hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

recenzie.

From the Dark

Andrej Gomora | 24. 3. 2016
0
3/10          
žáner:
bizarre, survival

Zlý scenár ani rašelinové pole nezachráni


Medzi neobnoviteľné zdroje našej planéty patrí aj rašelina. Jej súčasné zásoby na Zemi sa tvorili asi 360 miliónov rokov pri pomalom rozklade niektorých rastlín, ako napríklad machu, rýchlosťou asi milimeter za rok. Rašelina sa podobne ako ropa dá spaľovať aj využívať v chemickom priemysle. Preto keď vidíte starého Íra ako vykopáva tradičné tehličky, zabudnite na romantiku a úctu k jeho tradíciám. Skúste sa na neho pozerať podobne ako na ropnú spoločnosť, drancujúcu našu planétu. Ľutovať ho začnite, až keď na neho niečo z rašeliniska vyskočí, From the Dark.
 

„Zablúdia na rašelinisko, kde ich niečo napadne a sleduje ich to až na opustenú farmu."

Ono ho to napred chytí za nohu, a ešte predtým narazil v rašelinisku na mŕtvolu, či niečo jej podobné. Vec ho stiahne do mláky a len dohryzenému sa mu podarí utiecť naspäť na farmu. Tam sedí a čaká, kým ho nenájde mladá dvojica. Vybrali sa na výlet, chlapec bol ako vždy príliš sebavedomý, samozrejme, že vedel, kam ide. Skončili na poľnej ceste, zapadli v blate. Rašelinára chceli o pomoc napred požiadať, keď ho zbadali, pomôcť jemu. Až kým nezačal byť agresívny. Utekajú pred ním, ale orientácia zjavne nie je mužova silná stránka. Zablúdia na rašelinisko, kde ich niečo napadne a sleduje ich to až na opustenú farmu. Zistia, že sa to bojí svetla. Ich jediná nádej v boji o prežitie.

„Monštrum má svoje čaro, ako sa prechádza a necháva vyniknúť svoju majestátnu siluetu."

Logickým riešením situácie nešťastných turistov by sa javilo prečkať do rána. Kto už sa tu ale správa racionálne alebo pochopiteľne. Monštrum má svoje čaro, ako sa prechádza a necháva vyniknúť svoju majestátnu siluetu. Nedozvieme sa o ňom vôbec nič, čo by bolo v poriadku. Zišlo by sa len trocha viac konzistentnosti čo do jeho správania, to až príliš nápadne pripomína príbehy, akými sa strašia malé deti. Nech sa v noci po rašelinisku netúlajú samé.

„Boj o život zostáva na žene, tej ale chýba čo i len náznak osobného čara."

Prostredie sa opäť javí ako záruka úspechu, aj tak sa naň autori nemuseli až tak nápadne spoliehať. Ak už sa rozhodli ísť cestou absolútnej jednoduchosti a zvoliť si jednu z najprimitívnejších zápletiek aké hororový žáner pozná, mohli si dať trochu námahy s tým, aby filmu dali aj niečo pozitívne. Postavy sú nesympatické, a to len s nimi dvoma strávime takmer celý film. Prehnane sebavedomý chlap, čo musí všetko dobabrať, sa nesnaží byť zábavný, je predovšetkým smutný. Boj o život zostáva na žene, tej ale chýba čo i len náznak osobného čara. Okrem problému v nej samotnej môže byť viacero dôvodov, prečo jej útrapy divák nedokáže poriadne prežívať. Celá situácia sa nám javí ako zásadne nepresvedčivá.

„Divákovi nedáva zmysel, ako sa obetiam darí tak dlho odolávať, hlavne keď sa správajú tak hlúpo a príšera je taká mocná."

Ak aj pripustíme, že postavy chcú skutočne v prvom rade prežiť, dávajú si záležať, aby dokázali aj mnoho vecí navyše. Nejde pritom o žiadnu spektakularitu, len nové nástroje na prežitie, ktoré sa musia objavovať neustále dokola a robiť tak film zaujímavejším. Výsledkom je, že divák sa prestane vyznať aj v príšere. Nedáva mu zmysel, ako sa obetiam darí tak dlho odolávať, hlavne keď sa správajú tak hlúpo a príšera je taká mocná. Výsledok je opäť ten, že máme pocit, že sa s nami hrajú. Film sa nám snaží vsugerovať dojem, ktorý skrátka nie je pravdivý, nefunguje. Nepozeráme sa tu na presvedčivú príšeru a o život bojujúce obete. Len nie príliš fungujúci konštrukt prehnane sa spoliehajúci na divákovu tolerantnosť.

From the Dark sa odohráva v Írskych rašeliniskách a to je asi to najkrajšie, čo sa o ňom dá povedať. Vizuál podporuje aj kvalitná kamera a pekných záberov vidíme viacero. Čo do zápletky a deja ale ide o dokonale nezvládnuté dielo, ktoré straší len tmou a siluetami. Skazu už potom len dokonávajú nezáživné postavy, v ktorých spoločnosti nemáte vôbec záujem stráviť tú hodinu a pol.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy