47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

The Pyramid

Andrej Gomora | 26. 1. 2016
0
6/10
bizarre, claustrophobic, found footage/ mockumentary

Bez múmií, inak klasika

Bez originality sa horory zaobídu, videli sme to už veľakrát. Pokusy o ňu síce niekedy dopadajú dobre a ponúknu nový smer, ktorým by sa žáner mohol uberať. Niekedy ale objavia slepú uličku a divákovi spôsobia len utrpenie pri ich sledovaní. Aj tak by určite nebolo dobré, ak by všetci prestali experimentovať. Hľadanie každého pokroku predsa musia sprevádzať aj neúspechy. Keď sa raz ako diváci na čas inovácií presýtite, nie je zlé pozrieť si nové spracovanie niečoho, čo sme už videli ikskrát. Originálny je aj názov- The Pyramid.

„Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu."

V jednom je film predsa aktuálny, odohráva sa počas občianskych nepokojov v Egypte. Zrovna keď sú ulice Káhiry plné demonštrantov a občianska vojna je na spadnutie, archeológovia objavia uprostred púšte novú pyramídu. Na rozdiel od všetkých dovtedy prebádaných má len tri strany, a podľa množstva piesku, ktorý na ňu stihlo naviať, by mohla byť oveľa staršia ako pyramídy Starého Egypta. Možno ju vybudovala nejaká úplne iná, staršia civilizácia. Otázok je veľa a nahromadí sa aj technika, s ktorej pomocou na ne budú hľadať odpovede. Škoda, že práve keď nájdu vchod, príde bádateľom príkaz do rána opustiť krajinu, sú tam v priveľkom nebezpečenstve. Dcérska časť dvojčlenného vedenia výskumného tímu ale otca presvedčí, majú robota, pošlú dnu aspoň toho. Robot patrí NASA a má hodnotu pár miliónov, takže keď sa nevracia, nie je iná možnosť ako vydať sa ho hľadať. Nakoľko bude úspešné hľadanie a hlavne návrat späť von asi viete uhádnuť.

„Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene."

Máme tu horor, v ktorom od začiatku vieme, čo sa bude diať. A neprekáža nám to, inak by sme film asi nepozerali, minimálne by to nedávalo zmysel. S tým si odkrútime predstavovací začiatok, samozrejme je nám jasné, že bez vstupu do pyramídy vedci neodídu. Napätie sa nebuduje nasilu, stúpa pozvoľna a prirodzene. Postavy sa správajú rozumne a uveriteľne, naozaj idú dnu len po robota a naozaj by sa rady dostali späť von. Vďaka tomu ich od začiatku ľutujeme a priali by sme im z labyrintu sa vymotať.

„Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel."

Postupné sú aj prejavy nadprirodzených síl, vlastne toho, čo tu má horor tvoriť. Nevyhneme sa blúdeniu v kruhu a nepochopiteľným úkazom. V porovnaní s nedávnym Pod zemou je ale priebeh oveľa priamočiarejší. Žiadne halucinácie, psychedélia, úlety ani veci čo úmyselne skrátka nedávajú zmysel. Je tu partička ľudí stratená v pyramíde s množstvom tajných chodieb a pascí a akýmisi stvoreniami, ktoré by ich radi zabili. Zložité bude až vysvetľovanie a archeologické objavy. Ako drísty o mytológii ale tiež príjemne zapadajú do jednoduchého filmu. Na prvý pohľad nie sú hlúpe a na rozdiel od dementných vysvetlení v iných hororoch, filmu v zásade pomáhajú.

„Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná."

Atmosféru film má prakticky už od vstupu dnu, na jej udržanie stačia aj jemné prejavy priameho ohrozenia postáv. Autori sa snažia byť čo najmenej predvídateľní, čo sa týka oddeľovania pokojných a akčných pasáží. Máme tu časti, keď sa to skrátka rozbehne zo všetkých strán a my sa ocitáme v násilnom chaose. Inokedy sa hrozivé udalosti stávajú náhle, prídu a odídu. Hlavná hrozba sa nám v plnej kráse ukáže až ku koncu, ona už by totiž mala byť niečo ako konečná. Tu trochu kazí dojem jej vzhľad aj čudné správanie, toho účelom je príliš zjavne len priebeh zdramatizovať. V kombinácii s mytológiou aj tak v zásade funguje, a zhruba od jej objavenia si film udrží slušné tempo až do konca.

Vyhotovenie nie je úchvatné, takým sa vlastne nesnaží byť celý film. Niekde tu bol úmysel nakrúcať v štýle found footage, ten sa ale cestou nenápadne vytratil. Postavy so sebou majú kamery, niekedy nimi niečo nakrútia, no hlavná časť zostáva konvenčná. Herecké výkony nenadchnú ani neurazia, podobne ako scenár a réžia. Skrátka dostačujú vytýčeným cieľom a fungujú.

The Pyramid je horor sympatický svojou absolútnou jednoduchosťou a priamočiarosťou. Nemá prednosti, ktoré by ho robili výnimočným, a zároveň nemá ani vážnejšie nedostatky. Je to presne horor na oddych. Keď nemáte chuť vidieť nič nové, v ničom sa strácať. Len sa trocha primitívne báť.