12. 10. 2015

We Summon The Darkness

Kto vzýva satana, komu sa dovolá?

Využiť metalistickú scénu konca osemdesiatych rokov s jej pozérskym satanizmom a jej interakciu s veriacimi sa nejaví ako zlý nápad. Znie logicky, že pre komerčných duchovných bola v určitom zmysle skutočným požehnaním a mohla im pomôcť viac ako akýkoľvek iný druh propagácie. Žeby ju teda aktívne podporovali? Prečo nie. Nemôžeme povedať, že by sme cítili atmosféru doby, či strachu z vyčíňajúcich rituálnych vrahov. Predsa sme v horore, nečakajme zázraky. Škoda, že aj postavy sú celkom ploché, skôr nesympatické a nesprávajú sa príliš logicky. Máme to brať, že proste blbnú, užívajú si život či mladosť, majú jednoducho svoj životný štýl. Čakajme teda, čo zaujímavé nám tvorcovia budú chcieť ukázať.

3. 6. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

At the Devil's Door

Postava dušu predala. Film ju nikdy nemal
Kde by boli horory, keby ľudia definitívne prestali veriť na všetko nadprirodzené. Samozrejme, že duchovia neexistujú vám povie asi každý. Ale keď už príde na vec, napríklad prespanie v strašidelnom dome. Ľudia sa začnú zdráhať. Práve tým pár, ktorých presvedčenie je neochvejné a nerobí im problém to ani dokázať sa teraz horory rozhodli vyhlásiť vojnu. Po Michaelovi Kingovi tu máme druhú odvážlivkyňu, v diele s názvom At the Devil's Door.
9. 6. 2015

Mil gritos tiene la noche/ Pieces

Neberte deťom hračky
Elektrin komplex by mal byť ženskou verziou známejšieho Oidipovho komplexu. Jeho súčasťou by mala byť túžba po telesnej láske k otcovi a nenávisť voči matke. Podobne ako Oidipus zabil svojho otca nevediac, že je to jeho otec, a oženil sa s matkou nepoznajúc ich vzájomné príbuzenstvo, ani v prípade Elektrinho komplexu nemá samotná diagnóza veľa spoločného s jej príbehom ako ho poznáme. Elektra totiž chcela len pomstiť smrť svojho otca Agamemnona, preto spolu s bratom Orestom zabili matku Klytaimnéstru. Dôvodov zabiť matku môže samozrejme byť viac, napríklad keď vám nechce dovoliť skladať si puzzle s nahou dámou. To poznačilo hlavnú postavu hororu Pieces.
22. 2. 2016

1BR

Andrej Gomora | 20. 5. 2020
0
5/10
exploitation, psycho

Kto hľadá viac než len bývanie

Niektorí ľudia túžia bývať v anonymnom prostredí, so susedmi sa prinajlepšom pozdraviť, v žiadnom prípade sa s nimi nesocializovať. Nech im len preboha nezačnú klopať na dvere, snažiť sa konverzovať pri stretnutí na schodoch, či nebodaj sa rovno zaujímať o ich život. Čo sa deje v ich byte vnímajú ako vec ich a nikoho iného. Neznesú, aby ich ktokoľvek obmedzoval, staral sa o nich, či nebodaj ich blaho vnímal ako aj svoju záležitosť. Pretože všetci sú súčasťou komunity, prepojení a čo sa týka jedného, týka sa všetkých. Aj novej obyvateľky bytového komplexu, kde sa nasťahuje do jednoizbového bytu, 1BR.

„Spočiatku preto chýba napätie a hororová atmosféra, ako zistíme, tieto prvky nebudú vôbec prvoradé.“

Čo na začiatku mierne kazí dojem je dosť slabý herecký výkon hlavnej hrdinky. Ten cítiť hlavne počas civilného úvodu, keď by sme sa mali zoznámiť s ňou a s prívetivou stránkou ostatných postáv. Iné závažné nedostatky tu nie sú, chápeme, čo nám chcú povedať a do akého prostredia nás vnoriť, a to sa aj deje. Chýba akékoľvek hororové intro či náznak toho, čo sa bude diať. Či že sa bude diať vôbec niečo. Spočiatku preto chýba napätie a hororová atmosféra, ako zistíme, tieto prvky nebudú vôbec prvoradé. V prvom rade sa nám tu budú snažiť čosi povedať, vykresliť v malom určitú situáciu, určitú myšlienku. S pomocou prvkov hororových, exploitačných, ťaživých.

„To, čo by sa dalo nazvať mučením, prebehne hlavne psychicky, a všeobecne skôr nekrvavo.“

Celkom explicitné násilie neuvidíme, aj tá jeho trocha zobrazením nijako neohúri. To, čo by sa dalo nazvať mučením, prebehne hlavne psychicky, a všeobecne skôr nekrvavo. Hlavný je pocit izolácie. Byť vydaný niekomu celkom napospas, a jeho narábanie s hrdinkou ako s predmetom. Ako s hmotou, ktorú treba tvarovať. Treba zlomiť jej odpor, zlomiť jej vôľu, prinútiť ju nielen robiť to, čo od nej niekto čaká. Ona tomu musí uveriť, musí to prijať, musí sa s tým stotožniť. Skutočne intenzívne pocity sa nedostavia ani v zmysle ťaživosti, film dokáže podať svoj odkaz, aby zapôsobil výraznejšie už mu ale chýbajú filmárske kvality.

„Tu je ale zjednodušenie plne legitímne, film si vytvára model, na ktorom zobrazuje koncept určitého druhu komunít.“

Hlavný je samotný odkaz, a ten je podaný dobre. Mohli by sme rozoberať reálnosť situácie, ktorá nepochybne má svoj diery, a tiež reálnosť správania všetkých postáv. Tu je ale zjednodušenie plne legitímne, film si vytvára model, na ktorom zobrazuje koncept určitého druhu komunít. Kde každý slúži spoločnému dobru, každý má byť šťastný, ale prvoradé je šťastie spoločenstva ako celku. Individualita musí celkom zaniknúť, a obyvatelia sa musia vzdať seba samých. Nepochybne ide o úkaz síce zriedkavý v obytných domoch, inak ale známy a rozhodne hodný zobrazenia v tejto podobe.

Atmosféra diela sa len veľmi ťažko odliepa od drámy, aj keď snaha ísť ďalej by tu určite bola. Mnoho situácií je absurdných, a to často aj nejakým spôsobom násilným či drsným smerom, práve nedokonalá kvalita zobrazenia ich ale necháva skôr v symbolickej rovine. Nie je to zásadný problém, na film sa aj tak pozerá dobre, väčšina scén má myšlienku a nám nerobí problém ju prijať. K našim emóciám sa ale úplne nedostanú, stiesnenosť a ťaživosť vnímame, menej ju už ale cítime. Dobre drží kostra diela a scenár v hlavných bodoch. Možno o to viac cítiť drobné nedostatky v ňom, ktoré spolu so zhotovením ťahajú film dole.

1BR je opäť zaujímavý film, ktorý má divákovi čo povedať, a hovorí mu to jasne a zaujímavo. Hororovosť sa celkom nestráca, atmosféra bude miestami ťaživá aj drsná a účelom diela slúži dobre. Pri lepšej produkcii sa tu nepochybne dalo dosiahnuť aj viac, tiež ale nejde hovoriť o nenaplnenom potenciáli. Ten naplnený bol, akurát sa z neho určite dalo dostať aj o niečo viac.