Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Andrej Gomora | 20. 10. 2015
0
7/10
crazy family, found footage/ mockumentary, psycho

„Postupne objavujú na svojich starých rodičoch čoraz viac zvláštností, ktoré sa pomerne jasne vymykajú z rámca čo i len náznakom normálneho správania ľudí v akomkoľvek veku."

Rodinné vzťahy totiž neboli najlepšie, matka dievčaťa a jej brata od rodičov utiekla za dramatických okolností. Pätnásť rokov s nimi vôbec nekomunikovala, už by sa ale patrilo ukázať im vnúčatá. Sama na návštevu nejde, veď má konečne príležitosť zájsť na dovolenku s novou známosťou. Deti čakajú deduškovia na železničnej stanici, javia sa ako milí starí ľudia. Sú tolerantní, deťom sa tešia. Tie sa rovnako snažia vychádzať im v ústrety, dodržujú večierku od pol desiatej, nelozia do pivnice, kde je vraj veľa plesne. Sú ale deti, zvedavosť im niekedy nedá. Postupne objavujú na svojich starých rodičoch čoraz viac zvláštností, ktoré sa pomerne jasne vymykajú z rámca čo i len náznakom normálneho správania ľudí v akomkoľvek veku.

Pár mierne strašidelných scén tu síce máme, tento horor ale jednoznačne stavia hlavne na dôslednú prípravu pre efektné finále. Tá pozostáva z dobre zvládnutého zblíženia diváka s postavami a kopenia ľahkých podozrení a počudností. Detská dvojica je sympatická, trochu zjednodušená no v zásade uveriteľná. Akurát vhodná pre obavy. Presne vnímame ich pocit, že sú to starí rodičia, niečo im musia odpustiť. Len niektoré veci už prehliadnuť nejdú. V tomto smere, teda viac menej ľudsky fungujú aj mnohé strašidelné scény a ľakačky. Nebojím sa pri nich, že sa deťom skutočne môže niečo stať. Znepokojí nás, že toto žiadni starí rodičia jednoducho nerobia.

„Správanie je miestami silené, ako keby si z nás film mierne uťahoval."

Ak by sme aj found footage hodnotili ako čiastočne zbytočný, nie je ani na škodu. Keďže má ísť o dokument dievčaťa, zábery zväčša nie sú nepríjemne roztrasené, mnoho je ich naopak esteticky veľmi príjemných. Otázky prečo sa hrdinovia kamier nikdy nepúšťajú už sú pár rokov staré, dráždia skôr iné chyby v logike. Keďže ide o horor, ktorý si dáva záležať na podrobnom vykreslení postáv, prostredia a uveriteľnosti ich správania, divák je aj oveľa citlivejší ako zvyčajne, keď mu v nich niečo nie celkom sadne. Správanie je totiž miestami silené, ako keby si z nás film mierne uťahoval. Niekedy to vnímame ako inteligentné podrývanie, ako pri scéne s čistením rúry. Inokedy už ako snahu pôsobiť prepracovane za každú cenu.

„Hoci sa nič hrozné vlastne nestane, stačí nám definitívne stratiť pocit, že deti sú v bezpečí."

Samotné finále nie je dlhé, minimálne pri pomere k časti filmu bez náznakov násilia. Podobne ako celé dielo sa ale ťahá striedaním len zlovestných a skutočne napínavých scén. Už pri prvej, keď strácame najmenšie pochyby, že by tu niečo mohlo byť v poriadku, nás skutočne zamrazí. Hoci sa nič hrozné vlastne nestane, stačí nám definitívne stratiť pocit, že deti sú v bezpečí. K tomu sa pridružia skutočne strašidelné a uletené scény, vďaka ktorým dokonale zabudneme na to, ako dlho nás dielo naťahovalo. Veľmi dobre vedelo, čo robí a o čo mu ide.

The Visit je film, ktorý vôbec necíti potrebu dávať rovno najavo, akým drsným hororom bude. Dáva si záležať na svojej nehororovej časti, buduje si jemnú zlovestnosť a skutočne obdivuhodne ju nakoniec využíva. Škoda pár nasladlostí, klišé aj snahy príliš hlboko zabŕdať do žánra rodinného filmu a dať nakoniec poučenie. Všetky nedostatky sa ale nakoniec dá odpustiť a príjemný a kvalitný horor si užiť.