Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Regression

Výsledok rovnaký, akurát mučenie si inkvizítori viac užili
Myslíte si, že samých seba poznáte. Viete, kto ste, čo ste v živote vykonali a čo vykonať by ste boli schopní. Napríklad ak by vám niekto povedal, že necháte znásilniť vlastnú dcéru, neverili by ste mu. Vysmiali ho, ak by vám tá predstava prišla náznakom smiešna. Lenže čo ak niekto tvrdí, že dokáže preskúmať časti vašej mysle, do ktorých sa nedostanete. Pomôže vám odhaliť spomienky, o akých ste ani netušili, že by ste ich mohli mať. Tomu, čo tam nájde by ste neverili, pokiaľ by nešlo o vedeckú metódu, napríklad s názvom Regression.
2. 2. 2016

Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Andrej Gomora | 3. 9. 2019
0
4/10
bizarre, eco-terror, survival

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

Aby sme ho nemohli viniť z prvoplánového plagiátorstva, nakrútený je podľa knihy. Tú nám pripomína štýl, akým sa krúti okolo hlavnej postavy a jej vnútra. Ide o hluché dievča, a môžeme len rozmýšľať, či je jej hendikep v nových podmienkach výhodou alebo naopak hendikepom ešte väčším. Na jednej strane vidíme súvislosť, ona žila v tichu doteraz, odteraz by mali v tichu žiť všetci, ako keby vstupovali do jej sveta. V skutočnosti doň ale nevstupujú, svet je stále plný hluku, ktorý ona akurát nepočuje. Ľudia si len potrebujú dávať pozor, aby ho nevydávali, v tom prípade sa stále javí ako nevýhoda nedokázať si uvedomiť, aké zvuky človek svojou činnosťou vydáva.

„Ide o príšerky, ktoré by sa možno hodili do sci-fi, rozprávky alebo čohokoľvek podobného.“

Príbeh o vzniku hrozby patrí určite k tým slabším, vlastne nemá ďaleko od do očí bijúceho nezmyslu. Pozitívne je, že po neurčitých záberoch v úvode nadobudne celkom konkrétnu podobu, ktorá je aspoň strašidelná, hoci tiež na nej niečo pripomína čudný vtip. Ide o príšerky, ktoré by sa možno hodili do sci-fi, rozprávky alebo čohokoľvek podobného. Možno keby aspoň ich nábeh bol o niečo pomalší. Pôsobia na nás ako z celkom iného sveta, čo so svetom naším nejde tak celkom dohromady. Ako keby sme sa za dva dni presunuli do dokonale postapokalyptického prostredia. Škodí to nášmu vzťahu s postavami a možnosti čo i len sa pokúsiť do ich situácie. To ide ešte ako tak vo vzťahu k chaosu a iným nástrahám. Oveľa ťažšie vo vzťahu k hlavnej hrozbe.

„Náboženskí fanatici ako keby boli nevyhnutnosťou, tiež sa ale javí veľmi jednoduché spraviť z nich jeden z hlavných dejových prvkov.“

Na samotnom príbehu je hluchota tým jediným, čo by sa dalo označiť za mierne zaujímavé. Inak sú vrcholmi originality napríklad tajne fajčiaca babička s rakovinou alebo otcov drsný kamarát z detstva. Náboženskí fanatici ako keby boli nevyhnutnosťou, tiež sa ale javí veľmi jednoduché spraviť z nich jeden z hlavných dejových prvkov. V Amerike je ich prítomnosť asi citeľnejšia a ich reakcia na akúkoľvek katastrofu musí patriť vždy k tým, ktoré najviac počuť. V tomto smere filmu nie je dôvod vyčítať, ako sa o fanatikoch zmieňuje a využíva ich na dokreslenie situácie. Ich osobný vstup už pôsobí bezradne. Hlavne keď sú hneď po katastrofe po svojom zorganizovaní, pričom cieľ s ktorým rodinu kontaktujú by mohol dávať zmysel v celkom inej situácii. Nie v tejto.

„Atmosféru nám kazí množstvo nezmyslov ako aj neschopnosť niečo vymyslieť a napredovať.“

Film má pár momentov, ktoré by sme mohli za určitých okolností pokladať za dramatické či silné. Dokopy možno dva nápady v oblasti strašenia pôsobia aspoň teoreticky ako podarené, ich vyznenie takým celkom nie je. Atmosféru nám kazí množstvo nezmyslov ako aj neschopnosť niečo vymyslieť a napredovať. Prvých pár scén, počas ktorých sa postavy chvejú v tichu ešte ako tak funguje. My už ale aj tak cítime, ako málo presvedčivá hrozba je, a ako sa jej nedarí diváka o čomkoľvek presvedčiť. Film je totiž skrátka nezvládnutý po režijnej stránke, čo v spolupráci so slabým scenárom nemôže priniesť pozitívny výsledok. Ide o produkciu Netflixu, vidíme, že sa nešetrilo na produkcii, efektoch ani výprave. Nakoniec aj herci sú kvalitní a ich postavy môžeme v rámci možností pokladať za presvedčivé. Čo z toho, keď sú zasadené do celkom nepodareného a nezaujímavého príbehu.

The Silence je odvar v tom najčistejšom možnom význame. Berie si prvky, ktoré inde fungovali a vytvára z nich celkom nezaujímavý a neoriginálny príbeh. Sú tu náznaky literárne pôsobiacej práce s postavami, hlavne s tou hlavnou, ktoré sa nedajú samé o sebe označiť za celkom neúspešné. Filmu ako celku to ale nijako nepomáha, nezaujme jeho hororová zložka ani samotný príbeh. Až sa javí ako škoda, na čo sa vyplytvala pomerne zaujímavá produkcia.