nebezpečím. Veru, až tak zúfalo sa pozeráme po akejkoľvek skutočnej hrozbe. Čo pre horor nie je ani náhodou dobrá vizitka. Hra na neurčitosť a mätenie diváka totiž vyznieva skôr bezradne, teda keď nezaberá les, skúsiť to ešte aj úplne inak, pre istotu.

Pointa a finále sa nesie v gýčovom duchu celého filmu, nejaké vyvrcholenie možno prichádza po dejovej stránke. Tej lacnej, seriálovej. Vôbec ale nejde o vyvrcholenie niečoho na spôsob spádu, ten totiž v diele výrazne chýba. Nič nehustne ani nenapreduje, len sa opakujú lacné vyskakovačky a prejavy tvorcov, že by boli radi ak by sa im podarilo navodiť v nás strach absolútne akýmkoľvek spôsobom, ktorý by nejakou náhodou mohol zafungovať. Asi si viete predstaviť, ako sa na podobnú bezradnosť pozerá.

Je už škoda pýtať sa, prečo je Les práve jedným z tých pár hororov, ktoré sme mali možnosť vidieť v našich kinách. Ide o ďalšiu dokonale nezaujímavú duchárinu, ktorá diváka nenastraší ani nijako inak príjemne nezaujme. Skutočne veľmi slabá motivácia ho pozerať, ani nehovoriac o míňaní peňazí na vstupné do kina.