12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

Parasomnia

Afonka Soby | 11. 6. 2010
0
2/10
psycho

Film o spaní, ktorý ľahko prespíte

Názov filmu je zároveň názvom choroby, na ktorú trpí jeho hrdinka Laura Baxter, prezývaná preto Sleeping Beauty (po našom šípková ruženka). Svoju krásu si však doteraz príliš neužila a väčšinu života prežila spánkom, s krátkymi intervalmi bdenia. V takomto stave je odkázaná na pomoc lekárov a chladná nemocničná izba sa stala vlastne jej celoživotným hotelom. A práve tu sa do nej zamiluje Danny, ktorý však čoskoro zisťuje, že svoju lásku bude musieť uchrániť nielen pred chamtivými ľuďmi, ktorí si chcú z Laury spraviť pokusné morské prasiatko, ale najmä pred Byronom Valpom, tajomným „pacientom", vrahom a hypnotizérom, pre ktorého je nemocnica skôr väzením. Napriek tomu, že je zviazaný a cez hlavú má natiahnutú kuklu, stále dokáže prenikať do Lauriných snov a ovládať ich. Ak chce Danny zachrániť Lauru, musí sa postaviť v zlu vo svojej najčistejšej podobe.

William Malone je starý hororový „harcovník" a na svojom konte má už od osemdesiatych rokov pekných pár kúskov: Creature, Scare to Death, House on Haunted Hill, FeardotCom. Ak ste videli niektorý z týchto filmov, viete, že sú to všetko čistokrvné béčka, ktoré síce nepatria k tomu najhoršiemu, ale v pamäti vám dlho neutkvejú. Teraz sa nám to však rozhodol Malone všetkým natrieť a ukázať, že má aj vyššie ambície. Jednoducho, Mallone chce byť umelcom a napísal si scenár, ktorý mu to má umožňovať. Láska, sny, horor.... to vydá predsa na parádny gotický príbeh, ktorý sa stane kultom! Alebo nie?

Malone je síce relatívne zručný režisér, no zrejme mizerný scenárista. Alebo jednoducho nemal svoj deň, keď Parasomniu písal. Lebo takéto niečo mu nemohlo trvať dlhšie ako jeden deň. Je to nekonzistentné, postavy sú ploché a herci vlastne ani nemajú čo hrať. Laura buď spí, alebo omdlieva, motivácia jej „záchrancu" je padnutá na hlavu a samotné jeho konanie nemá s realitou nič spoločné. Budete určite prekvapený, ako ľahko sa dá z nemocnie „ukradnúť" pacient. Vlastne je to jednoduché, stačí povedať, že ho prevážate inam. Podobných hlúpostí je vo filme more, no jeho najväčší problém je v samotnej výstavbe deja. Keď sa na začiatku zoznamuje s Dannym, opustí ho priateľka. Potom ho sledujeme v hudobnom obchode, kde pracuje, a zisťujeme, že je naozaj „macher", pokiaľ ide o staré elpéčka. Zaujímalo by ma, či chcel túto informáciu scenárista Malone nejako neskôr využiť a popri písaní si to rozmyslel, alebo bol jeho zámer nás proste na začiatku znudiť informáciami, ktoré nemali pre príbeh žiaden význam.

Dojem klincuje záver filmu, ktorý ma spočiatku našliapnuté na slušné finále, no vzápätí sa vo svojej snahe celý ten rozpadajúci sa celok nejako zmysluplne uzavrieť mení až na sebaparódiu. Proste klasika: hlavný zloduch je mŕtvy, ale len naoko, resp. v tomto prípade doslova na obe oči, a stačí chvíľka nepozornosti a už je opäť v hre. Budete preklínať túto chvíľu, lebo zabila aj ten záblesk ako-tak pozerateľnej scény, ktorá má v sebe čosi z Imaginária doktora Parnassa, kríženého s prvkami Saw.

Ak je zlý príbeh plný nefunkčných postáv, všeličo ešte môžu zachrániť herci. To však nie je prípad Parasomnie, ktorá zlyháva aj v castingu. Najlepšie z toho ešte vychádza „šípková Ruženka", a to najmä preto, že väčšinu filmu prespí. Ak sa prebudí, tvári sa zmätene, čo zvláda s prehľadom. Jej úlohou však nie je ani tak hrať, ako pôsobiť - pekne a záhadne, čo sa jej darí. Horšie je to so zvyškom hereckej posádky. Danny ma vyslovene iritoval každú sekundu, a keďže je to hlavný hrdina filmu, ide o dosť zásadný problém. Som si istý, že jeho tri polohy - prekvapený, zamilovaný a zmätený, si „obľúbite" aj vy. Ostatní herci hrajú iba to, čo im scenár/postava dovolí, a to je veľmi málo. Z Bytona Vorpa by nového Hannibala nestvoril asi ani Anthony Hopkins a čo tá postava cynického detektíva, ktorý neustále niečo žuje a má temnú minulosť? Ale no tak!

Ak ste sa dostali až sem, prípadne ste si pozreli naše hviezdičkové hodnotenie, je vám zrejme jasné, že Parasomnia je veľmi zlý film. Možno sa však divíte, prečo „až" dve hviezdičky. Tak tu je vysvetlenie: jedna za šípkovú ruženku, ktorá do tohto „psieho čumáka" dokázala prepašovať aspoň trocha sexepílu, a druhá je za „snové scény", ktoré aj keď nepresahujú kvality štandardného videoklipu, vzhľadom na zvyšok filmu pôsobia, až sa to bojím povedať, trochu artovo. Ak by z nich vznikol samostatný krátky film, určite by nebol taký zlý ako tento. Minimálne by bol podstatne kratší, čo je v tomto prípade dosť veľké pozitívum.