hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Hellions

Halloweenska báseň o tehotnej tínedžerke
Keď na Halloween doktor oznámi sedemnásťročnému dievčaťu, že je tehotná, veľmi jej do smiechu nebude. Nepomôžu ani škriatkovské ušká, ktoré má doktor nasadené. Nepoteší ju ani, keď dievčatko v čakárni opätuje pochvalu pre jej kostým. Pretože Dora na sebe kostým nemá. Náladu jej nezdvihne ani matka. Súhlasí, že nie každá môže byť najlepšou žiačkou ročníka. Bola by ale rada, keby ho aspoň ukončila. Celkom vhodné podmienky oznámiť jej, že je tehotná, nie? Keby ešte tak čakala normálne dieťa. Lenže je Halloween, všade sa rozliezajú akísi Hellions.
12. 10. 2015

The Intruder

Nielen duchovia strašia v domoch

V čom má byť film mysteriózny nie je celkom jasné. Nemusíme sa s negatívnou postavou zhodovať vo všetkom, základu jeho rozpoloženia ako ho vidíme sa ale dá rozumieť. Dom postavil jeho dedko, bývali tam jeho predkovia a on sám po celý svoj dovtedajší život. Nech ho predáva z akéhokoľvek dôvodu, je celkom pochopiteľné, že sa mu to nerobí ľahko. Tým, aký je dom krásny. K miestu má silné citové puto, má nutkanie sa tam vracať a bolí ho každý zásah, ktorý do domu noví majitelia vykonajú. Tiež je pochopiteľné, že už pri tomto správaní začne pôsobiť ako Narušiteľ.

7. 4. 2020

The Battery

Jim Jarmusch sa dal na horory?
Prečo by sme sa na svet ovládnutý zombíkmi, kde ľudská spoločnosť prestala existovať, mali pozerať len z negatívnej stránky? Aj poslední dvaja živí ľudia, ktorí sa budú túlať vyprahnutou krajinou, budú stále ľudia. Nie je dôvod, aby sa ich príbeh nedal vyobraziť ľudsky, prihliadajúc aj na ich iné túžby, ako skrátka prežiť. Takto originálny je horor o dvoch postapokalyptických parťákoch, s názvom The Battery.
11. 12. 2013

Posljednji Srbin u Hrvatskoj

Zombíci a balkánsky nacionalizmus

Keďže ide o film v chorvátsko- srbskej koprodukcii, tým pozadím samozrejme musí byť miestny nacionalizmus a národnostné konflikty. Ako vieme z nie tak dávnej histórie, nejde o vôbec až tak nevinnú tému, ktorá ako poznáme miestne povahy ľahko vzplanie ďaleko za hranicu humoru. Podobné témy brané napriek svojej absurdnej podstate príliš vážne sú presne vhodným námetom pre satiru, a s tou sa film snaží pracovať. Okrem nacionalizmu uvidíme aj niečo v zmysle ignorancie veľkých voči malým, a bezohľadnosť zisku. Cieľom satiry teda nie je príliš čo vytknúť, horšie už je to s jej realizáciou ako aj samotnou filmovou podstatou.

1. 4. 2020

Tokyo Gore Police

Penis ako zbraň a aligátor miesto nôh
Napadlo vám niekedy, čo by sa stalo, keby polícia prešla do súkromných rúk? Režisér Yoshihiro Nishimura sa nad tým zamyslel za vás a vytvoril budúcnosť Tokia, v ktorej sa tokijská polícia volá Tokyo Police Corporation. Ako názov filmu Tokyo Gore Police napovedá, nebude to budúcnosť práve ružová, ale skôr krvavočervená. 13. 1. 2011

recenzie.

American Mary

Andrej Gomora | 13. 3. 2013
1
5/10          
žáner:
exploitation, independent, torture

Chirurgický freestyle


Mary nie je žiadna svätica. Najprv sa uchádza o prácu v bordeli. Potom začne ľudí operovať ako si zmyslia. Nakoniec prejde na stranu temna úplne. Stane sa z nej padlá doktorka v službách zla. Neriadi sa Hippokratovou prísahou, jej jediným pánom sú peniaze. Čo iné sa vlastne dá čakať od American Mary?
 

„Keď sa raz v určitých kruhoch roznesie, že režete a šijete kvalitne, pýtajúc sa len na výšku honoráru, klienti sa začnú len tak hrnúť."

