hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Victor Frankenstein

Znova to isté inak, nudnejšie
Frankenstein je krásny príklad postavy, ktorá svojou slávou ďaleko presiahla dielo, z ktorého pochádza. Totiž Frankenstein pôvodne nebola ani oživená príšera, ale jej stvoriteľ. To je už samozrejme všetkým jedno, rovnako ako presný obsah diela, v ktorom sa prvýkrát objavil. Aj to, že ho napísala Mary Shelley a malo ísť o prvý román žánra sci fi aj jeden z prvých hororov. Tá Mary Shelley, o ktorej sa nikdy nemôže nespomenúť, že bola manželkou Percy Bysshe Shelleyho. A znova sa hlavne v našich končinách všetci len tvária, že vedia, o koho ide. Čo už, z Frankensteina je kultúrne dedičstvo s kolektívnym vlastníctvom, takže každý si s ním už robí, čo chce. Teraz nám napríklad film opisuje neznámy príbeh jeho tvorcu a tak sa aj volá, Victor Frankenstein.
4. 12. 2015

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

Grave Encounters

Quo vadis, found footage?
Senzácia, ktorú vyvolal v roku 1999 film Záhada Blair Witch si svojou hrou na autentickosť od mnohých puristov vyslúžila nálepku lacnosti až podradnosti. Formát found footage nebol nový, využil ho už v roku 1980 Ruggero Deodato pri svojom otrasnom filme Cannibal Holocaust.
26. 4. 2012

The Haunter

Veľká Miss Afekt
Každý duchársky horor si musí vytvoriť pravidlá sveta, v ktorom sa odohrá. Čo duchovia môžu, čo chcú a hlavne, ako sa ich dá zbaviť. Všeobecnou zásadou býva, čím jednoduchšie tým lepšie. S komplikovanými konštruktmi sa dá v lepšom prípade dostať k vtipnosti (Drag Me to Hell). Tých horších je neúrekom a zväčša sa končia ako mysteriózny nezmysel bez hlavy a päty (Shelter). Na dorazenie diváckeho zážitku je potom najlepšie nedopriať mu ani možnosť tváriť sa, že si všetky nelogickosti nevšimol. Zložitá myšlienka je aj za filmom The Haunter, ako asi svoju úlohu zvládol?
Lisa prežíva dokola ten istý deň. Budí ju brat s pirátskym pokladom, mama ju posiela prať a otec opravuje auto. A v dome sa ešte objaví aj pár duchov. Hlasov, nočných návštev, snažia sa s Lisou komunikovať. Napred sa bojí, postupne si na nich zvyká a začnú ju zaujímať. S ich pomocou nájde záznamy, koľko dievčat už v okolí zahynulo, a že práve tie k nej prichádzajú. Potom je jedného dňa všetko inak. Je to ten istý deň, lenže všetci sa správajú odlišne. Príde opravár telefónov, všetky predošlé dni nefunkčných. Má v očiach smrť, a povie to Lise jasne. S duchmi nech sa nesnaží komunikovať. Inak bude trpieť. Ukáže jej, že to on ovláda všetko, čo sa deje. Je to jeho dom, on tam vyrastal a vraždil, a mieni pokračovať. Až kým ho Lisa nezastaví.
9. 1. 2014

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

recenzie.

Shut In/ Intruders

Andrej Gomora | 6. 5. 2016
0
5/10          
žáner:
claustrophobic, psycho

Logická hádanka- ako vykradnúť agorafobika?


Býva človek čudný len tak? A je možné, aby keď už je čudný, bol taký len v jednej veci? Úplne izolovaný problém, ako napríklad, že keď pred ním vyslovíte slovo „matrac", nasadí si na hlavu papierové vrecúško. Inak je úplne v poriadku, skutočne. Možno na chvíľu uveríte, respektíve pokúsite sa s ním jednať, berúc ohľad na jeho poruchu. Ak by ste sa ale mali stretávať pravidelne, nedali by ste si na neho pozor? Nevšímali by ste si, v čom ďalšom sa prejaví ako psychopat? S jednou mentálnou poruchou si totiž nevystačí ani hlavná hrdinka filmu Shut In.
 

