Mara

Niečo na dobrú noc

Toho vsunutie do fázy medzi spánkom a bdením, známej ako spánková paralýza, sa nejaví vôbec ako zlý nápad. Práve preto, že veľa divákov si presne bude vedieť predstaviť, ako by sa cítili na mieste postáv. Podľa titulkov filmu je vídanie démonov v tomto stave bežný jav, ťažko povedať, nakoľko sa dá toto tvrdenie pokladať za hodnoverné. Človek má pocit, že bdie, v skutočnosti sa mu ale realita ešte stále mieša s predstavami. Čo môže byť o to nepríjemnejšie, že sa nedokáže hýbať. Film nám teda predostiera akúsi hypotézu. Aké by to asi mohlo byť, ak by tie čudné veci, ktoré človek v stave spánkovej paralýze zazrie, mohli byť skutočné. Máme si odmyslieť, že vieme, že nimi nie sú. To je trochu ako žiadať diváka, nech pre trvanie filmu uverí, že zem je plochá a môže spadnúť z jej okraja. Ale dajme tomu.

16. 10. 2018

Očista: Volebný rok

Priveľa politiky zabije každú myšlienku

Podľa Sigmunda Freuda je existencia božieho prikázania "Nezabiješ" dôkazom, že všetci pochádzame z rodu vrahov. Túžbu vraždiť mali v krvi a niet dôvod predpokladať, že sa stratila. Niekde hlboko v nás stále je, preto si tento zákaz musíme dokola pripomínať a byť pod dozorom zákonov. Už dvakrát sme videli čo sa stane, keď podľa novej tradície v USA prestanú na jednu noc zákony platiť. Tentokrát sa tradičná noc smrti stane súčasťou predvolebného boja, preto Očista: Volebná noc.

15. 7. 2016

Outcast

Kúzelníci prinášajú len rozčarovanie
Čarodejnícke a mysteriózne horory s prvkom rozprávkovosti sú pre mňa výnimočne príťažlivé a vždy vo mne vzbudzujú veľké nádeje. Ich zasadenie do moderného sveta ich robí ešte zaujímavejšími - ako to bolo v krásne poetickom, ale menej hororovom Nech vojde ten pravý (o ňom a ďalších európskych hororoch tu. 18. 3. 2011

4. 12. 2015

23. 2. 2017

Cult of Chucky

Andrej Gomora | 27. 10. 2017
0
6/10
bizarre, claustrophobic, slasher

Chucky dospieva

Chucky je nesmrteľný na množstvo spôsobov. Ako postava vždy nájde spôsob ako vstať z mŕtvych. Ako vraždiaca bábika sa stal legendou a jednou z najvýraznejších hororových vrahov, a poznajú ho hádam všetci aj mimo hororového sveta. Nakoniec je tu momentálne sa nesmrteľne javiaca hororová séria. Tá už dávno zmizla z očí a všeobecnej pozornosti, a v úzadí si žije svoj vlastný život. Vyniká tým, že od nej stále nedávajú ruky preč pôvodní tvorcovia. Otec Chuckyho, Don Mancini, ako keby sa nevedel prestať so svojou obľúbenou hračkou maznať. Prináša nám siedme pokračovanie s názvom Cult of Chucky.

„Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť.“

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

Andy ako Chuckyho pôvodný majiteľ sa objaví len v krátkosti. Podobne ako Nika má vďaka nemu zničený život, čo nám predvedie na neúspešnom rande v úvode. Predsa, keď v jeho okolí zmizlo 37 ľudí, slečna má nárok mať sa na pozore. Dej sa odohráva prevažne na psychiatrii a plne využíva predovšetkým zaujímavú postavu Niky. Zmierená so svojím osudom a údelom sa snaží prispôsobiť, spolupracovať. V rámci svojich možností ešte niečo zo života dostať, nech aj toho nie je veľa. Samotná psychiatria nepôsobí nijako stiesňujúco, ani príliš hororovo. Je to skôr priateľsky sa javiaci ústav, kde nie je nikto príliš šialený. Len tak trošku. Strašidelne pracovať sa film snaží len s odmietaním uveriť v Chuckyho, čo je v sérii pomerne bežné. Rozdiel v podobe už aj tak diagnostikovaného bláznovstva veci až tak výrazne nekomplikuje. Možno preto, že sa toho tak veľa nedeje.

„Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo.“

K Chuckymu zvyklo patriť cynické vraždenie zaradom, to ale v tomto prípade ako keby mierne drhlo. Priam smerom ku konvenčným hororom. Obete prichádzajú postupne, v oveľa menej hektickom tempe ako v niektorých predošlých dieloch, a každá smrť dostane aj pozornosť, ktorú by si zaslúžila. Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo. Pre zarytých fanúšikov Chuckyho môže ísť o sklamanie, film ale takto oveľa viac pripomína normálny horor, a teda pre ostatných divákov môže byť naopak prijateľnejším. V klasickom zmysle tu nájdeme spád a stupňovanie napätia, atmosféra síce nejde diváka roztrhnúť, postrehnúť sa ale dá.

„Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil.“

Čo nesmie chýbať v Chuckym sú jeho vtipné hlášky, a tých sa aj dočkáme. V mnohých smeroch je to stále ten istý Chucky, v niečom je ale iný. Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil. Potrebujú obmenu, niečím jeho besnenie ozvláštniť. Samotný upgrade až takú zásadnú zmenu nespraví, skôr ten celkove menší počet mŕtvol a brutality vyznejú, ako keby už bol Chucky unavený. Nie je to ten nespútaný divoch, v podstate je z neho takmer obyčajný hororový záporák. Žeby dospel?

Pozitívne až nezvyčajné na Chuckyho sérii je jej pomerne vyrovnaná kvalita. Pravdou je, že tá nebola nikdy celkom úchvatná, no pri siedmej časti už predsa býva zvykom pohybovať sa minimálne v suteréne. Cult of Chucky môže niekoho potešiť viac a niekoho menej, keď ale viete, do čoho idete, nemal by vás vyslovene sklamať. Pôsobí takmer ako ďalší diel seriálu. Pár ozvláštnení a iný dej, ale inak viac menej stále to isté, a zhruba rovnako dobre.