Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Alien: Covenant

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

24. 5. 2017

Girlhouse

Keď sa pornostránka preorientuje na snuff
Ako vysvetlila jedna z postáv Zločinu a trestu, prostitúcia raz bude obyčajné zamestnanie. Pôjde o slobodnú voľbu žien, ktorú nikto nemá právo odsudzovať. Je to predsa ich rozhodnutie. Dnes skutočne mnoho bývalých pornoherečiek preniká do mejnstrímu, ich minulosť už prestáva byť stigmou. Pridáva im skôr až exotický nádych, a aj keby ich ďalšia práca za nič nestála, pár verných fanúšikov ich už nikdy neopustí. Druhá vec je, že množstvo amatérskych a jednorazových porno herečiek na internete sa už dávno nedá ani spočítať. Zdá sa štatisticky nemožné, aby ste niektorú z nich nestretli aj mimo webu. Oblečenú. Prečo nie napríklad niektoré z dievčat, ktoré obývajú Girlhouse?
31. 3. 2015

Salvage

Príjemná nezávislá príšera
Dcéra rozvedených rodičov ide na Vianoce k matke, ktorú nemá práve rada. Najprv jej kariéra rozbila rodinu a potom sa jej na súde sama vzdala. Oveľa radšej by zostala s otcom. Je pre ňu priam satisfakciou, keď po príchode nájde svoju mamu v posteli s cudzím chlapom. Môže jej na ulici spraviť scénu a odísť k susedom, ktorí mamu nepustia dnu. A tá skutočná katastrofa pritom číha z úplne inej strany. 10. 1. 2011

The Innocents (1961)

Detská nevinnosť proti gotickej samote

Osamotený gotický dom na anglickom vidieku s dvoma deťmi a novou guvernantkou. Stará slúžka, ktorá nevie ani len čítať, a príbeh o dvoch nedávno zosnulých milencoch. Niektoré námety sa už dnes jednoducho spracovať nedajú. Našťastie pred päťdesiatimi rokmi nikomu neprekážala pomalosť a poetika, a gotická atmosféra sa dala bez zbytočných prímesí žmýkať donekonečna. Vtedy vznikol aj film The Innocents, podľa novely známeho psychológa Henryho Jamesa.

11. 3. 2014

Cult of Chucky

Andrej Gomora | 27. 10. 2017
0
6/10
bizarre, claustrophobic, slasher

Chucky dospieva

Chucky je nesmrteľný na množstvo spôsobov. Ako postava vždy nájde spôsob ako vstať z mŕtvych. Ako vraždiaca bábika sa stal legendou a jednou z najvýraznejších hororových vrahov, a poznajú ho hádam všetci aj mimo hororového sveta. Nakoniec je tu momentálne sa nesmrteľne javiaca hororová séria. Tá už dávno zmizla z očí a všeobecnej pozornosti, a v úzadí si žije svoj vlastný život. Vyniká tým, že od nej stále nedávajú ruky preč pôvodní tvorcovia. Otec Chuckyho, Don Mancini, ako keby sa nevedel prestať so svojou obľúbenou hračkou maznať. Prináša nám siedme pokračovanie s názvom Cult of Chucky.

„Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť.“

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

Andy ako Chuckyho pôvodný majiteľ sa objaví len v krátkosti. Podobne ako Nika má vďaka nemu zničený život, čo nám predvedie na neúspešnom rande v úvode. Predsa, keď v jeho okolí zmizlo 37 ľudí, slečna má nárok mať sa na pozore. Dej sa odohráva prevažne na psychiatrii a plne využíva predovšetkým zaujímavú postavu Niky. Zmierená so svojím osudom a údelom sa snaží prispôsobiť, spolupracovať. V rámci svojich možností ešte niečo zo života dostať, nech aj toho nie je veľa. Samotná psychiatria nepôsobí nijako stiesňujúco, ani príliš hororovo. Je to skôr priateľsky sa javiaci ústav, kde nie je nikto príliš šialený. Len tak trošku. Strašidelne pracovať sa film snaží len s odmietaním uveriť v Chuckyho, čo je v sérii pomerne bežné. Rozdiel v podobe už aj tak diagnostikovaného bláznovstva veci až tak výrazne nekomplikuje. Možno preto, že sa toho tak veľa nedeje.

„Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo.“

K Chuckymu zvyklo patriť cynické vraždenie zaradom, to ale v tomto prípade ako keby mierne drhlo. Priam smerom ku konvenčným hororom. Obete prichádzajú postupne, v oveľa menej hektickom tempe ako v niektorých predošlých dieloch, a každá smrť dostane aj pozornosť, ktorú by si zaslúžila. Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo. Pre zarytých fanúšikov Chuckyho môže ísť o sklamanie, film ale takto oveľa viac pripomína normálny horor, a teda pre ostatných divákov môže byť naopak prijateľnejším. V klasickom zmysle tu nájdeme spád a stupňovanie napätia, atmosféra síce nejde diváka roztrhnúť, postrehnúť sa ale dá.

„Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil.“

Čo nesmie chýbať v Chuckym sú jeho vtipné hlášky, a tých sa aj dočkáme. V mnohých smeroch je to stále ten istý Chucky, v niečom je ale iný. Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil. Potrebujú obmenu, niečím jeho besnenie ozvláštniť. Samotný upgrade až takú zásadnú zmenu nespraví, skôr ten celkove menší počet mŕtvol a brutality vyznejú, ako keby už bol Chucky unavený. Nie je to ten nespútaný divoch, v podstate je z neho takmer obyčajný hororový záporák. Žeby dospel?

Pozitívne až nezvyčajné na Chuckyho sérii je jej pomerne vyrovnaná kvalita. Pravdou je, že tá nebola nikdy celkom úchvatná, no pri siedmej časti už predsa býva zvykom pohybovať sa minimálne v suteréne. Cult of Chucky môže niekoho potešiť viac a niekoho menej, keď ale viete, do čoho idete, nemal by vás vyslovene sklamať. Pôsobí takmer ako ďalší diel seriálu. Pár ozvláštnení a iný dej, ale inak viac menej stále to isté, a zhruba rovnako dobre.