Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

1BR

Andrej Gomora | 20. 5. 2020
0
5/10
exploitation, psycho

Kto hľadá viac než len bývanie

Niektorí ľudia túžia bývať v anonymnom prostredí, so susedmi sa prinajlepšom pozdraviť, v žiadnom prípade sa s nimi nesocializovať. Nech im len preboha nezačnú klopať na dvere, snažiť sa konverzovať pri stretnutí na schodoch, či nebodaj sa rovno zaujímať o ich život. Čo sa deje v ich byte vnímajú ako vec ich a nikoho iného. Neznesú, aby ich ktokoľvek obmedzoval, staral sa o nich, či nebodaj ich blaho vnímal ako aj svoju záležitosť. Pretože všetci sú súčasťou komunity, prepojení a čo sa týka jedného, týka sa všetkých. Aj novej obyvateľky bytového komplexu, kde sa nasťahuje do jednoizbového bytu, 1BR.

„Spočiatku preto chýba napätie a hororová atmosféra, ako zistíme, tieto prvky nebudú vôbec prvoradé.“

Čo na začiatku mierne kazí dojem je dosť slabý herecký výkon hlavnej hrdinky. Ten cítiť hlavne počas civilného úvodu, keď by sme sa mali zoznámiť s ňou a s prívetivou stránkou ostatných postáv. Iné závažné nedostatky tu nie sú, chápeme, čo nám chcú povedať a do akého prostredia nás vnoriť, a to sa aj deje. Chýba akékoľvek hororové intro či náznak toho, čo sa bude diať. Či že sa bude diať vôbec niečo. Spočiatku preto chýba napätie a hororová atmosféra, ako zistíme, tieto prvky nebudú vôbec prvoradé. V prvom rade sa nám tu budú snažiť čosi povedať, vykresliť v malom určitú situáciu, určitú myšlienku. S pomocou prvkov hororových, exploitačných, ťaživých.

„To, čo by sa dalo nazvať mučením, prebehne hlavne psychicky, a všeobecne skôr nekrvavo.“

Celkom explicitné násilie neuvidíme, aj tá jeho trocha zobrazením nijako neohúri. To, čo by sa dalo nazvať mučením, prebehne hlavne psychicky, a všeobecne skôr nekrvavo. Hlavný je pocit izolácie. Byť vydaný niekomu celkom napospas, a jeho narábanie s hrdinkou ako s predmetom. Ako s hmotou, ktorú treba tvarovať. Treba zlomiť jej odpor, zlomiť jej vôľu, prinútiť ju nielen robiť to, čo od nej niekto čaká. Ona tomu musí uveriť, musí to prijať, musí sa s tým stotožniť. Skutočne intenzívne pocity sa nedostavia ani v zmysle ťaživosti, film dokáže podať svoj odkaz, aby zapôsobil výraznejšie už mu ale chýbajú filmárske kvality.

„Tu je ale zjednodušenie plne legitímne, film si vytvára model, na ktorom zobrazuje koncept určitého druhu komunít.“

Hlavný je samotný odkaz, a ten je podaný dobre. Mohli by sme rozoberať reálnosť situácie, ktorá nepochybne má svoj diery, a tiež reálnosť správania všetkých postáv. Tu je ale zjednodušenie plne legitímne, film si vytvára model, na ktorom zobrazuje koncept určitého druhu komunít. Kde každý slúži spoločnému dobru, každý má byť šťastný, ale prvoradé je šťastie spoločenstva ako celku. Individualita musí celkom zaniknúť, a obyvatelia sa musia vzdať seba samých. Nepochybne ide o úkaz síce zriedkavý v obytných domoch, inak ale známy a rozhodne hodný zobrazenia v tejto podobe.

Atmosféra diela sa len veľmi ťažko odliepa od drámy, aj keď snaha ísť ďalej by tu určite bola. Mnoho situácií je absurdných, a to často aj nejakým spôsobom násilným či drsným smerom, práve nedokonalá kvalita zobrazenia ich ale necháva skôr v symbolickej rovine. Nie je to zásadný problém, na film sa aj tak pozerá dobre, väčšina scén má myšlienku a nám nerobí problém ju prijať. K našim emóciám sa ale úplne nedostanú, stiesnenosť a ťaživosť vnímame, menej ju už ale cítime. Dobre drží kostra diela a scenár v hlavných bodoch. Možno o to viac cítiť drobné nedostatky v ňom, ktoré spolu so zhotovením ťahajú film dole.

1BR je opäť zaujímavý film, ktorý má divákovi čo povedať, a hovorí mu to jasne a zaujímavo. Hororovosť sa celkom nestráca, atmosféra bude miestami ťaživá aj drsná a účelom diela slúži dobre. Pri lepšej produkcii sa tu nepochybne dalo dosiahnuť aj viac, tiež ale nejde hovoriť o nenaplnenom potenciáli. Ten naplnený bol, akurát sa z neho určite dalo dostať aj o niečo viac.