Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Curse of Chucky

Prekliatie večnej mladosti
Veru tak, Chucky je prekliaty. Už nikdy sa ho nezbavíme, zostane na zemi strašiť na večné časy. Alebo aspoň kým je medzi nami jeho tvorca, Don Mancini. Intervaly medzi filmami môžu rásť, my vieme že skôr alebo neskôr sa Chucky vráti. Robí dokola to isté a nie je dôvod, aby prestal. Už dlho si vo filmoch drží svoj štandard ktorý neklesá ani nestúpa. Ustálenosť série potvrdzuje aj ďalšie pokračovanie, Curse of Chucky.
22. 10. 2013

It Stains the Sands Red

Ďalšie nezvyčajné priateľstvo

Nie, nejde o komédiu. Zombícky funguje úvod aj dlhé a pomalé stíhanie. Pár nedostatkov v uveriteľnosti tam je, inak ale dáva zmysel a je pútavé. Pomalá verzia zombíkov je predsa jedna z klasických, použil ju aj Romero. Tak prečo by takto nemohol vyzerať pochod krížom cez púšť. Hlavná postava nie je zrovna sympatická, zároveň sa nám sem skrátka hodí, a jedným z hlavných cieľov filmu je predstaviť divákovi jej zložitosť. Aby sme videli, že aj mafiánska štetka je vlastne človek, má svoju minulosť a svoje trápenia. Priebeh naháňačky tiež nenudí, sú v ňom chvíle napätia zo zombíka, ako aj z náročného pochodu s neistým cieľom.

22. 9. 2017

6. 10. 2015

20. 9. 2010

Extraterrestrial

Andrej Gomora | 17. 4. 2015
0
4/10
alien, survival

Všetky filmy o votrelcoch zhrnuté do jedného

Ak sa má niekde začať odohrávať horor, napred sa tam musí rozbehnúť party. To je jedno, kde. Na cintoríne, v kostole, v ponorke, na severnom póle, na opere alebo v Smart care. Prvý krok je, že tam musí nabehnúť partia mladých ľudí s plechovkami piva a jointmi. Podľa zákonitostí prírody sa tam rovnako nečakane ako oni musí zjaviť aj niekto, kto ich vyzabíja. Môže ísť o maskovaného vraha, šabľozubú kenguru, samotného diabla alebo rovno mimozemšťanov. Ako vo filme Extraterrestrial.

„Aj v tejto oblasti prelietajú tajné lietadlá, pár ľudí už tu aj zmizlo."

Party sa tentokrát neodoráva na až natoľko netradičnom mieste. Vlastne, je ideálne, odľahlá chata v lese. Nie celkom logicky sa tam akurát postavy ocitnú. Aprilini rodičia sa rozviedli, mama chce chalupu ako pomstu voči otcovi predať. April má spraviť len pár fotiek kvôli inzerátu. Jej priateľ tajne pozve pár kamarátov, nech sa s nimi prevezú. A keď už sú tam, prečo si trochu nezahýriť. Trávu si nakoniec nemusia ani voziť, sused a otcov rovesník jej má v skleníku viac než dosť. Bol aj vo Vietname, sleduje odvtedy aktivity vlády, ktorá samozrejme občanov neustále klame. Aj v tejto oblasti prelietajú tajné lietadlá, pár ľudí už tu aj zmizlo. Aké majú šťastie, keď sami zbadajú jedno z tých lietadiel, ktoré sa zrúti neďaleko v lese. Ako vysvitne, nebolo to lietadlo. A posádka musela mať poriadne tuhý korienok, keď od vraku vedú stopy po krokoch. Smerom k ich chalupe, a samozrejme, nemôžu byť ľudské.

„Funguje pekné prostredie a na film sa v tejto časti pozerá príjemne."

Úvod filmu je v zásade štandardný. Do správnej nálady nás dostane krátke intro, potom nasleduje predstavovanie postáv. Neočaria, ale ani nenahnevajú. Klišé ako partnerská kríza, marihuana či veterán patria k tradícii a pozerateľnosť filmu zatiaľ neohrozujú. Skôr naopak, funguje pekné prostredie a na film sa v tejto časti pozerá príjemne. Horšie už to je, keď sa začne strašenie.

Že dielo vlastne malo ucelenú koncepciu a myšlienku sa dozvieme až nakoniec. Aj tak totiž ide o myšlienku na pozadí. Politickú. Nie o koncepciu, ako chce film pristupovať k divákovi. V niektorých chvíľach sa zdá, že mimozemšťania idú útočiť frontálne. Ako sa dozvieme, prahnú po pomste. Preto ľudí unášajú svetelnými lúčmi, ovládajú im myšlienky a nútia sa strieľať. Nakoniec keď treba, neváhajú použiť ani vlastné päste. Vidíme ich vlastne nezvyčajne skoro, film nás nenaťahuje ako to býva zvykom. Aj tak ale nerozumieme, čo sú tí mimozemšťania vlastne zač a ako konkrétne predstavujú pre obete hrozbu.

„Ešte ťažšie ako vnímať všetky postavy pre diváka sa ale javí pracovať s nimi pre tvorcov."

Rovnaký chaos ako na strane vrahov nastáva aj medzi obeťami. Máme ich tri rôzne druhy, okrem partičky mladých a veterána so samopalom sa aktívne do role baránka na bitúnku zapoja aj policajti. Jednak sa stráca úloha ústredného hrdinu čeliaceho ohrozeniu, ktorým už len veľmi voľne zostáva April. Ešte ťažšie ako vnímať všetky postavy pre diváka sa ale javí pracovať s nimi pre tvorcov. Nejde len o miestami až trápne nelogické správanie. Postavy končia vo výrazne silených situáciách, ktoré často nezapadajú k ich dojmu, ktorý z nich divák dovtedy mal. Skrátka charakter musí ustúpiť nápadu.

„Nech sa ani jedno klišé a ani jeden prvoplánový nápad necítia ukrátené."

Nakoniec, čo sa tých nápadov týka. Áno, je ich mnoho a sú rôznorodé. Tvorcovia nešli zásadne jednoduchou cestou, potrebovali byť iní a originálni. Lenže ich postup bol zhruba ten, že zhádzali dokopy čokoľvek im napadlo, prípadne čo niekde videli. Keď v opisoch postáv klišé neboli problém, v hororovej časti už sa mnohé stávajú nepríjemnými. Už len vrcholom je ich nepremyslené premiešanie. Scenáristi mali zjavne chuť nevynechať nič, čo by sa dalo využiť vo filme s mimozemšťanmi bez ohľadu na možnosti zapracovania do štruktúry deja. Nech sa ani jedno klišé a ani jeden prvoplánový nápad necítia ukrátené.

Extraterrestrial sa hlavne spočiatku javí ako príjemný film, no svoju hororovú časť vôbec nezvláda. Je síce dobre nakrútený a pár scén je strašidelných či hnusných. Ako celok ale vôbec nedrží pokope a mnohými momentmi diváka výrazne odrádza. Možno keby si autori lepšie premysleli, čo vlastne chcú robiť a vybrali sa o niečo priamejšou cestou, mohlo ísť o celkom dobrý film. Takto sa síce v zásade pozerať dá, no máloktorý divák asi nebude ľutovať čas, ktorý s ním strávil.