12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

Would You Rather

Andrej Gomora | 12. 11. 2013
1
5/10
exploitation, psycho, torture

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale

Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?

„Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu."

Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.

„Predsa všetci hostia prišli dobrovoľne, do ničoho ich nenútil a teraz je na nich, aby dodržiavali pravidlá."

Po mnohých stránkach sa nezdá, že film pôjde až nadoraz. Zvrhlá hra by mohla fungovať aj bez násilia, alebo aspoň bez smrti. Postavy pôsobia ako skutoční ľudia na večeri akých nepochybne prebieha plno. Boli zúfali, a povedal si, prečo nie. V ich pozícii by sa mohol ocitnúť ktokoľvek. Otázne je len či uveríme, že v civilizovanom svete vás môžu len tak zavraždiť ako súčasť nejakej hry. Ak prijmeme túto skutočnosť, pozeráme sa na bežných ľudí ktorí zomierajú pre niekoho zábavu. Aj keď ich vykreslenie nie je dokonalé, všetci sú dostatočne ľudskí, aby nás ich smrť hrozila. Zomierajú po jednom, a pri každej smrti prežívame jej zbytočnosť, a svojvoľnosť pána domáceho. V jeho prípade sa ťažko verí v jeho miesto na tomto svete, v zmysle že ešte behá po slobode. Čo sa týka samotných jeho chúťok, zvrhlosti a chladu, je uveriteľný a dokonale odporný. Je seriózny v spôsobe akým ponúka a žiada. Predsa všetci hostia prišli dobrovoľne, do ničoho ich nenútil a teraz je na nich, aby dodržiavali pravidlá. I keď sa všetko čo sa deje vymyká zdravému rozumu, po celý čas si zachováva pózu že všetko je v dokonalom poriadku.

„Atmosféra je spočiatku napätá, až sa dopracuje k dokonalej bezútešnosti."

Samotné násilie nie je nijako nápadité, čo sa spočiatku zdá ako nedostatok. Čím je jasnejšie, že úlohou násilia tu nie je byť zábavné, tým menej mu originalita chýba. Pôsobí tu svojou krutosťou, preto nepotrebuje byť farbisté a asi je to tak aj lepšie. Vhodne sa stupňuje, od šteklenia cez škrabkanie, neúmyselné zabíjanie až po surové popravy. Atmosféra je spočiatku napätá, až sa dopracuje k dokonalej bezútešnosti. Významným nástrojom deptania ľudí je práve podstata hry založená na údajnej slobodnej voľbe. Aj keď majú na výber vždy len dve zlé možnosti, vždy nakoniec za tú ktorú si vyberú ponesú zodpovednosť.

Z pohľadu vyhotovenia filmu výrazne vyčnieva vynikajúca hudba. Postavám aj hercom kraľuje re-animátor Jeffrey Combs, možno nie vo svojej vrcholnej forme, no čaro sa mu nedá nikdy odoprieť. Ostatní herci aj dialógy oscilujú niekde okolo hororového priemeru, nenahnevajú ani neočaria svojou hĺbkou. Sme svedkami viacerých nelogickostí a nedostaneme ani veľa vysvetľovania. Tieto nedostatky ale majú minimálny vplyv na dielo ako celok, a tvorcovia asi vedeli, čo môžu zanedbať.

Would You Rather človeka nepobaví, skôr sa ho snaží obrať o vieru v ľudstvo. V klasickom slova zmysle nejde o horor, ale ani priamo o exploit. I keď to netreba preháňať s vyzdvihovaním psychológie, do stredu diela je postavený človek, ktorý sa ocitol v krajnej situácii. Sledovať na jednej strane čo sa s ním robí, a na strane druhej čo robí on, je predovšetkým smutné. Takže aj napriek istým kvalitám filmu si pozeranie radšej zvážte, náladu vám rozhodne nevylepší.