12. 10. 2015

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

13. 2. 2011

[REC]³ Genesis

Andrej Gomora | 29. 11. 2012
0
3/10
comedy, found footage/ mockumentary, survival, zombie/infection

Tvárme sa, že sa to nestalo

Smrť hororových sérií býva zvyčajne pomalá a prichádza postupne so žmýkaním poslednej kvapky z nápadu alebo postavy na ktorej stoja. Tvorcovia sa zriedka pokúšajú o radikálne kroky novým smerom. Zväčša sa snažia zopakovať v ďalších filmoch to, čo prinieslo predošlým úspech. A aj keď sa občas na nekonečné opakovanie pozeráme s dešpektom, zdá sa že to nie je to najhoršie, čo môže filmovú sériu postihnúť.

Po podarenej prvej, a ešte podarenejšej druhej časti série [REC] si fanúšikovia od tretieho pokračovania s názvom [REC]³ Genesis nemálo sľubovali. Vopred ohlásený zámer upustiť od nakrúcania v štýle found-footage a premiestnenie sa mimo uzavretého domu prezrádzali sebavedomie tvorcov nakrútiť kvalitný horor aj bez opakovania overeného receptu. Museli sme sa síce zmieriť s tým, že nám roztrasená kamera a afektovaná Angela budú chýbať, snaha o posun ale býva chvályhodná. Kvalita série nás nechala veriť, že tvorcovia vedia čo robia a nech je aj ďalší diel iný, netreba sa báť zmeny. Nuž, iný naozaj je.

„Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám."

Základným problémom Genesis je že jej úplne chýba koncepcia. Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám. Má ísť o paródiu, komédiu, alebo zásadne nový pohľad na tématiku prvých filmov? S tými Genesis spája úvod po prvú akciu, nakrútený amatérskou kamerou. Táto časť pôsobí veľmi silene. Z hľadiska spádu je naviac nezvládnutá, je zábavná asi ako hociktoré video zo svadby úplne neznámych ľudí. Keď na svadbe začne prvý hosť hrýzť ostatných, kamera sa mení na konvenčnú. Predošlé diely už potom pripomínajú len zombíci.

Celý príbeh je o snahe čerstvých manželov spolu s pár hosťami prežiť. Vidíme veľa krvi, veľa nakazených a veľa rôznorodej akcie. Od začiatku je to ale len čistý chaos, v ktorom sa prakticky nedá vyznať. Ľudia padajú zaradom, bez napätia alebo vykreslenia. Aj postavy ktoré sme už párkrát videli a mali nejaké zapamätateľné repliky odchádzajú často spôsobom že sa kamera len obzrie a vidíme ich dohryzené. Teda bez náznaku vzrušenia. Pre film akoby existovali len manželia a ich snaha o prežitie a nájdenie jeden druhého. Vychádzajúc z hororových klišé pritom divák podvedome očakáva, že oni dvaja by mali prežiť, prípadne byť aktérmi nejakého finále. Má teda minimálny dôvod sa o nich báť, čím vo filme zaniká akékoľvek napätie.

„Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo."

Klady ktoré dielo má, nedokáže vôbec zúžitkovať a zapracovať do celku. Podarí sa pár gagov a úspešne komických je viacero vedľajších postáv. Divák ale nemá chuť sa smiať, ako celok film nie je smiešny, a účel spestrenia sa stráca v celkovej nejasnosti, ako sa na film pozerať. Fóry zostanú nedotiahnuté, prípadne sú vo svojej osamotenosti nestráviteľné. Pekných je aj viacero záberov a celkove vizuálne stránka filmu ukazuje zručnosť kamery. Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo. Každý z manželov má svoju hviezdnu chvíľku, on pri výprave v brnení, ona s odhaleným podväzkom a motorovou pílou v ruke. Niečo do seba má aj kňaz, aj keď náboženský podtón bol pre mnohých jedným z nedostatkov druhého dielu. Výsledný dojem z filmu je ale len more krvi, zombíkov a násilia bez akéhokoľvek účelu a efektu. Dokonca aj dejové napojenie na [REC] 1 a 2 je len formálne, akoby sa film vôbec nechcel vyhrievať v ich lesku. Plne sa spolieha na vlastné kvality, čím sa ale odsudzuje na dokonalý neúspech.

„Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]."

Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]. Michael Myers svoje zmasakrovanie prežil. [REC] už má ohlásené štvrté pokračovanie a s ním nádej na reparát. Je šťastím že Genesis je natoľko iné, že podvedome si je ho ťažké spájať s predošlými dvoma filmami. Dá sa čakať, že väčšina fanúšikov je ochotná film brať ako nedorozumenie, alebo nepodarený pokus o vtip, a o to viac budú zvedaví s čím príde [REC] 4 Apocalypse. Tak sa nechajme prekvapiť.