Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

American Mary

Andrej Gomora | 13. 3. 2013
1
5/10
exploitation, independent, torture

Chirurgický freestyle

Mary nie je žiadna svätica. Najprv sa uchádza o prácu v bordeli. Potom začne ľudí operovať ako si zmyslia. Nakoniec prejde na stranu temna úplne. Stane sa z nej padlá doktorka v službách zla. Neriadi sa Hippokratovou prísahou, jej jediným pánom sú peniaze. Čo iné sa vlastne dá čakať od American Mary?

„Keď sa raz v určitých kruhoch roznesie, že režete a šijete kvalitne, pýtajúc sa len na výšku honoráru, klienti sa začnú len tak hrnúť."

Pritom spočiatku to nie je vôbec zlé dievča. Vynikajúca študentka, babkin miláčik. Lenže štúdium niečo stojí, zarobiť si je ťažké a žijeme predsa v moderných časoch. Kto už môže povedať, že nikdy nenavštívil nočný klub, prípadne tam nepracoval? Mary by mala kvality aj pre prácu striptérky, jej pôsobivý životopis ale zabezpečí, že sa pre ňu hneď nájde aj iná práca. A poznáte to, keď sa raz v určitých kruhoch roznesie, že režete a šijete kvalitne, pýtajúc sa len na výšku honoráru, klienti sa začnú len tak hrnúť. Mary sa ocitne na hrane, ešte ale vôbec nepočíta s tým, že by mohla zanevrieť na svet normálnych ľudí a dobra. Nečakala by, že rozhodujúce postrčenie príde od prísneho profesora, ktorému tak veľmi záležalo aby si nezničila kariéru. Nie príliš silnými slovami, ale skutkom pri akých sa stráca viera v ľudí a prebúdza neznesiteľná túžba po odplate.

Mary pomerne presne pripomína prostitútku, ktorá po prvom kšefte pristúpi aj na druhý a tretí, a zrazu jej nezostáva nič iné, ako zmieriť sa so svojim postavením. Vidíme, ako sa jej práca hnusí a čo si asi o svojich klientoch myslí. Od začiatku je jasné, že nič nemá pod kontrolou a vôbec nevie, kde asi môže skončiť. Jej trampoty sú divákovi dobre pochopiteľné, a rozumieť sa dá aj spôsobu akým ich rieši. Nie je problém stotožniť sa s Mary a predstaviť si, že by sme sa dostali do rovnakej situácie. Naozaj zlá, vedome a úmyselne, je len v jednom prípade, ani vtedy by ale divák asi nedokázal prisahať, že on sám by sa zachoval inak.

„Pôsobivý je kontrast jej ako obyčajného, psychicky zdravého človeka so svetom, ktorému začala slúžiť."

Film obsahuje dva veľmi silné prvky, a to časté zobrazovanie rezania a chirurgie, a dokonale zvrátené ľudské správanie. Obidva pôsobia veľmi ťaživo a efekt ich kombinácie je niekde na úrovni extrémneho exploitu. Gore pritom nie je výrazný, veľa zákrokov nevidíme priamo, ich naznačenie ale stačí. O šialenostiach čo si ľudia dávajú robiť so svojimi telami počuť z každej strany, rozdvojený jazyk, tiež patriaci do Marinho repertoára, sa ešte javí ako dokonale nevinná zábava. Pri akých operáciách skončí si Mary určite ani nepredstavovala. Pôsobivý je kontrast jej ako obyčajného psychicky zdravého človeka so svetom, ktorému začala slúžiť. Okrem odporu z samotnej práce cítime nepokoj aj z nemožnosti odhadnúť ľudí, čo Mary obklopili. A z ich lásky k zvrhlostiam, ktorá sa môže kedykoľvek zvrtnúť iným smerom.

Na rozdiel od iných exploitov stojí dej oveľa menej na jednom mieste. Je to vďaka vývoju postavy Mary, a tomu ako sledujeme okrem toho ako reže ľudí aj jej psychiku. Prežívame s ňou jej zosun do bahna a ako sa v ňom učí žiť. Ostatné postavy sú väčšinou z kategórie exotov, častejšie odporných ako komických. Všetci vo filme plnia svoju úlohu a čo do napísania nie je im veľmi čo vyčítať. Tak je to v podstate s celou realizáciou filmu, ktorá je na veľmi dobrej úrovni.

„Celé dielo sa len dokola vyžíva v zvrátenostiach, s jediným rozdielom že im dáva reálne umiestnenie do nášho sveta a kontakt s uveriteľným človekom."

Jediný problém filmu American Mary je tak samotný film. Čo vlastne chcela povedať tá koncentrovaná odpornosť a zlo? Aj keď je kvalitatívne na úplne inej úrovni, čo do samoúčelnosti nie je až taká vzdialená odpadom ako Human Centipede. Celé dielo sa len dokola vyžíva v zvrátenostiach, s jediným rozdielom že im dáva reálne umiestnenie do nášho sveta a kontakt s uveriteľným človekom. Hlavný cieľ ktorému všetka kvalita aj prepracovanosť slúžia, je vyslovene odpudivý. Je teda prinajmenšom otázne, nakoľko má zmysel sa na ich výsledok pozerať.