Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

Cult of Chucky

Chucky dospieva

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

27. 10. 2017

23. 2. 2017

Hell Fest: Park hrôzy

Radi sa pozeráte, ako sa iní zabávajú?

Niečom svojím spôsobom podobné už tu bolo. The Houses October Built mal podobu fiktívneho dokumentu, ktorého geniálny nápad bol, že bude strašidelný, ak zobrazí strašenie iných ľudí. Tento nápad sa niekomu zdal natoľko úžasný, že ho nemohol nezrecyklovať. Z poučne a bádavo ladenej formy ale samozrejme treba zásadne smerovať k masovej zábave. Takže už nejde o skupinku zvedavcov, ktorí skúmajú oddaných a zapálených remeselníkov hororovej zábavy. Iritujúca partia tínedžerov sa vyberie na gýčovitý festival s názvom Hell Fest: Park hrôzy.

9. 10. 2018

Andrej Gomora | 20. 10. 2015
0
7/10
crazy family, found footage/ mockumentary, psycho

„Postupne objavujú na svojich starých rodičoch čoraz viac zvláštností, ktoré sa pomerne jasne vymykajú z rámca čo i len náznakom normálneho správania ľudí v akomkoľvek veku."

Rodinné vzťahy totiž neboli najlepšie, matka dievčaťa a jej brata od rodičov utiekla za dramatických okolností. Pätnásť rokov s nimi vôbec nekomunikovala, už by sa ale patrilo ukázať im vnúčatá. Sama na návštevu nejde, veď má konečne príležitosť zájsť na dovolenku s novou známosťou. Deti čakajú deduškovia na železničnej stanici, javia sa ako milí starí ľudia. Sú tolerantní, deťom sa tešia. Tie sa rovnako snažia vychádzať im v ústrety, dodržujú večierku od pol desiatej, nelozia do pivnice, kde je vraj veľa plesne. Sú ale deti, zvedavosť im niekedy nedá. Postupne objavujú na svojich starých rodičoch čoraz viac zvláštností, ktoré sa pomerne jasne vymykajú z rámca čo i len náznakom normálneho správania ľudí v akomkoľvek veku.

Pár mierne strašidelných scén tu síce máme, tento horor ale jednoznačne stavia hlavne na dôslednú prípravu pre efektné finále. Tá pozostáva z dobre zvládnutého zblíženia diváka s postavami a kopenia ľahkých podozrení a počudností. Detská dvojica je sympatická, trochu zjednodušená no v zásade uveriteľná. Akurát vhodná pre obavy. Presne vnímame ich pocit, že sú to starí rodičia, niečo im musia odpustiť. Len niektoré veci už prehliadnuť nejdú. V tomto smere, teda viac menej ľudsky fungujú aj mnohé strašidelné scény a ľakačky. Nebojím sa pri nich, že sa deťom skutočne môže niečo stať. Znepokojí nás, že toto žiadni starí rodičia jednoducho nerobia.

„Správanie je miestami silené, ako keby si z nás film mierne uťahoval."

Ak by sme aj found footage hodnotili ako čiastočne zbytočný, nie je ani na škodu. Keďže má ísť o dokument dievčaťa, zábery zväčša nie sú nepríjemne roztrasené, mnoho je ich naopak esteticky veľmi príjemných. Otázky prečo sa hrdinovia kamier nikdy nepúšťajú už sú pár rokov staré, dráždia skôr iné chyby v logike. Keďže ide o horor, ktorý si dáva záležať na podrobnom vykreslení postáv, prostredia a uveriteľnosti ich správania, divák je aj oveľa citlivejší ako zvyčajne, keď mu v nich niečo nie celkom sadne. Správanie je totiž miestami silené, ako keby si z nás film mierne uťahoval. Niekedy to vnímame ako inteligentné podrývanie, ako pri scéne s čistením rúry. Inokedy už ako snahu pôsobiť prepracovane za každú cenu.

„Hoci sa nič hrozné vlastne nestane, stačí nám definitívne stratiť pocit, že deti sú v bezpečí."

Samotné finále nie je dlhé, minimálne pri pomere k časti filmu bez náznakov násilia. Podobne ako celé dielo sa ale ťahá striedaním len zlovestných a skutočne napínavých scén. Už pri prvej, keď strácame najmenšie pochyby, že by tu niečo mohlo byť v poriadku, nás skutočne zamrazí. Hoci sa nič hrozné vlastne nestane, stačí nám definitívne stratiť pocit, že deti sú v bezpečí. K tomu sa pridružia skutočne strašidelné a uletené scény, vďaka ktorým dokonale zabudneme na to, ako dlho nás dielo naťahovalo. Veľmi dobre vedelo, čo robí a o čo mu ide.

The Visit je film, ktorý vôbec necíti potrebu dávať rovno najavo, akým drsným hororom bude. Dáva si záležať na svojej nehororovej časti, buduje si jemnú zlovestnosť a skutočne obdivuhodne ju nakoniec využíva. Škoda pár nasladlostí, klišé aj snahy príliš hlboko zabŕdať do žánra rodinného filmu a dať nakoniec poučenie. Všetky nedostatky sa ale nakoniec dá odpustiť a príjemný a kvalitný horor si užiť.