„Zdanlivo náhodou sa jej krátko nato vláme do domu trojica zlodejov, vybrali si čas pohrebu, predpokladali, že sa ho zúčastní."

Tou oficiálnou a verejne známou je agorafóbia, z domu už nevyšla desať rokov. Od smrti otca, teraz v dome doopatrúva smrteľne chorého brata. Ten chce, aby otcovi ešte odpustila, ona nemôže. Bratovi nedokáže ísť ani na pohreb, pomaly jediný známy, ktorý jej zostáva, je poslíček, každý deň jej doručuje jedlo. Chce mu pomôcť, ponúka mu peniaze, vraj ich má v dome ukrytých dosť, nemá ich ako použiť. Samozrejme odmietne. No zdanlivo náhodou sa jej krátko nato vláme do domu trojica zlodejov, vybrali si čas pohrebu, predpokladali, že sa ho zúčastní. Nebola, a už uvidela ich tváre, počula ich mená. Hľadajú peniaze, Anna im striedavo uteká, hrajú sa na schovávačku. Kiežby vedeli, čo v dome ukrýva, a čo koluje v jej hlave.

„Anna je psychopat, od ktorého nevieme, čo čakať, a ak aj spraví niečo, čo by sa nám mohlo páčiť, spraví to psychopaticky."

Postava Anny je úmyselne nepreniknuteľná a záhadná. V tomto smere na jednej strane funguje, zároveň ale nie je celkom vhodná do úlohy hlavnej hrdinky. Okrem brata, ktorý nás rýchlo opustí, máme vo filme len ju, troch lupičov a postavu poslíčka. S nikým z nich nie je možné stotožniť sa alebo sympatizovať, Anna je len v krátkej časti filmu pre nás obeť, aj vtedy už ju vnímame ako niekoho, s kým by sme netúžili prísť do akéhokoľvek styku. A nie v pozitívnom zmysle, ako akčnú dobrodružku v You're Next. Anna je psychopat, od ktorého nevieme, čo čakať, a ak aj spraví niečo, čo by sa nám mohlo páčiť, spraví to psychopaticky. Čiže sa nám to rozhodne páčiť nebude.

„Mučenie sa má odohrávať hlavne v hlavách postáv, do tých ale buď nedokážeme preniknúť, alebo do nich vstupovať nemáme záujem."

Absencia príjemných postáv sa samozrejme musí odraziť na atmosfére, ktorá je síce výrazne negatívna, nie ale strašidelná. Nemáme sa o koho báť, skôr je nám celú situáciu iba nepríjemné sledovať. Ak by sa ale film chcel vydávať za exploitation, potreboval by viac násilia či čohokoľvek, čo diváka nejako zasiahne. Krvi uvidíme minimum, pôsobiť bude predovšetkým len negatívne, minimálne dramaticky a diváka nechá viac menej chladným. Mučenie sa má odohrávať hlavne v hlavách postáv, do tých ale buď nedokážeme preniknúť, alebo do nich vstupovať nemáme záujem.

„Vyslovene nudný film nie je, nevyvoláva síce pocit napätia, určitú mieru zvedavosti ale v divákovi navodí."

Vyslovene nudný film nie je, nevyvoláva síce pocit napätia, určitú mieru zvedavosti ale v divákovi navodí. Anna by mohla byť zaujímavá ako vedľajšia postava, aj jej dom by sa dal určite využiť lepšie. Jeho tajomstvá sú zaujímavé a majú aj náznaky temnosti. Teraz len bez strachu čakáme, aké vysvetlenie príde a čo nevzrušujúce, len čudné, má pre nás film ešte pripravené. Ponúknuté vysvetlenie možno okrajovo dáva zmysel, divákovi už je ale nakoniec celé ľahostajné. Nevzruší ho, tak ako vo filme asi nič.

Shut In je film s pár dobrými nápadmi na čele so zaujímavou zápletkou. Ako celok ale nefunguje, vôbec sa mu nedarí pôsobiť strašidelne či znepokojivo. Diváka nakoniec výrazne nedráždi ani nenudí, dá sa bez ujmy dopozerať. Zároveň ho ale ničím výraznejšie nezaujme a aj napriek určitej nápaditosti je mu nakoniec jedno či film videl alebo nie.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy