hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

Carrie

Počíta sa znásilnenie mŕtvoly za stratu panenstva?
Asi ešte nikto nedokázal, že remake môže filmu niečo zásadné pridať. Dôkazov ako ho môže pokaziť existuje naopak nespočetne. Znova musíme uvažovať či v nás nádej vidieť film zmodernizovaný a v kine prebije hnev zo znesväcovania klasiky. Ďalšou vykopanou mŕtvolou je Carrie, v predošlej verzii vynikajúco obsadená a zrežírovaná. Šikana je nepochybne večná, takže príbeh by určite mal vedieť čo to ponúknuť aj dnešnému divákovi. Ako bude film fungovať ako celok a koľko prvkov sa v ňom podarí uchrániť sme boli určite všetci zvedaví.
18. 10. 2013

Grave Encounters

Quo vadis, found footage?
Senzácia, ktorú vyvolal v roku 1999 film Záhada Blair Witch si svojou hrou na autentickosť od mnohých puristov vyslúžila nálepku lacnosti až podradnosti. Formát found footage nebol nový, využil ho už v roku 1980 Ruggero Deodato pri svojom otrasnom filme Cannibal Holocaust.
26. 4. 2012

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Nezhasínaj!

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

19. 8. 2016

recenzie.

And Soon the Darkness (1970)

Andrej Gomora | 24. 1. 2011
0
8/10          
žáner:
exploitation, retro

Vyhliadková jazda do 70. rokov


Asi žiadne hororové subžánre neprešli od sedemdesiatych rokov väčšími zmenami ako splatter a exploitation. Napríklad zombie horor nakrútený pred 40 rokmi sa od toho dnešného určite odlišuje špeciálnymi efektmi, množstvom sexu či násilia, no jeho štruktúra je však v princípe tá istá a rozdiely sú len v špecifikách doby. Keď si však predstavíme horor o dvoch mladých Angličankách, ktoré cestujú na bicykloch po Francúzsku, naše očakávanie v dnešnej dobe sa bude až prakvapivo líšiť od toho, čo môžeme vidieť v britskom horore And Soon he Darkness z r. 1970.

„... svoju kamarátku opustí. A ako inak, už ju nenájde."

To, že sme v sedemdesiatych rokoch, nám napovedá všetko. Oblečenie, štýlové zostrihy, bicykle, rádiá, slnečné okuliare aj jazyk. Výrazná je aj „anglickosť" obidvoch dievčat, ktorá popri prevládajúcej americkej produkcii pôsobí ako príjemná zmena. Kým dnes si pod bicyklovým cestovaním predstavíme rýchle presúvanie sa na prepracovaných strojoch, tu vidíme uvoľnené šliapanie na jednoduchých bicykloch s retro dizajnom. Hrdinky sú pomerne klasicky vykreslené: jedna zodpovedná, jedna lenivá, ktorá by sa len zabávala. Tento rozdiel medzi ne prinesie menšiu nezhodu, ktorá vyústi do toho, že kým tá druhá zostane ležať na tráve a počúvať rádio, prvá sa vydá na cestu k najbližšej dedinke a svoju kamarátku opustí. A ako inak, už ju nenájde. Aby táto zápletka vystačila na celovečerný film, vyžaduje si veľmi pomalé spracovanie. Vo filme nie sú ani žiadne vedľajšie dejové línie, ani žiadne iné prostriedky zhusťovania akcie. Film sa vyžíva v tom, čím je, a je tým úmyselne, nie z nedostatku fantázie tvorcov. Stretneme dokopy ani nie desať postáv a ani z tých väčšina nie je práve ukecaných. Bližšie sa zoznámime len s hlavnou hrdinkou Jane a Paulom, ktorý napriek väčšiemu množstvu prehovoreným slov zostáva tajomný a mätúci.

„And Soon the Darkness sa vyžíva v tom, čím je, a je tým úmyselne, nie z nedostatku fantázie tvorcov."

Ostatné postavy zohrávajú skôr len estetické úlohy, dotvárajú prostredie a atmosféru. Zvláštni dedinčania, muž, ktorý orie na poli a všetko sleduje, miestny policajt. Sú zložkami budovania tajomného prostredia ospalého francúzskeho vidieka, kde sa síce nič nedeje, ale niekde v lese sa ukrýva zlo. Dojem stratenosti uprostred ničoho zvýrazňuje jazyková bariéra a Jane má s väčšinou okoloidúcich problém dohovoriť sa. V tom spočíva napätie, ktoré tu nahrádza akciu. Pomalé a vyčerpávajúce objasňovania jediného zločinu musí zabezpečiť všetok spád a uspokojiť túžbu divákov po estetike hrôzy. Namiesto množstva krvi ponúka krásne pomalé zábery a výbornú prácu s exteriérmi. Všetci herci vo svojich úlohách odvádzajú výbornú prácu, a keď aj nemusí ísť priamo o herecké umenie, do filmu sa dokonale hodia. V hlavnej úlohe sa nám predstavuje Pamela Franklin, asi nezabudnuteľná pre každého fanúšika The Legend of Hell House, jedného z najkrajších gotických hororov sedemdesiatych rokov.

„Namiesto množstva krvi ponúka krásne pomalé zábery a výbornú prácu s exteriérmi."

Nakoľko bude And Soon the Darkness úspešná u diváka záleží do značnej miery na jeho chutiach. V nedostatku násilia a akcie ide o pomerne extrémne dielo, a to obzvlášť z dnešného pohľadu. Obsahuje tiež silnú dávku naivity, ktorou na nás horory z obdobia sedemdesiatych rokov pôsobia. Ak si viete tieto aspekty filmu vychutnať, čaká vás veľmi príjemný zážitok. Ak naopak nemáte pochopenie pre pomalé a málo krvavé horory z tejto doby, je pravdepodobné, že film pre vás bude len koncentrovaná nuda.

 
Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok