Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

13. 9. 2016

Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Bitter Feast

Nedovarený a neslaný exploit
Škoda, že celkom podarenú zápletku sa nepodarilo dobre spracovať. Vzťah medzi kritikom a kritizovaným sa javí ako dobrý námet pre originálny exploit. Navyše je asi ťažko vymyslieť mučiteľovi vhodnejšie povolanie ako kuchár.
21. 1. 2011

And Soon the Darkness (1970)

Andrej Gomora | 24. 1. 2011
0
8/10
exploitation, retro

Vyhliadková jazda do 70. rokov

Asi žiadne hororové subžánre neprešli od sedemdesiatych rokov väčšími zmenami ako splatter a exploitation. Napríklad zombie horor nakrútený pred 40 rokmi sa od toho dnešného určite odlišuje špeciálnymi efektmi, množstvom sexu či násilia, no jeho štruktúra je však v princípe tá istá a rozdiely sú len v špecifikách doby. Keď si však predstavíme horor o dvoch mladých Angličankách, ktoré cestujú na bicykloch po Francúzsku, naše očakávanie v dnešnej dobe sa bude až prakvapivo líšiť od toho, čo môžeme vidieť v britskom horore And Soon he Darkness z r. 1970.

„... svoju kamarátku opustí. A ako inak, už ju nenájde."

To, že sme v sedemdesiatych rokoch, nám napovedá všetko. Oblečenie, štýlové zostrihy, bicykle, rádiá, slnečné okuliare aj jazyk. Výrazná je aj „anglickosť" obidvoch dievčat, ktorá popri prevládajúcej americkej produkcii pôsobí ako príjemná zmena. Kým dnes si pod bicyklovým cestovaním predstavíme rýchle presúvanie sa na prepracovaných strojoch, tu vidíme uvoľnené šliapanie na jednoduchých bicykloch s retro dizajnom. Hrdinky sú pomerne klasicky vykreslené: jedna zodpovedná, jedna lenivá, ktorá by sa len zabávala. Tento rozdiel medzi ne prinesie menšiu nezhodu, ktorá vyústi do toho, že kým tá druhá zostane ležať na tráve a počúvať rádio, prvá sa vydá na cestu k najbližšej dedinke a svoju kamarátku opustí. A ako inak, už ju nenájde. Aby táto zápletka vystačila na celovečerný film, vyžaduje si veľmi pomalé spracovanie. Vo filme nie sú ani žiadne vedľajšie dejové línie, ani žiadne iné prostriedky zhusťovania akcie. Film sa vyžíva v tom, čím je, a je tým úmyselne, nie z nedostatku fantázie tvorcov. Stretneme dokopy ani nie desať postáv a ani z tých väčšina nie je práve ukecaných. Bližšie sa zoznámime len s hlavnou hrdinkou Jane a Paulom, ktorý napriek väčšiemu množstvu prehovoreným slov zostáva tajomný a mätúci.

„And Soon the Darkness sa vyžíva v tom, čím je, a je tým úmyselne, nie z nedostatku fantázie tvorcov."

Ostatné postavy zohrávajú skôr len estetické úlohy, dotvárajú prostredie a atmosféru. Zvláštni dedinčania, muž, ktorý orie na poli a všetko sleduje, miestny policajt. Sú zložkami budovania tajomného prostredia ospalého francúzskeho vidieka, kde sa síce nič nedeje, ale niekde v lese sa ukrýva zlo. Dojem stratenosti uprostred ničoho zvýrazňuje jazyková bariéra a Jane má s väčšinou okoloidúcich problém dohovoriť sa. V tom spočíva napätie, ktoré tu nahrádza akciu. Pomalé a vyčerpávajúce objasňovania jediného zločinu musí zabezpečiť všetok spád a uspokojiť túžbu divákov po estetike hrôzy. Namiesto množstva krvi ponúka krásne pomalé zábery a výbornú prácu s exteriérmi. Všetci herci vo svojich úlohách odvádzajú výbornú prácu, a keď aj nemusí ísť priamo o herecké umenie, do filmu sa dokonale hodia. V hlavnej úlohe sa nám predstavuje Pamela Franklin, asi nezabudnuteľná pre každého fanúšika The Legend of Hell House, jedného z najkrajších gotických hororov sedemdesiatych rokov.

„Namiesto množstva krvi ponúka krásne pomalé zábery a výbornú prácu s exteriérmi."

Nakoľko bude And Soon the Darkness úspešná u diváka záleží do značnej miery na jeho chutiach. V nedostatku násilia a akcie ide o pomerne extrémne dielo, a to obzvlášť z dnešného pohľadu. Obsahuje tiež silnú dávku naivity, ktorou na nás horory z obdobia sedemdesiatych rokov pôsobia. Ak si viete tieto aspekty filmu vychutnať, čaká vás veľmi príjemný zážitok. Ak naopak nemáte pochopenie pre pomalé a málo krvavé horory z tejto doby, je pravdepodobné, že film pre vás bude len koncentrovaná nuda.