Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Cult of Chucky

Andrej Gomora | 27. 10. 2017
0
6/10
bizarre, claustrophobic, slasher

Chucky dospieva

Chucky je nesmrteľný na množstvo spôsobov. Ako postava vždy nájde spôsob ako vstať z mŕtvych. Ako vraždiaca bábika sa stal legendou a jednou z najvýraznejších hororových vrahov, a poznajú ho hádam všetci aj mimo hororového sveta. Nakoniec je tu momentálne sa nesmrteľne javiaca hororová séria. Tá už dávno zmizla z očí a všeobecnej pozornosti, a v úzadí si žije svoj vlastný život. Vyniká tým, že od nej stále nedávajú ruky preč pôvodní tvorcovia. Otec Chuckyho, Don Mancini, ako keby sa nevedel prestať so svojou obľúbenou hračkou maznať. Prináša nám siedme pokračovanie s názvom Cult of Chucky.

„Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť.“

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

Andy ako Chuckyho pôvodný majiteľ sa objaví len v krátkosti. Podobne ako Nika má vďaka nemu zničený život, čo nám predvedie na neúspešnom rande v úvode. Predsa, keď v jeho okolí zmizlo 37 ľudí, slečna má nárok mať sa na pozore. Dej sa odohráva prevažne na psychiatrii a plne využíva predovšetkým zaujímavú postavu Niky. Zmierená so svojím osudom a údelom sa snaží prispôsobiť, spolupracovať. V rámci svojich možností ešte niečo zo života dostať, nech aj toho nie je veľa. Samotná psychiatria nepôsobí nijako stiesňujúco, ani príliš hororovo. Je to skôr priateľsky sa javiaci ústav, kde nie je nikto príliš šialený. Len tak trošku. Strašidelne pracovať sa film snaží len s odmietaním uveriť v Chuckyho, čo je v sérii pomerne bežné. Rozdiel v podobe už aj tak diagnostikovaného bláznovstva veci až tak výrazne nekomplikuje. Možno preto, že sa toho tak veľa nedeje.

„Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo.“

K Chuckymu zvyklo patriť cynické vraždenie zaradom, to ale v tomto prípade ako keby mierne drhlo. Priam smerom ku konvenčným hororom. Obete prichádzajú postupne, v oveľa menej hektickom tempe ako v niektorých predošlých dieloch, a každá smrť dostane aj pozornosť, ktorú by si zaslúžila. Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo. Pre zarytých fanúšikov Chuckyho môže ísť o sklamanie, film ale takto oveľa viac pripomína normálny horor, a teda pre ostatných divákov môže byť naopak prijateľnejším. V klasickom zmysle tu nájdeme spád a stupňovanie napätia, atmosféra síce nejde diváka roztrhnúť, postrehnúť sa ale dá.

„Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil.“

Čo nesmie chýbať v Chuckym sú jeho vtipné hlášky, a tých sa aj dočkáme. V mnohých smeroch je to stále ten istý Chucky, v niečom je ale iný. Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil. Potrebujú obmenu, niečím jeho besnenie ozvláštniť. Samotný upgrade až takú zásadnú zmenu nespraví, skôr ten celkove menší počet mŕtvol a brutality vyznejú, ako keby už bol Chucky unavený. Nie je to ten nespútaný divoch, v podstate je z neho takmer obyčajný hororový záporák. Žeby dospel?

Pozitívne až nezvyčajné na Chuckyho sérii je jej pomerne vyrovnaná kvalita. Pravdou je, že tá nebola nikdy celkom úchvatná, no pri siedmej časti už predsa býva zvykom pohybovať sa minimálne v suteréne. Cult of Chucky môže niekoho potešiť viac a niekoho menej, keď ale viete, do čoho idete, nemal by vás vyslovene sklamať. Pôsobí takmer ako ďalší diel seriálu. Pár ozvláštnení a iný dej, ale inak viac menej stále to isté, a zhruba rovnako dobre.