hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

Korisť

Žraločí horor, len s aligátorom

Žraločie horory sme tu mali tri letá po sebe, už ten posledný cítil, že toho začína byť priveľa, musí sa trocha odlíšiť. Bez vodného zvieraťa to nešlo, nech majú ľudia na čo myslieť, keď sa pôjdu kúpať. Aligátory severoamerické majú ročne na svedomí zhruba rovnako zanedbateľný počet obetí ako žraloky, na rozdiel od takého krokodíla nílskeho. Ten ročne zožerie až do tisícky ľudí a medzi predátormi loviacimi ľudí ako korisť sa mu často prisudzuje svetové prvenstvo. Zato aligátor má to šťastie, že žije v privilegovanej Amerike. Preto z neho toho leto spravili hviezdu filmu Korisť.

16. 7. 2019

Sinister 2

Mohlo sa to skončiť aj horšie
Prvý Sinister sme sledovali z pohľadu obete. Pátrajúcej, no nevedomej, obete, s ktorou sa priam zahrávali. Stála proti nej neporaziteľná sila fungujúca neomylne a jej vstup do niekoho života mohol mať len jeden koniec. Pochopili sme jej logiku, ako svoje obete nachádza a čo sa im zhruba stane. Čo za silu to je a ako pracuje na dokonaní svojho diela nám ale nenaznačili. Pohľad z druhej strany, či skôr niekde zo stredu nám sprostredkuje až Sinister 2.
21. 9. 2015

Smrtiaci príliv

Viac o kráske než o žralokovi

V roku 1891 vypísal multimilionár žijúci v New Yorku Hermann Oelrichs odmenu 500 dolárov za dôkaz, že žralok je schopný napadnúť človeka. Keď sa v roku 1916 odohrala v New Jersey séria žraločích útokov, ktorej padli za obeť štyria ľudia, prinajmenšom jedny noviny ich spočiatku pripisovali morským korytnačkám. Natoľko nevinný imidž vtedy ešte žraloky mali. Najzásadnejšiu ranu mu samozrejme zasadil film Čeľuste v roku 1975, odvtedy sa krvilační žraloci stali neodmysliteľnou súčasťou kultúry. Znova raz tak o nich hovorí dielo s názvom Smrtiaci príliv.

5. 9. 2016

Ich seh, ich seh/ Dobrú noc, mami

Čo už mohla vychovať taká matka?
V určitom veku je nenávidieť svojich rodičov normálne, priam súčasť zdravého vývoja. Ani v skorom detstve sa ale určite nedá povedať, že by deti k mame a otcovi pociťovali len lásku. Rodičia sú pre nich predstaviteľmi sveta, v ktorom sú ešte stratené. Dávajú im príkazy a zákazy, karhajú ich a dieťa často nie je ani schopné pochopiť, prečo. Z toho dôvodu nie je možné prežiť detstvo bez zažitia strachu z vlastných rodičov, a bez občasného pocitu chvíľkového odcudzenia. To zväčša prejde, uvedomíme si, že predsa sú to naši rodičia. Ale čo ak nie, čo ak máme dôvod pochybovať, či to naši rodičia skutočne sú? Napríklad kvôli plastickej operácii, ako vo filme Ich seh, ich seh.
6. 10. 2015

recenzie.

American Mary

Andrej Gomora | 13. 3. 2013
1
5/10          
žáner:
exploitation, independent, torture

Chirurgický freestyle


Mary nie je žiadna svätica. Najprv sa uchádza o prácu v bordeli. Potom začne ľudí operovať ako si zmyslia. Nakoniec prejde na stranu temna úplne. Stane sa z nej padlá doktorka v službách zla. Neriadi sa Hippokratovou prísahou, jej jediným pánom sú peniaze. Čo iné sa vlastne dá čakať od American Mary?
 

„Keď sa raz v určitých kruhoch roznesie, že režete a šijete kvalitne, pýtajúc sa len na výšku honoráru, klienti sa začnú len tak hrnúť."

