4. 12. 2015

26. 4. 2012

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

6. 10. 2015

Knock Knock

Dvere neotvárať, film nepozerať
Predstavte si, že ste muž po štyridsiatke a rodina vám odišla na víkend k moru. Žijete na predmestí, naokolo nikde nikto a na dvere vám zaklopú dve sporo odeté dvadsaťročné dievčatá. Taxikár ich odviezol na zlú adresu, jedna si telefón zabudla, druhej premokol a nefunguje. Potrebovali by sa trocha zohriať, počkať na ďalší taxík. Je to síce trocha trápne, ale šaty majú premočené, v tých nemôžu prísť na party. Nemohli by si ich hodiť do sušičky? Zatiaľ hostiteľovi zo slušnosti pochvália dom, obdivujú jeho zbierku platní. Aj vypracované telo. Z bežných rozhovorov postupne prechádzajú aj na témy o sexe. Skutočne išlo o celkom náhodné Knock Knock?
30. 11. 2015

Potomok

Andrej Gomora | 19. 2. 2019
0
5/10
mystery, psycho

Túžite po nadanom dieťati?

Ak je dieťa vysoko nadpriemerne inteligentné, takmer vždy s ním niečo nie je v poriadku. Môže to byť forma autizmu, logická inteligencia sa rozvíja na úkor spoločenskej. Ak dieťa hovorí samo od seba cudzími jazykmi, každý rodič samozrejme vie, že bude posadnuté diablom. Potom existuje možnosť, že bude rovesníkov prevyšovať v každom smere. Ako keby malo myseľ dospelého, ako keby v skutočnosti vôbec nebolo dieťaťom. Pre tento prípad tiež existuje vysvetlenie, každý už určite počul o kolobehu duší. A môže sa len báť, aby sa reinkarnácia netýkala aj jeho Potomka.

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

„Takto sa podarí pár scén, kde takmer stačí, aby čudne pozeral.“

Samotný chlapček rozhodne má čo do seba. Kopenie prejavov jeho výnimočnosti pôsobí mierne štylizovane, ako keby bolo nevyhnutné nám ju ukazovať v každom smere pomaly od jeho narodenia. Dôležitý je pocit rodičov, čo za čudo im to vyrastá. Zatiaľ v dobrom, no ide o ten zmätok, tajomnosť, nepreniknuteľnosť a nepredvídateľnosť ich potomka. Potom stačí málo, aby bol strašidelný. Takto sa podarí pár scén, kde takmer stačí, aby čudne pozeral. Čo nasleduje je pre rodičov samozrejme prekvapenie v nejakej miere, k chlapcovi to ale celkom zapadá. Obzvlášť raz nás veľmi kvalitne naľaká a vytvorí v nás intenzívne nepríjemný pocit, ktorý sa mu darí držať, pokiaľ ho nekazia pribúdajúce neduhy diela.

„Nesklame vás tajná zásuvka plná novinových výstrižkov, bez akej sa nezaobíde žiaden skutočný zločinec.“

Prvým je obrovská predvidateľnosť filmu. Minimálne jeden z jeho skutkov divák nemôže nečakať takmer od začiatku. Rovnako je to s celkovým priebehom. Pomerne skoro sa dozvieme, aká je zápletka, a nepotrvá dlho aby sme tušili, ako asi vyvrcholí. Ďalším problémom sú obrovské diery v logike správania postáv, a to prakticky všetkých. Niekoľko scén doslova nedáva zmysel. Buď len potrebujú za každú cenu dostať postavy do určitej situácie, alebo si len kladú za povinnosť dostať do filmu určité klišé. Preto vás možno prekvapí uvidieť skutočný diktafón(áno, taký s kazetou), prichystaný pri posteli dieťaťa, čakajúci len na spustenie zo strany matky pri náhodnej návšteve jeho izby. A nesklame vás tajná zásuvka plná novinových výstrižkov, bez akej sa nezaobíde žiaden skutočný zločinec.

„Vo viacerých častiach sa darí filmu vybudovať výbornú atmosféru a niekoľkokrát v nás úspešne vyvolá pocit zamrazenia.“

Okrem stavania na strachu z vlastného dieťaťa využíva film aj jeho strach zo seba samého. Obidve situácie sú vo svojej podstate plne uveriteľné a majú značný potenciál. Miestami sa darí ho využiť, vžijeme sa do rodičov, ktorí nevedia, čo od chlapca čakať. Zároveň ho milujú aj sa ho boja, a cítia, že si ničím nemôžu byť istí. Nehovoriac už o štýlovosti strašidelného dieťaťa. Rovnako mu veríme, že niekedy nevie, čo robí, a cítime aj jeho strach. Vo viacerých častiach sa darí filmu vybudovať výbornú atmosféru a niekoľkokrát v nás úspešne vyvolá pocit zamrazenia. Tak isto úspešne nás ale niekoľkokrát podráždi svojou hlúposťou a pristupovaním k divákovi ako k hlupákovi.

Potomok môžeme ešte pokladať za to znesiteľnejšie z hororovej tvorby, čo sa vyskytlo v našich kinách. Celkom originálnym sa námet nazvať nedá, no aspoň je trocha odlišný od všetkých duchárin, ktorých bolo v poslednom čase mierne priveľa. Je kvalitne nakrútený, má pár veľmi dobrých momentov a náznaky atmosféry. Kiežby tam nebolo hlúpostí toľko, že sa mu odpustiť jednoducho nedajú.