hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Hellions

Halloweenska báseň o tehotnej tínedžerke
Keď na Halloween doktor oznámi sedemnásťročnému dievčaťu, že je tehotná, veľmi jej do smiechu nebude. Nepomôžu ani škriatkovské ušká, ktoré má doktor nasadené. Nepoteší ju ani, keď dievčatko v čakárni opätuje pochvalu pre jej kostým. Pretože Dora na sebe kostým nemá. Náladu jej nezdvihne ani matka. Súhlasí, že nie každá môže byť najlepšou žiačkou ročníka. Bola by ale rada, keby ho aspoň ukončila. Celkom vhodné podmienky oznámiť jej, že je tehotná, nie? Keby ešte tak čakala normálne dieťa. Lenže je Halloween, všade sa rozliezajú akísi Hellions.
12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

The Haunter

Veľká Miss Afekt
Každý duchársky horor si musí vytvoriť pravidlá sveta, v ktorom sa odohrá. Čo duchovia môžu, čo chcú a hlavne, ako sa ich dá zbaviť. Všeobecnou zásadou býva, čím jednoduchšie tým lepšie. S komplikovanými konštruktmi sa dá v lepšom prípade dostať k vtipnosti (Drag Me to Hell). Tých horších je neúrekom a zväčša sa končia ako mysteriózny nezmysel bez hlavy a päty (Shelter). Na dorazenie diváckeho zážitku je potom najlepšie nedopriať mu ani možnosť tváriť sa, že si všetky nelogickosti nevšimol. Zložitá myšlienka je aj za filmom The Haunter, ako asi svoju úlohu zvládol?
Lisa prežíva dokola ten istý deň. Budí ju brat s pirátskym pokladom, mama ju posiela prať a otec opravuje auto. A v dome sa ešte objaví aj pár duchov. Hlasov, nočných návštev, snažia sa s Lisou komunikovať. Napred sa bojí, postupne si na nich zvyká a začnú ju zaujímať. S ich pomocou nájde záznamy, koľko dievčat už v okolí zahynulo, a že práve tie k nej prichádzajú. Potom je jedného dňa všetko inak. Je to ten istý deň, lenže všetci sa správajú odlišne. Príde opravár telefónov, všetky predošlé dni nefunkčných. Má v očiach smrť, a povie to Lise jasne. S duchmi nech sa nesnaží komunikovať. Inak bude trpieť. Ukáže jej, že to on ovláda všetko, čo sa deje. Je to jeho dom, on tam vyrastal a vraždil, a mieni pokračovať. Až kým ho Lisa nezastaví.
9. 1. 2014

Carrie

Počíta sa znásilnenie mŕtvoly za stratu panenstva?
Asi ešte nikto nedokázal, že remake môže filmu niečo zásadné pridať. Dôkazov ako ho môže pokaziť existuje naopak nespočetne. Znova musíme uvažovať či v nás nádej vidieť film zmodernizovaný a v kine prebije hnev zo znesväcovania klasiky. Ďalšou vykopanou mŕtvolou je Carrie, v predošlej verzii vynikajúco obsadená a zrežírovaná. Šikana je nepochybne večná, takže príbeh by určite mal vedieť čo to ponúknuť aj dnešnému divákovi. Ako bude film fungovať ako celok a koľko prvkov sa v ňom podarí uchrániť sme boli určite všetci zvedaví.
18. 10. 2013

Liek na život

Do Švajčiarska chodia bohatí odpočívať. Večne odpočívať.

Generálny riaditeľ veľkej finančnej firmy, pán Pembroke, odišiel na liečenie do švajčiarskych álp. Kolegom poslal zvláštny list. Celkom podľa neho zanevrel na honbu za peniazmi a svoj dovtedajší spôsob života. Asi sa zbláznil. Firma ho potrebuje, musí podpísať jej predaj. A možno by na neho rovno mohli hodiť aj nejaké nezrovnalosti. Pošlú po neho jedného z ich pôvodcov, mladučkého Lockharta. Tomu sa po troche snahy podarí k Pembrokeovi dostať a čiastočne ho aj na návrat presvedčiť. Veci sa ale skomplikujú, Lockhart si pri nehode zlomí nohu a musí v sanatóriu zostať. Na tom mieste je niečo zvláštne. Obyvatelia blízkej dediny ho nenávidia, o bývalom majiteľovi kolujú čudné historky. Vraj chcel mať dieťa s vlastnou sestrou a v ich svadobnú noc ju dedinčania prišli zlynčovať. Všetci pacienti sa správajú zvláštne, nikto nechce odísť. Prečo aj, vysvetľuje Hannah, jediná mladučká pacientka. Neprekážajú jej ani všadeprítomné úhory?

23. 2. 2017

recenzie.

The Pyramid

Andrej Gomora | 26. 1. 2016
0
6/10          
žáner:
bizarre, claustrophobic, found footage/ mockumentary

Bez múmií, inak klasika


Bez originality sa horory zaobídu, videli sme to už veľakrát. Pokusy o ňu síce niekedy dopadajú dobre a ponúknu nový smer, ktorým by sa žáner mohol uberať. Niekedy ale objavia slepú uličku a divákovi spôsobia len utrpenie pri ich sledovaní. Aj tak by určite nebolo dobré, ak by všetci prestali experimentovať. Hľadanie každého pokroku predsa musia sprevádzať aj neúspechy. Keď sa raz ako diváci na čas inovácií presýtite, nie je zlé pozrieť si nové spracovanie niečoho, čo sme už videli ikskrát. Originálny je aj názov- The Pyramid.
 

„Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu."

V jednom je film predsa aktuálny, odohráva sa počas občianskych nepokojov v Egypte. Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu. Na rozdiel od všetkých dovtedy prebádaných má len tri strany, a podľa množstva piesku, ktorý na ňu stihlo naviať, by mohla byť oveľa staršia ako pyramídy Starého Egypta. Možno ju vybudovala nejaká úplne iná, staršia civilizácia. Otázok je veľa a nahromadí sa aj technika, s ktorej pomocou na ne budú hľadať odpovede. Škoda, že práve keď nájdu vchod, príde bádateľom príkaz do rána opustiť krajinu, sú tam v priveľkom nebezpečenstve. Dcérska časť dvojčlenného vedenia výskumného tímu ale otca presvedčí, majú robota, pošlú dnu aspoň toho. Robot patrí NASA a má hodnotu pár miliónov, takže keď sa nevracia, nie je iná možnosť ako vydať sa ho hľadať. Nakoľko bude úspešné hľadanie a hlavne návrat späť von asi viete uhádnuť.

„Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene."

Máme tu horor, v ktorom od začiatku vieme, čo sa bude diať. A neprekáža nám to, inak by sme film asi nepozerali, minimálne by to nedávalo zmysel. S tým si odkrútime predstavovací začiatok, samozrejme je nám jasné, že bez vstupu do pyramídy vedci neodídu. Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene. Postavy sa správajú rozumne a uveriteľne, naozaj idú dnu len po robota a naozaj by sa rady dostali späť von. Vďaka tomu ich od začiatku ľutujeme a priali by sme im z labyrintu sa vymotať.

„Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel."

Postupné sú aj prejavy nadprirodzených síl, vlastne toho, čo tu má horor tvoriť. Nevyhneme sa blúdeniu v kruhu a nepochopiteľným úkazom. V porovnaní s nedávnym Pod zemou je ale priebeh oveľa priamočiarejší. Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel. Je tu partička ľudí stratená v pyramíde s množstvom tajných chodieb a pascí a akýmisi stvoreniami, ktoré by ich radi zabili. Zložité bude až vysvetľovanie a archeologické objavy. Ako drísty o mytológii ale tiež príjemne zapadajú do jednoduchého filmu. Na prvý pohľad nie sú hlúpe a na rozdiel od dementných vysvetlení v iných hororoch, filmu v zásade pomáhajú.

„Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná."

Atmosféru film má prakticky už od vstupu dnu, na jej udržanie stačia aj jemné prejavy priameho ohrozenia postáv. Autori sa snažia byť čo najmenej predvídateľní, čo sa týka oddeľovania pokojných a akčných pasáží. Máme tu časti, keď sa to skrátka rozbehne zo všetkých strán a my sa ocitáme v násilnom chaose. Inokedy sa hrozivé udalosti stávajú náhle, prídu a odídu. Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná. Tu trochu kazí dojem jej vzhľad aj čudné správanie, toho účelom je príliš zjavne len priebeh zdramatizovať. V kombinácii s mytológiou aj tak v zásade funguje, a zhruba od jej objavenia si film udrží slušné tempo až do konca.

Vyhotovenie nie je úchvatné, takým sa vlastne nesnaží byť celý film. Niekde tu bol úmysel nakrúcať v štýle found footage, ten sa ale cestou nenápadne vytratil. Postavy so sebou majú kamery, niekedy nimi niečo nakrútia, no hlavná časť zostáva konvenčná. Herecké výkony nenadchnú ani neurazia, podobne ako scenár a réžia. Skrátka dostačujú vytýčeným cieľom a fungujú.

The Pyramid je horor sympatický svojou absolútnou jednoduchosťou a priamočiarosťou. Nemá prednosti, ktoré by ho robili výnimočným, a zároveň nemá ani vážnejšie nedostatky. Je to presne horor na oddych. Keď nemáte chuť vidieť nič nové, v ničom sa strácať. Len sa trocha primitívne báť.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy