Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

13. 4. 2012

Carnage Park

Votrelci vítaní, priam žiadaní

Jedným z najznámejších prejavov amerického individualizmu a potreby byť schopný postarať sa o seba sám, je nedotknuteľnosť práva nosiť zbraň. Každý chce mať možnosť chrániť svoje bezpečie a svoj majetok osobne, nespoliehať sa na neschopný štát. Preto koluje mýtus, že keď niekto v Amerike vstúpi na váš pozemok, máte právo ho bez ohľadu na okolnosti zastreliť. Zákony sa samozrejme líšia podľa štátu, nikde ale nie je legálne človeka zabiť, ak neviete preukázať, že vás priamo ohrozoval. A už vôbec nie, ak sa na váš pozemok dostal nedobrovoľne. To by ste si tam rovno mohli zriadiť Carnage Park.

16. 8. 2016

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

Housebound

Recidíva sa trestá životom s matkou
Nie všetkých napraví väzenie. V skutočnosti vlastne takmer nikoho, preto je dobré tie menej stratené prípady skúsiť priviesť na správnu cestu inak. Napríklad keď sú za ich nevhodným správaním iné vplyvy, ako psychické choroby, drogy či alkohol. Okrem klasického liečenia sa dá skúsiť hľadať pre nich priaznivé pôsobenie aj inde, od bližších ľudí. Napríklad zavretím naspäť k matke, ako vo filme Housebound.
16. 12. 2014

Would You Rather

Andrej Gomora | 12. 11. 2013
1
5/10
exploitation, psycho, torture

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale

Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?

„Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu."

Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.

„Predsa všetci hostia prišli dobrovoľne, do ničoho ich nenútil a teraz je na nich, aby dodržiavali pravidlá."

Po mnohých stránkach sa nezdá, že film pôjde až nadoraz. Zvrhlá hra by mohla fungovať aj bez násilia, alebo aspoň bez smrti. Postavy pôsobia ako skutoční ľudia na večeri akých nepochybne prebieha plno. Boli zúfali, a povedal si, prečo nie. V ich pozícii by sa mohol ocitnúť ktokoľvek. Otázne je len či uveríme, že v civilizovanom svete vás môžu len tak zavraždiť ako súčasť nejakej hry. Ak prijmeme túto skutočnosť, pozeráme sa na bežných ľudí ktorí zomierajú pre niekoho zábavu. Aj keď ich vykreslenie nie je dokonalé, všetci sú dostatočne ľudskí, aby nás ich smrť hrozila. Zomierajú po jednom, a pri každej smrti prežívame jej zbytočnosť, a svojvoľnosť pána domáceho. V jeho prípade sa ťažko verí v jeho miesto na tomto svete, v zmysle že ešte behá po slobode. Čo sa týka samotných jeho chúťok, zvrhlosti a chladu, je uveriteľný a dokonale odporný. Je seriózny v spôsobe akým ponúka a žiada. Predsa všetci hostia prišli dobrovoľne, do ničoho ich nenútil a teraz je na nich, aby dodržiavali pravidlá. I keď sa všetko čo sa deje vymyká zdravému rozumu, po celý čas si zachováva pózu že všetko je v dokonalom poriadku.

„Atmosféra je spočiatku napätá, až sa dopracuje k dokonalej bezútešnosti."

Samotné násilie nie je nijako nápadité, čo sa spočiatku zdá ako nedostatok. Čím je jasnejšie, že úlohou násilia tu nie je byť zábavné, tým menej mu originalita chýba. Pôsobí tu svojou krutosťou, preto nepotrebuje byť farbisté a asi je to tak aj lepšie. Vhodne sa stupňuje, od šteklenia cez škrabkanie, neúmyselné zabíjanie až po surové popravy. Atmosféra je spočiatku napätá, až sa dopracuje k dokonalej bezútešnosti. Významným nástrojom deptania ľudí je práve podstata hry založená na údajnej slobodnej voľbe. Aj keď majú na výber vždy len dve zlé možnosti, vždy nakoniec za tú ktorú si vyberú ponesú zodpovednosť.

Z pohľadu vyhotovenia filmu výrazne vyčnieva vynikajúca hudba. Postavám aj hercom kraľuje re-animátor Jeffrey Combs, možno nie vo svojej vrcholnej forme, no čaro sa mu nedá nikdy odoprieť. Ostatní herci aj dialógy oscilujú niekde okolo hororového priemeru, nenahnevajú ani neočaria svojou hĺbkou. Sme svedkami viacerých nelogickostí a nedostaneme ani veľa vysvetľovania. Tieto nedostatky ale majú minimálny vplyv na dielo ako celok, a tvorcovia asi vedeli, čo môžu zanedbať.

Would You Rather človeka nepobaví, skôr sa ho snaží obrať o vieru v ľudstvo. V klasickom slova zmysle nejde o horor, ale ani priamo o exploit. I keď to netreba preháňať s vyzdvihovaním psychológie, do stredu diela je postavený človek, ktorý sa ocitol v krajnej situácii. Sledovať na jednej strane čo sa s ním robí, a na strane druhej čo robí on, je predovšetkým smutné. Takže aj napriek istým kvalitám filmu si pozeranie radšej zvážte, náladu vám rozhodne nevylepší.