3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

Would You Rather

Andrej Gomora | 12. 11. 2013
1
5/10
exploitation, psycho, torture

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale

Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?

„Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu."

Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.

„Predsa všetci hostia prišli dobrovoľne, do ničoho ich nenútil a teraz je na nich, aby dodržiavali pravidlá."

Po mnohých stránkach sa nezdá, že film pôjde až nadoraz. Zvrhlá hra by mohla fungovať aj bez násilia, alebo aspoň bez smrti. Postavy pôsobia ako skutoční ľudia na večeri akých nepochybne prebieha plno. Boli zúfali, a povedal si, prečo nie. V ich pozícii by sa mohol ocitnúť ktokoľvek. Otázne je len či uveríme, že v civilizovanom svete vás môžu len tak zavraždiť ako súčasť nejakej hry. Ak prijmeme túto skutočnosť, pozeráme sa na bežných ľudí ktorí zomierajú pre niekoho zábavu. Aj keď ich vykreslenie nie je dokonalé, všetci sú dostatočne ľudskí, aby nás ich smrť hrozila. Zomierajú po jednom, a pri každej smrti prežívame jej zbytočnosť, a svojvoľnosť pána domáceho. V jeho prípade sa ťažko verí v jeho miesto na tomto svete, v zmysle že ešte behá po slobode. Čo sa týka samotných jeho chúťok, zvrhlosti a chladu, je uveriteľný a dokonale odporný. Je seriózny v spôsobe akým ponúka a žiada. Predsa všetci hostia prišli dobrovoľne, do ničoho ich nenútil a teraz je na nich, aby dodržiavali pravidlá. I keď sa všetko čo sa deje vymyká zdravému rozumu, po celý čas si zachováva pózu že všetko je v dokonalom poriadku.

„Atmosféra je spočiatku napätá, až sa dopracuje k dokonalej bezútešnosti."

Samotné násilie nie je nijako nápadité, čo sa spočiatku zdá ako nedostatok. Čím je jasnejšie, že úlohou násilia tu nie je byť zábavné, tým menej mu originalita chýba. Pôsobí tu svojou krutosťou, preto nepotrebuje byť farbisté a asi je to tak aj lepšie. Vhodne sa stupňuje, od šteklenia cez škrabkanie, neúmyselné zabíjanie až po surové popravy. Atmosféra je spočiatku napätá, až sa dopracuje k dokonalej bezútešnosti. Významným nástrojom deptania ľudí je práve podstata hry založená na údajnej slobodnej voľbe. Aj keď majú na výber vždy len dve zlé možnosti, vždy nakoniec za tú ktorú si vyberú ponesú zodpovednosť.

Z pohľadu vyhotovenia filmu výrazne vyčnieva vynikajúca hudba. Postavám aj hercom kraľuje re-animátor Jeffrey Combs, možno nie vo svojej vrcholnej forme, no čaro sa mu nedá nikdy odoprieť. Ostatní herci aj dialógy oscilujú niekde okolo hororového priemeru, nenahnevajú ani neočaria svojou hĺbkou. Sme svedkami viacerých nelogickostí a nedostaneme ani veľa vysvetľovania. Tieto nedostatky ale majú minimálny vplyv na dielo ako celok, a tvorcovia asi vedeli, čo môžu zanedbať.

Would You Rather človeka nepobaví, skôr sa ho snaží obrať o vieru v ľudstvo. V klasickom slova zmysle nejde o horor, ale ani priamo o exploit. I keď to netreba preháňať s vyzdvihovaním psychológie, do stredu diela je postavený človek, ktorý sa ocitol v krajnej situácii. Sledovať na jednej strane čo sa s ním robí, a na strane druhej čo robí on, je predovšetkým smutné. Takže aj napriek istým kvalitám filmu si pozeranie radšej zvážte, náladu vám rozhodne nevylepší.