The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

6. 10. 2015

20. 9. 2010

18. 10. 2013

Leatherface

Toľko ste toho pod maskou nečakali

Práve žánrové miešanie krutého exploitationu s thrillerom, ktorému by zodpovedala dejová stránka, je síce sympatické, no nakoniec sa ukáže ako nezvládnuté. Scenár sa snaží byť ambiciózny, prináša veľa deja a nechce len žmýkať známe postavy a prostredie. V tom prípade by ale potreboval na budovanie atmosféry svoje vlastné prostriedky, a tie mu chýbajú. Hlavnými sa stávajú utečenci z liečebne, krutí prehnane až za hranicu uveriteľnosti. Všetko sa odohráva akosi nepochopiteľne, bez zmyslu, s jediným zrozumiteľným účelom, ktorým je čo najviac násilia. Aj keď film má svoje kvality, nedokáže diváka skutočne vtiahnuť, zaujať niečím jasným a intenzívnym. Nakoniec príde samotná pointa, pri ktorej si dáme film do spojitosti s celou sériou. A možno by sme radšej zabudli, čo sa nám to snažil nahovoriť.

16. 11. 2017

Exists

Andrej Gomora | 22. 1. 2015
0
6/10
eco-terror, found footage/ mockumentary, survival

Nabudúce Lochnesska?

Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.

„Niečo proti nim zjavne má a v žiadnom prípade ich nemieni nechať v pokoji žiť. Alebo odísť."

Poniektorí dokonca vedia aj kde. Napríklad strýko Matta a Briana, ktorý z tohto dôvodu prestal chodiť do svojej chaty uprostred lesov a rovnako tam zakazuje chodiť aj ostatným. Je to také menšie rodinné tajomstvo, jeho viera sa zvykne prechádzať diskrétnym mlčaním. Načo sa s ním hádať. Preto pre Matta a Briana v žiadnom prípade nejde o dôvod neukradnúť mu kľúče, aby na chate spolu s kamarátmi strávili pár dní. Nie len tak hocijakým žúrovaním, všade rozložia kamery a nakrútia tu video, ktoré bude hitom YouTubeu. Menšia komplikácia sa vyskytne cestou, do niečoho po tme vrazia. Auto nie je poškodené, tak čo narobia, idú ďalej. Napred počujú Bigfoota kričať. Vtedy ho ešte hľadajú, čo už by to bolo za video. Potom si Bigfoot nájde ich. Údajne mierumilovné stvorenie sa ale správa úplne inak, ako by čakali. Nemôže sa dostať do domčeka, tak výletníkom zdemoluje auto. Útočí niekedy priamo a hrubou silou, inokedy zákerne. Niečo proti nim zjavne má a v žiadnom prípade ich nemieni nechať v pokoji žiť. Alebo odísť.

„Tvorcovia zručne narábajú aj so zobrazovaním príšery. Aj keď je všade prítomná, drží sa na úrovni siluety."

Ak by sme si robili zoznam stvorení, ktoré patria výhradne do roztraseného domáceho videa, Bigfoota či Yetiho by veľmi ťažko niekto zosadil z jeho čela. Found footage je preto v tomto prípade dokonale vhodný, až žiadúci. Tvorcovia zručne narábajú aj so zobrazovaním príšery. Aj keď je všade prítomná, drží sa na úrovni siluety. Tak, ako ju poznáme. Aj keď spočiatku sa nebojíme, nenudíme sa aspoň vďaka zvedavosti. Bigfoot tam niekde je, aj keď ešte nevieme, čoho je schopný. Keďže podobných found footageov sme už videli mnoho spravených skutočne zle, dokážeme oceniť aj kvalitu na tjeto úrovni. Síce nevyniká, ale ani najmenej nedráždi. Mladí ľudia robia hlúposti, fajčia trávu, hádajú sa. Keď na to príde, správajú sa aj nelogicky. Ale čo narobíme, aj to už k found footageom patrí. A ako vieme, nie je to zďaleka to najhoršie, čo sa nám tvorcovia niekedy snažia ponúknuť.

Bigfoot rovnako ako všetky vymyslené stvorenia ponúka široké možnosti úpravy podľa potrieb tvorcov. Tu si z neho spravili prakticky dokonalého nepriateľa. Jeho humanoidnosť vždy dávala dušiť, že by mohol byť inteligentný. Ale zase aby odpájal generátor už sa zdá trochu prehnané. Rovnako zľahka nadsadená sa javí aj rýchlosť jeho behu, vedecké pochybnosti ale v tomto smere nedokážeme vzniesť. Tak načo špekulovať. Bigfoot je v každom prípade efektný a hrozivý, a to je hlavné. Celý čas sa ho bojíme a postavy dáva do polohy blízko beznádeje. Tá ale nie je dokonalá, keďže si stále nie sme istí, o čo vlastne Bigfootovi ide. Napätie pôsobí jednak trvalo, ale čo by bol les bez vykukovania spoza stromov. Strašenie v klasickej found footageovej podobe tu funguje vo všetkých podobách. Nie je v ničom nové, ale keď už sa hodí k námetu, prečo ho nevyužiť.

„Má síce dôvod, ale aby sa pustil do premysleného a cieľavedomého vyvražďovania sa rozhodne zdá pritiahnuté za vlasy."

Asi najväčší problém filmu nastane, keď sa nad ním divák zamyslí. Ak aj prijmeme Bigfootove schopnosti, prijať logiku jeho správania už je neporovnateľne ťažšie. Má síce dôvod, ale aby sa pustil do premysleného a cieľavedomého vyvražďovania sa rozhodne zdá pritiahnuté za vlasy. Skutočne sa v ňom spája krvilačnosť a nemilosrdnosť zvieraťa so systematickosťou a sofistikovanosťou človeka. Dostáva sa tak na úroveň iných fiktívnych stvorení, u ktorých sme ale na podobné veci aspoň zvyknutí. Bigfoot mal byť mierumilovné a plaché stvorenie, čo síce neznamená, že nemôže zabíjať. Ale zrovna takto?

Exists, ako dielo tvorcu Blair Witch, otcovi moderného found footage rozhodne nerobí hanbu. Ide o dobre spravený štandard a ak sa vzdáme nádeje na kreativitu, nemáme oveľa viac čo čakať. Tej náhrada v podobe originálneho zloducha Bigfoota funguje o niečo lepšie ako nedávni mimozemšťania, predovšetkým svojou vhodnosťou do žánra. Inak tu máme všetky primitívnosti a nelogickosti, ale hlavne úspešnú snahu čo najviac ľakať.