Pritom spočiatku to nie je vôbec zlé dievča. Vynikajúca študentka, babkin miláčik. Lenže štúdium niečo stojí, zarobiť si je ťažké a žijeme predsa v moderných časoch. Kto už môže povedať, že nikdy nenavštívil nočný klub, prípadne tam nepracoval? Mary by mala kvality aj pre prácu striptérky, jej pôsobivý životopis ale zabezpečí, že sa pre ňu hneď nájde aj iná práca. A poznáte to, keď sa raz v určitých kruhoch roznesie, že režete a šijete kvalitne, pýtajúc sa len na výšku honoráru, klienti sa začnú len tak hrnúť. Mary sa ocitne na hrane, ešte ale vôbec nepočíta s tým, že by mohla zanevrieť na svet normálnych ľudí a dobra. Nečakala by, že rozhodujúce postrčenie príde od prísneho profesora, ktorému tak veľmi záležalo aby si nezničila kariéru. Nie príliš silnými slovami, ale skutkom pri akých sa stráca viera v ľudí a prebúdza neznesiteľná túžba po odplate.

Mary pomerne presne pripomína prostitútku, ktorá po prvom kšefte pristúpi aj na druhý a tretí, a zrazu jej nezostáva nič iné, ako zmieriť sa so svojim postavením. Vidíme, ako sa jej práca hnusí a čo si asi o svojich klientoch myslí. Od začiatku je jasné, že nič nemá pod kontrolou a vôbec nevie, kde asi môže skončiť. Jej trampoty sú divákovi dobre pochopiteľné, a rozumieť sa dá aj spôsobu akým ich rieši. Nie je problém stotožniť sa s Mary a predstaviť si, že by sme sa dostali do rovnakej situácie. Naozaj zlá, vedome a úmyselne, je len v jednom prípade, ani vtedy by ale divák asi nedokázal prisahať, že on sám by sa zachoval inak.

„Pôsobivý je kontrast jej ako obyčajného, psychicky zdravého človeka so svetom, ktorému začala slúžiť."

Film obsahuje dva veľmi silné prvky, a to časté zobrazovanie rezania a chirurgie, a dokonale zvrátené ľudské správanie. Obidva pôsobia veľmi ťaživo a efekt ich kombinácie je niekde na úrovni extrémneho exploitu. Gore pritom nie je výrazný, veľa zákrokov nevidíme priamo, ich naznačenie ale stačí. O šialenostiach čo si ľudia dávajú robiť so svojimi telami počuť z každej strany, rozdvojený jazyk, tiež patriaci do Marinho repertoára, sa ešte javí ako dokonale nevinná zábava. Pri akých operáciách skončí si Mary určite ani nepredstavovala. Pôsobivý je kontrast jej ako obyčajného psychicky zdravého človeka so svetom, ktorému začala slúžiť. Okrem odporu z samotnej práce cítime nepokoj aj z nemožnosti odhadnúť ľudí, čo Mary obklopili. A z ich lásky k zvrhlostiam, ktorá sa môže kedykoľvek zvrtnúť iným smerom.

Na rozdiel od iných exploitov stojí dej oveľa menej na jednom mieste. Je to vďaka vývoju postavy Mary, a tomu ako sledujeme okrem toho ako reže ľudí aj jej psychiku. Prežívame s ňou jej zosun do bahna a ako sa v ňom učí žiť. Ostatné postavy sú väčšinou z kategórie exotov, častejšie odporných ako komických. Všetci vo filme plnia svoju úlohu a čo do napísania nie je im veľmi čo vyčítať. Tak je to v podstate s celou realizáciou filmu, ktorá je na veľmi dobrej úrovni.

„Celé dielo sa len dokola vyžíva v zvrátenostiach, s jediným rozdielom že im dáva reálne umiestnenie do nášho sveta a kontakt s uveriteľným človekom."

Jediný problém filmu American Mary je tak samotný film. Čo vlastne chcela povedať tá koncentrovaná odpornosť a zlo? Aj keď je kvalitatívne na úplne inej úrovni, čo do samoúčelnosti nie je až taká vzdialená odpadom ako Human Centipede. Celé dielo sa len dokola vyžíva v zvrátenostiach, s jediným rozdielom že im dáva reálne umiestnenie do nášho sveta a kontakt s uveriteľným človekom. Hlavný cieľ ktorému všetka kvalita aj prepracovanosť slúžia, je vyslovene odpudivý. Je teda prinajmenšom otázne, nakoľko má zmysel sa na ich výsledok pozerať.

Galéria k článku
Diskusia k článku (1 príspevok) Pridať príspevok
preco nie?! Kety
27. 3. 2013, 19:28

Pre mna osobne bola Amercian Mary prijemnou filmovou zalezitostou. Fajn zmena. Dnes uz patria plasticke operacie a rozne modifikacie medzi bezne veci, preto zakomponovat ich zrovna do tohto zanru ma celkom potesilo:) Malo kvave, pritom nechutne, nekonvencne.... tak preco nie?!

Odporúčané filmy