12. 10. 2015

Blood Quantum

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

8. 7. 2020

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Amusement

Afonka Soby | 13. 5. 2010
0
6/10
torture, anthology

Cnie sa vám za Príbehmi zo záhrobia?

Shelby cestuje so svojím priateľom po diaľnici, v kolóne áut. Keď si urobia prestávku na pumpe, spoznajú sa s ďalšími dvoma vodičmi v kolóne. Jeden z nich riadi nákladiak, v ktorom Shelby zazrie vyplašené dievča. Keď sa vydajú opäť na cestu, dievča im signalizuje, aby jej pomohli, a nakoniec sama za jazdy z nákladiaka vyskočí...

Tabitha prichádza do domu svojej tety, aby cez noc postrážila svojich dvoch malých bratrancov. Tí majú záľubu v klaunoch, ktorých sa Tabitha trochu desí. Najmä toho v životnej veľkosti, ktorý sedí oproti jej posteli...

Lisa si užíva na párty so svojou kamarátkou Cat. Tej sa zapáči jeden chlapec, no obidve sa dohodnú, že večer strávia spoločne. Cat však o sebe nedá vedieť celú noc a Lisa sa ju ráno vydá hľadať. Chlapec, s ktorým Cat išla, však býva v obrovskom starom hoteli, ktorý skôr pripomína strašidelný zámok. A jeho majiteľ sa k svojim hosťom správa naozaj zvláštne...

Ak ste sledovali seriál Príbehy zo záhrobia (Tales from the Crypt), ktorý vysielala TV Nova v časoch, keď sa ešte u nás dala naladiť, a ak sa vám za ním, podobne ako mne, cnie, máte dôvod na „malú oslavu". Tri príbehy Amusementu nazvané podľa ústredných hrdiniek (Shelby, Tabitha, Lisa) vo mne vyvolali nostalgické spomienky za časmi, keď som na horor pozeral ešte detskými očami a seriál, ktorý by dnes pokojne mohol chodiť aj v nedeľu poobede, som hltal vo večerných hodinách ako celkom seriózny horor. Príbehy mali vždy bezchybnú atmosféru, ktorá dokázala takmer vždy vyvolať zimomriavky bez špeciálnych efektov či iných „neduhov" veľkého rozpočtu. Je sympatické, že Amusement pokračuje presne v tých istých intenciách. Jeho „príbehy" sú naozaj strašidelné a špeciálne Shelby a Tabitha obstoja aj ako veľmi kvalitné krátke filmy.

Bohužiaľ, táto fragmentálnosť, t. j. rozloženie filmu na príbehy, tvorí iba prvú polovicu, v jeho druhej časti sa už príbehy spoja, a to, čo mohlo byť iba ľahkým prepojením (leitmotívom) príbehov (vodič, klaun a majiteľ hotela je stále ten istý „zloduch"), sa stáva pointou filmu. Táto druhá časť už skôr ako Príbehy zo záhrobia pripomína lacný pokus o Saw a my si zrazu uvedomíme, že sledujeme videofilm, čo je skutočnosť, ktorá sa dovtedy filmu darila veľmi šikovne skrývať.

To, čo však film ako celok zachraňuje a vďaka čomu drží ako-tak pokope, je postava „zloducha". Zo spomínaných troch rolí sa mu najviac hodí postava klauna, ktorý v sebe spája detskú hru so strašidelnosťou. Presne taký je aj „The Laugh", chlapík s nechutne nákazlivým smiechom nápadne pripomínajúcim Heatha „Jokera" Ledgera. „It's funny, right?" hovorí, keď týra svoje obete. Aj vďaka svojmu predstaviteľovi Keirovi O'Donnellovi (Pathology) je najväčším „originálom" filmu a drží ho nad vodou aj v jeho druhej polovici, kde sa ho scenár pokúša stiahnuť ku dnu. Jeho „tri kamarátky" mu to nijako nekazia a film možno pokladať za výborne obsadený.

Keby Amusement ostal pri ambícii „poviedkového filmu", mohol byť z neho ďalší Two-Fisted Tales (spoločné dielo troch „pánov režisérov": Roberta Zemeckisa, Tom Hollanda a Richarda Donnera, z roku 1991). Takto je v ňom všetko naopak, a keď je prvá poviedka tým najlepším, čo vo filme uvidíte, jeho záver je určite to najhoršie. Pre fanúšika žánru Príbehov zo záhrobia, ktorý momentálne nemá na výber nič lepšie, je však Amusement stále voľba, ktorú neoľutuje.