Revenge of the Pontianak

Pohľad na prívetivejšiu tvár Ázie

Terminológia sa pritom líši podľa oblasti, pontianak býva údajne žena, ktorá umrela tehotná, v Malajzii tá, ktorej sa narodilo mŕtve dieťa. Lang suir by mala byť žena, ktorá skonala pri pôrode, v našom prípade to ale nakoniec bude ešte zložitejšie. Až tak na tom nezáleží, hlavne nie nám, ignorantom. Pontianak môže každopádne túžiť po pomste voči konkrétnemu mužovi, a to sa tu aj deje. Ide na to akurát mierne zoširoka, veď prečo nie. Všetko sa začne počas svadby, jeden z hostí už sa domov nevráti, jeho krvavé telo zostane visieť vysoko na strome. Pontianak vraj zvykne prebývať v banánovníkoch. Šaman odporúča vyčistiť dom, udalosti sa ale kopia. Miestni by najradšej zlynčovali novomanželku, tá za nič nemôže. Nie vždy prichádza zlo zvonka.

23. 1. 2020

Sinister

Lahôdka na koniec roka
Záplaty na lakťoch, vyprahnutý pohľad plný melanchólie. Ženy ho milujú, ale žiť je s ním ťažké. Policajti ho nenávidia za obraz ktorý o nich podáva, ale súčasne nevedia odolať túžbe byť mu nablízku, dostať sa do jeho diel. On sám zápasí sám so sebou, odmieta sa vzdať svojej jedinej vášne, písania kníh. Pritom ani sám už nevie, prečo ich píše. Kvôli sebe, kvôli obetiam zločinov, alebo kvôli svetskej sláve. Pozeráme sa na človeka, ktorý zostúpil do sveta zla a to ho vo filme Sinister pohlcuje.
26. 12. 2012

Yoga Hakwon/Yoga Institute

Otvorte svoju Kundulini
Na jogistický tréning v podivnom inštitúte sa prihlási aj Hyo-jeong, dievča z teleshopingu, ktoré v televízii promuje značkové oblečenie. V práci sa jej darí, no nemôže konkurovať svojej novej kolegyni, čerstvej absolventke súťaže krásy. Frustrovaná životom vo svete, kde krása znamená všetko, sa nechá zlákať svojou bývalou spolužiačkou, kedysi triednou outsiderkou, dnes úspešnou a krásnou ženou, a rozhodne sa absolvovať týždeň jogy... 26. 1. 2011

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

[REC]³ Genesis

Andrej Gomora | 29. 11. 2012
0
3/10
comedy, found footage/ mockumentary, survival, zombie/infection

Tvárme sa, že sa to nestalo

Smrť hororových sérií býva zvyčajne pomalá a prichádza postupne so žmýkaním poslednej kvapky z nápadu alebo postavy na ktorej stoja. Tvorcovia sa zriedka pokúšajú o radikálne kroky novým smerom. Zväčša sa snažia zopakovať v ďalších filmoch to, čo prinieslo predošlým úspech. A aj keď sa občas na nekonečné opakovanie pozeráme s dešpektom, zdá sa že to nie je to najhoršie, čo môže filmovú sériu postihnúť.

Po podarenej prvej, a ešte podarenejšej druhej časti série [REC] si fanúšikovia od tretieho pokračovania s názvom [REC]³ Genesis nemálo sľubovali. Vopred ohlásený zámer upustiť od nakrúcania v štýle found-footage a premiestnenie sa mimo uzavretého domu prezrádzali sebavedomie tvorcov nakrútiť kvalitný horor aj bez opakovania overeného receptu. Museli sme sa síce zmieriť s tým, že nám roztrasená kamera a afektovaná Angela budú chýbať, snaha o posun ale býva chvályhodná. Kvalita série nás nechala veriť, že tvorcovia vedia čo robia a nech je aj ďalší diel iný, netreba sa báť zmeny. Nuž, iný naozaj je.

„Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám."

Základným problémom Genesis je že jej úplne chýba koncepcia. Od začiatku do konca divák nevie, o čo vlastne režisérovi ide, a najskôr to nevedel ani on sám. Má ísť o paródiu, komédiu, alebo zásadne nový pohľad na tématiku prvých filmov? S tými Genesis spája úvod po prvú akciu, nakrútený amatérskou kamerou. Táto časť pôsobí veľmi silene. Z hľadiska spádu je naviac nezvládnutá, je zábavná asi ako hociktoré video zo svadby úplne neznámych ľudí. Keď na svadbe začne prvý hosť hrýzť ostatných, kamera sa mení na konvenčnú. Predošlé diely už potom pripomínajú len zombíci.

Celý príbeh je o snahe čerstvých manželov spolu s pár hosťami prežiť. Vidíme veľa krvi, veľa nakazených a veľa rôznorodej akcie. Od začiatku je to ale len čistý chaos, v ktorom sa prakticky nedá vyznať. Ľudia padajú zaradom, bez napätia alebo vykreslenia. Aj postavy ktoré sme už párkrát videli a mali nejaké zapamätateľné repliky odchádzajú často spôsobom že sa kamera len obzrie a vidíme ich dohryzené. Teda bez náznaku vzrušenia. Pre film akoby existovali len manželia a ich snaha o prežitie a nájdenie jeden druhého. Vychádzajúc z hororových klišé pritom divák podvedome očakáva, že oni dvaja by mali prežiť, prípadne byť aktérmi nejakého finále. Má teda minimálny dôvod sa o nich báť, čím vo filme zaniká akékoľvek napätie.

„Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo."

Klady ktoré dielo má, nedokáže vôbec zúžitkovať a zapracovať do celku. Podarí sa pár gagov a úspešne komických je viacero vedľajších postáv. Divák ale nemá chuť sa smiať, ako celok film nie je smiešny, a účel spestrenia sa stráca v celkovej nejasnosti, ako sa na film pozerať. Fóry zostanú nedotiahnuté, prípadne sú vo svojej osamotenosti nestráviteľné. Pekných je aj viacero záberov a celkove vizuálne stránka filmu ukazuje zručnosť kamery. Vzhľadom na nezmyselný scenár ale všetky drobné úspechy len naznačujú, čo by sa dalo nakrútiť, ale nenakrútilo. Každý z manželov má svoju hviezdnu chvíľku, on pri výprave v brnení, ona s odhaleným podväzkom a motorovou pílou v ruke. Niečo do seba má aj kňaz, aj keď náboženský podtón bol pre mnohých jedným z nedostatkov druhého dielu. Výsledný dojem z filmu je ale len more krvi, zombíkov a násilia bez akéhokoľvek účelu a efektu. Dokonca aj dejové napojenie na [REC] 1 a 2 je len formálne, akoby sa film vôbec nechcel vyhrievať v ich lesku. Plne sa spolieha na vlastné kvality, čím sa ale odsudzuje na dokonalý neúspech.

„Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]."

Na konci jedného z Halloweenov Michaela Myersa zrazia autom, rozstrieľajú, zhodia do šachty a tú odpália. Niečo podobné sa teraz stalo s reputáciou série [REC]. Michael Myers svoje zmasakrovanie prežil. [REC] už má ohlásené štvrté pokračovanie a s ním nádej na reparát. Je šťastím že Genesis je natoľko iné, že podvedome si je ho ťažké spájať s predošlými dvoma filmami. Dá sa čakať, že väčšina fanúšikov je ochotná film brať ako nedorozumenie, alebo nepodarený pokus o vtip, a o to viac budú zvedaví s čím príde [REC] 4 Apocalypse. Tak sa nechajme prekvapiť.