The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

And Soon the Darkness (1970)

Andrej Gomora | 24. 1. 2011
0
8/10
exploitation, retro

Vyhliadková jazda do 70. rokov

Asi žiadne hororové subžánre neprešli od sedemdesiatych rokov väčšími zmenami ako splatter a exploitation. Napríklad zombie horor nakrútený pred 40 rokmi sa od toho dnešného určite odlišuje špeciálnymi efektmi, množstvom sexu či násilia, no jeho štruktúra je však v princípe tá istá a rozdiely sú len v špecifikách doby. Keď si však predstavíme horor o dvoch mladých Angličankách, ktoré cestujú na bicykloch po Francúzsku, naše očakávanie v dnešnej dobe sa bude až prakvapivo líšiť od toho, čo môžeme vidieť v britskom horore And Soon he Darkness z r. 1970.

„... svoju kamarátku opustí. A ako inak, už ju nenájde."

To, že sme v sedemdesiatych rokoch, nám napovedá všetko. Oblečenie, štýlové zostrihy, bicykle, rádiá, slnečné okuliare aj jazyk. Výrazná je aj „anglickosť" obidvoch dievčat, ktorá popri prevládajúcej americkej produkcii pôsobí ako príjemná zmena. Kým dnes si pod bicyklovým cestovaním predstavíme rýchle presúvanie sa na prepracovaných strojoch, tu vidíme uvoľnené šliapanie na jednoduchých bicykloch s retro dizajnom. Hrdinky sú pomerne klasicky vykreslené: jedna zodpovedná, jedna lenivá, ktorá by sa len zabávala. Tento rozdiel medzi ne prinesie menšiu nezhodu, ktorá vyústi do toho, že kým tá druhá zostane ležať na tráve a počúvať rádio, prvá sa vydá na cestu k najbližšej dedinke a svoju kamarátku opustí. A ako inak, už ju nenájde. Aby táto zápletka vystačila na celovečerný film, vyžaduje si veľmi pomalé spracovanie. Vo filme nie sú ani žiadne vedľajšie dejové línie, ani žiadne iné prostriedky zhusťovania akcie. Film sa vyžíva v tom, čím je, a je tým úmyselne, nie z nedostatku fantázie tvorcov. Stretneme dokopy ani nie desať postáv a ani z tých väčšina nie je práve ukecaných. Bližšie sa zoznámime len s hlavnou hrdinkou Jane a Paulom, ktorý napriek väčšiemu množstvu prehovoreným slov zostáva tajomný a mätúci.

„And Soon the Darkness sa vyžíva v tom, čím je, a je tým úmyselne, nie z nedostatku fantázie tvorcov."

Ostatné postavy zohrávajú skôr len estetické úlohy, dotvárajú prostredie a atmosféru. Zvláštni dedinčania, muž, ktorý orie na poli a všetko sleduje, miestny policajt. Sú zložkami budovania tajomného prostredia ospalého francúzskeho vidieka, kde sa síce nič nedeje, ale niekde v lese sa ukrýva zlo. Dojem stratenosti uprostred ničoho zvýrazňuje jazyková bariéra a Jane má s väčšinou okoloidúcich problém dohovoriť sa. V tom spočíva napätie, ktoré tu nahrádza akciu. Pomalé a vyčerpávajúce objasňovania jediného zločinu musí zabezpečiť všetok spád a uspokojiť túžbu divákov po estetike hrôzy. Namiesto množstva krvi ponúka krásne pomalé zábery a výbornú prácu s exteriérmi. Všetci herci vo svojich úlohách odvádzajú výbornú prácu, a keď aj nemusí ísť priamo o herecké umenie, do filmu sa dokonale hodia. V hlavnej úlohe sa nám predstavuje Pamela Franklin, asi nezabudnuteľná pre každého fanúšika The Legend of Hell House, jedného z najkrajších gotických hororov sedemdesiatych rokov.

„Namiesto množstva krvi ponúka krásne pomalé zábery a výbornú prácu s exteriérmi."

Nakoľko bude And Soon the Darkness úspešná u diváka záleží do značnej miery na jeho chutiach. V nedostatku násilia a akcie ide o pomerne extrémne dielo, a to obzvlášť z dnešného pohľadu. Obsahuje tiež silnú dávku naivity, ktorou na nás horory z obdobia sedemdesiatych rokov pôsobia. Ak si viete tieto aspekty filmu vychutnať, čaká vás veľmi príjemný zážitok. Ak naopak nemáte pochopenie pre pomalé a málo krvavé horory z tejto doby, je pravdepodobné, že film pre vás bude len koncentrovaná nuda.