12. 10. 2015

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Dark House

Karikatúra pocty Kingovi
Alois Hitler, otec známejšieho Adolfa, sa narodil so slovom „neznámy" v kolónke otec na rodnom liste. O jeho pôvode sa preto šírili rôzne teórie, napríklad že matka v čase narodenia slúžila v židovskom dome a do druhého stavu ju mohol dostať židovský mladík. Aj keď o existencii tejto rodiny a ani židov v okolí Grazu v tom čase nie sú žiadne dôkazy, najpravdepodobnejšia teória o Adolfovom pôvode sa tiež nedá pokladať za žiadnu výhru. Jeho matka bola dcérou buď jeho dedka, Aloisovho otca, teda jeho neter. Alebo dcérou jeho brata, teda druhostupňová neter. Možno jeden z dôvodov, prečo bol Adolf Hitler čistotou krvi v žilách natoľko posadnutý po zvyšok svojho života. O dôležitosti vlastného pôvodu veľa zistí aj Nick, hlavná postava filmu Dark House.
2. 2. 2015

13. 2. 2011

The Pyramid

Andrej Gomora | 26. 1. 2016
0
6/10
bizarre, claustrophobic, found footage/ mockumentary

Bez múmií, inak klasika

Bez originality sa horory zaobídu, videli sme to už veľakrát. Pokusy o ňu síce niekedy dopadajú dobre a ponúknu nový smer, ktorým by sa žáner mohol uberať. Niekedy ale objavia slepú uličku a divákovi spôsobia len utrpenie pri ich sledovaní. Aj tak by určite nebolo dobré, ak by všetci prestali experimentovať. Hľadanie každého pokroku predsa musia sprevádzať aj neúspechy. Keď sa raz ako diváci na čas inovácií presýtite, nie je zlé pozrieť si nové spracovanie niečoho, čo sme už videli ikskrát. Originálny je aj názov- The Pyramid.

„Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu."

V jednom je film predsa aktuálny, odohráva sa počas občianskych nepokojov v Egypte. Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu. Na rozdiel od všetkých dovtedy prebádaných má len tri strany, a podľa množstva piesku, ktorý na ňu stihlo naviať, by mohla byť oveľa staršia ako pyramídy Starého Egypta. Možno ju vybudovala nejaká úplne iná, staršia civilizácia. Otázok je veľa a nahromadí sa aj technika, s ktorej pomocou na ne budú hľadať odpovede. Škoda, že práve keď nájdu vchod, príde bádateľom príkaz do rána opustiť krajinu, sú tam v priveľkom nebezpečenstve. Dcérska časť dvojčlenného vedenia výskumného tímu ale otca presvedčí, majú robota, pošlú dnu aspoň toho. Robot patrí NASA a má hodnotu pár miliónov, takže keď sa nevracia, nie je iná možnosť ako vydať sa ho hľadať. Nakoľko bude úspešné hľadanie a hlavne návrat späť von asi viete uhádnuť.

„Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene."

Máme tu horor, v ktorom od začiatku vieme, čo sa bude diať. A neprekáža nám to, inak by sme film asi nepozerali, minimálne by to nedávalo zmysel. S tým si odkrútime predstavovací začiatok, samozrejme je nám jasné, že bez vstupu do pyramídy vedci neodídu. Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene. Postavy sa správajú rozumne a uveriteľne, naozaj idú dnu len po robota a naozaj by sa rady dostali späť von. Vďaka tomu ich od začiatku ľutujeme a priali by sme im z labyrintu sa vymotať.

„Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel."

Postupné sú aj prejavy nadprirodzených síl, vlastne toho, čo tu má horor tvoriť. Nevyhneme sa blúdeniu v kruhu a nepochopiteľným úkazom. V porovnaní s nedávnym Pod zemou je ale priebeh oveľa priamočiarejší. Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel. Je tu partička ľudí stratená v pyramíde s množstvom tajných chodieb a pascí a akýmisi stvoreniami, ktoré by ich radi zabili. Zložité bude až vysvetľovanie a archeologické objavy. Ako drísty o mytológii ale tiež príjemne zapadajú do jednoduchého filmu. Na prvý pohľad nie sú hlúpe a na rozdiel od dementných vysvetlení v iných hororoch, filmu v zásade pomáhajú.

„Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná."

Atmosféru film má prakticky už od vstupu dnu, na jej udržanie stačia aj jemné prejavy priameho ohrozenia postáv. Autori sa snažia byť čo najmenej predvídateľní, čo sa týka oddeľovania pokojných a akčných pasáží. Máme tu časti, keď sa to skrátka rozbehne zo všetkých strán a my sa ocitáme v násilnom chaose. Inokedy sa hrozivé udalosti stávajú náhle, prídu a odídu. Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná. Tu trochu kazí dojem jej vzhľad aj čudné správanie, toho účelom je príliš zjavne len priebeh zdramatizovať. V kombinácii s mytológiou aj tak v zásade funguje, a zhruba od jej objavenia si film udrží slušné tempo až do konca.

Vyhotovenie nie je úchvatné, takým sa vlastne nesnaží byť celý film. Niekde tu bol úmysel nakrúcať v štýle found footage, ten sa ale cestou nenápadne vytratil. Postavy so sebou majú kamery, niekedy nimi niečo nakrútia, no hlavná časť zostáva konvenčná. Herecké výkony nenadchnú ani neurazia, podobne ako scenár a réžia. Skrátka dostačujú vytýčeným cieľom a fungujú.

The Pyramid je horor sympatický svojou absolútnou jednoduchosťou a priamočiarosťou. Nemá prednosti, ktoré by ho robili výnimočným, a zároveň nemá ani vážnejšie nedostatky. Je to presne horor na oddych. Keď nemáte chuť vidieť nič nové, v ničom sa strácať. Len sa trocha primitívne báť.