Revenge of the Pontianak

Pohľad na prívetivejšiu tvár Ázie

Terminológia sa pritom líši podľa oblasti, pontianak býva údajne žena, ktorá umrela tehotná, v Malajzii tá, ktorej sa narodilo mŕtve dieťa. Lang suir by mala byť žena, ktorá skonala pri pôrode, v našom prípade to ale nakoniec bude ešte zložitejšie. Až tak na tom nezáleží, hlavne nie nám, ignorantom. Pontianak môže každopádne túžiť po pomste voči konkrétnemu mužovi, a to sa tu aj deje. Ide na to akurát mierne zoširoka, veď prečo nie. Všetko sa začne počas svadby, jeden z hostí už sa domov nevráti, jeho krvavé telo zostane visieť vysoko na strome. Pontianak vraj zvykne prebývať v banánovníkoch. Šaman odporúča vyčistiť dom, udalosti sa ale kopia. Miestni by najradšej zlynčovali novomanželku, tá za nič nemôže. Nie vždy prichádza zlo zvonka.

23. 1. 2020

Sinister

Lahôdka na koniec roka
Záplaty na lakťoch, vyprahnutý pohľad plný melanchólie. Ženy ho milujú, ale žiť je s ním ťažké. Policajti ho nenávidia za obraz ktorý o nich podáva, ale súčasne nevedia odolať túžbe byť mu nablízku, dostať sa do jeho diel. On sám zápasí sám so sebou, odmieta sa vzdať svojej jedinej vášne, písania kníh. Pritom ani sám už nevie, prečo ich píše. Kvôli sebe, kvôli obetiam zločinov, alebo kvôli svetskej sláve. Pozeráme sa na človeka, ktorý zostúpil do sveta zla a to ho vo filme Sinister pohlcuje.
26. 12. 2012

Yoga Hakwon/Yoga Institute

Otvorte svoju Kundulini
Na jogistický tréning v podivnom inštitúte sa prihlási aj Hyo-jeong, dievča z teleshopingu, ktoré v televízii promuje značkové oblečenie. V práci sa jej darí, no nemôže konkurovať svojej novej kolegyni, čerstvej absolventke súťaže krásy. Frustrovaná životom vo svete, kde krása znamená všetko, sa nechá zlákať svojou bývalou spolužiačkou, kedysi triednou outsiderkou, dnes úspešnou a krásnou ženou, a rozhodne sa absolvovať týždeň jogy... 26. 1. 2011

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

Apostle

Andrej Gomora | 14. 1. 2019
0
7/10
mystery, psycho

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

„V zásade to tu nejako fungovalo, ľudia boli viac menej šťastní a na rozdiel od života na kontinente mali čo jesť a kde zložiť hlavu.“

Morálne dilemy o tom, či má otec právo ukradnúť chlieb, aby nakŕmil svoju rodinu, sú staré a odpoveď býva skôr kladná. Má vodca komunity právo uniesť milionárovu dcéru, aby vďaka výkupnému za ňu jeho súpútnici nepomreli hladom? Tu už si človek asi odpovie skôr nie, ale stále môže nájsť trochu pochopenia. Nevieme celkom presne, čo všetko sa tu v minulosti dialo a určite sú náznaky, že život na ostrove nemusel byť celkom idylický a spravodlivý ku všetkým. V zásade to tu ale nejako fungovalo, ľudia boli viac menej šťastní a na rozdiel od života na kontinente mali čo jesť a kde zložiť hlavu. Teraz sa ich svet začal rúcať- bohyňa už nezabezpečovala bohatú úrodu ako v minulosti. Môžeme duchovným vodcom odoprieť právo na paniku? Určite nie, veď nestrácajú len úctu svojich ovečiek. Celá dedina prichádza o zdroj potravy.

„Ich činy nie sú v poriadku, my ale zároveň strácame istotu v ich odsudzovaní.“

Horor prichádza postupne, s tým ako prenikáme do tajov komunity. Pre diváka tak ako pre hlavnú postavu ide napred o primitívny svet zla, s ktorým treba bojovať. Prvé brutálne scény a darovanie krvi pôsobia šialene, skutočne nás ale zamrazí až pri prvých prejavoch nadprirodzených úkazov. Zlo pritom stále cítime aj zo strany duchovných vodcov ako negatívnych hrdinov. Prestávame ale mať pocit, že ich stačí jednoducho poraziť, respektíve že film pôjde cestou ich jednoduchého porazenia. Ich činy nie sú v poriadku, my ale zároveň strácame istotu v ich odsudzovaní. Pretože nevieme, prečo konajú tak, ako konajú, a či môžu konať aj inak.

„Navyše príde pár brutálnych scén, ktoré na jednej strane musia potešiť fanúšikov gore.“

Čaro diela žiaľ začne mierne upadať s klesajúcou mierou neistoty u diváka. Samotný príbeh nemusí mať výraznejšie chyby, skôr nám len všetko celkom nezapadne do seba. Navyše príde pár brutálnych scén, ktoré na jednej strane musia potešiť fanúšikov gore. Tak svojou nápaditosťou ako aj intenzitou a zobrazením. V tom je ale zároveň ich problém- do deja sa nehodí celkom bohapustý sadizmus. Čo platí aj o minimálne jednej akčnej scéne, ktorá má štýl, švih a spád ale nie celkom dáva zmysel. Predsa keď niekto niečo robí rutinne, len tak sa mu obeť z mlynčeka nevyšmykne.

Postavy za živé môžeme pokladať asi všetky, čo ale neznamená, že sa budú uveriteľne správať po celý čas. Hlavne v záverečnom chaose sa odviažu o niečo viac, ako by sme boli nastavení im uveriť. Všetko sa vtedy musí akosi zjednodušiť, a všetci sa presunú do celkom priehľadných úloh. Zlom je pritom pomerne viditeľný- ešte vraždu vlastnej dcéry dokážeme pochopiť vzhľadom na špecifiká diania na ostrove. To, čo nasleduje, už tak celkom nie. Problémy sa našťastie až tak netýkajú hlavnej postavy- tá svoje kúzlo od začiatku buduje na nepreniknuteľne šialenom výraze a ten sa do konca nezmení.

Apostle je vysoko nadštandardný horor z hľadiska kvality jeho spracovania. Spĺňa vyšší štandard medzi mejnstrímovou tvorbou a po remeselnej stránke je mu málo čo vytknúť. Jeho problém je ale zároveň v tom, aké nároky si na seba kladie, respektíve aké očakávania u diváka vyvolá. Dobrú atmosféru si nedokáže udržať, snaha ísť ďalej s intenzitou mu uškodí a scenár skončí v chaose. Čo neznamená, že stále nejde o nadpriemerný a veľmi príjemný hororový zážitok. Predsa ale sľuboval trocha viac.