4. 12. 2015

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

26. 4. 2012

9. 1. 2014

20. 9. 2010

American Mary

Andrej Gomora | 13. 3. 2013
1
5/10
exploitation, independent, torture

Chirurgický freestyle

Mary nie je žiadna svätica. Najprv sa uchádza o prácu v bordeli. Potom začne ľudí operovať ako si zmyslia. Nakoniec prejde na stranu temna úplne. Stane sa z nej padlá doktorka v službách zla. Neriadi sa Hippokratovou prísahou, jej jediným pánom sú peniaze. Čo iné sa vlastne dá čakať od American Mary?

„Keď sa raz v určitých kruhoch roznesie, že režete a šijete kvalitne, pýtajúc sa len na výšku honoráru, klienti sa začnú len tak hrnúť."

Pritom spočiatku to nie je vôbec zlé dievča. Vynikajúca študentka, babkin miláčik. Lenže štúdium niečo stojí, zarobiť si je ťažké a žijeme predsa v moderných časoch. Kto už môže povedať, že nikdy nenavštívil nočný klub, prípadne tam nepracoval? Mary by mala kvality aj pre prácu striptérky, jej pôsobivý životopis ale zabezpečí, že sa pre ňu hneď nájde aj iná práca. A poznáte to, keď sa raz v určitých kruhoch roznesie, že režete a šijete kvalitne, pýtajúc sa len na výšku honoráru, klienti sa začnú len tak hrnúť. Mary sa ocitne na hrane, ešte ale vôbec nepočíta s tým, že by mohla zanevrieť na svet normálnych ľudí a dobra. Nečakala by, že rozhodujúce postrčenie príde od prísneho profesora, ktorému tak veľmi záležalo aby si nezničila kariéru. Nie príliš silnými slovami, ale skutkom pri akých sa stráca viera v ľudí a prebúdza neznesiteľná túžba po odplate.

Mary pomerne presne pripomína prostitútku, ktorá po prvom kšefte pristúpi aj na druhý a tretí, a zrazu jej nezostáva nič iné, ako zmieriť sa so svojim postavením. Vidíme, ako sa jej práca hnusí a čo si asi o svojich klientoch myslí. Od začiatku je jasné, že nič nemá pod kontrolou a vôbec nevie, kde asi môže skončiť. Jej trampoty sú divákovi dobre pochopiteľné, a rozumieť sa dá aj spôsobu akým ich rieši. Nie je problém stotožniť sa s Mary a predstaviť si, že by sme sa dostali do rovnakej situácie. Naozaj zlá, vedome a úmyselne, je len v jednom prípade, ani vtedy by ale divák asi nedokázal prisahať, že on sám by sa zachoval inak.

„Pôsobivý je kontrast jej ako obyčajného, psychicky zdravého človeka so svetom, ktorému začala slúžiť."

Film obsahuje dva veľmi silné prvky, a to časté zobrazovanie rezania a chirurgie, a dokonale zvrátené ľudské správanie. Obidva pôsobia veľmi ťaživo a efekt ich kombinácie je niekde na úrovni extrémneho exploitu. Gore pritom nie je výrazný, veľa zákrokov nevidíme priamo, ich naznačenie ale stačí. O šialenostiach čo si ľudia dávajú robiť so svojimi telami počuť z každej strany, rozdvojený jazyk, tiež patriaci do Marinho repertoára, sa ešte javí ako dokonale nevinná zábava. Pri akých operáciách skončí si Mary určite ani nepredstavovala. Pôsobivý je kontrast jej ako obyčajného psychicky zdravého človeka so svetom, ktorému začala slúžiť. Okrem odporu z samotnej práce cítime nepokoj aj z nemožnosti odhadnúť ľudí, čo Mary obklopili. A z ich lásky k zvrhlostiam, ktorá sa môže kedykoľvek zvrtnúť iným smerom.

Na rozdiel od iných exploitov stojí dej oveľa menej na jednom mieste. Je to vďaka vývoju postavy Mary, a tomu ako sledujeme okrem toho ako reže ľudí aj jej psychiku. Prežívame s ňou jej zosun do bahna a ako sa v ňom učí žiť. Ostatné postavy sú väčšinou z kategórie exotov, častejšie odporných ako komických. Všetci vo filme plnia svoju úlohu a čo do napísania nie je im veľmi čo vyčítať. Tak je to v podstate s celou realizáciou filmu, ktorá je na veľmi dobrej úrovni.

„Celé dielo sa len dokola vyžíva v zvrátenostiach, s jediným rozdielom že im dáva reálne umiestnenie do nášho sveta a kontakt s uveriteľným človekom."

Jediný problém filmu American Mary je tak samotný film. Čo vlastne chcela povedať tá koncentrovaná odpornosť a zlo? Aj keď je kvalitatívne na úplne inej úrovni, čo do samoúčelnosti nie je až taká vzdialená odpadom ako Human Centipede. Celé dielo sa len dokola vyžíva v zvrátenostiach, s jediným rozdielom že im dáva reálne umiestnenie do nášho sveta a kontakt s uveriteľným človekom. Hlavný cieľ ktorému všetka kvalita aj prepracovanosť slúžia, je vyslovene odpudivý. Je teda prinajmenšom otázne, nakoľko má zmysel sa na ich výsledok pozerať.