hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

The Intruder

Nielen duchovia strašia v domoch

V čom má byť film mysteriózny nie je celkom jasné. Nemusíme sa s negatívnou postavou zhodovať vo všetkom, základu jeho rozpoloženia ako ho vidíme sa ale dá rozumieť. Dom postavil jeho dedko, bývali tam jeho predkovia a on sám po celý svoj dovtedajší život. Nech ho predáva z akéhokoľvek dôvodu, je celkom pochopiteľné, že sa mu to nerobí ľahko. Tým, aký je dom krásny. K miestu má silné citové puto, má nutkanie sa tam vracať a bolí ho každý zásah, ktorý do domu noví majitelia vykonajú. Tiež je pochopiteľné, že už pri tomto správaní začne pôsobiť ako Narušiteľ.

7. 4. 2020

The Battery

Jim Jarmusch sa dal na horory?
Prečo by sme sa na svet ovládnutý zombíkmi, kde ľudská spoločnosť prestala existovať, mali pozerať len z negatívnej stránky? Aj poslední dvaja živí ľudia, ktorí sa budú túlať vyprahnutou krajinou, budú stále ľudia. Nie je dôvod, aby sa ich príbeh nedal vyobraziť ľudsky, prihliadajúc aj na ich iné túžby, ako skrátka prežiť. Takto originálny je horor o dvoch postapokalyptických parťákoch, s názvom The Battery.
11. 12. 2013

The Spiritual World

Thajský experiment s duchmi
Predstavte si, že máte nadprirodzené schopnosti a vidíte duše mŕtvych ľudí. Žiadnu väčšiu fantáziu si to od vás nevyžaduje. Videli ste to už predsa najmenej v stopäťdesiatich hororoch a nielen v nich. Výnimkou nie je ani The Spiritual World, ktorý sa už názvom tvári ako úplne klasická duchárčina. 11. 3. 2011

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Posljednji Srbin u Hrvatskoj

Zombíci a balkánsky nacionalizmus

Keďže ide o film v chorvátsko- srbskej koprodukcii, tým pozadím samozrejme musí byť miestny nacionalizmus a národnostné konflikty. Ako vieme z nie tak dávnej histórie, nejde o vôbec až tak nevinnú tému, ktorá ako poznáme miestne povahy ľahko vzplanie ďaleko za hranicu humoru. Podobné témy brané napriek svojej absurdnej podstate príliš vážne sú presne vhodným námetom pre satiru, a s tou sa film snaží pracovať. Okrem nacionalizmu uvidíme aj niečo v zmysle ignorancie veľkých voči malým, a bezohľadnosť zisku. Cieľom satiry teda nie je príliš čo vytknúť, horšie už je to s jej realizáciou ako aj samotnou filmovou podstatou.

1. 4. 2020

recenzie.

Exists

Andrej Gomora | 22. 1. 2015
0
6/10          
žáner:
eco-terror, found footage/ mockumentary, survival

Nabudúce Lochnesska?


Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.
 

„Niečo proti nim zjavne má a v žiadnom prípade ich nemieni nechať v pokoji žiť. Alebo odísť."

Poniektorí dokonca vedia aj kde. Napríklad strýko Matta a Briana, ktorý z tohto dôvodu prestal chodiť do svojej chaty uprostred lesov a rovnako tam zakazuje chodiť aj ostatným. Je to také menšie rodinné tajomstvo, jeho viera sa zvykne prechádzať diskrétnym mlčaním. Načo sa s ním hádať. Preto pre Matta a Briana v žiadnom prípade nejde o dôvod neukradnúť mu kľúče, aby na chate spolu s kamarátmi strávili pár dní. Nie len tak hocijakým žúrovaním, všade rozložia kamery a nakrútia tu video, ktoré bude hitom YouTubeu. Menšia komplikácia sa vyskytne cestou, do niečoho po tme vrazia. Auto nie je poškodené, tak čo narobia, idú ďalej. Napred počujú Bigfoota kričať. Vtedy ho ešte hľadajú, čo už by to bolo za video. Potom si Bigfoot nájde ich. Údajne mierumilovné stvorenie sa ale správa úplne inak, ako by čakali. Nemôže sa dostať do domčeka, tak výletníkom zdemoluje auto. Útočí niekedy priamo a hrubou silou, inokedy zákerne. Niečo proti nim zjavne má a v žiadnom prípade ich nemieni nechať v pokoji žiť. Alebo odísť.

