3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

[REC]³ Genesis

Andrej Gomora | 29. 11. 2012
0
3/10
comedy, found footage/ mockumentary, survival, zombie/infection

Tvárme sa, že sa to nestalo

Smrť hororových sérií býva zvyčajne pomalá a prichádza postupne so žmýkaním poslednej kvapky z nápadu alebo postavy na ktorej stoja. Tvorcovia sa zriedka pokúšajú o radikálne kroky novým smerom. Zväčša sa snažia zopakovať v ďalších filmoch to, čo prinieslo predošlým úspech. A aj keď sa občas na nekonečné opakovanie pozeráme s dešpektom, zdá sa že to nie je to najhoršie, čo môže filmovú sériu postihnúť.

Po podarenej prvej, a ešte podarenejšej druhej časti série [REC] si fanúšikovia od tretieho pokračovania s názvom [REC]³ Genesis nemálo sľubovali. Vopred ohlásený zámer upustiť od nakrúcania v štýle found-footage a premiestnenie sa mimo uzavretého domu prezrádzali sebavedomie tvorcov nakrútiť kvalitný horor aj bez opakovania overeného receptu. Museli sme sa síce zmieriť s tým, že nám roztrasená kamera a afektovaná Angela budú chýbať, snaha o posun ale býva chvályhodná. Kvalita série nás nechala veriť, že tvorcovia vedia čo robia a nech je aj ďalší diel iný, netreba sa báť zmeny. Nuž, iný naozaj je.

„Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám."

Základným problémom Genesis je že jej úplne chýba koncepcia. Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám. Má ísť o paródiu, komédiu, alebo zásadne nový pohľad na tématiku prvých filmov? S tými Genesis spája úvod po prvú akciu, nakrútený amatérskou kamerou. Táto časť pôsobí veľmi silene. Z hľadiska spádu je naviac nezvládnutá, je zábavná asi ako hociktoré video zo svadby úplne neznámych ľudí. Keď na svadbe začne prvý hosť hrýzť ostatných, kamera sa mení na konvenčnú. Predošlé diely už potom pripomínajú len zombíci.

Celý príbeh je o snahe čerstvých manželov spolu s pár hosťami prežiť. Vidíme veľa krvi, veľa nakazených a veľa rôznorodej akcie. Od začiatku je to ale len čistý chaos, v ktorom sa prakticky nedá vyznať. Ľudia padajú zaradom, bez napätia alebo vykreslenia. Aj postavy ktoré sme už párkrát videli a mali nejaké zapamätateľné repliky odchádzajú často spôsobom že sa kamera len obzrie a vidíme ich dohryzené. Teda bez náznaku vzrušenia. Pre film akoby existovali len manželia a ich snaha o prežitie a nájdenie jeden druhého. Vychádzajúc z hororových klišé pritom divák podvedome očakáva, že oni dvaja by mali prežiť, prípadne byť aktérmi nejakého finále. Má teda minimálny dôvod sa o nich báť, čím vo filme zaniká akékoľvek napätie.

„Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo."

Klady ktoré dielo má, nedokáže vôbec zúžitkovať a zapracovať do celku. Podarí sa pár gagov a úspešne komických je viacero vedľajších postáv. Divák ale nemá chuť sa smiať, ako celok film nie je smiešny, a účel spestrenia sa stráca v celkovej nejasnosti, ako sa na film pozerať. Fóry zostanú nedotiahnuté, prípadne sú vo svojej osamotenosti nestráviteľné. Pekných je aj viacero záberov a celkove vizuálne stránka filmu ukazuje zručnosť kamery. Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo. Každý z manželov má svoju hviezdnu chvíľku, on pri výprave v brnení, ona s odhaleným podväzkom a motorovou pílou v ruke. Niečo do seba má aj kňaz, aj keď náboženský podtón bol pre mnohých jedným z nedostatkov druhého dielu. Výsledný dojem z filmu je ale len more krvi, zombíkov a násilia bez akéhokoľvek účelu a efektu. Dokonca aj dejové napojenie na [REC] 1 a 2 je len formálne, akoby sa film vôbec nechcel vyhrievať v ich lesku. Plne sa spolieha na vlastné kvality, čím sa ale odsudzuje na dokonalý neúspech.

„Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]."

Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]. Michael Myers svoje zmasakrovanie prežil. [REC] už má ohlásené štvrté pokračovanie a s ním nádej na reparát. Je šťastím že Genesis je natoľko iné, že podvedome si je ho ťažké spájať s predošlými dvoma filmami. Dá sa čakať, že väčšina fanúšikov je ochotná film brať ako nedorozumenie, alebo nepodarený pokus o vtip, a o to viac budú zvedaví s čím príde [REC] 4 Apocalypse. Tak sa nechajme prekvapiť.