12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Parasomnia

Afonka Soby | 11. 6. 2010
0
2/10
psycho

Film o spaní, ktorý ľahko prespíte

Názov filmu je zároveň názvom choroby, na ktorú trpí jeho hrdinka Laura Baxter, prezývaná preto Sleeping Beauty (po našom šípková ruženka). Svoju krásu si však doteraz príliš neužila a väčšinu života prežila spánkom, s krátkymi intervalmi bdenia. V takomto stave je odkázaná na pomoc lekárov a chladná nemocničná izba sa stala vlastne jej celoživotným hotelom. A práve tu sa do nej zamiluje Danny, ktorý však čoskoro zisťuje, že svoju lásku bude musieť uchrániť nielen pred chamtivými ľuďmi, ktorí si chcú z Laury spraviť pokusné morské prasiatko, ale najmä pred Byronom Valpom, tajomným „pacientom", vrahom a hypnotizérom, pre ktorého je nemocnica skôr väzením. Napriek tomu, že je zviazaný a cez hlavú má natiahnutú kuklu, stále dokáže prenikať do Lauriných snov a ovládať ich. Ak chce Danny zachrániť Lauru, musí sa postaviť v zlu vo svojej najčistejšej podobe.

William Malone je starý hororový „harcovník" a na svojom konte má už od osemdesiatych rokov pekných pár kúskov: Creature, Scare to Death, House on Haunted Hill, FeardotCom. Ak ste videli niektorý z týchto filmov, viete, že sú to všetko čistokrvné béčka, ktoré síce nepatria k tomu najhoršiemu, ale v pamäti vám dlho neutkvejú. Teraz sa nám to však rozhodol Malone všetkým natrieť a ukázať, že má aj vyššie ambície. Jednoducho, Mallone chce byť umelcom a napísal si scenár, ktorý mu to má umožňovať. Láska, sny, horor.... to vydá predsa na parádny gotický príbeh, ktorý sa stane kultom! Alebo nie?

Malone je síce relatívne zručný režisér, no zrejme mizerný scenárista. Alebo jednoducho nemal svoj deň, keď Parasomniu písal. Lebo takéto niečo mu nemohlo trvať dlhšie ako jeden deň. Je to nekonzistentné, postavy sú ploché a herci vlastne ani nemajú čo hrať. Laura buď spí, alebo omdlieva, motivácia jej „záchrancu" je padnutá na hlavu a samotné jeho konanie nemá s realitou nič spoločné. Budete určite prekvapený, ako ľahko sa dá z nemocnie „ukradnúť" pacient. Vlastne je to jednoduché, stačí povedať, že ho prevážate inam. Podobných hlúpostí je vo filme more, no jeho najväčší problém je v samotnej výstavbe deja. Keď sa na začiatku zoznamuje s Dannym, opustí ho priateľka. Potom ho sledujeme v hudobnom obchode, kde pracuje, a zisťujeme, že je naozaj „macher", pokiaľ ide o staré elpéčka. Zaujímalo by ma, či chcel túto informáciu scenárista Malone nejako neskôr využiť a popri písaní si to rozmyslel, alebo bol jeho zámer nás proste na začiatku znudiť informáciami, ktoré nemali pre príbeh žiaden význam.

Dojem klincuje záver filmu, ktorý ma spočiatku našliapnuté na slušné finále, no vzápätí sa vo svojej snahe celý ten rozpadajúci sa celok nejako zmysluplne uzavrieť mení až na sebaparódiu. Proste klasika: hlavný zloduch je mŕtvy, ale len naoko, resp. v tomto prípade doslova na obe oči, a stačí chvíľka nepozornosti a už je opäť v hre. Budete preklínať túto chvíľu, lebo zabila aj ten záblesk ako-tak pozerateľnej scény, ktorá má v sebe čosi z Imaginária doktora Parnassa, kríženého s prvkami Saw.

Ak je zlý príbeh plný nefunkčných postáv, všeličo ešte môžu zachrániť herci. To však nie je prípad Parasomnie, ktorá zlyháva aj v castingu. Najlepšie z toho ešte vychádza „šípková Ruženka", a to najmä preto, že väčšinu filmu prespí. Ak sa prebudí, tvári sa zmätene, čo zvláda s prehľadom. Jej úlohou však nie je ani tak hrať, ako pôsobiť - pekne a záhadne, čo sa jej darí. Horšie je to so zvyškom hereckej posádky. Danny ma vyslovene iritoval každú sekundu, a keďže je to hlavný hrdina filmu, ide o dosť zásadný problém. Som si istý, že jeho tri polohy - prekvapený, zamilovaný a zmätený, si „obľúbite" aj vy. Ostatní herci hrajú iba to, čo im scenár/postava dovolí, a to je veľmi málo. Z Bytona Vorpa by nového Hannibala nestvoril asi ani Anthony Hopkins a čo tá postava cynického detektíva, ktorý neustále niečo žuje a má temnú minulosť? Ale no tak!

Ak ste sa dostali až sem, prípadne ste si pozreli naše hviezdičkové hodnotenie, je vám zrejme jasné, že Parasomnia je veľmi zlý film. Možno sa však divíte, prečo „až" dve hviezdičky. Tak tu je vysvetlenie: jedna za šípkovú ruženku, ktorá do tohto „psieho čumáka" dokázala prepašovať aspoň trocha sexepílu, a druhá je za „snové scény", ktoré aj keď nepresahujú kvality štandardného videoklipu, vzhľadom na zvyšok filmu pôsobia, až sa to bojím povedať, trochu artovo. Ak by z nich vznikol samostatný krátky film, určite by nebol taký zlý ako tento. Minimálne by bol podstatne kratší, čo je v tomto prípade dosť veľké pozitívum.