Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Mom and Dad

Andrej Gomora | 20. 3. 2018
0
4/10
bizarre, comedy, crazy family, slasher

Nikto sa tak o dieťa nepostará, ako vlastný rodič

Rodič je naprogramovaný spraviť pre ochranu svojho potomka čokoľvek a pokiaľ ide o jeho bezpečnosť, nepozná prekážky či zábrany. Tento inštinkt v tomto prípade nezmizne, on sa dokonale prevráti. Teda to, čo by boli predtým rodičia schopní podstúpiť, aby ich deti boli v poriadku, sú teraz ochotní spraviť, aby svoje deti zabili. Nie, nedáva to celkom zmysel, to sa nám nikto ani nesnaží nahovoriť. Ide skôr o akúsi hru s hypotetickou a absurdnou situáciou, nazvanou jednoducho Mom and Dad.

Film nám napred musí predstaviť bežný rodinný život. Ten zdanlivo idylický, kde deti robia svojim rodičom radosť, sú svetlom aj zmyslom ich životov. Tí sa ale niekedy nevyhnú pocitu, že by svojich potomkov najradšej zabili. Tak tých drobných, zväčša roztomilých, ktorí akurát nechávajú po celom dome rozhádzané hračky a hra je pre nich aj to, čo už rodičia za rozkošné a zábavné určite nepokladajú. Ako aj tých starších, čoskoro samostatných. Ktorí môžu rodičom robiť radosť ako samostatne sa formujúce osobnosti. Čo tiež znamená, že prestávajú poslúchať, slušne sa správať, a občas kradnú peniaze. Cieľ je navodiť ten pocit, že bez príležitostnej chuti zabiť svoje deti byť rodičom nejde.

„Jednoducho sa stalo to, čo už niekde viselo dlho, k čomu sa u rodičov na celom svete schyľovalo už dávno.“

Na náznak logiky či zdôvodnenia čaká divák až do konca. A nedočká sa. Zmeny v správaní bývajú zdôvodnené rôzne a často ide o dosť bizarné vysvetlenia. Otravy a podobne, len aby tam niečo bolo, prípadne nech pribudne pátrací prvok. Skrátka zobraziť ľudí, ktorým sa prevrátil základný inštinkt a nijako to nekomentovať pôsobí pozitívne v tom, že ideme priamo na vec, a zbytočne okolo toho nekecáme. Môže ísť aj o úmysel, súčasť tej vtipnosti. Jednoducho sa stalo to, čo už niekde viselo dlho, k čomu sa u rodičov na celom svete schyľovalo už dávno. Nejde o čin teroristov ani otravu, rodičia sa konečne odhodlali a bodka.

„Divák nepochybne uvidí niečo, čo ešte nevidel, a čo asi ani nikdy nepočítal, že sa mu podarí zazrieť.“

S napätím budeme pracovať až neskôr, keď to celé prepukne, má ísť svojím spôsobom hlavne o zábavu. Nadmieru brutálnu a cynickú zábavu. Uvidíme, ako rodičia vo veľkom masakrujú svoje deti. Svojho času išlo o viac menej tabu, pri plnej vážnosti by nepochybne išlo o značne kontroverznú tému. Tu to ale má byť jednoducho sranda. Preto tvorcovia počítali, že im násilie na deťoch prejde. Rozhodne je absurdné, ak nadrozmerný tatko beží za svojím drobným potomkom, aby na neho skočil a zmasakroval ho na zemi. Alebo keď rodič naháňa svoje dieťa, aby mu nasadil na hlavu plastové vrecko a udusil ho. Divák nepochybne uvidí niečo, čo ešte nevidel, a čo asi ani nikdy nepočítal, že sa mu podarí zazrieť. Nakoľko už je to ale zábavné a pozerania hodné je otázka, na ktorú bude mať určite každý svoju vlastnú odpoveď.

„Na rozdiel od len uletenej krutosti príde pár skutočne mrazivých momentov.“

Niečo čo pripomína horor sa rozvinie, keď na svoje deti začnú poľovať priamo naši hlavní hrdinovia. A keď budeme sledovať, ako deti bojujú o svoje životy. Na rozdiel od len uletenej krutosti príde pár skutočne mrazivých momentov. Tu už vieme, že tieto deti by mali prežiť, celkom nám to ale nebráni sa o ne báť. Tón filmu sa nezmení, stále musí byť predovšetkým absurdný a uletený, a prinášať nám humorné momenty postavené na nečakanej situácii. Ako keď obaja rodičia skonštatujú, že ten druhý je doma skoro. Pozrú sa navzájom do očí, a obaja vedia, prečo sa ponáhľali. Predsa je tu už ale aj tá trocha napätia, aby sa nepovedalo.

Mom and Dad je film, ktorý sa snaží byť predovšetkým absurdným a šokovať diváka. Nejde cestou čo najbrutálnejšieho násilia v zmysle jeho explicitnosti, značne brutálny je zato čo sa týka podstaty toho, čo sa v ňom odohráva. V zásade ide o kvalitne nakrútený film, ktorý má úroveň, a čo sa týka plnenia toho, o čo sa snaží, mu príliš nie je čo vytknúť. Ide ale o značne neštandardný cieľ, ktorý divákovi musí vyslovene sadnúť. Pretože tým, ktorí nemajú pochopenie pre samoúčelnú absurdnosť a nezmyselnú brutalitu nemá čo ponúknuť. Maximálne im tak pokazí náladu.

View on YouTube