Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

Puppet Master: Axis of Evil

Koniec jednej série
Sérii Puppet Master sa za niekoľko rokov podarilo spoľahlivo pochovať kedysi ešte ako-tak obľúbenú značku, a ak by desiaty diel nadväzoval na deviaty, bol by to iba ďalší klinec do rakvy. Reštart bol skutočne opäť jedinou možnosťou, ako z tejto šlamastiky von, hoci je otázne, či o Toulonove bábky ešte niekto vôbec stojí. Komu ešte vôbec niečo hovorí meno Toulan? 18. 1. 2011

4. 12. 2015

13. 2. 2011

12. 11. 2018

Shut In/ Intruders

Andrej Gomora | 6. 5. 2016
0
5/10
claustrophobic, psycho

Logická hádanka- ako vykradnúť agorafobika?

Býva človek čudný len tak? A je možné, aby keď už je čudný, bol taký len v jednej veci? Úplne izolovaný problém, ako napríklad, že keď pred ním vyslovíte slovo „matrac", nasadí si na hlavu papierové vrecúško. Inak je úplne v poriadku, skutočne. Možno na chvíľu uveríte, respektíve pokúsite sa s ním jednať, berúc ohľad na jeho poruchu. Ak by ste sa ale mali stretávať pravidelne, nedali by ste si na neho pozor? Nevšímali by ste si, v čom ďalšom sa prejaví ako psychopat? S jednou mentálnou poruchou si totiž nevystačí ani hlavná hrdinka filmu Shut In.

„Zdanlivo náhodou sa jej krátko nato vláme do domu trojica zlodejov, vybrali si čas pohrebu, predpokladali, že sa ho zúčastní."

Tou oficiálnou a verejne známou je agorafóbia, z domu už nevyšla desať rokov. Od smrti otca, teraz v dome doopatrúva smrteľne chorého brata. Ten chce, aby otcovi ešte odpustila, ona nemôže. Bratovi nedokáže ísť ani na pohreb, pomaly jediný známy, ktorý jej zostáva, je poslíček, každý deň jej doručuje jedlo. Chce mu pomôcť, ponúka mu peniaze, vraj ich má v dome ukrytých dosť, nemá ich ako použiť. Samozrejme odmietne. No zdanlivo náhodou sa jej krátko nato vláme do domu trojica zlodejov, vybrali si čas pohrebu, predpokladali, že sa ho zúčastní. Nebola, a už uvidela ich tváre, počula ich mená. Hľadajú peniaze, Anna im striedavo uteká, hrajú sa na schovávačku. Kiežby vedeli, čo v dome ukrýva, a čo koluje v jej hlave.

„Anna je psychopat, od ktorého nevieme, čo čakať, a ak aj spraví niečo, čo by sa nám mohlo páčiť, spraví to psychopaticky."

Postava Anny je úmyselne nepreniknuteľná a záhadná. V tomto smere na jednej strane funguje, zároveň ale nie je celkom vhodná do úlohy hlavnej hrdinky. Okrem brata, ktorý nás rýchlo opustí, máme vo filme len ju, troch lupičov a postavu poslíčka. S nikým z nich nie je možné stotožniť sa alebo sympatizovať, Anna je len v krátkej časti filmu pre nás obeť, aj vtedy už ju vnímame ako niekoho, s kým by sme netúžili prísť do akéhokoľvek styku. A nie v pozitívnom zmysle, ako akčnú dobrodružku v You're Next. Anna je psychopat, od ktorého nevieme, čo čakať, a ak aj spraví niečo, čo by sa nám mohlo páčiť, spraví to psychopaticky. Čiže sa nám to rozhodne páčiť nebude.

„Mučenie sa má odohrávať hlavne v hlavách postáv, do tých ale buď nedokážeme preniknúť, alebo do nich vstupovať nemáme záujem."

Absencia príjemných postáv sa samozrejme musí odraziť na atmosfére, ktorá je síce výrazne negatívna, nie ale strašidelná. Nemáme sa o koho báť, skôr je nám celú situáciu iba nepríjemné sledovať. Ak by sa ale film chcel vydávať za exploitation, potreboval by viac násilia či čohokoľvek, čo diváka nejako zasiahne. Krvi uvidíme minimum, pôsobiť bude predovšetkým len negatívne, minimálne dramaticky a diváka nechá viac menej chladným. Mučenie sa má odohrávať hlavne v hlavách postáv, do tých ale buď nedokážeme preniknúť, alebo do nich vstupovať nemáme záujem.

„Vyslovene nudný film nie je, nevyvoláva síce pocit napätia, určitú mieru zvedavosti ale v divákovi navodí."

Vyslovene nudný film nie je, nevyvoláva síce pocit napätia, určitú mieru zvedavosti ale v divákovi navodí. Anna by mohla byť zaujímavá ako vedľajšia postava, aj jej dom by sa dal určite využiť lepšie. Jeho tajomstvá sú zaujímavé a majú aj náznaky temnosti. Teraz len bez strachu čakáme, aké vysvetlenie príde a čo nevzrušujúce, len čudné, má pre nás film ešte pripravené. Ponúknuté vysvetlenie možno okrajovo dáva zmysel, divákovi už je ale nakoniec celé ľahostajné. Nevzruší ho, tak ako vo filme asi nič.

Shut In je film s pár dobrými nápadmi na čele so zaujímavou zápletkou. Ako celok ale nefunguje, vôbec sa mu nedarí pôsobiť strašidelne či znepokojivo. Diváka nakoniec výrazne nedráždi ani nenudí, dá sa bez ujmy dopozerať. Zároveň ho ale ničím výraznejšie nezaujme a aj napriek určitej nápaditosti je mu nakoniec jedno či film videl alebo nie.