Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Extraterrestrial

Andrej Gomora | 17. 4. 2015
0
4/10
alien, survival

Všetky filmy o votrelcoch zhrnuté do jedného

Ak sa má niekde začať odohrávať horor, napred sa tam musí rozbehnúť party. To je jedno, kde. Na cintoríne, v kostole, v ponorke, na severnom póle, na opere alebo v Smart care. Prvý krok je, že tam musí nabehnúť partia mladých ľudí s plechovkami piva a jointmi. Podľa zákonitostí prírody sa tam rovnako nečakane ako oni musí zjaviť aj niekto, kto ich vyzabíja. Môže ísť o maskovaného vraha, šabľozubú kenguru, samotného diabla alebo rovno mimozemšťanov. Ako vo filme Extraterrestrial.

„Aj v tejto oblasti prelietajú tajné lietadlá, pár ľudí už tu aj zmizlo."

Party sa tentokrát neodoráva na až natoľko netradičnom mieste. Vlastne, je ideálne, odľahlá chata v lese. Nie celkom logicky sa tam akurát postavy ocitnú. Aprilini rodičia sa rozviedli, mama chce chalupu ako pomstu voči otcovi predať. April má spraviť len pár fotiek kvôli inzerátu. Jej priateľ tajne pozve pár kamarátov, nech sa s nimi prevezú. A keď už sú tam, prečo si trochu nezahýriť. Trávu si nakoniec nemusia ani voziť, sused a otcov rovesník jej má v skleníku viac než dosť. Bol aj vo Vietname, sleduje odvtedy aktivity vlády, ktorá samozrejme občanov neustále klame. Aj v tejto oblasti prelietajú tajné lietadlá, pár ľudí už tu aj zmizlo. Aké majú šťastie, keď sami zbadajú jedno z tých lietadiel, ktoré sa zrúti neďaleko v lese. Ako vysvitne, nebolo to lietadlo. A posádka musela mať poriadne tuhý korienok, keď od vraku vedú stopy po krokoch. Smerom k ich chalupe, a samozrejme, nemôžu byť ľudské.

„Funguje pekné prostredie a na film sa v tejto časti pozerá príjemne."

Úvod filmu je v zásade štandardný. Do správnej nálady nás dostane krátke intro, potom nasleduje predstavovanie postáv. Neočaria, ale ani nenahnevajú. Klišé ako partnerská kríza, marihuana či veterán patria k tradícii a pozerateľnosť filmu zatiaľ neohrozujú. Skôr naopak, funguje pekné prostredie a na film sa v tejto časti pozerá príjemne. Horšie už to je, keď sa začne strašenie.

Že dielo vlastne malo ucelenú koncepciu a myšlienku sa dozvieme až nakoniec. Aj tak totiž ide o myšlienku na pozadí. Politickú. Nie o koncepciu, ako chce film pristupovať k divákovi. V niektorých chvíľach sa zdá, že mimozemšťania idú útočiť frontálne. Ako sa dozvieme, prahnú po pomste. Preto ľudí unášajú svetelnými lúčmi, ovládajú im myšlienky a nútia sa strieľať. Nakoniec keď treba, neváhajú použiť ani vlastné päste. Vidíme ich vlastne nezvyčajne skoro, film nás nenaťahuje ako to býva zvykom. Aj tak ale nerozumieme, čo sú tí mimozemšťania vlastne zač a ako konkrétne predstavujú pre obete hrozbu.

„Ešte ťažšie ako vnímať všetky postavy pre diváka sa ale javí pracovať s nimi pre tvorcov."

Rovnaký chaos ako na strane vrahov nastáva aj medzi obeťami. Máme ich tri rôzne druhy, okrem partičky mladých a veterána so samopalom sa aktívne do role baránka na bitúnku zapoja aj policajti. Jednak sa stráca úloha ústredného hrdinu čeliaceho ohrozeniu, ktorým už len veľmi voľne zostáva April. Ešte ťažšie ako vnímať všetky postavy pre diváka sa ale javí pracovať s nimi pre tvorcov. Nejde len o miestami až trápne nelogické správanie. Postavy končia vo výrazne silených situáciách, ktoré často nezapadajú k ich dojmu, ktorý z nich divák dovtedy mal. Skrátka charakter musí ustúpiť nápadu.

„Nech sa ani jedno klišé a ani jeden prvoplánový nápad necítia ukrátené."

Nakoniec, čo sa tých nápadov týka. Áno, je ich mnoho a sú rôznorodé. Tvorcovia nešli zásadne jednoduchou cestou, potrebovali byť iní a originálni. Lenže ich postup bol zhruba ten, že zhádzali dokopy čokoľvek im napadlo, prípadne čo niekde videli. Keď v opisoch postáv klišé neboli problém, v hororovej časti už sa mnohé stávajú nepríjemnými. Už len vrcholom je ich nepremyslené premiešanie. Scenáristi mali zjavne chuť nevynechať nič, čo by sa dalo využiť vo filme s mimozemšťanmi bez ohľadu na možnosti zapracovania do štruktúry deja. Nech sa ani jedno klišé a ani jeden prvoplánový nápad necítia ukrátené.

Extraterrestrial sa hlavne spočiatku javí ako príjemný film, no svoju hororovú časť vôbec nezvláda. Je síce dobre nakrútený a pár scén je strašidelných či hnusných. Ako celok ale vôbec nedrží pokope a mnohými momentmi diváka výrazne odrádza. Možno keby si autori lepšie premysleli, čo vlastne chcú robiť a vybrali sa o niečo priamejšou cestou, mohlo ísť o celkom dobrý film. Takto sa síce v zásade pozerať dá, no máloktorý divák asi nebude ľutovať čas, ktorý s ním strávil.