Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Regression

Výsledok rovnaký, akurát mučenie si inkvizítori viac užili
Myslíte si, že samých seba poznáte. Viete, kto ste, čo ste v živote vykonali a čo vykonať by ste boli schopní. Napríklad ak by vám niekto povedal, že necháte znásilniť vlastnú dcéru, neverili by ste mu. Vysmiali ho, ak by vám tá predstava prišla náznakom smiešna. Lenže čo ak niekto tvrdí, že dokáže preskúmať časti vašej mysle, do ktorých sa nedostanete. Pomôže vám odhaliť spomienky, o akých ste ani netušili, že by ste ich mohli mať. Tomu, čo tam nájde by ste neverili, pokiaľ by nešlo o vedeckú metódu, napríklad s názvom Regression.
2. 2. 2016

Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

Cam

Andrej Gomora | 18. 6. 2019
0
7/10
mystery, cyber terror, psycho

Žite v reáli, internet bez vás prežije

Ak sa v niektorých filmoch snažia všetko, čo má byť sexi, zobraziť nejakým spôsobom nablýskane a aspoň náznakom príťažlivo, tu to tak celkom nie je. Hlavná hrdinka pôsobí ako to, čím je- chudera, ktorá sa všemožne snaží získať si pozornosť internetových divákov kvôli peniazom a postaveniu v nezmyselnom rebríčku. Ten pre ňu zjavne niečo znamená a vníma ho ako prejav skutočnej spoločenskej prestíže, keďže dobré postavenie pre ňu spraví menej zahanbujúcim priznanie vlastnej mame. Nie, nie je to len taká instagramová hviezdička. Táto sa živí nahotou a tým najúbohejším predvádzaním sa pred Cam.

„Tento svet nemá svoje čaro, nie je na ňom nič romantické ani príťažlivé.“

Ide o svet, ktorý zblízka asi pozná máloktorý divák. Niektorým z jeho prvkov sa dá veriť, iné už pôsobia vyfabulovane. Ako stretávanie sa so stálymi divákmi. Podstatný je ten pocit lacnosti, zúfalstva. Tento svet nemá svoje čaro, nie je na ňom nič romantické ani príťažlivé. Nezachádzame do nijakého hyperrealizmu či klubovosti, aby sme sa dostali k tomu odkazu, celkom naň stačí afektované lepenie sa hlavnej hrdinky na kameru a jej silené nadšenie vo vzťahu ku svojím sledovateľom. To pritom nie je prehnané a nepôsobí zbytočne iritujúco. Len zobrazuje to, čo zobraziť chce.

„Cítime, ako sa jej zrúti zmysel pre realitu a situácia je nám predstavená dostatočne presvedčivo, aby sme sa do nej dokázali vžiť.“

Označenie horor je v tomto prípade mierne otázne, keďže násilie uvidíme len v náznakoch a krv zväčša len umelú. Ťaživý pocit už ale začne vytvárať samotný svet video chatu, a moment, keď hrdinka uvidí na obrazovke samú seba potom zapôsobí skutočne hrozivo. Cítime, ako sa jej zrúti zmysel pre realitu a situácia je nám predstavená dostatočne presvedčivo, aby sme sa do nej dokázali vžiť. Zároveň totiž ide o situáciu, ktorú nie je až také ťažké si predstaviť, nech aj môže byť jej podoba privedená do extrému.

Otázka našich virtuálnych identít si nepochybne zaslúži pozornosť, a tento príspevok sa dá pokladať za nevtieravý no v zásade inteligentný. Každým svojím prejavom v počítačovom svete odovzdávame kúsky svojich osobností, a keď sa tých nazbiera dosť, tá sa dá ako celok celkom presvedčivo spätne poskladať. Jediná časť, ktorú ešte našťastie môžeme pokladať za nereálnu, je video a presvedčivé fyzické zobrazenie, čo môže byť tiež čoskoro minulosťou. Inak by vôbec nemal byť problém, aby sa za vás niekde na internete vydával počítač, a robil tak dokonale presvedčivo. Stroj vás dokáže zastúpiť, stať sa vami. Neznie to dostatočne ako horor?

„Tajomná vražda vyznie mierne neurčito, rovnako ako jediné skutočné nebezpečie od fanúšika.“

Napredovanie deja neprinesie veľa zvratov, tiež ale z nastoleného nepríjemného pocitu veľmi nepoľaví. Tajomná vražda vyznie mierne neurčito, rovnako ako jediné skutočné nebezpečie od fanúšika. Dôležitý je pocit neurčitej osamotenosti, izolovanosti a rozpoltenosti. Existuje ešte druhá kópia tej istej osoby. Všetci ju vnímajú ako identickú, no ona taká nie je. Robí si, čo chce, a pre okolitý svet je to rovnaké, ako keby konala ona sama. Lenže tak to nie je, a hlavná postava v skutočnosti svoje virtuálne ja nedokáže nijako ovládať či ovplyvňovať.

„Prišlo len k odľudšteniu, k oddeleniu internetovej reality od svojho predobrazu zo skutočného sveta.“

Je možné, že sa vo filme objavuje aj nejaké zložité spojivko, s pomocou ktorého by sa dala zrekonštruovať celá zložitá schéma. Skôr sa ale zdá, že celé sa to deje akosi samovoľne. Ako to v počítačových fikciách niekedy býva. Záver, možno najmenej presvedčivý z dejového hľadiska, sa nám niečo také snaží povedať. Nedeje sa tu nič cielene zlovoľné ani priamo zákerné, cieľom nie je niekomu ublížiť, aspoň nám to nikto nepovie. Prišlo len k odľudšteniu, k oddeleniu internetovej reality od svojho predobrazu zo skutočného sveta. Pretože "to" si povedalo, že možno by to tak išlo lepšie.

Cam nemá veľa hororových prvkov v klasickom zmysle, čo môže určite sklamať tých, ktorí od neho čakajú to, čo sa od hororu čakať zvykne. Divákovi každopádne má čo ponúknuť a to vrátane ťaživosti a nepríjemných pocitov stiesnenia, beznádeje a hrôzy. Tiež je v ňom myšlienka, ktorú podáva dobre, zrozumiteľne, a spôsobom, že sa do nej dokážeme vžiť. Celkove teda ide o film, na ktorom vás môže mnohé iritovať, na čele s hlavnou hrdinkou. Všetko je to tu ale akoby úmyselne. Pokiaľ dokážete prijať cieľ diela, nemalo by vo vás zanechať pocit sklamania.