hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

I Spit on Your Grave (2010)

Film, pri ktorom sa odchádza z kina
Od 70. rokov sa toho síce v horore veľa zmenilo, no ak ide o hixploitation, pravidlá ostali rovnaké. Mestské dievča vs. „vidláci" je konflikt, ktorý stále funguje, tak ako stále funguje nevraživosť medzi mestami a dedinami.  
13. 2. 2011

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

Al morir la matinée

Zažiť v kine skutočný horor

Začiatok je mierne pomalý, vyžíva sa hlavne v tom, čoho je v celom filme najviac- kinofilstve. Sme v kine. Všade sú filmové plagáty, dostaneme sa do miestnosti premietačov, priamo k premietaciemu zariadeniu, bavíme sa o jeho obsluhe. Nejde o žiadne intelektuálne debaty, ide tu o vášeň v jej jednoduchej až primitívnej podobe. Milovať kino bez zbytočného premýšľania, milovať krv, akciu, jačanie od hrôzy. A vyznať sa z lásky k talianskemu giallu, syntetizátorovej hudbe, ktorá ho sprevádzala, jeho sýtym farbám a estetickému zobrazovaniu násilia. To zjavne milujú aj v Uruguaji, film nazvali Al morir la matinée.

26. 3. 2021

Smrtiaci príliv

Viac o kráske než o žralokovi

V roku 1891 vypísal multimilionár žijúci v New Yorku Hermann Oelrichs odmenu 500 dolárov za dôkaz, že žralok je schopný napadnúť človeka. Keď sa v roku 1916 odohrala v New Jersey séria žraločích útokov, ktorej padli za obeť štyria ľudia, prinajmenšom jedny noviny ich spočiatku pripisovali morským korytnačkám. Natoľko nevinný imidž vtedy ešte žraloky mali. Najzásadnejšiu ranu mu samozrejme zasadil film Čeľuste v roku 1975, odvtedy sa krvilační žraloci stali neodmysliteľnou súčasťou kultúry. Znova raz tak o nich hovorí dielo s názvom Smrtiaci príliv.

5. 9. 2016

recenzie.

Black Water: Abyss

Andrej Gomora | 23. 9. 2020
0
3/10          
žáner:
claustrophobic, eco-terror, survival

Jaskyňa a málo viac


Skupinku, ktorá ide preskúmať celkom neznámu jaskyňu, sme tu už mali. Možno aj viac než raz, celkom podaril sa v roku 2005 The Descent. Tentokrát sa do úplného neznáma odváži skupinka pozostávajúca hlavne z amatérov, skupinka kamarátov sa jednoducho vyberie na výlet. Mierne zložitejší a na pohľad vlastne aj mierne nebezpečný. Sranda predsa musí byť, hlavne že si so sebou prinesú moderné technológie. Jeden sa tvári, že vie, čo robí, ostatným vôbec nevadí spustiť sa niekde celkom do neznáma, kde vidia iba Black Water: Abyss.

Intro s turistami dosť výrazne naznačí tón celého filmu, ktorému to s napínavými scénami skrátka príliš nejde. Hlavne, aby sme vedeli, že niečo sa tu diať bude, že v jaskyni niečo číha a ešte nech máme dojem, že ide o niečo tajomné. Škoda, že úvod je natoľko nepresvedčivý a kostrbatý. Kiežby ale takým bol len ten. Skupinka priateľov neočarí ale nemá ani zásadné nedostatky. Tie začnú prichádzať skôr postupne, keď sa zložité situácie vytvárajú tam, kde ničomu príliš nepomôžu. Určite nie dielu ako hororu, ako keby chceli len akokoľvek spestriť pozeranie.

Vzhľadom na to, aká banálna nakoniec hlavná hrozba bude, pôsobí mierne trápne, ako veľmi sa s ňou snažia tvorcovia naťahovať. Neukážu nám ju, pohybuje sa len ako tajomný a hrozivý tvar pod vodou. Zmysel by podobný postup dával, ak by sme sa dostali k nejakému veľkému odhaleniu, bombastickej scéne, kde sa príšera zjaví v plnej kráse. Takto o niečo z hrozivosti skôr prichádza, či presnejšie, veľmi na diváka nepôsobí. Okrem iného pôsobí značne nepredvídateľne, čo môže nakoniec byť aj realistické zobrazenie, na nás ale pôsobí skôr ako keby prichádzala len keď to vyhovuje scenáru. Bez pochopiteľných pravidiel, na základe ktorých by sme sa mohli báť aj sami, nie až keď sa nám to snažia prikázať.

„Skôr ako napínavý boj o život ale vidíme pomalé prežúvanie ich situácie a nie príliš vzrušujúce smerovanie k očakávateľne tragickému koncu.“

Klaustrofobické prostredie rozhodne má svoj potenciál, skôr ním ale vyvoláva pocit beznádeje ako stupňujúci sa strach. Ako keby od neho tvorcovia čakali priveľa, alebo nevedeli, čo v ňom ďalej. Máme jedného zraneného, a dvoch správnych chlapov, ktorí idú riskovať. Do postáv sa možno dokážeme vcítiť, v tom nakoľko bezvýchodiskovo sa ich situácia javí. Skôr ako napínavý boj o život ale vidíme pomalé prežúvanie ich situácie a nie príliš vzrušujúce smerovanie k očakávateľne tragickému koncu. Hlavným problémom diela je totiž absolútna neschopnosť budovať napätie či už dlhodobo alebo krátkodobo. Scén, kde by sa niečo dialo je skutočné minimum, pričom vo väčšine sa len hýbe voda, veríme, že tam niečo je, táto viera nás ale dlho nebaví. Aj keď už ideme priamo na vec a útoky sa zobrazujú v plnšej kráse, vyznievajú akosi do prázdna. Poskytnú minimum vzrušenia a ničím nezaujmú.

„Problém je v prvom rade v scenári, ktorý nedokáže budovať napätie ani vytvárať skutočne zaujímavé situácie.“

Nakoniec je pozitívne, že divák sa nenudí ešte viac, než ako sa to reálne deje. Film v zásade nie je žiadna katastrofa, má svoju úroveň pokiaľ ide o jeho vyhotovenie a aj samotné prostredie má svoje čaro, vrátane náznakov krásy. Problém je v prvom rade v scenári, ktorý nedokáže budovať napätie ani vytvárať skutočne zaujímavé situácie. Platí to tak pre hororovosť, ktorú prináša len samotná situácia a jej zasadenie, ale tiež pre zobrazenie vzťahov medzi postavami. Tie by nemuseli byť dôležité, vyniknú ale o to viac, čím je film inak nezaujímavý. Nemohúcnosť tak vynikne celkom naplno, a kostrbatý záver ju už len korunuje.

Black Water: Abyss možno nie je najhorší horor so zvieraťom, divákovi ale nemá čo ponúknuť. Chýba mu napätie, akcia je nezaujímavá a atmosféra nie je hororová či strašidelná. Možno mal na čom stavať, námet ale predsa nie je ničím výnimočný a už vôbec nie originálny, preto nás ani nemusí mrzieť, že nedostal lepšie spracovanie. Tých pár stránok, v ktorých celkom nezlyháva nakoniec ničomu nepomôže, a akurát film nerobia celkom nepozerateľným. To je ale asi všetko.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy