47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

Cult of Chucky

Andrej Gomora | 27. 10. 2017
0
6/10
bizarre, claustrophobic, slasher

Chucky dospieva

Chucky je nesmrteľný na množstvo spôsobov. Ako postava vždy nájde spôsob ako vstať z mŕtvych. Ako vraždiaca bábika sa stal legendou a jednou z najvýraznejších hororových vrahov, a poznajú ho hádam všetci aj mimo hororového sveta. Nakoniec je tu momentálne sa nesmrteľne javiaca hororová séria. Tá už dávno zmizla z očí a všeobecnej pozornosti, a v úzadí si žije svoj vlastný život. Vyniká tým, že od nej stále nedávajú ruky preč pôvodní tvorcovia. Otec Chuckyho, Don Mancini, ako keby sa nevedel prestať so svojou obľúbenou hračkou maznať. Prináša nám siedme pokračovanie s názvom Cult of Chucky.

„Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť.“

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

Andy ako Chuckyho pôvodný majiteľ sa objaví len v krátkosti. Podobne ako Nika má vďaka nemu zničený život, čo nám predvedie na neúspešnom rande v úvode. Predsa, keď v jeho okolí zmizlo 37 ľudí, slečna má nárok mať sa na pozore. Dej sa odohráva prevažne na psychiatrii a plne využíva predovšetkým zaujímavú postavu Niky. Zmierená so svojím osudom a údelom sa snaží prispôsobiť, spolupracovať. V rámci svojich možností ešte niečo zo života dostať, nech aj toho nie je veľa. Samotná psychiatria nepôsobí nijako stiesňujúco, ani príliš hororovo. Je to skôr priateľsky sa javiaci ústav, kde nie je nikto príliš šialený. Len tak trošku. Strašidelne pracovať sa film snaží len s odmietaním uveriť v Chuckyho, čo je v sérii pomerne bežné. Rozdiel v podobe už aj tak diagnostikovaného bláznovstva veci až tak výrazne nekomplikuje. Možno preto, že sa toho tak veľa nedeje.

„Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo.“

K Chuckymu zvyklo patriť cynické vraždenie zaradom, to ale v tomto prípade ako keby mierne drhlo. Priam smerom ku konvenčným hororom. Obete prichádzajú postupne, v oveľa menej hektickom tempe ako v niektorých predošlých dieloch, a každá smrť dostane aj pozornosť, ktorú by si zaslúžila. Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo. Pre zarytých fanúšikov Chuckyho môže ísť o sklamanie, film ale takto oveľa viac pripomína normálny horor, a teda pre ostatných divákov môže byť naopak prijateľnejším. V klasickom zmysle tu nájdeme spád a stupňovanie napätia, atmosféra síce nejde diváka roztrhnúť, postrehnúť sa ale dá.

„Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil.“

Čo nesmie chýbať v Chuckym sú jeho vtipné hlášky, a tých sa aj dočkáme. V mnohých smeroch je to stále ten istý Chucky, v niečom je ale iný. Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil. Potrebujú obmenu, niečím jeho besnenie ozvláštniť. Samotný upgrade až takú zásadnú zmenu nespraví, skôr ten celkove menší počet mŕtvol a brutality vyznejú, ako keby už bol Chucky unavený. Nie je to ten nespútaný divoch, v podstate je z neho takmer obyčajný hororový záporák. Žeby dospel?

Pozitívne až nezvyčajné na Chuckyho sérii je jej pomerne vyrovnaná kvalita. Pravdou je, že tá nebola nikdy celkom úchvatná, no pri siedmej časti už predsa býva zvykom pohybovať sa minimálne v suteréne. Cult of Chucky môže niekoho potešiť viac a niekoho menej, keď ale viete, do čoho idete, nemal by vás vyslovene sklamať. Pôsobí takmer ako ďalší diel seriálu. Pár ozvláštnení a iný dej, ale inak viac menej stále to isté, a zhruba rovnako dobre.