4. 12. 2015

26. 4. 2012

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

6. 10. 2015

Knock Knock

Dvere neotvárať, film nepozerať
Predstavte si, že ste muž po štyridsiatke a rodina vám odišla na víkend k moru. Žijete na predmestí, naokolo nikde nikto a na dvere vám zaklopú dve sporo odeté dvadsaťročné dievčatá. Taxikár ich odviezol na zlú adresu, jedna si telefón zabudla, druhej premokol a nefunguje. Potrebovali by sa trocha zohriať, počkať na ďalší taxík. Je to síce trocha trápne, ale šaty majú premočené, v tých nemôžu prísť na party. Nemohli by si ich hodiť do sušičky? Zatiaľ hostiteľovi zo slušnosti pochvália dom, obdivujú jeho zbierku platní. Aj vypracované telo. Z bežných rozhovorov postupne prechádzajú aj na témy o sexe. Skutočne išlo o celkom náhodné Knock Knock?
30. 11. 2015

And Soon the Darkness (1970)

Andrej Gomora | 24. 1. 2011
0
8/10
exploitation, retro

Vyhliadková jazda do 70. rokov

Asi žiadne hororové subžánre neprešli od sedemdesiatych rokov väčšími zmenami ako splatter a exploitation. Napríklad zombie horor nakrútený pred 40 rokmi sa od toho dnešného určite odlišuje špeciálnymi efektmi, množstvom sexu či násilia, no jeho štruktúra je však v princípe tá istá a rozdiely sú len v špecifikách doby. Keď si však predstavíme horor o dvoch mladých Angličankách, ktoré cestujú na bicykloch po Francúzsku, naše očakávanie v dnešnej dobe sa bude až prakvapivo líšiť od toho, čo môžeme vidieť v britskom horore And Soon he Darkness z r. 1970.

„... svoju kamarátku opustí. A ako inak, už ju nenájde."

To, že sme v sedemdesiatych rokoch, nám napovedá všetko. Oblečenie, štýlové zostrihy, bicykle, rádiá, slnečné okuliare aj jazyk. Výrazná je aj „anglickosť" obidvoch dievčat, ktorá popri prevládajúcej americkej produkcii pôsobí ako príjemná zmena. Kým dnes si pod bicyklovým cestovaním predstavíme rýchle presúvanie sa na prepracovaných strojoch, tu vidíme uvoľnené šliapanie na jednoduchých bicykloch s retro dizajnom. Hrdinky sú pomerne klasicky vykreslené: jedna zodpovedná, jedna lenivá, ktorá by sa len zabávala. Tento rozdiel medzi ne prinesie menšiu nezhodu, ktorá vyústi do toho, že kým tá druhá zostane ležať na tráve a počúvať rádio, prvá sa vydá na cestu k najbližšej dedinke a svoju kamarátku opustí. A ako inak, už ju nenájde. Aby táto zápletka vystačila na celovečerný film, vyžaduje si veľmi pomalé spracovanie. Vo filme nie sú ani žiadne vedľajšie dejové línie, ani žiadne iné prostriedky zhusťovania akcie. Film sa vyžíva v tom, čím je, a je tým úmyselne, nie z nedostatku fantázie tvorcov. Stretneme dokopy ani nie desať postáv a ani z tých väčšina nie je práve ukecaných. Bližšie sa zoznámime len s hlavnou hrdinkou Jane a Paulom, ktorý napriek väčšiemu množstvu prehovoreným slov zostáva tajomný a mätúci.

„And Soon the Darkness sa vyžíva v tom, čím je, a je tým úmyselne, nie z nedostatku fantázie tvorcov."

Ostatné postavy zohrávajú skôr len estetické úlohy, dotvárajú prostredie a atmosféru. Zvláštni dedinčania, muž, ktorý orie na poli a všetko sleduje, miestny policajt. Sú zložkami budovania tajomného prostredia ospalého francúzskeho vidieka, kde sa síce nič nedeje, ale niekde v lese sa ukrýva zlo. Dojem stratenosti uprostred ničoho zvýrazňuje jazyková bariéra a Jane má s väčšinou okoloidúcich problém dohovoriť sa. V tom spočíva napätie, ktoré tu nahrádza akciu. Pomalé a vyčerpávajúce objasňovania jediného zločinu musí zabezpečiť všetok spád a uspokojiť túžbu divákov po estetike hrôzy. Namiesto množstva krvi ponúka krásne pomalé zábery a výbornú prácu s exteriérmi. Všetci herci vo svojich úlohách odvádzajú výbornú prácu, a keď aj nemusí ísť priamo o herecké umenie, do filmu sa dokonale hodia. V hlavnej úlohe sa nám predstavuje Pamela Franklin, asi nezabudnuteľná pre každého fanúšika The Legend of Hell House, jedného z najkrajších gotických hororov sedemdesiatych rokov.

„Namiesto množstva krvi ponúka krásne pomalé zábery a výbornú prácu s exteriérmi."

Nakoľko bude And Soon the Darkness úspešná u diváka záleží do značnej miery na jeho chutiach. V nedostatku násilia a akcie ide o pomerne extrémne dielo, a to obzvlášť z dnešného pohľadu. Obsahuje tiež silnú dávku naivity, ktorou na nás horory z obdobia sedemdesiatych rokov pôsobia. Ak si viete tieto aspekty filmu vychutnať, čaká vás veľmi príjemný zážitok. Ak naopak nemáte pochopenie pre pomalé a málo krvavé horory z tejto doby, je pravdepodobné, že film pre vás bude len koncentrovaná nuda.