„Tvorcovia zručne narábajú aj so zobrazovaním príšery. Aj keď je všade prítomná, drží sa na úrovni siluety."

Ak by sme si robili zoznam stvorení, ktoré patria výhradne do roztraseného domáceho videa, Bigfoota či Yetiho by veľmi ťažko niekto zosadil z jeho čela. Found footage je preto v tomto prípade dokonale vhodný, až žiadúci. Tvorcovia zručne narábajú aj so zobrazovaním príšery. Aj keď je všade prítomná, drží sa na úrovni siluety. Tak, ako ju poznáme. Aj keď spočiatku sa nebojíme, nenudíme sa aspoň vďaka zvedavosti. Bigfoot tam niekde je, aj keď ešte nevieme, čoho je schopný. Keďže podobných found footageov sme už videli mnoho spravených skutočne zle, dokážeme oceniť aj kvalitu na tjeto úrovni. Síce nevyniká, ale ani najmenej nedráždi. Mladí ľudia robia hlúposti, fajčia trávu, hádajú sa. Keď na to príde, správajú sa aj nelogicky. Ale čo narobíme, aj to už k found footageom patrí. A ako vieme, nie je to zďaleka to najhoršie, čo sa nám tvorcovia niekedy snažia ponúknuť.

Bigfoot rovnako ako všetky vymyslené stvorenia ponúka široké možnosti úpravy podľa potrieb tvorcov. Tu si z neho spravili prakticky dokonalého nepriateľa. Jeho humanoidnosť vždy dávala dušiť, že by mohol byť inteligentný. Ale zase aby odpájal generátor už sa zdá trochu prehnané. Rovnako zľahka nadsadená sa javí aj rýchlosť jeho behu, vedecké pochybnosti ale v tomto smere nedokážeme vzniesť. Tak načo špekulovať. Bigfoot je v každom prípade efektný a hrozivý, a to je hlavné. Celý čas sa ho bojíme a postavy dáva do polohy blízko beznádeje. Tá ale nie je dokonalá, keďže si stále nie sme istí, o čo vlastne Bigfootovi ide. Napätie pôsobí jednak trvalo, ale čo by bol les bez vykukovania spoza stromov. Strašenie v klasickej found footageovej podobe tu funguje vo všetkých podobách. Nie je v ničom nové, ale keď už sa hodí k námetu, prečo ho nevyužiť.

„Má síce dôvod, ale aby sa pustil do premysleného a cieľavedomého vyvražďovania sa rozhodne zdá pritiahnuté za vlasy."

Asi najväčší problém filmu nastane, keď sa nad ním divák zamyslí. Ak aj prijmeme Bigfootove schopnosti, prijať logiku jeho správania už je neporovnateľne ťažšie. Má síce dôvod, ale aby sa pustil do premysleného a cieľavedomého vyvražďovania sa rozhodne zdá pritiahnuté za vlasy. Skutočne sa v ňom spája krvilačnosť a nemilosrdnosť zvieraťa so systematickosťou a sofistikovanosťou človeka. Dostáva sa tak na úroveň iných fiktívnych stvorení, u ktorých sme ale na podobné veci aspoň zvyknutí. Bigfoot mal byť mierumilovné a plaché stvorenie, čo síce neznamená, že nemôže zabíjať. Ale zrovna takto?

Exists, ako dielo tvorcu Blair Witch, otcovi moderného found footage rozhodne nerobí hanbu. Ide o dobre spravený štandard a ak sa vzdáme nádeje na kreativitu, nemáme oveľa viac čo čakať. Tej náhrada v podobe originálneho zloducha Bigfoota funguje o niečo lepšie ako nedávni mimozemšťania, predovšetkým svojou vhodnosťou do žánra. Inak tu máme všetky primitívnosti a nelogickosti, ale hlavne úspešnú snahu čo najviac ľakať.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy