12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Andrej Gomora | 18. 10. 2013
0
4/10
crazy family, psycho, teen

„Hnev ovládne jej nedávno objavené telekinetické schopnosti, a všetci musia za jej utrpenie kruto zaplatiť."

Príbeh pozná hádam každý. Dievča prišlo na svet nechcené nábožensky fanatickej matke. Odmala jej vštepovala pohŕdanie svetom a potrebu separovať sa. Carrie nemá priateľov, nikam nechodí, je zakríknutá, nesmelá a nepríťažlivá. Doma jej zo života robí peklo matka, v škole spolužiaci. Dej sa začína pár dní pred stužkovou, keď Carrie počas telocviku dostane svoju prvú menštruáciu. Nevie čo sa deje, pri pohľade na krv ju zachváti panika. Dievčatá sa jej vysmejú, o incidente o chvíľu hovorí celá škola. Telocvikárka niektoré potrestá tým najhorším trestom, nemôžu sa zúčastniť stužkovej. Okrem výsmechu si Carrie vyslúži aj súcit. Až taký, že jedno z najkrajších dievčat požiada svojho priateľa, aby ju na stužkovú vzal. Zdá sa že všetko ide výborne, prvýkrát vo svojom živote sa Carrie necíti horšia ako všetci ostatní. Až do chvíle keď príde jej vrcholné poníženie. Hnev ovládne jej nedávno objavené telekinetické schopnosti, a všetci musia za jej utrpenie kruto zaplatiť.

„Filmu sa darí najmä v najmenej zaujímavej, tínedžerskej, časti."

Informácia ktorá sa šírila prakticky spolu s prípravou remakeu bolo obsadenie Julianne Mooreovej do úlohy jej matky. Nech sa jej rola akokoľvek hodí, vidno že obsadenie herca nie je všetko. Úloha náboženskej fanatičky si vyžaduje presvedčivosť. potrebujeme vidieť jej neochvejné a nepoľavujúce zanietenie. Žiaľ, nedarí sa. Matka pôsobí naštylizovane, čo do vzhľadu aj sileného správania. Je skôr šialená chudera ako postrach. Jediné hororové je na nej sebaubližovanie, vzbudzuje predovšetkým ľútosť. Čo sa týka Carrie, nie je obsadenie oveľa lepšie. Jedna vec je, že Carrie chodí upravená a od škaredosti má ďaleko. Aj keď zakríknutá póza ide zväčša uveriť, často je dráždivo afektovaná. Ani jedna z hlavných postáv nefunguje ako celok, presvedčivé sú len v niektorých polohách. Filmu sa darí najmä v najmenej zaujímavej, tínedžerskej, časti. Skutočne s Carrie prežívame len jej veľký deň. Rozkošný a galantný Tommy ju vezie v limuzíne na ples, predstavuje priateľom a ona cíti že niekto by ju mohol mať rád. Dokonca aj v tejto časti fungujú záporné postavy o poznanie horšie a sú značne nepresvedčivé.

„Vidíme len obyčajné mladé dievča ktoré trochu oneskorene začne poznávať svet a i keď s ťažkosťami, ale predsa sa jej darí vymaniť z vplyvu šibnutej matky."

Film nenudí, keďže nasládla časť nie je nakrútená zle. Až by sme ani neverili, že pozeráme horor, nieto ešte legendárnu Carrie. Necítime jej nenávisť, jej strach a stratenosť. Vidíme len obyčajné mladé dievča ktoré trochu oneskorene začne poznávať svet a i keď s ťažkosťami, ale predsa sa jej darí vymaniť z vplyvu šibnutej matky. Keď už tvorcovia nezvládajú predsa len náročnejší rozvoj, zostáva nám dúfať že zvládnu aspoň masaker na konci. Žiaľ, Carrie aj tu zaujme úlohu bližšiu romániku pre pubertiakov. V pôvodnom filme sa Carrie zmenila na živel plný zloby ktorý práve zavrhol na celý svet. Bola čistá a nekontrolovaná sila s jediným cieľom- zničiť ľudstvo ktorému bola na smiech. Teraz je Carrie skôr akčná pomstiteľka, jedná takmer až premyslene. Keď už z nej nejde hrôza, dielo sa miestami snaží vyplniť časť akciou, no bez úspechu. Bolo by smiešne ak by Carrie začala byť nápaditá či vtipná, zároveň sa nezačne vyžívať ani v brutalite. Katastrofa nemá žiaden zaujímavý element, a drží sa niekde na spodnej hranici záživnosti, rovnako ako asi celý film.

„Až by sme ani neverili, že pozeráme horor, nieto ešte legendárnu Carrie."

Carrie by sa dala označiť sa dokonale typický remake. Z predchodcu si berie názov a kostru deja a so zvyškom sa neobťažuje. Nedokáže uchovať to čo robilo dielo výnimočným, miesto toho vypĺňa čas nezmyslami. Ako samostatný film by bola nezaujímavá, zľahka podpriemerná. Ako snaha o zopakovanie klasiky je to skrátka hanba.