3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

Wyrmwood

Andrej Gomora | 23. 3. 2015
0
9/10
action, zombie/infection

V pekle bude všetkým smrdieť z úst

Sú ľudia, po ktorých smrti môžete túžiť otvorene. Šéf, učiteľka slovenčiny, sused, čo si neskoro večer púšťa nahlas ľudovky. Pri iných musíte svoje túžby schovávať. Napríklad pri príbuzných, tých ste predsa povinní mať radi. Do svojich snov potrebujete vložiť niečo, čím potešenie z odseknutia ich hlavy ospravedlníte. Napríklad, že ste nemali inú možnosť, pretože sa zmenili na zombíkov. Ako vo filme Wyrmwood.

„Na jednej strane muž, ktorému zombíci vnikli do domu a on bol nútený nastreľovačom na klince popraviť svoju manželku aj malú dcéru."

Ten sa nám totiž predstaví práve sekvenciou, kde si zdanlivo dobre pripravená skupina chlapov masaker užíva. Čo sú zač a ako sa ocitli, kde sa ocitli, pochopíme až neskôr. Hneď ale vidíme, že tento horor nebude atmosféru budovať pomaly. Práve naopak, vyžíva sa v akcii. Postupne pochopíme, že nám predstavuje dve dejové línie. Na jednej strane muž, ktorému zombíci vnikli do domu a on bol nútený nastreľovačom na klince popraviť svoju manželku aj malú dcéru. Chcel sa zabiť, našťastie neúspešne. Zostalo mu drsné znechutenie, už je mu všetko jedno. Postupne sa dá dokopy s veselým divochom a dvoma domácimi majstrami. Tým sa podarilo zostrojiť auto na alternatívny pohon. V tom smerujú k mužovej sestre, tú sledujeme v druhej dejovej línii. Zošalela jej fotomodelka a vojaci, čo ju prišli zachrániť, nemajú zrovna prívetivý prístup. Ich úmysly vlastne do konca úplne nespoznáme. Možno sú aj dobré, len by ich mohli o niečo zrozumiteľnejšie prezentovať, bez toho sadizmu. Aby Brooke nemala dôvod brániť sa. A rovno aj využiť svoj zvláštny vzťah k zombíkom.

Rýchle tempo si film samozrejme neudrží. To by sa nedalo. No k akcii sa často a rád vracia, ďaleko nad hororový štandard. Určite sa ale nedá tvrdiť, že by nešlo o horor. Nie len kvôli prítomnosti zombíkov. Dostane sa nám niekoľko napínavých pasáží, dramatických aj komických smrtí, no a hlavne more krvi a brutality. Zápletka je mierne chaotická, veď celú krajinu zachvátil chaos. Na jednej strane fungujú drsní chlapi a ich krvavá púť. Rovnako napínavý je aj pobyt Brooke v pojazdnom laboratóriu. My totiž nemáme vôbec poňatia, čo sa tu deje. Celkom to ani nepochopíme. Ale postava pripútaná medzi zombíkmi v krvavej miestnosti s doktorom, ktorý hrubé ihly nerád pichá bez pustenej hudby určité má svoje zaujímavé momenty. Vtipov je nakoniec v celom filme dosť, presne tých, aké zvykneme vídať v akčných filmoch. Možno o niečo absurdnejších. Náležite k brutalite, ktorú sprevádzajú.

„Napadlo už niekomu v zombíckom filme brániť šíreniu nákazy vo vlastnom tele pomocou cirkulárky?"

Gore bude skutočne všemožné, bohaté čo do kvantity aj kvality. Napadlo už niekomu v zombíckom filme brániť šíreniu nákazy vo vlastnom tele pomocou cirkulárky? Pritom nikdy neskĺzne do samoúčelnosti, vynikajúco dopĺňa dej. Ten si niektoré zaužívané pravdy o zombíkoch mierne upravuje, a ešte pridáva pár zásadných noviniek. Časť z nich je komická, no všetky pôsobia predovšetkým veľmi sviežo, ako celý film. Konečne niekto vnáša do zombíckeho žánra nové prvky a tie v ňom dokonca aj fungujú.

„Herci podávajú výborné výkony a všetky postavy sú presvedčivé aj zaujímavé."

Vzhľadom na veľmi nízky rozpočet je až obdivuhodne dobrá realizácia, tej takmer nie je čo vytknúť. Hlavne herci podávajú výborné výkony a všetky postavy sú presvedčivé aj zaujímavé. Veľká odviazanosť, čo do akcie aj komických momentov, nemusí každému sadnúť do hororu. Nakoniec aj atmosféra nie je ani tak strašidelná, skôr skrátka drsná. Ale aj také sú predsa horory.

Zombícky žáner už zažil všeličo. Množstvo paródií a odviazaných inovácií, v poslednom čase napríklad nezávislú road movie či ľúbostný príbeh. Wyrmwood neprináša nič zásadne iné. Nie je to úplná premena žánra, alebo naopak len využitie jeho prvkov pre nie striktne hororové účely. V podstate ide o obyčajný zombícky horor, ktorý je akurát plný akcie, originality, sviežosti a dobrých nápadov. A nádherne sa vysmieva všetkým, podľa ktorých už tento žáner nemôže priniesť nič nové.