Revenge of the Pontianak

Pohľad na prívetivejšiu tvár Ázie

Terminológia sa pritom líši podľa oblasti, pontianak býva údajne žena, ktorá umrela tehotná, v Malajzii tá, ktorej sa narodilo mŕtve dieťa. Lang suir by mala byť žena, ktorá skonala pri pôrode, v našom prípade to ale nakoniec bude ešte zložitejšie. Až tak na tom nezáleží, hlavne nie nám, ignorantom. Pontianak môže každopádne túžiť po pomste voči konkrétnemu mužovi, a to sa tu aj deje. Ide na to akurát mierne zoširoka, veď prečo nie. Všetko sa začne počas svadby, jeden z hostí už sa domov nevráti, jeho krvavé telo zostane visieť vysoko na strome. Pontianak vraj zvykne prebývať v banánovníkoch. Šaman odporúča vyčistiť dom, udalosti sa ale kopia. Miestni by najradšej zlynčovali novomanželku, tá za nič nemôže. Nie vždy prichádza zlo zvonka.

23. 1. 2020

Sinister

Lahôdka na koniec roka
Záplaty na lakťoch, vyprahnutý pohľad plný melanchólie. Ženy ho milujú, ale žiť je s ním ťažké. Policajti ho nenávidia za obraz ktorý o nich podáva, ale súčasne nevedia odolať túžbe byť mu nablízku, dostať sa do jeho diel. On sám zápasí sám so sebou, odmieta sa vzdať svojej jedinej vášne, písania kníh. Pritom ani sám už nevie, prečo ich píše. Kvôli sebe, kvôli obetiam zločinov, alebo kvôli svetskej sláve. Pozeráme sa na človeka, ktorý zostúpil do sveta zla a to ho vo filme Sinister pohlcuje.
26. 12. 2012

Yoga Hakwon/Yoga Institute

Otvorte svoju Kundulini
Na jogistický tréning v podivnom inštitúte sa prihlási aj Hyo-jeong, dievča z teleshopingu, ktoré v televízii promuje značkové oblečenie. V práci sa jej darí, no nemôže konkurovať svojej novej kolegyni, čerstvej absolventke súťaže krásy. Frustrovaná životom vo svete, kde krása znamená všetko, sa nechá zlákať svojou bývalou spolužiačkou, kedysi triednou outsiderkou, dnes úspešnou a krásnou ženou, a rozhodne sa absolvovať týždeň jogy... 26. 1. 2011

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

Extraterrestrial

Andrej Gomora | 17. 4. 2015
0
4/10
alien, survival

Všetky filmy o votrelcoch zhrnuté do jedného

Ak sa má niekde začať odohrávať horor, napred sa tam musí rozbehnúť party. To je jedno, kde. Na cintoríne, v kostole, v ponorke, na severnom póle, na opere alebo v Smart care. Prvý krok je, že tam musí nabehnúť partia mladých ľudí s plechovkami piva a jointmi. Podľa zákonitostí prírody sa tam rovnako nečakane ako oni musí zjaviť aj niekto, kto ich vyzabíja. Môže ísť o maskovaného vraha, šabľozubú kenguru, samotného diabla alebo rovno mimozemšťanov. Ako vo filme Extraterrestrial.

„Aj v tejto oblasti prelietajú tajné lietadlá, pár ľudí už tu aj zmizlo."

Party sa tentokrát neodoráva na až natoľko netradičnom mieste. Vlastne, je ideálne, odľahlá chata v lese. Nie celkom logicky sa tam akurát postavy ocitnú. Aprilini rodičia sa rozviedli, mama chce chalupu ako pomstu voči otcovi predať. April má spraviť len pár fotiek kvôli inzerátu. Jej priateľ tajne pozve pár kamarátov, nech sa s nimi prevezú. A keď už sú tam, prečo si trochu nezahýriť. Trávu si nakoniec nemusia ani voziť, sused a otcov rovesník jej má v skleníku viac než dosť. Bol aj vo Vietname, sleduje odvtedy aktivity vlády, ktorá samozrejme občanov neustále klame. Aj v tejto oblasti prelietajú tajné lietadlá, pár ľudí už tu aj zmizlo. Aké majú šťastie, keď sami zbadajú jedno z tých lietadiel, ktoré sa zrúti neďaleko v lese. Ako vysvitne, nebolo to lietadlo. A posádka musela mať poriadne tuhý korienok, keď od vraku vedú stopy po krokoch. Smerom k ich chalupe, a samozrejme, nemôžu byť ľudské.

„Funguje pekné prostredie a na film sa v tejto časti pozerá príjemne."

Úvod filmu je v zásade štandardný. Do správnej nálady nás dostane krátke intro, potom nasleduje predstavovanie postáv. Neočaria, ale ani nenahnevajú. Klišé ako partnerská kríza, marihuana či veterán patria k tradícii a pozerateľnosť filmu zatiaľ neohrozujú. Skôr naopak, funguje pekné prostredie a na film sa v tejto časti pozerá príjemne. Horšie už to je, keď sa začne strašenie.

Že dielo vlastne malo ucelenú koncepciu a myšlienku sa dozvieme až nakoniec. Aj tak totiž ide o myšlienku na pozadí. Politickú. Nie o koncepciu, ako chce film pristupovať k divákovi. V niektorých chvíľach sa zdá, že mimozemšťania idú útočiť frontálne. Ako sa dozvieme, prahnú po pomste. Preto ľudí unášajú svetelnými lúčmi, ovládajú im myšlienky a nútia sa strieľať. Nakoniec keď treba, neváhajú použiť ani vlastné päste. Vidíme ich vlastne nezvyčajne skoro, film nás nenaťahuje ako to býva zvykom. Aj tak ale nerozumieme, čo sú tí mimozemšťania vlastne zač a ako konkrétne predstavujú pre obete hrozbu.

„Ešte ťažšie ako vnímať všetky postavy pre diváka sa ale javí pracovať s nimi pre tvorcov."

Rovnaký chaos ako na strane vrahov nastáva aj medzi obeťami. Máme ich tri rôzne druhy, okrem partičky mladých a veterána so samopalom sa aktívne do role baránka na bitúnku zapoja aj policajti. Jednak sa stráca úloha ústredného hrdinu čeliaceho ohrozeniu, ktorým už len veľmi voľne zostáva April. Ešte ťažšie ako vnímať všetky postavy pre diváka sa ale javí pracovať s nimi pre tvorcov. Nejde len o miestami až trápne nelogické správanie. Postavy končia vo výrazne silených situáciách, ktoré často nezapadajú k ich dojmu, ktorý z nich divák dovtedy mal. Skrátka charakter musí ustúpiť nápadu.

„Nech sa ani jedno klišé a ani jeden prvoplánový nápad necítia ukrátené."

Nakoniec, čo sa tých nápadov týka. Áno, je ich mnoho a sú rôznorodé. Tvorcovia nešli zásadne jednoduchou cestou, potrebovali byť iní a originálni. Lenže ich postup bol zhruba ten, že zhádzali dokopy čokoľvek im napadlo, prípadne čo niekde videli. Keď v opisoch postáv klišé neboli problém, v hororovej časti už sa mnohé stávajú nepríjemnými. Už len vrcholom je ich nepremyslené premiešanie. Scenáristi mali zjavne chuť nevynechať nič, čo by sa dalo využiť vo filme s mimozemšťanmi bez ohľadu na možnosti zapracovania do štruktúry deja. Nech sa ani jedno klišé a ani jeden prvoplánový nápad necítia ukrátené.

Extraterrestrial sa hlavne spočiatku javí ako príjemný film, no svoju hororovú časť vôbec nezvláda. Je síce dobre nakrútený a pár scén je strašidelných či hnusných. Ako celok ale vôbec nedrží pokope a mnohými momentmi diváka výrazne odrádza. Možno keby si autori lepšie premysleli, čo vlastne chcú robiť a vybrali sa o niečo priamejšou cestou, mohlo ísť o celkom dobrý film. Takto sa síce v zásade pozerať dá, no máloktorý divák asi nebude ľutovať čas, ktorý s ním strávil.