12. 11. 2018

Asmodexia

Film zrozumiteľný ako jeho názov
Rok 2012 dávno prešiel a my sa tvárime, že sa nič nestalo. Vlastne sme dávno vedeli, že nič sa nezmení ani neskončí, že je to len číslo v kalendári. Kto vie. Ani keď zanikla Rímska ríša, dokopy nikto si nič nevšimol. A nakoniec sa z dátumu zosadenia šesťročného cisára stal koniec staroveku. Dajme tomu, svet asi v roku 2012 nezanikol. Mohli by sme ale aspoň trocha pripustiť, že na jednoznačné súdy je ešte skoro. Malo sa zmeniť zmýšľanie ľudí, prísť nová éra a z toho nič zatiaľ nemôžeme vylúčiť. Nič nevidíme svojimi slepými očami a tak sa na nás o sto rokov budú aj pozerať. S výsmechom. Napríklad lebo sme vôbec nezaznamenali príchod diabla, až kým nám ho neukázal film Asmodexia.
24. 2. 2015

Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

Shelter

Rozdvojená osobnosť, rozdvojený film
Existujú psychiatri, ktorí sú presvedčení, že sa im podarilo pochopiť celú zložitosť ľudskej mysle či duše. Každý nový pacient je potom už len dôkazom ich teórií, pomocou ktorých dokážu vždy definovať jeho stav. Raz sa im však môže stať, že nech sa akokoľvek snažia, nedokážu niekoho do svojich schém vtesnať. 3. 11. 2010

Sea Fever

Andrej Gomora | 27. 5. 2020
0
4/10
bizarre, claustrophobic, psycho

Rusovláska na lodi znamená stretnúť morskú príšeru

Zasadenie je trochu klišé, ale jedno z tých, ktoré už sa ako klišé nevnímajú. Rybárska loď, majitelia s existenčnými problémami vďaka ktorým čoskoro môžu prísť o loď. Posádka jedna veľká rodina, v ktorej sú zároveň všetci nejakým spôsobom exoti. A mladá vedkyňa. Nezvyknutá robiť v teréne, medzi živými, veď aj v laboratóriu s málokým komunikovala. Navyše ryšavá, také vraj námorníkom nosia nešťastie. Sami na šírom mori, potrebujú dobrý úlovok, v týchto prípadoch ale zvykne hroziť viac ako obyčajná Sea Fever.

Nehororový úvod je dlhý, cítime len miernu stiesnenosť a ponurosť, nič dramatické. Postavy nie sú zrovna zaujímavé či sympatické, zvládnuté sú ale dostatočne. Trochu príliš na nás kričí to, čo si na nich máme najviac všimnúť. Nie je to problém, len dialógy v niektorých miestach pôsobia príliš silene a vykonštruovane. Nesmieme zabudnúť, akí zúfalí majitelia sú, aký génius je arabský inžinier, ako veľmi mimo ľudí a vo svojich teóriách žije vedkyňa. Inak sa na film pozerá dobre, vyhotovenie je kvalitné, herci sú presvedčiví a priebeh má spád. Nie napínavý, ale príjemne si plynie a unáša loď doprostred šíreho mora.

„Veci sa začnú zamotávať, napred ale pôsobia pomerne neškodne.“

Ktorá udalosť by nás mala pocitovo vniesť do hororu nie je celkom jasné. To žiaľ znamená, že skutočne ako v horore sa cítiť asi nikdy nebudeme. Veci sa začnú zamotávať, napred ale pôsobia pomerne neškodne. Deje sa tu niečo zvláštne, možno náznakom nechutné, ani divákovi a ani postavám to ale nepripadá zásadne ohrozujúce. Iste, loď uviazla, no len na chvíľu. Čudné veci pod vodou sa mierne hrozivo načiahnu, akoby ale ich hlavný účel stále nemohol byť v strašení. Všetko to na nás pôsobí ako príprava na niečo, čo má prísť, keď sa film konečne rozbehne. Kiežby sa tak aj stalo.

„Práca s hororovými zvratmi je slabá, a z hľadiska atmosféry vyznejú celkom nadarmo.“

Prvý dotyk so smrťou by sme ešte možno mohli vnímať ako pocitovo najvýraznejší, s atmosférou ale nič nespraví. My totiž nepochopíme, čo pre posádku znamená, v čom mení ich situáciu a vyhliadky. Takto to žiaľ bude so všetkými dramatickými či náznakom hororovými zvratmi. Práca s nimi je slabá, a z hľadiska atmosféry vyznejú celkom nadarmo. Hrozba je dlho príliš neurčitá, ani postavy nevedia, čoho presne sa báť, a v divákovi preto nemá čo umocňovať pocit, že to prichádza. Aj tá najdramatickejšia smrť príde akosi náhle, samej osebe by sme jej nemuseli nič vytýkať, problém je, že nijako neovplyvní atmosféru diela, nech je aj nechutná. Netušíme, čo znamená pre ostatné postavy, a aké by sme na jej základe mali mať očakávania. Tým pádom je predovšetkým smutná.

„Cítime tu silnú snahu atmosféru nejako zahustiť, väčšina týchto snáh ale nefunguje.“

Priebeh začne byť celý značne kostrbatý a zadrhávať sa. Cítime tu silnú snahu atmosféru nejako zahustiť, väčšina týchto snáh ale nefunguje. Postavy sa začnú správať nelogicky, vznikajú medzi nimi silené konflikty, ktoré aj keby boli o niečo uveriteľnejšie, fungovali by maximálne ako doplnok hlavného zdroja strachu. Čo tam tá vec dokáže na vlastné oči uvidíme možno tak raz, ju samotnú ako šíriace sa ohrozenie vnímame zanedbateľne. V diele necítime nejakú logiku, na základe ktorej by sme mali očakávania, preto nám tieto chýbajú, spolu so strachom. Všetko to nejako plynie, kamsi do stratena, ľudia umierajú smutne, niekedy zbytočne, v atmosfére, ktorá horor pripomína celkom minimálne.

Sea Fever pôsobí ako film s dobrým potenciálom a divák by mohol dúfať, že sa pokúsi mu pripomenúť napríklad Carpentrovu The Thing. Napriek poctivo filmársky vyhotovenému dielu sa to nedeje, to hlavné čo by sme od hororu čakali tu vôbec nefunguje. Film nie je problém dopozerať, nerozčúli, tiež ale vôbec nijako nezaujme. Skrátka sa to tam, kde je to dôležité, vôbec nepodarilo, čo je škoda, keďže tu bol nápad aj poctivá snaha.