Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

The Pyramid

Andrej Gomora | 26. 1. 2016
0
6/10
bizarre, claustrophobic, found footage/ mockumentary

Bez múmií, inak klasika

Bez originality sa horory zaobídu, videli sme to už veľakrát. Pokusy o ňu síce niekedy dopadajú dobre a ponúknu nový smer, ktorým by sa žáner mohol uberať. Niekedy ale objavia slepú uličku a divákovi spôsobia len utrpenie pri ich sledovaní. Aj tak by určite nebolo dobré, ak by všetci prestali experimentovať. Hľadanie každého pokroku predsa musia sprevádzať aj neúspechy. Keď sa raz ako diváci na čas inovácií presýtite, nie je zlé pozrieť si nové spracovanie niečoho, čo sme už videli ikskrát. Originálny je aj názov- The Pyramid.

„Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu."

V jednom je film predsa aktuálny, odohráva sa počas občianskych nepokojov v Egypte. Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu. Na rozdiel od všetkých dovtedy prebádaných má len tri strany, a podľa množstva piesku, ktorý na ňu stihlo naviať, by mohla byť oveľa staršia ako pyramídy Starého Egypta. Možno ju vybudovala nejaká úplne iná, staršia civilizácia. Otázok je veľa a nahromadí sa aj technika, s ktorej pomocou na ne budú hľadať odpovede. Škoda, že práve keď nájdu vchod, príde bádateľom príkaz do rána opustiť krajinu, sú tam v priveľkom nebezpečenstve. Dcérska časť dvojčlenného vedenia výskumného tímu ale otca presvedčí, majú robota, pošlú dnu aspoň toho. Robot patrí NASA a má hodnotu pár miliónov, takže keď sa nevracia, nie je iná možnosť ako vydať sa ho hľadať. Nakoľko bude úspešné hľadanie a hlavne návrat späť von asi viete uhádnuť.

„Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene."

Máme tu horor, v ktorom od začiatku vieme, čo sa bude diať. A neprekáža nám to, inak by sme film asi nepozerali, minimálne by to nedávalo zmysel. S tým si odkrútime predstavovací začiatok, samozrejme je nám jasné, že bez vstupu do pyramídy vedci neodídu. Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene. Postavy sa správajú rozumne a uveriteľne, naozaj idú dnu len po robota a naozaj by sa rady dostali späť von. Vďaka tomu ich od začiatku ľutujeme a priali by sme im z labyrintu sa vymotať.

„Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel."

Postupné sú aj prejavy nadprirodzených síl, vlastne toho, čo tu má horor tvoriť. Nevyhneme sa blúdeniu v kruhu a nepochopiteľným úkazom. V porovnaní s nedávnym Pod zemou je ale priebeh oveľa priamočiarejší. Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel. Je tu partička ľudí stratená v pyramíde s množstvom tajných chodieb a pascí a akýmisi stvoreniami, ktoré by ich radi zabili. Zložité bude až vysvetľovanie a archeologické objavy. Ako drísty o mytológii ale tiež príjemne zapadajú do jednoduchého filmu. Na prvý pohľad nie sú hlúpe a na rozdiel od dementných vysvetlení v iných hororoch, filmu v zásade pomáhajú.

„Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná."

Atmosféru film má prakticky už od vstupu dnu, na jej udržanie stačia aj jemné prejavy priameho ohrozenia postáv. Autori sa snažia byť čo najmenej predvídateľní, čo sa týka oddeľovania pokojných a akčných pasáží. Máme tu časti, keď sa to skrátka rozbehne zo všetkých strán a my sa ocitáme v násilnom chaose. Inokedy sa hrozivé udalosti stávajú náhle, prídu a odídu. Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná. Tu trochu kazí dojem jej vzhľad aj čudné správanie, toho účelom je príliš zjavne len priebeh zdramatizovať. V kombinácii s mytológiou aj tak v zásade funguje, a zhruba od jej objavenia si film udrží slušné tempo až do konca.

Vyhotovenie nie je úchvatné, takým sa vlastne nesnaží byť celý film. Niekde tu bol úmysel nakrúcať v štýle found footage, ten sa ale cestou nenápadne vytratil. Postavy so sebou majú kamery, niekedy nimi niečo nakrútia, no hlavná časť zostáva konvenčná. Herecké výkony nenadchnú ani neurazia, podobne ako scenár a réžia. Skrátka dostačujú vytýčeným cieľom a fungujú.

The Pyramid je horor sympatický svojou absolútnou jednoduchosťou a priamočiarosťou. Nemá prednosti, ktoré by ho robili výnimočným, a zároveň nemá ani vážnejšie nedostatky. Je to presne horor na oddych. Keď nemáte chuť vidieť nič nové, v ničom sa strácať. Len sa trocha primitívne báť.