Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

Parasomnia

Afonka Soby | 11. 6. 2010
0
2/10
psycho

Film o spaní, ktorý ľahko prespíte

Názov filmu je zároveň názvom choroby, na ktorú trpí jeho hrdinka Laura Baxter, prezývaná preto Sleeping Beauty (po našom šípková ruženka). Svoju krásu si však doteraz príliš neužila a väčšinu života prežila spánkom, s krátkymi intervalmi bdenia. V takomto stave je odkázaná na pomoc lekárov a chladná nemocničná izba sa stala vlastne jej celoživotným hotelom. A práve tu sa do nej zamiluje Danny, ktorý však čoskoro zisťuje, že svoju lásku bude musieť uchrániť nielen pred chamtivými ľuďmi, ktorí si chcú z Laury spraviť pokusné morské prasiatko, ale najmä pred Byronom Valpom, tajomným „pacientom", vrahom a hypnotizérom, pre ktorého je nemocnica skôr väzením. Napriek tomu, že je zviazaný a cez hlavú má natiahnutú kuklu, stále dokáže prenikať do Lauriných snov a ovládať ich. Ak chce Danny zachrániť Lauru, musí sa postaviť v zlu vo svojej najčistejšej podobe.

William Malone je starý hororový „harcovník" a na svojom konte má už od osemdesiatych rokov pekných pár kúskov: Creature, Scare to Death, House on Haunted Hill, FeardotCom. Ak ste videli niektorý z týchto filmov, viete, že sú to všetko čistokrvné béčka, ktoré síce nepatria k tomu najhoršiemu, ale v pamäti vám dlho neutkvejú. Teraz sa nám to však rozhodol Malone všetkým natrieť a ukázať, že má aj vyššie ambície. Jednoducho, Mallone chce byť umelcom a napísal si scenár, ktorý mu to má umožňovať. Láska, sny, horor.... to vydá predsa na parádny gotický príbeh, ktorý sa stane kultom! Alebo nie?

Malone je síce relatívne zručný režisér, no zrejme mizerný scenárista. Alebo jednoducho nemal svoj deň, keď Parasomniu písal. Lebo takéto niečo mu nemohlo trvať dlhšie ako jeden deň. Je to nekonzistentné, postavy sú ploché a herci vlastne ani nemajú čo hrať. Laura buď spí, alebo omdlieva, motivácia jej „záchrancu" je padnutá na hlavu a samotné jeho konanie nemá s realitou nič spoločné. Budete určite prekvapený, ako ľahko sa dá z nemocnie „ukradnúť" pacient. Vlastne je to jednoduché, stačí povedať, že ho prevážate inam. Podobných hlúpostí je vo filme more, no jeho najväčší problém je v samotnej výstavbe deja. Keď sa na začiatku zoznamuje s Dannym, opustí ho priateľka. Potom ho sledujeme v hudobnom obchode, kde pracuje, a zisťujeme, že je naozaj „macher", pokiaľ ide o staré elpéčka. Zaujímalo by ma, či chcel túto informáciu scenárista Malone nejako neskôr využiť a popri písaní si to rozmyslel, alebo bol jeho zámer nás proste na začiatku znudiť informáciami, ktoré nemali pre príbeh žiaden význam.

Dojem klincuje záver filmu, ktorý ma spočiatku našliapnuté na slušné finále, no vzápätí sa vo svojej snahe celý ten rozpadajúci sa celok nejako zmysluplne uzavrieť mení až na sebaparódiu. Proste klasika: hlavný zloduch je mŕtvy, ale len naoko, resp. v tomto prípade doslova na obe oči, a stačí chvíľka nepozornosti a už je opäť v hre. Budete preklínať túto chvíľu, lebo zabila aj ten záblesk ako-tak pozerateľnej scény, ktorá má v sebe čosi z Imaginária doktora Parnassa, kríženého s prvkami Saw.

Ak je zlý príbeh plný nefunkčných postáv, všeličo ešte môžu zachrániť herci. To však nie je prípad Parasomnie, ktorá zlyháva aj v castingu. Najlepšie z toho ešte vychádza „šípková Ruženka", a to najmä preto, že väčšinu filmu prespí. Ak sa prebudí, tvári sa zmätene, čo zvláda s prehľadom. Jej úlohou však nie je ani tak hrať, ako pôsobiť - pekne a záhadne, čo sa jej darí. Horšie je to so zvyškom hereckej posádky. Danny ma vyslovene iritoval každú sekundu, a keďže je to hlavný hrdina filmu, ide o dosť zásadný problém. Som si istý, že jeho tri polohy - prekvapený, zamilovaný a zmätený, si „obľúbite" aj vy. Ostatní herci hrajú iba to, čo im scenár/postava dovolí, a to je veľmi málo. Z Bytona Vorpa by nového Hannibala nestvoril asi ani Anthony Hopkins a čo tá postava cynického detektíva, ktorý neustále niečo žuje a má temnú minulosť? Ale no tak!

Ak ste sa dostali až sem, prípadne ste si pozreli naše hviezdičkové hodnotenie, je vám zrejme jasné, že Parasomnia je veľmi zlý film. Možno sa však divíte, prečo „až" dve hviezdičky. Tak tu je vysvetlenie: jedna za šípkovú ruženku, ktorá do tohto „psieho čumáka" dokázala prepašovať aspoň trocha sexepílu, a druhá je za „snové scény", ktoré aj keď nepresahujú kvality štandardného videoklipu, vzhľadom na zvyšok filmu pôsobia, až sa to bojím povedať, trochu artovo. Ak by z nich vznikol samostatný krátky film, určite by nebol taký zlý ako tento. Minimálne by bol podstatne kratší, čo je v tomto prípade dosť veľké pozitívum.