12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

[REC]³ Genesis

Andrej Gomora | 29. 11. 2012
0
3/10
comedy, found footage/ mockumentary, survival, zombie/infection

Tvárme sa, že sa to nestalo

Smrť hororových sérií býva zvyčajne pomalá a prichádza postupne so žmýkaním poslednej kvapky z nápadu alebo postavy na ktorej stoja. Tvorcovia sa zriedka pokúšajú o radikálne kroky novým smerom. Zväčša sa snažia zopakovať v ďalších filmoch to, čo prinieslo predošlým úspech. A aj keď sa občas na nekonečné opakovanie pozeráme s dešpektom, zdá sa že to nie je to najhoršie, čo môže filmovú sériu postihnúť.

Po podarenej prvej, a ešte podarenejšej druhej časti série [REC] si fanúšikovia od tretieho pokračovania s názvom [REC]³ Genesis nemálo sľubovali. Vopred ohlásený zámer upustiť od nakrúcania v štýle found-footage a premiestnenie sa mimo uzavretého domu prezrádzali sebavedomie tvorcov nakrútiť kvalitný horor aj bez opakovania overeného receptu. Museli sme sa síce zmieriť s tým, že nám roztrasená kamera a afektovaná Angela budú chýbať, snaha o posun ale býva chvályhodná. Kvalita série nás nechala veriť, že tvorcovia vedia čo robia a nech je aj ďalší diel iný, netreba sa báť zmeny. Nuž, iný naozaj je.

„Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám."

Základným problémom Genesis je že jej úplne chýba koncepcia. Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám. Má ísť o paródiu, komédiu, alebo zásadne nový pohľad na tématiku prvých filmov? S tými Genesis spája úvod po prvú akciu, nakrútený amatérskou kamerou. Táto časť pôsobí veľmi silene. Z hľadiska spádu je naviac nezvládnutá, je zábavná asi ako hociktoré video zo svadby úplne neznámych ľudí. Keď na svadbe začne prvý hosť hrýzť ostatných, kamera sa mení na konvenčnú. Predošlé diely už potom pripomínajú len zombíci.

Celý príbeh je o snahe čerstvých manželov spolu s pár hosťami prežiť. Vidíme veľa krvi, veľa nakazených a veľa rôznorodej akcie. Od začiatku je to ale len čistý chaos, v ktorom sa prakticky nedá vyznať. Ľudia padajú zaradom, bez napätia alebo vykreslenia. Aj postavy ktoré sme už párkrát videli a mali nejaké zapamätateľné repliky odchádzajú často spôsobom že sa kamera len obzrie a vidíme ich dohryzené. Teda bez náznaku vzrušenia. Pre film akoby existovali len manželia a ich snaha o prežitie a nájdenie jeden druhého. Vychádzajúc z hororových klišé pritom divák podvedome očakáva, že oni dvaja by mali prežiť, prípadne byť aktérmi nejakého finále. Má teda minimálny dôvod sa o nich báť, čím vo filme zaniká akékoľvek napätie.

„Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo."

Klady ktoré dielo má, nedokáže vôbec zúžitkovať a zapracovať do celku. Podarí sa pár gagov a úspešne komických je viacero vedľajších postáv. Divák ale nemá chuť sa smiať, ako celok film nie je smiešny, a účel spestrenia sa stráca v celkovej nejasnosti, ako sa na film pozerať. Fóry zostanú nedotiahnuté, prípadne sú vo svojej osamotenosti nestráviteľné. Pekných je aj viacero záberov a celkove vizuálne stránka filmu ukazuje zručnosť kamery. Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo. Každý z manželov má svoju hviezdnu chvíľku, on pri výprave v brnení, ona s odhaleným podväzkom a motorovou pílou v ruke. Niečo do seba má aj kňaz, aj keď náboženský podtón bol pre mnohých jedným z nedostatkov druhého dielu. Výsledný dojem z filmu je ale len more krvi, zombíkov a násilia bez akéhokoľvek účelu a efektu. Dokonca aj dejové napojenie na [REC] 1 a 2 je len formálne, akoby sa film vôbec nechcel vyhrievať v ich lesku. Plne sa spolieha na vlastné kvality, čím sa ale odsudzuje na dokonalý neúspech.

„Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]."

Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]. Michael Myers svoje zmasakrovanie prežil. [REC] už má ohlásené štvrté pokračovanie a s ním nádej na reparát. Je šťastím že Genesis je natoľko iné, že podvedome si je ho ťažké spájať s predošlými dvoma filmami. Dá sa čakať, že väčšina fanúšikov je ochotná film brať ako nedorozumenie, alebo nepodarený pokus o vtip, a o to viac budú zvedaví s čím príde [REC] 4 Apocalypse. Tak sa nechajme prekvapiť.