12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

9. 1. 2014

18. 10. 2013

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

Cult of Chucky

Andrej Gomora | 27. 10. 2017
0
6/10
bizarre, claustrophobic, slasher

Chucky dospieva

Chucky je nesmrteľný na množstvo spôsobov. Ako postava vždy nájde spôsob ako vstať z mŕtvych. Ako vraždiaca bábika sa stal legendou a jednou z najvýraznejších hororových vrahov, a poznajú ho hádam všetci aj mimo hororového sveta. Nakoniec je tu momentálne sa nesmrteľne javiaca hororová séria. Tá už dávno zmizla z očí a všeobecnej pozornosti, a v úzadí si žije svoj vlastný život. Vyniká tým, že od nej stále nedávajú ruky preč pôvodní tvorcovia. Otec Chuckyho, Don Mancini, ako keby sa nevedel prestať so svojou obľúbenou hračkou maznať. Prináša nám siedme pokračovanie s názvom Cult of Chucky.

„Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť.“

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

Andy ako Chuckyho pôvodný majiteľ sa objaví len v krátkosti. Podobne ako Nika má vďaka nemu zničený život, čo nám predvedie na neúspešnom rande v úvode. Predsa, keď v jeho okolí zmizlo 37 ľudí, slečna má nárok mať sa na pozore. Dej sa odohráva prevažne na psychiatrii a plne využíva predovšetkým zaujímavú postavu Niky. Zmierená so svojím osudom a údelom sa snaží prispôsobiť, spolupracovať. V rámci svojich možností ešte niečo zo života dostať, nech aj toho nie je veľa. Samotná psychiatria nepôsobí nijako stiesňujúco, ani príliš hororovo. Je to skôr priateľsky sa javiaci ústav, kde nie je nikto príliš šialený. Len tak trošku. Strašidelne pracovať sa film snaží len s odmietaním uveriť v Chuckyho, čo je v sérii pomerne bežné. Rozdiel v podobe už aj tak diagnostikovaného bláznovstva veci až tak výrazne nekomplikuje. Možno preto, že sa toho tak veľa nedeje.

„Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo.“

K Chuckymu zvyklo patriť cynické vraždenie zaradom, to ale v tomto prípade ako keby mierne drhlo. Priam smerom ku konvenčným hororom. Obete prichádzajú postupne, v oveľa menej hektickom tempe ako v niektorých predošlých dieloch, a každá smrť dostane aj pozornosť, ktorú by si zaslúžila. Môže ísť aj o dôsledok nižšieho rozpočtu, no vraždy sa ani natoľko nevyžívajú v cynickej krvavosti, ako to niekedy bývalo. Pre zarytých fanúšikov Chuckyho môže ísť o sklamanie, film ale takto oveľa viac pripomína normálny horor, a teda pre ostatných divákov môže byť naopak prijateľnejším. V klasickom zmysle tu nájdeme spád a stupňovanie napätia, atmosféra síce nejde diváka roztrhnúť, postrehnúť sa ale dá.

„Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil.“

Čo nesmie chýbať v Chuckym sú jeho vtipné hlášky, a tých sa aj dočkáme. V mnohých smeroch je to stále ten istý Chucky, v niečom je ale iný. Podstúpi trochu zvláštny upgrade, ktorý najviac vyvoláva dojem, ako keby tvorcom už obyčajný Chucky nestačil. Potrebujú obmenu, niečím jeho besnenie ozvláštniť. Samotný upgrade až takú zásadnú zmenu nespraví, skôr ten celkove menší počet mŕtvol a brutality vyznejú, ako keby už bol Chucky unavený. Nie je to ten nespútaný divoch, v podstate je z neho takmer obyčajný hororový záporák. Žeby dospel?

Pozitívne až nezvyčajné na Chuckyho sérii je jej pomerne vyrovnaná kvalita. Pravdou je, že tá nebola nikdy celkom úchvatná, no pri siedmej časti už predsa býva zvykom pohybovať sa minimálne v suteréne. Cult of Chucky môže niekoho potešiť viac a niekoho menej, keď ale viete, do čoho idete, nemal by vás vyslovene sklamať. Pôsobí takmer ako ďalší diel seriálu. Pár ozvláštnení a iný dej, ale inak viac menej stále to isté, a zhruba rovnako dobre.