12. 11. 2018

Raw Meat

Len trochu netradičná detektíva

Klasickým prvkom v ňom je postava inšpektora v podaní Donalda Pleasancea, hororovým fanúšikom nepochybne známeho zo série Halloween. Ten je sucho vtipný, nevrlý, priečny a často vyvoláva dojem, ako keby tu o vyšetrovanie ani až tak nešlo. Pravdou je, že s ním do filmu vniká aj dosť televíznej estetiky, takej tej hlúpej a nelogickej konverzačnej zábavy. Niekedy sa skrátka predvádza, inokedy sú scény napísané tak, aby ich vyvrcholením bolo jeho vtipne nepríjemné správanie. Z televíznej komédie je toho vo vyšetrovaní viac, napríklad chlapík s MI5 a jeho gestikulovanie paličkou a klobúkom. Tieto prvky zjavne nie sú myslené príliš vážne. Zďaleka nie sú vo filme jediné.

15. 4. 2019

23. 2. 2017

26. 4. 2012

18. 10. 2013

Wyrmwood

Andrej Gomora | 23. 3. 2015
0
9/10
action, zombie/infection

V pekle bude všetkým smrdieť z úst

Sú ľudia, po ktorých smrti môžete túžiť otvorene. Šéf, učiteľka slovenčiny, sused, čo si neskoro večer púšťa nahlas ľudovky. Pri iných musíte svoje túžby schovávať. Napríklad pri príbuzných, tých ste predsa povinní mať radi. Do svojich snov potrebujete vložiť niečo, čím potešenie z odseknutia ich hlavy ospravedlníte. Napríklad, že ste nemali inú možnosť, pretože sa zmenili na zombíkov. Ako vo filme Wyrmwood.

„Na jednej strane muž, ktorému zombíci vnikli do domu a on bol nútený nastreľovačom na klince popraviť svoju manželku aj malú dcéru."

Ten sa nám totiž predstaví práve sekvenciou, kde si zdanlivo dobre pripravená skupina chlapov masaker užíva. Čo sú zač a ako sa ocitli, kde sa ocitli, pochopíme až neskôr. Hneď ale vidíme, že tento horor nebude atmosféru budovať pomaly. Práve naopak, vyžíva sa v akcii. Postupne pochopíme, že nám predstavuje dve dejové línie. Na jednej strane muž, ktorému zombíci vnikli do domu a on bol nútený nastreľovačom na klince popraviť svoju manželku aj malú dcéru. Chcel sa zabiť, našťastie neúspešne. Zostalo mu drsné znechutenie, už je mu všetko jedno. Postupne sa dá dokopy s veselým divochom a dvoma domácimi majstrami. Tým sa podarilo zostrojiť auto na alternatívny pohon. V tom smerujú k mužovej sestre, tú sledujeme v druhej dejovej línii. Zošalela jej fotomodelka a vojaci, čo ju prišli zachrániť, nemajú zrovna prívetivý prístup. Ich úmysly vlastne do konca úplne nespoznáme. Možno sú aj dobré, len by ich mohli o niečo zrozumiteľnejšie prezentovať, bez toho sadizmu. Aby Brooke nemala dôvod brániť sa. A rovno aj využiť svoj zvláštny vzťah k zombíkom.

Rýchle tempo si film samozrejme neudrží. To by sa nedalo. No k akcii sa často a rád vracia, ďaleko nad hororový štandard. Určite sa ale nedá tvrdiť, že by nešlo o horor. Nie len kvôli prítomnosti zombíkov. Dostane sa nám niekoľko napínavých pasáží, dramatických aj komických smrtí, no a hlavne more krvi a brutality. Zápletka je mierne chaotická, veď celú krajinu zachvátil chaos. Na jednej strane fungujú drsní chlapi a ich krvavá púť. Rovnako napínavý je aj pobyt Brooke v pojazdnom laboratóriu. My totiž nemáme vôbec poňatia, čo sa tu deje. Celkom to ani nepochopíme. Ale postava pripútaná medzi zombíkmi v krvavej miestnosti s doktorom, ktorý hrubé ihly nerád pichá bez pustenej hudby určité má svoje zaujímavé momenty. Vtipov je nakoniec v celom filme dosť, presne tých, aké zvykneme vídať v akčných filmoch. Možno o niečo absurdnejších. Náležite k brutalite, ktorú sprevádzajú.

„Napadlo už niekomu v zombíckom filme brániť šíreniu nákazy vo vlastnom tele pomocou cirkulárky?"

Gore bude skutočne všemožné, bohaté čo do kvantity aj kvality. Napadlo už niekomu v zombíckom filme brániť šíreniu nákazy vo vlastnom tele pomocou cirkulárky? Pritom nikdy neskĺzne do samoúčelnosti, vynikajúco dopĺňa dej. Ten si niektoré zaužívané pravdy o zombíkoch mierne upravuje, a ešte pridáva pár zásadných noviniek. Časť z nich je komická, no všetky pôsobia predovšetkým veľmi sviežo, ako celý film. Konečne niekto vnáša do zombíckeho žánra nové prvky a tie v ňom dokonca aj fungujú.

„Herci podávajú výborné výkony a všetky postavy sú presvedčivé aj zaujímavé."

Vzhľadom na veľmi nízky rozpočet je až obdivuhodne dobrá realizácia, tej takmer nie je čo vytknúť. Hlavne herci podávajú výborné výkony a všetky postavy sú presvedčivé aj zaujímavé. Veľká odviazanosť, čo do akcie aj komických momentov, nemusí každému sadnúť do hororu. Nakoniec aj atmosféra nie je ani tak strašidelná, skôr skrátka drsná. Ale aj také sú predsa horory.

Zombícky žáner už zažil všeličo. Množstvo paródií a odviazaných inovácií, v poslednom čase napríklad nezávislú road movie či ľúbostný príbeh. Wyrmwood neprináša nič zásadne iné. Nie je to úplná premena žánra, alebo naopak len využitie jeho prvkov pre nie striktne hororové účely. V podstate ide o obyčajný zombícky horor, ktorý je akurát plný akcie, originality, sviežosti a dobrých nápadov. A nádherne sa vysmieva všetkým, podľa ktorých už tento žáner nemôže priniesť nič nové.