12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Exists

Andrej Gomora | 22. 1. 2015
0
6/10
eco-terror, found footage/ mockumentary, survival

Nabudúce Lochnesska?

Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.

„Niečo proti nim zjavne má a v žiadnom prípade ich nemieni nechať v pokoji žiť. Alebo odísť."

Poniektorí dokonca vedia aj kde. Napríklad strýko Matta a Briana, ktorý z tohto dôvodu prestal chodiť do svojej chaty uprostred lesov a rovnako tam zakazuje chodiť aj ostatným. Je to také menšie rodinné tajomstvo, jeho viera sa zvykne prechádzať diskrétnym mlčaním. Načo sa s ním hádať. Preto pre Matta a Briana v žiadnom prípade nejde o dôvod neukradnúť mu kľúče, aby na chate spolu s kamarátmi strávili pár dní. Nie len tak hocijakým žúrovaním, všade rozložia kamery a nakrútia tu video, ktoré bude hitom YouTubeu. Menšia komplikácia sa vyskytne cestou, do niečoho po tme vrazia. Auto nie je poškodené, tak čo narobia, idú ďalej. Napred počujú Bigfoota kričať. Vtedy ho ešte hľadajú, čo už by to bolo za video. Potom si Bigfoot nájde ich. Údajne mierumilovné stvorenie sa ale správa úplne inak, ako by čakali. Nemôže sa dostať do domčeka, tak výletníkom zdemoluje auto. Útočí niekedy priamo a hrubou silou, inokedy zákerne. Niečo proti nim zjavne má a v žiadnom prípade ich nemieni nechať v pokoji žiť. Alebo odísť.

„Tvorcovia zručne narábajú aj so zobrazovaním príšery. Aj keď je všade prítomná, drží sa na úrovni siluety."

Ak by sme si robili zoznam stvorení, ktoré patria výhradne do roztraseného domáceho videa, Bigfoota či Yetiho by veľmi ťažko niekto zosadil z jeho čela. Found footage je preto v tomto prípade dokonale vhodný, až žiadúci. Tvorcovia zručne narábajú aj so zobrazovaním príšery. Aj keď je všade prítomná, drží sa na úrovni siluety. Tak, ako ju poznáme. Aj keď spočiatku sa nebojíme, nenudíme sa aspoň vďaka zvedavosti. Bigfoot tam niekde je, aj keď ešte nevieme, čoho je schopný. Keďže podobných found footageov sme už videli mnoho spravených skutočne zle, dokážeme oceniť aj kvalitu na tjeto úrovni. Síce nevyniká, ale ani najmenej nedráždi. Mladí ľudia robia hlúposti, fajčia trávu, hádajú sa. Keď na to príde, správajú sa aj nelogicky. Ale čo narobíme, aj to už k found footageom patrí. A ako vieme, nie je to zďaleka to najhoršie, čo sa nám tvorcovia niekedy snažia ponúknuť.

Bigfoot rovnako ako všetky vymyslené stvorenia ponúka široké možnosti úpravy podľa potrieb tvorcov. Tu si z neho spravili prakticky dokonalého nepriateľa. Jeho humanoidnosť vždy dávala dušiť, že by mohol byť inteligentný. Ale zase aby odpájal generátor už sa zdá trochu prehnané. Rovnako zľahka nadsadená sa javí aj rýchlosť jeho behu, vedecké pochybnosti ale v tomto smere nedokážeme vzniesť. Tak načo špekulovať. Bigfoot je v každom prípade efektný a hrozivý, a to je hlavné. Celý čas sa ho bojíme a postavy dáva do polohy blízko beznádeje. Tá ale nie je dokonalá, keďže si stále nie sme istí, o čo vlastne Bigfootovi ide. Napätie pôsobí jednak trvalo, ale čo by bol les bez vykukovania spoza stromov. Strašenie v klasickej found footageovej podobe tu funguje vo všetkých podobách. Nie je v ničom nové, ale keď už sa hodí k námetu, prečo ho nevyužiť.

„Má síce dôvod, ale aby sa pustil do premysleného a cieľavedomého vyvražďovania sa rozhodne zdá pritiahnuté za vlasy."

Asi najväčší problém filmu nastane, keď sa nad ním divák zamyslí. Ak aj prijmeme Bigfootove schopnosti, prijať logiku jeho správania už je neporovnateľne ťažšie. Má síce dôvod, ale aby sa pustil do premysleného a cieľavedomého vyvražďovania sa rozhodne zdá pritiahnuté za vlasy. Skutočne sa v ňom spája krvilačnosť a nemilosrdnosť zvieraťa so systematickosťou a sofistikovanosťou človeka. Dostáva sa tak na úroveň iných fiktívnych stvorení, u ktorých sme ale na podobné veci aspoň zvyknutí. Bigfoot mal byť mierumilovné a plaché stvorenie, čo síce neznamená, že nemôže zabíjať. Ale zrovna takto?

Exists, ako dielo tvorcu Blair Witch, otcovi moderného found footage rozhodne nerobí hanbu. Ide o dobre spravený štandard a ak sa vzdáme nádeje na kreativitu, nemáme oveľa viac čo čakať. Tej náhrada v podobe originálneho zloducha Bigfoota funguje o niečo lepšie ako nedávni mimozemšťania, predovšetkým svojou vhodnosťou do žánra. Inak tu máme všetky primitívnosti a nelogickosti, ale hlavne úspešnú snahu čo najviac ľakať.