Pritom spočiatku to nie je vôbec zlé dievča. Vynikajúca študentka, babkin miláčik. Lenže štúdium niečo stojí, zarobiť si je ťažké a žijeme predsa v moderných časoch. Kto už môže povedať, že nikdy nenavštívil nočný klub, prípadne tam nepracoval? Mary by mala kvality aj pre prácu striptérky, jej pôsobivý životopis ale zabezpečí, že sa pre ňu hneď nájde aj iná práca. A poznáte to, keď sa raz v určitých kruhoch roznesie, že režete a šijete kvalitne, pýtajúc sa len na výšku honoráru, klienti sa začnú len tak hrnúť. Mary sa ocitne na hrane, ešte ale vôbec nepočíta s tým, že by mohla zanevrieť na svet normálnych ľudí a dobra. Nečakala by, že rozhodujúce postrčenie príde od prísneho profesora, ktorému tak veľmi záležalo aby si nezničila kariéru. Nie príliš silnými slovami, ale skutkom pri akých sa stráca viera v ľudí a prebúdza neznesiteľná túžba po odplate.

Mary pomerne presne pripomína prostitútku, ktorá po prvom kšefte pristúpi aj na druhý a tretí, a zrazu jej nezostáva nič iné, ako zmieriť sa so svojim postavením. Vidíme, ako sa jej práca hnusí a čo si asi o svojich klientoch myslí. Od začiatku je jasné, že nič nemá pod kontrolou a vôbec nevie, kde asi môže skončiť. Jej trampoty sú divákovi dobre pochopiteľné, a rozumieť sa dá aj spôsobu akým ich rieši. Nie je problém stotožniť sa s Mary a predstaviť si, že by sme sa dostali do rovnakej situácie. Naozaj zlá, vedome a úmyselne, je len v jednom prípade, ani vtedy by ale divák asi nedokázal prisahať, že on sám by sa zachoval inak.

„Pôsobivý je kontrast jej ako obyčajného, psychicky zdravého človeka so svetom, ktorému začala slúžiť."

Film obsahuje dva veľmi silné prvky, a to časté zobrazovanie rezania a chirurgie, a dokonale zvrátené ľudské správanie. Obidva pôsobia veľmi ťaživo a efekt ich kombinácie je niekde na úrovni extrémneho exploitu. Gore pritom nie je výrazný, veľa zákrokov nevidíme priamo, ich naznačenie ale stačí. O šialenostiach čo si ľudia dávajú robiť so svojimi telami počuť z každej strany, rozdvojený jazyk, tiež patriaci do Marinho repertoára, sa ešte javí ako dokonale nevinná zábava. Pri akých operáciách skončí si Mary určite ani nepredstavovala. Pôsobivý je kontrast jej ako obyčajného psychicky zdravého človeka so svetom, ktorému začala slúžiť. Okrem odporu z samotnej práce cítime nepokoj aj z nemožnosti odhadnúť ľudí, čo Mary obklopili. A z ich lásky k zvrhlostiam, ktorá sa môže kedykoľvek zvrtnúť iným smerom.

Na rozdiel od iných exploitov stojí dej oveľa menej na jednom mieste. Je to vďaka vývoju postavy Mary, a tomu ako sledujeme okrem toho ako reže ľudí aj jej psychiku. Prežívame s ňou jej zosun do bahna a ako sa v ňom učí žiť. Ostatné postavy sú väčšinou z kategórie exotov, častejšie odporných ako komických. Všetci vo filme plnia svoju úlohu a čo do napísania nie je im veľmi čo vyčítať. Tak je to v podstate s celou realizáciou filmu, ktorá je na veľmi dobrej úrovni.

„Celé dielo sa len dokola vyžíva v zvrátenostiach, s jediným rozdielom že im dáva reálne umiestnenie do nášho sveta a kontakt s uveriteľným človekom."

Jediný problém filmu American Mary je tak samotný film. Čo vlastne chcela povedať tá koncentrovaná odpornosť a zlo? Aj keď je kvalitatívne na úplne inej úrovni, čo do samoúčelnosti nie je až taká vzdialená odpadom ako Human Centipede. Celé dielo sa len dokola vyžíva v zvrátenostiach, s jediným rozdielom že im dáva reálne umiestnenie do nášho sveta a kontakt s uveriteľným človekom. Hlavný cieľ ktorému všetka kvalita aj prepracovanosť slúžia, je vyslovene odpudivý. Je teda prinajmenšom otázne, nakoľko má zmysel sa na ich výsledok pozerať.

Galéria k článku
Diskusia k článku (1 príspevok) Pridať príspevok
preco nie?! Kety
27. 3. 2013, 19:28

Pre mna osobne bola Amercian Mary prijemnou filmovou zalezitostou. Fajn zmena. Dnes uz patria plasticke operacie a rozne modifikacie medzi bezne veci, preto zakomponovat ich zrovna do tohto zanru ma celkom potesilo:) Malo kvave, pritom nechutne, nekonvencne.... tak preco nie?!

Odporúčané filmy