hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

Possessor

Trápenia lupiča tiel

Zaujímavá je už samotná technológia, my ale príliš nepôjdeme do detailov. Dôležití budú tentokrát ľudia, tí, ktorí s ňou pracujú. Film nám ich prezentuje ako to dôležitejšie, ako keby oni s ich schopnosťou správne s technickými možnosťami pracovať a narábať boli kľúčoví, nie to, čo pomocou výdobytku vedy dokážu. Svojím spôsobom ide o humanitný odkaz, pre všetkých, ktorí si myslia, že v pretechnologizovanej dobe sa človek stráca. Nie, stále je dôležitý, niektoré veci stále stoja len na ňom a bez neho nemajú šancu fungovať. On je nielen stredobodom zabijackej metódy, ale aj samotného film, Possessor.

14. 10. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

The Visit

Tiež vám tvrdili, že starí rodičia nehryzú?
Pri starých ľuďoch si už človek nemôže byť ničím istý. Nemusia ani mať Alzheimera, všetci ich aj tak berú, že sú skrátka iní. Patrí sa k nim byť tolerantní, oni určitú mieru tolerancie očakávajú, vyžadujú a niekedy si ju zjavne aj užívajú. Priam si z vás s jej pomocou robia žarty. Napríklad ak by pätnásťročné dievča požiadala matka, aby celé vliezlo do rúry, nech ju poriadne vyčistí, asi by mu ani neprišla na rozum možnosť vážnosti tejto požiadavky. To isté spraví babka a dievča ochotne do rúry vlezie. Dokonca sa tam nechá zatvoriť, aby babička zatiaľ zvonka umyla dvierka. U svojich starých rodičov je prvýkrát ako The Visit.
20. 10. 2015

Grave Encounters

Quo vadis, found footage?
Senzácia, ktorú vyvolal v roku 1999 film Záhada Blair Witch si svojou hrou na autentickosť od mnohých puristov vyslúžila nálepku lacnosti až podradnosti. Formát found footage nebol nový, využil ho už v roku 1980 Ruggero Deodato pri svojom otrasnom filme Cannibal Holocaust.
26. 4. 2012

recenzie.

Black Water: Abyss

Andrej Gomora | 23. 9. 2020
0
3/10          
žáner:
claustrophobic, eco-terror, survival

Jaskyňa a málo viac


Skupinku, ktorá ide preskúmať celkom neznámu jaskyňu, sme tu už mali. Možno aj viac než raz, celkom podaril sa v roku 2005 The Descent. Tentokrát sa do úplného neznáma odváži skupinka pozostávajúca hlavne z amatérov, skupinka kamarátov sa jednoducho vyberie na výlet. Mierne zložitejší a na pohľad vlastne aj mierne nebezpečný. Sranda predsa musí byť, hlavne že si so sebou prinesú moderné technológie. Jeden sa tvári, že vie, čo robí, ostatným vôbec nevadí spustiť sa niekde celkom do neznáma, kde vidia iba Black Water: Abyss.

Intro s turistami dosť výrazne naznačí tón celého filmu, ktorému to s napínavými scénami skrátka príliš nejde. Hlavne, aby sme vedeli, že niečo sa tu diať bude, že v jaskyni niečo číha a ešte nech máme dojem, že ide o niečo tajomné. Škoda, že úvod je natoľko nepresvedčivý a kostrbatý. Kiežby ale takým bol len ten. Skupinka priateľov neočarí ale nemá ani zásadné nedostatky. Tie začnú prichádzať skôr postupne, keď sa zložité situácie vytvárajú tam, kde ničomu príliš nepomôžu. Určite nie dielu ako hororu, ako keby chceli len akokoľvek spestriť pozeranie.

Vzhľadom na to, aká banálna nakoniec hlavná hrozba bude, pôsobí mierne trápne, ako veľmi sa s ňou snažia tvorcovia naťahovať. Neukážu nám ju, pohybuje sa len ako tajomný a hrozivý tvar pod vodou. Zmysel by podobný postup dával, ak by sme sa dostali k nejakému veľkému odhaleniu, bombastickej scéne, kde sa príšera zjaví v plnej kráse. Takto o niečo z hrozivosti skôr prichádza, či presnejšie, veľmi na diváka nepôsobí. Okrem iného pôsobí značne nepredvídateľne, čo môže nakoniec byť aj realistické zobrazenie, na nás ale pôsobí skôr ako keby prichádzala len keď to vyhovuje scenáru. Bez pochopiteľných pravidiel, na základe ktorých by sme sa mohli báť aj sami, nie až keď sa nám to snažia prikázať.

„Skôr ako napínavý boj o život ale vidíme pomalé prežúvanie ich situácie a nie príliš vzrušujúce smerovanie k očakávateľne tragickému koncu.“

Klaustrofobické prostredie rozhodne má svoj potenciál, skôr ním ale vyvoláva pocit beznádeje ako stupňujúci sa strach. Ako keby od neho tvorcovia čakali priveľa, alebo nevedeli, čo v ňom ďalej. Máme jedného zraneného, a dvoch správnych chlapov, ktorí idú riskovať. Do postáv sa možno dokážeme vcítiť, v tom nakoľko bezvýchodiskovo sa ich situácia javí. Skôr ako napínavý boj o život ale vidíme pomalé prežúvanie ich situácie a nie príliš vzrušujúce smerovanie k očakávateľne tragickému koncu. Hlavným problémom diela je totiž absolútna neschopnosť budovať napätie či už dlhodobo alebo krátkodobo. Scén, kde by sa niečo dialo je skutočné minimum, pričom vo väčšine sa len hýbe voda, veríme, že tam niečo je, táto viera nás ale dlho nebaví. Aj keď už ideme priamo na vec a útoky sa zobrazujú v plnšej kráse, vyznievajú akosi do prázdna. Poskytnú minimum vzrušenia a ničím nezaujmú.

„Problém je v prvom rade v scenári, ktorý nedokáže budovať napätie ani vytvárať skutočne zaujímavé situácie.“

Nakoniec je pozitívne, že divák sa nenudí ešte viac, než ako sa to reálne deje. Film v zásade nie je žiadna katastrofa, má svoju úroveň pokiaľ ide o jeho vyhotovenie a aj samotné prostredie má svoje čaro, vrátane náznakov krásy. Problém je v prvom rade v scenári, ktorý nedokáže budovať napätie ani vytvárať skutočne zaujímavé situácie. Platí to tak pre hororovosť, ktorú prináša len samotná situácia a jej zasadenie, ale tiež pre zobrazenie vzťahov medzi postavami. Tie by nemuseli byť dôležité, vyniknú ale o to viac, čím je film inak nezaujímavý. Nemohúcnosť tak vynikne celkom naplno, a kostrbatý záver ju už len korunuje.

Black Water: Abyss možno nie je najhorší horor so zvieraťom, divákovi ale nemá čo ponúknuť. Chýba mu napätie, akcia je nezaujímavá a atmosféra nie je hororová či strašidelná. Možno mal na čom stavať, námet ale predsa nie je ničím výnimočný a už vôbec nie originálny, preto nás ani nemusí mrzieť, že nedostal lepšie spracovanie. Tých pár stránok, v ktorých celkom nezlyháva nakoniec ničomu nepomôže, a akurát film nerobia celkom nepozerateľným. To je ale asi všetko.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy