4. 12. 2015

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

26. 4. 2012

9. 1. 2014

20. 9. 2010

Mom and Dad

Andrej Gomora | 20. 3. 2018
0
4/10
bizarre, comedy, crazy family, slasher

Nikto sa tak o dieťa nepostará, ako vlastný rodič

Rodič je naprogramovaný spraviť pre ochranu svojho potomka čokoľvek a pokiaľ ide o jeho bezpečnosť, nepozná prekážky či zábrany. Tento inštinkt v tomto prípade nezmizne, on sa dokonale prevráti. Teda to, čo by boli predtým rodičia schopní podstúpiť, aby ich deti boli v poriadku, sú teraz ochotní spraviť, aby svoje deti zabili. Nie, nedáva to celkom zmysel, to sa nám nikto ani nesnaží nahovoriť. Ide skôr o akúsi hru s hypotetickou a absurdnou situáciou, nazvanou jednoducho Mom and Dad.

Film nám napred musí predstaviť bežný rodinný život. Ten zdanlivo idylický, kde deti robia svojim rodičom radosť, sú svetlom aj zmyslom ich životov. Tí sa ale niekedy nevyhnú pocitu, že by svojich potomkov najradšej zabili. Tak tých drobných, zväčša roztomilých, ktorí akurát nechávajú po celom dome rozhádzané hračky a hra je pre nich aj to, čo už rodičia za rozkošné a zábavné určite nepokladajú. Ako aj tých starších, čoskoro samostatných. Ktorí môžu rodičom robiť radosť ako samostatne sa formujúce osobnosti. Čo tiež znamená, že prestávajú poslúchať, slušne sa správať, a občas kradnú peniaze. Cieľ je navodiť ten pocit, že bez príležitostnej chuti zabiť svoje deti byť rodičom nejde.

„Jednoducho sa stalo to, čo už niekde viselo dlho, k čomu sa u rodičov na celom svete schyľovalo už dávno.“

Na náznak logiky či zdôvodnenia čaká divák až do konca. A nedočká sa. Zmeny v správaní bývajú zdôvodnené rôzne a často ide o dosť bizarné vysvetlenia. Otravy a podobne, len aby tam niečo bolo, prípadne nech pribudne pátrací prvok. Skrátka zobraziť ľudí, ktorým sa prevrátil základný inštinkt a nijako to nekomentovať pôsobí pozitívne v tom, že ideme priamo na vec, a zbytočne okolo toho nekecáme. Môže ísť aj o úmysel, súčasť tej vtipnosti. Jednoducho sa stalo to, čo už niekde viselo dlho, k čomu sa u rodičov na celom svete schyľovalo už dávno. Nejde o čin teroristov ani otravu, rodičia sa konečne odhodlali a bodka.

„Divák nepochybne uvidí niečo, čo ešte nevidel, a čo asi ani nikdy nepočítal, že sa mu podarí zazrieť.“

S napätím budeme pracovať až neskôr, keď to celé prepukne, má ísť svojím spôsobom hlavne o zábavu. Nadmieru brutálnu a cynickú zábavu. Uvidíme, ako rodičia vo veľkom masakrujú svoje deti. Svojho času išlo o viac menej tabu, pri plnej vážnosti by nepochybne išlo o značne kontroverznú tému. Tu to ale má byť jednoducho sranda. Preto tvorcovia počítali, že im násilie na deťoch prejde. Rozhodne je absurdné, ak nadrozmerný tatko beží za svojím drobným potomkom, aby na neho skočil a zmasakroval ho na zemi. Alebo keď rodič naháňa svoje dieťa, aby mu nasadil na hlavu plastové vrecko a udusil ho. Divák nepochybne uvidí niečo, čo ešte nevidel, a čo asi ani nikdy nepočítal, že sa mu podarí zazrieť. Nakoľko už je to ale zábavné a pozerania hodné je otázka, na ktorú bude mať určite každý svoju vlastnú odpoveď.

„Na rozdiel od len uletenej krutosti príde pár skutočne mrazivých momentov.“

Niečo čo pripomína horor sa rozvinie, keď na svoje deti začnú poľovať priamo naši hlavní hrdinovia. A keď budeme sledovať, ako deti bojujú o svoje životy. Na rozdiel od len uletenej krutosti príde pár skutočne mrazivých momentov. Tu už vieme, že tieto deti by mali prežiť, celkom nám to ale nebráni sa o ne báť. Tón filmu sa nezmení, stále musí byť predovšetkým absurdný a uletený, a prinášať nám humorné momenty postavené na nečakanej situácii. Ako keď obaja rodičia skonštatujú, že ten druhý je doma skoro. Pozrú sa navzájom do očí, a obaja vedia, prečo sa ponáhľali. Predsa je tu už ale aj tá trocha napätia, aby sa nepovedalo.

Mom and Dad je film, ktorý sa snaží byť predovšetkým absurdným a šokovať diváka. Nejde cestou čo najbrutálnejšieho násilia v zmysle jeho explicitnosti, značne brutálny je zato čo sa týka podstaty toho, čo sa v ňom odohráva. V zásade ide o kvalitne nakrútený film, ktorý má úroveň, a čo sa týka plnenia toho, o čo sa snaží, mu príliš nie je čo vytknúť. Ide ale o značne neštandardný cieľ, ktorý divákovi musí vyslovene sadnúť. Pretože tým, ktorí nemajú pochopenie pre samoúčelnú absurdnosť a nezmyselnú brutalitu nemá čo ponúknuť. Maximálne im tak pokazí náladu.

View on YouTube