hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

I Spit on Your Grave (2010)

Film, pri ktorom sa odchádza z kina
Od 70. rokov sa toho síce v horore veľa zmenilo, no ak ide o hixploitation, pravidlá ostali rovnaké. Mestské dievča vs. „vidláci" je konflikt, ktorý stále funguje, tak ako stále funguje nevraživosť medzi mestami a dedinami.  
13. 2. 2011

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

Smrtiaci príliv

Viac o kráske než o žralokovi

V roku 1891 vypísal multimilionár žijúci v New Yorku Hermann Oelrichs odmenu 500 dolárov za dôkaz, že žralok je schopný napadnúť človeka. Keď sa v roku 1916 odohrala v New Jersey séria žraločích útokov, ktorej padli za obeť štyria ľudia, prinajmenšom jedny noviny ich spočiatku pripisovali morským korytnačkám. Natoľko nevinný imidž vtedy ešte žraloky mali. Najzásadnejšiu ranu mu samozrejme zasadil film Čeľuste v roku 1975, odvtedy sa krvilační žraloci stali neodmysliteľnou súčasťou kultúry. Znova raz tak o nich hovorí dielo s názvom Smrtiaci príliv.

5. 9. 2016

Al morir la matinée

Zažiť v kine skutočný horor

Začiatok je mierne pomalý, vyžíva sa hlavne v tom, čoho je v celom filme najviac- kinofilstve. Sme v kine. Všade sú filmové plagáty, dostaneme sa do miestnosti premietačov, priamo k premietaciemu zariadeniu, bavíme sa o jeho obsluhe. Nejde o žiadne intelektuálne debaty, ide tu o vášeň v jej jednoduchej až primitívnej podobe. Milovať kino bez zbytočného premýšľania, milovať krv, akciu, jačanie od hrôzy. A vyznať sa z lásky k talianskemu giallu, syntetizátorovej hudbe, ktorá ho sprevádzala, jeho sýtym farbám a estetickému zobrazovaniu násilia. To zjavne milujú aj v Uruguaji, film nazvali Al morir la matinée.

26. 3. 2021

recenzie.

1BR

Andrej Gomora | 20. 5. 2020
0
5/10          
žáner:
exploitation, psycho

Kto hľadá viac než len bývanie


Niektorí ľudia túžia bývať v anonymnom prostredí, so susedmi sa prinajlepšom pozdraviť, v žiadnom prípade sa s nimi nesocializovať. Nech im len preboha nezačnú klopať na dvere, snažiť sa konverzovať pri stretnutí na schodoch, či nebodaj sa rovno zaujímať o ich život. Čo sa deje v ich byte vnímajú ako vec ich a nikoho iného. Neznesú, aby ich ktokoľvek obmedzoval, staral sa o nich, či nebodaj ich blaho vnímal ako aj svoju záležitosť. Pretože všetci sú súčasťou komunity, prepojení a čo sa týka jedného, týka sa všetkých. Aj novej obyvateľky bytového komplexu, kde sa nasťahuje do jednoizbového bytu, 1BR.

„Spočiatku preto chýba napätie a hororová atmosféra, ako zistíme, tieto prvky nebudú vôbec prvoradé.“

Čo na začiatku mierne kazí dojem je dosť slabý herecký výkon hlavnej hrdinky. Ten cítiť hlavne počas civilného úvodu, keď by sme sa mali zoznámiť s ňou a s prívetivou stránkou ostatných postáv. Iné závažné nedostatky tu nie sú, chápeme, čo nám chcú povedať a do akého prostredia nás vnoriť, a to sa aj deje. Chýba akékoľvek hororové intro či náznak toho, čo sa bude diať. Či že sa bude diať vôbec niečo. Spočiatku preto chýba napätie a hororová atmosféra, ako zistíme, tieto prvky nebudú vôbec prvoradé. V prvom rade sa nám tu budú snažiť čosi povedať, vykresliť v malom určitú situáciu, určitú myšlienku. S pomocou prvkov hororových, exploitačných, ťaživých.

„To, čo by sa dalo nazvať mučením, prebehne hlavne psychicky, a všeobecne skôr nekrvavo.“

Celkom explicitné násilie neuvidíme, aj tá jeho trocha zobrazením nijako neohúri. To, čo by sa dalo nazvať mučením, prebehne hlavne psychicky, a všeobecne skôr nekrvavo. Hlavný je pocit izolácie. Byť vydaný niekomu celkom napospas, a jeho narábanie s hrdinkou ako s predmetom. Ako s hmotou, ktorú treba tvarovať. Treba zlomiť jej odpor, zlomiť jej vôľu, prinútiť ju nielen robiť to, čo od nej niekto čaká. Ona tomu musí uveriť, musí to prijať, musí sa s tým stotožniť. Skutočne intenzívne pocity sa nedostavia ani v zmysle ťaživosti, film dokáže podať svoj odkaz, aby zapôsobil výraznejšie už mu ale chýbajú filmárske kvality.

„Tu je ale zjednodušenie plne legitímne, film si vytvára model, na ktorom zobrazuje koncept určitého druhu komunít.“

Hlavný je samotný odkaz, a ten je podaný dobre. Mohli by sme rozoberať reálnosť situácie, ktorá nepochybne má svoj diery, a tiež reálnosť správania všetkých postáv. Tu je ale zjednodušenie plne legitímne, film si vytvára model, na ktorom zobrazuje koncept určitého druhu komunít. Kde každý slúži spoločnému dobru, každý má byť šťastný, ale prvoradé je šťastie spoločenstva ako celku. Individualita musí celkom zaniknúť, a obyvatelia sa musia vzdať seba samých. Nepochybne ide o úkaz síce zriedkavý v obytných domoch, inak ale známy a rozhodne hodný zobrazenia v tejto podobe.

Atmosféra diela sa len veľmi ťažko odliepa od drámy, aj keď snaha ísť ďalej by tu určite bola. Mnoho situácií je absurdných, a to často aj nejakým spôsobom násilným či drsným smerom, práve nedokonalá kvalita zobrazenia ich ale necháva skôr v symbolickej rovine. Nie je to zásadný problém, na film sa aj tak pozerá dobre, väčšina scén má myšlienku a nám nerobí problém ju prijať. K našim emóciám sa ale úplne nedostanú, stiesnenosť a ťaživosť vnímame, menej ju už ale cítime. Dobre drží kostra diela a scenár v hlavných bodoch. Možno o to viac cítiť drobné nedostatky v ňom, ktoré spolu so zhotovením ťahajú film dole.

1BR je opäť zaujímavý film, ktorý má divákovi čo povedať, a hovorí mu to jasne a zaujímavo. Hororovosť sa celkom nestráca, atmosféra bude miestami ťaživá aj drsná a účelom diela slúži dobre. Pri lepšej produkcii sa tu nepochybne dalo dosiahnuť aj viac, tiež ale nejde hovoriť o nenaplnenom potenciáli. Ten naplnený bol, akurát sa z neho určite dalo dostať aj o niečo viac.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy