Korisť

Žraločí horor, len s aligátorom

Žraločie horory sme tu mali tri letá po sebe, už ten posledný cítil, že toho začína byť priveľa, musí sa trocha odlíšiť. Bez vodného zvieraťa to nešlo, nech majú ľudia na čo myslieť, keď sa pôjdu kúpať. Aligátory severoamerické majú ročne na svedomí zhruba rovnako zanedbateľný počet obetí ako žraloky, na rozdiel od takého krokodíla nílskeho. Ten ročne zožerie až do tisícky ľudí a medzi predátormi loviacimi ľudí ako korisť sa mu často prisudzuje svetové prvenstvo. Zato aligátor má to šťastie, že žije v privilegovanej Amerike. Preto z neho toho leto spravili hviezdu filmu Korisť.

16. 7. 2019

21. 9. 2015

12. 11. 2018

11. 2. 2015

Jessabelle

Odkaz mŕtvej matky pre mŕtve dieťa
Mať v kinách v priebehu mesiaca dva horory, ktorých názvy sú spolovice rovnaké ženské mená znie ako šibalský žartík. Hlavne keď za ten mesiac v našich kinách iné horory neboli. Annabelle bola už sama osebe nepodarený pokus o vtip. Takže právom vzbudzuje nedôveru ten, kto sa od nej nesnaží čo najviac dištancovať. Hovorme si, že ide o náhodu, a snažme sa na Jessabelle pozerať bez predsudkov.
20. 11. 2014

Potomok

Andrej Gomora | 19. 2. 2019
0
5/10
mystery, psycho

Túžite po nadanom dieťati?

Ak je dieťa vysoko nadpriemerne inteligentné, takmer vždy s ním niečo nie je v poriadku. Môže to byť forma autizmu, logická inteligencia sa rozvíja na úkor spoločenskej. Ak dieťa hovorí samo od seba cudzími jazykmi, každý rodič samozrejme vie, že bude posadnuté diablom. Potom existuje možnosť, že bude rovesníkov prevyšovať v každom smere. Ako keby malo myseľ dospelého, ako keby v skutočnosti vôbec nebolo dieťaťom. Pre tento prípad tiež existuje vysvetlenie, každý už určite počul o kolobehu duší. A môže sa len báť, aby sa reinkarnácia netýkala aj jeho Potomka.

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

„Takto sa podarí pár scén, kde takmer stačí, aby čudne pozeral.“

Samotný chlapček rozhodne má čo do seba. Kopenie prejavov jeho výnimočnosti pôsobí mierne štylizovane, ako keby bolo nevyhnutné nám ju ukazovať v každom smere pomaly od jeho narodenia. Dôležitý je pocit rodičov, čo za čudo im to vyrastá. Zatiaľ v dobrom, no ide o ten zmätok, tajomnosť, nepreniknuteľnosť a nepredvídateľnosť ich potomka. Potom stačí málo, aby bol strašidelný. Takto sa podarí pár scén, kde takmer stačí, aby čudne pozeral. Čo nasleduje je pre rodičov samozrejme prekvapenie v nejakej miere, k chlapcovi to ale celkom zapadá. Obzvlášť raz nás veľmi kvalitne naľaká a vytvorí v nás intenzívne nepríjemný pocit, ktorý sa mu darí držať, pokiaľ ho nekazia pribúdajúce neduhy diela.

„Nesklame vás tajná zásuvka plná novinových výstrižkov, bez akej sa nezaobíde žiaden skutočný zločinec.“

Prvým je obrovská predvidateľnosť filmu. Minimálne jeden z jeho skutkov divák nemôže nečakať takmer od začiatku. Rovnako je to s celkovým priebehom. Pomerne skoro sa dozvieme, aká je zápletka, a nepotrvá dlho aby sme tušili, ako asi vyvrcholí. Ďalším problémom sú obrovské diery v logike správania postáv, a to prakticky všetkých. Niekoľko scén doslova nedáva zmysel. Buď len potrebujú za každú cenu dostať postavy do určitej situácie, alebo si len kladú za povinnosť dostať do filmu určité klišé. Preto vás možno prekvapí uvidieť skutočný diktafón(áno, taký s kazetou), prichystaný pri posteli dieťaťa, čakajúci len na spustenie zo strany matky pri náhodnej návšteve jeho izby. A nesklame vás tajná zásuvka plná novinových výstrižkov, bez akej sa nezaobíde žiaden skutočný zločinec.

„Vo viacerých častiach sa darí filmu vybudovať výbornú atmosféru a niekoľkokrát v nás úspešne vyvolá pocit zamrazenia.“

Okrem stavania na strachu z vlastného dieťaťa využíva film aj jeho strach zo seba samého. Obidve situácie sú vo svojej podstate plne uveriteľné a majú značný potenciál. Miestami sa darí ho využiť, vžijeme sa do rodičov, ktorí nevedia, čo od chlapca čakať. Zároveň ho milujú aj sa ho boja, a cítia, že si ničím nemôžu byť istí. Nehovoriac už o štýlovosti strašidelného dieťaťa. Rovnako mu veríme, že niekedy nevie, čo robí, a cítime aj jeho strach. Vo viacerých častiach sa darí filmu vybudovať výbornú atmosféru a niekoľkokrát v nás úspešne vyvolá pocit zamrazenia. Tak isto úspešne nás ale niekoľkokrát podráždi svojou hlúposťou a pristupovaním k divákovi ako k hlupákovi.

Potomok môžeme ešte pokladať za to znesiteľnejšie z hororovej tvorby, čo sa vyskytlo v našich kinách. Celkom originálnym sa námet nazvať nedá, no aspoň je trocha odlišný od všetkých duchárin, ktorých bolo v poslednom čase mierne priveľa. Je kvalitne nakrútený, má pár veľmi dobrých momentov a náznaky atmosféry. Kiežby tam nebolo hlúpostí toľko, že sa mu odpustiť jednoducho nedajú.