Socialistický zombi mord (SZM)

Zážitok do konca života
Verili ste niekedy, že je možné odchádzať z kina nadšený po vzhliadnutí slovenského hororu? Škoda odpovedať. O Socialistickom zombie morde sa vedelo už dlho, čakali sme celých 8 rokov, ktoré strávil v postprodukcii. Mnohí už začínali pochybovať, či sa jeho dokončenia vôbec dočkáme. No dočkali sme sa, a výsledok svojím špecifickým spôsobom stojí zato.
7. 7. 2014

The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

20. 9. 2010

18. 10. 2013

13. 4. 2012

Parasomnia

Afonka Soby | 11. 6. 2010
0
2/10
psycho

Film o spaní, ktorý ľahko prespíte

Názov filmu je zároveň názvom choroby, na ktorú trpí jeho hrdinka Laura Baxter, prezývaná preto Sleeping Beauty (po našom šípková ruženka). Svoju krásu si však doteraz príliš neužila a väčšinu života prežila spánkom, s krátkymi intervalmi bdenia. V takomto stave je odkázaná na pomoc lekárov a chladná nemocničná izba sa stala vlastne jej celoživotným hotelom. A práve tu sa do nej zamiluje Danny, ktorý však čoskoro zisťuje, že svoju lásku bude musieť uchrániť nielen pred chamtivými ľuďmi, ktorí si chcú z Laury spraviť pokusné morské prasiatko, ale najmä pred Byronom Valpom, tajomným „pacientom", vrahom a hypnotizérom, pre ktorého je nemocnica skôr väzením. Napriek tomu, že je zviazaný a cez hlavú má natiahnutú kuklu, stále dokáže prenikať do Lauriných snov a ovládať ich. Ak chce Danny zachrániť Lauru, musí sa postaviť v zlu vo svojej najčistejšej podobe.

William Malone je starý hororový „harcovník" a na svojom konte má už od osemdesiatych rokov pekných pár kúskov: Creature, Scare to Death, House on Haunted Hill, FeardotCom. Ak ste videli niektorý z týchto filmov, viete, že sú to všetko čistokrvné béčka, ktoré síce nepatria k tomu najhoršiemu, ale v pamäti vám dlho neutkvejú. Teraz sa nám to však rozhodol Malone všetkým natrieť a ukázať, že má aj vyššie ambície. Jednoducho, Mallone chce byť umelcom a napísal si scenár, ktorý mu to má umožňovať. Láska, sny, horor.... to vydá predsa na parádny gotický príbeh, ktorý sa stane kultom! Alebo nie?

Malone je síce relatívne zručný režisér, no zrejme mizerný scenárista. Alebo jednoducho nemal svoj deň, keď Parasomniu písal. Lebo takéto niečo mu nemohlo trvať dlhšie ako jeden deň. Je to nekonzistentné, postavy sú ploché a herci vlastne ani nemajú čo hrať. Laura buď spí, alebo omdlieva, motivácia jej „záchrancu" je padnutá na hlavu a samotné jeho konanie nemá s realitou nič spoločné. Budete určite prekvapený, ako ľahko sa dá z nemocnie „ukradnúť" pacient. Vlastne je to jednoduché, stačí povedať, že ho prevážate inam. Podobných hlúpostí je vo filme more, no jeho najväčší problém je v samotnej výstavbe deja. Keď sa na začiatku zoznamuje s Dannym, opustí ho priateľka. Potom ho sledujeme v hudobnom obchode, kde pracuje, a zisťujeme, že je naozaj „macher", pokiaľ ide o staré elpéčka. Zaujímalo by ma, či chcel túto informáciu scenárista Malone nejako neskôr využiť a popri písaní si to rozmyslel, alebo bol jeho zámer nás proste na začiatku znudiť informáciami, ktoré nemali pre príbeh žiaden význam.

Dojem klincuje záver filmu, ktorý ma spočiatku našliapnuté na slušné finále, no vzápätí sa vo svojej snahe celý ten rozpadajúci sa celok nejako zmysluplne uzavrieť mení až na sebaparódiu. Proste klasika: hlavný zloduch je mŕtvy, ale len naoko, resp. v tomto prípade doslova na obe oči, a stačí chvíľka nepozornosti a už je opäť v hre. Budete preklínať túto chvíľu, lebo zabila aj ten záblesk ako-tak pozerateľnej scény, ktorá má v sebe čosi z Imaginária doktora Parnassa, kríženého s prvkami Saw.

Ak je zlý príbeh plný nefunkčných postáv, všeličo ešte môžu zachrániť herci. To však nie je prípad Parasomnie, ktorá zlyháva aj v castingu. Najlepšie z toho ešte vychádza „šípková Ruženka", a to najmä preto, že väčšinu filmu prespí. Ak sa prebudí, tvári sa zmätene, čo zvláda s prehľadom. Jej úlohou však nie je ani tak hrať, ako pôsobiť - pekne a záhadne, čo sa jej darí. Horšie je to so zvyškom hereckej posádky. Danny ma vyslovene iritoval každú sekundu, a keďže je to hlavný hrdina filmu, ide o dosť zásadný problém. Som si istý, že jeho tri polohy - prekvapený, zamilovaný a zmätený, si „obľúbite" aj vy. Ostatní herci hrajú iba to, čo im scenár/postava dovolí, a to je veľmi málo. Z Bytona Vorpa by nového Hannibala nestvoril asi ani Anthony Hopkins a čo tá postava cynického detektíva, ktorý neustále niečo žuje a má temnú minulosť? Ale no tak!

Ak ste sa dostali až sem, prípadne ste si pozreli naše hviezdičkové hodnotenie, je vám zrejme jasné, že Parasomnia je veľmi zlý film. Možno sa však divíte, prečo „až" dve hviezdičky. Tak tu je vysvetlenie: jedna za šípkovú ruženku, ktorá do tohto „psieho čumáka" dokázala prepašovať aspoň trocha sexepílu, a druhá je za „snové scény", ktoré aj keď nepresahujú kvality štandardného videoklipu, vzhľadom na zvyšok filmu pôsobia, až sa to bojím povedať, trochu artovo. Ak by z nich vznikol samostatný krátky film, určite by nebol taký zlý ako tento. Minimálne by bol podstatne kratší, čo je v tomto prípade dosť veľké pozitívum.