Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

The Pyramid

Andrej Gomora | 26. 1. 2016
0
6/10
bizarre, claustrophobic, found footage/ mockumentary

Bez múmií, inak klasika

Bez originality sa horory zaobídu, videli sme to už veľakrát. Pokusy o ňu síce niekedy dopadajú dobre a ponúknu nový smer, ktorým by sa žáner mohol uberať. Niekedy ale objavia slepú uličku a divákovi spôsobia len utrpenie pri ich sledovaní. Aj tak by určite nebolo dobré, ak by všetci prestali experimentovať. Hľadanie každého pokroku predsa musia sprevádzať aj neúspechy. Keď sa raz ako diváci na čas inovácií presýtite, nie je zlé pozrieť si nové spracovanie niečoho, čo sme už videli ikskrát. Originálny je aj názov- The Pyramid.

„Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu."

V jednom je film predsa aktuálny, odohráva sa počas občianskych nepokojov v Egypte. Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu. Na rozdiel od všetkých dovtedy prebádaných má len tri strany, a podľa množstva piesku, ktorý na ňu stihlo naviať, by mohla byť oveľa staršia ako pyramídy Starého Egypta. Možno ju vybudovala nejaká úplne iná, staršia civilizácia. Otázok je veľa a nahromadí sa aj technika, s ktorej pomocou na ne budú hľadať odpovede. Škoda, že práve keď nájdu vchod, príde bádateľom príkaz do rána opustiť krajinu, sú tam v priveľkom nebezpečenstve. Dcérska časť dvojčlenného vedenia výskumného tímu ale otca presvedčí, majú robota, pošlú dnu aspoň toho. Robot patrí NASA a má hodnotu pár miliónov, takže keď sa nevracia, nie je iná možnosť ako vydať sa ho hľadať. Nakoľko bude úspešné hľadanie a hlavne návrat späť von asi viete uhádnuť.

„Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene."

Máme tu horor, v ktorom od začiatku vieme, čo sa bude diať. A neprekáža nám to, inak by sme film asi nepozerali, minimálne by to nedávalo zmysel. S tým si odkrútime predstavovací začiatok, samozrejme je nám jasné, že bez vstupu do pyramídy vedci neodídu. Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene. Postavy sa správajú rozumne a uveriteľne, naozaj idú dnu len po robota a naozaj by sa rady dostali späť von. Vďaka tomu ich od začiatku ľutujeme a priali by sme im z labyrintu sa vymotať.

„Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel."

Postupné sú aj prejavy nadprirodzených síl, vlastne toho, čo tu má horor tvoriť. Nevyhneme sa blúdeniu v kruhu a nepochopiteľným úkazom. V porovnaní s nedávnym Pod zemou je ale priebeh oveľa priamočiarejší. Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel. Je tu partička ľudí stratená v pyramíde s množstvom tajných chodieb a pascí a akýmisi stvoreniami, ktoré by ich radi zabili. Zložité bude až vysvetľovanie a archeologické objavy. Ako drísty o mytológii ale tiež príjemne zapadajú do jednoduchého filmu. Na prvý pohľad nie sú hlúpe a na rozdiel od dementných vysvetlení v iných hororoch, filmu v zásade pomáhajú.

„Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná."

Atmosféru film má prakticky už od vstupu dnu, na jej udržanie stačia aj jemné prejavy priameho ohrozenia postáv. Autori sa snažia byť čo najmenej predvídateľní, čo sa týka oddeľovania pokojných a akčných pasáží. Máme tu časti, keď sa to skrátka rozbehne zo všetkých strán a my sa ocitáme v násilnom chaose. Inokedy sa hrozivé udalosti stávajú náhle, prídu a odídu. Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná. Tu trochu kazí dojem jej vzhľad aj čudné správanie, toho účelom je príliš zjavne len priebeh zdramatizovať. V kombinácii s mytológiou aj tak v zásade funguje, a zhruba od jej objavenia si film udrží slušné tempo až do konca.

Vyhotovenie nie je úchvatné, takým sa vlastne nesnaží byť celý film. Niekde tu bol úmysel nakrúcať v štýle found footage, ten sa ale cestou nenápadne vytratil. Postavy so sebou majú kamery, niekedy nimi niečo nakrútia, no hlavná časť zostáva konvenčná. Herecké výkony nenadchnú ani neurazia, podobne ako scenár a réžia. Skrátka dostačujú vytýčeným cieľom a fungujú.

The Pyramid je horor sympatický svojou absolútnou jednoduchosťou a priamočiarosťou. Nemá prednosti, ktoré by ho robili výnimočným, a zároveň nemá ani vážnejšie nedostatky. Je to presne horor na oddych. Keď nemáte chuť vidieť nič nové, v ničom sa strácať. Len sa trocha primitívne báť.