12. 7. 2018

20. 9. 2010

17. 8. 2010

11. 2. 2015

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

[REC]³ Genesis

Andrej Gomora | 29. 11. 2012
0
3/10
comedy, found footage/ mockumentary, survival, zombie/infection

Tvárme sa, že sa to nestalo

Smrť hororových sérií býva zvyčajne pomalá a prichádza postupne so žmýkaním poslednej kvapky z nápadu alebo postavy na ktorej stoja. Tvorcovia sa zriedka pokúšajú o radikálne kroky novým smerom. Zväčša sa snažia zopakovať v ďalších filmoch to, čo prinieslo predošlým úspech. A aj keď sa občas na nekonečné opakovanie pozeráme s dešpektom, zdá sa že to nie je to najhoršie, čo môže filmovú sériu postihnúť.

Po podarenej prvej, a ešte podarenejšej druhej časti série [REC] si fanúšikovia od tretieho pokračovania s názvom [REC]³ Genesis nemálo sľubovali. Vopred ohlásený zámer upustiť od nakrúcania v štýle found-footage a premiestnenie sa mimo uzavretého domu prezrádzali sebavedomie tvorcov nakrútiť kvalitný horor aj bez opakovania overeného receptu. Museli sme sa síce zmieriť s tým, že nám roztrasená kamera a afektovaná Angela budú chýbať, snaha o posun ale býva chvályhodná. Kvalita série nás nechala veriť, že tvorcovia vedia čo robia a nech je aj ďalší diel iný, netreba sa báť zmeny. Nuž, iný naozaj je.

„Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám."

Základným problémom Genesis je že jej úplne chýba koncepcia. Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám. Má ísť o paródiu, komédiu, alebo zásadne nový pohľad na tématiku prvých filmov? S tými Genesis spája úvod po prvú akciu, nakrútený amatérskou kamerou. Táto časť pôsobí veľmi silene. Z hľadiska spádu je naviac nezvládnutá, je zábavná asi ako hociktoré video zo svadby úplne neznámych ľudí. Keď na svadbe začne prvý hosť hrýzť ostatných, kamera sa mení na konvenčnú. Predošlé diely už potom pripomínajú len zombíci.

Celý príbeh je o snahe čerstvých manželov spolu s pár hosťami prežiť. Vidíme veľa krvi, veľa nakazených a veľa rôznorodej akcie. Od začiatku je to ale len čistý chaos, v ktorom sa prakticky nedá vyznať. Ľudia padajú zaradom, bez napätia alebo vykreslenia. Aj postavy ktoré sme už párkrát videli a mali nejaké zapamätateľné repliky odchádzajú často spôsobom že sa kamera len obzrie a vidíme ich dohryzené. Teda bez náznaku vzrušenia. Pre film akoby existovali len manželia a ich snaha o prežitie a nájdenie jeden druhého. Vychádzajúc z hororových klišé pritom divák podvedome očakáva, že oni dvaja by mali prežiť, prípadne byť aktérmi nejakého finále. Má teda minimálny dôvod sa o nich báť, čím vo filme zaniká akékoľvek napätie.

„Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo."

Klady ktoré dielo má, nedokáže vôbec zúžitkovať a zapracovať do celku. Podarí sa pár gagov a úspešne komických je viacero vedľajších postáv. Divák ale nemá chuť sa smiať, ako celok film nie je smiešny, a účel spestrenia sa stráca v celkovej nejasnosti, ako sa na film pozerať. Fóry zostanú nedotiahnuté, prípadne sú vo svojej osamotenosti nestráviteľné. Pekných je aj viacero záberov a celkove vizuálne stránka filmu ukazuje zručnosť kamery. Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo. Každý z manželov má svoju hviezdnu chvíľku, on pri výprave v brnení, ona s odhaleným podväzkom a motorovou pílou v ruke. Niečo do seba má aj kňaz, aj keď náboženský podtón bol pre mnohých jedným z nedostatkov druhého dielu. Výsledný dojem z filmu je ale len more krvi, zombíkov a násilia bez akéhokoľvek účelu a efektu. Dokonca aj dejové napojenie na [REC] 1 a 2 je len formálne, akoby sa film vôbec nechcel vyhrievať v ich lesku. Plne sa spolieha na vlastné kvality, čím sa ale odsudzuje na dokonalý neúspech.

„Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]."

Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]. Michael Myers svoje zmasakrovanie prežil. [REC] už má ohlásené štvrté pokračovanie a s ním nádej na reparát. Je šťastím že Genesis je natoľko iné, že podvedome si je ho ťažké spájať s predošlými dvoma filmami. Dá sa čakať, že väčšina fanúšikov je ochotná film brať ako nedorozumenie, alebo nepodarený pokus o vtip, a o to viac budú zvedaví s čím príde [REC] 4 Apocalypse. Tak sa nechajme prekvapiť.