Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Blood Quantum

Andrej Gomora | 8. 7. 2020
0
3/10
zombie/infection

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

„Irónia s imunitou nepôsobí zásadne politicky ani ako nejaká hlboká metafora.“

Keď sú hrdinami miestni, pôvodní, tí so starodávnymi tradíciami, nedá sa na ne nespraviť čo najviac narážok. Starý múdry indián sa pozerá na vykuchané ryby, ako sa mecú. Nič podobné vraj za svoj dlhý život nevidel. V narážkach téma nie je spracovaná zle, aj ako dievča nechce priznať otcovi, že je s indiánskym chlapcom tehotná. Irónia s imunitou nepôsobí zásadne politicky ani ako nejaká hlboká metafora, za určitých okolností by sme mohli hľadať samovoľné očisťovanie zeme od tých, ktorí tam nepatria. To by ale museli veci prebiehať inak a imunitu by sme museli vnímať ako zásadnú výhru. Čo nie je také jednoduché, keď bojujú o život rovnako zúfalo až beznádejne. Nejde ani o celkom zlý nápad pre spestrenie deja postapokalyptického filmu, mierne ozvláštnenie, ktoré ho ale určite samo nespasí.

„Dialógy sú zle napísané aj prednesené, pôsobia trápne, miestami až bolestivo.“

Podobne je to s rozdelením na dva časti, to už sme tu určite mali. Tá civilná, v čase príchodu, nákazy nám má predstaviť postavy. Potom nech vidíme, kam sa svet dopracoval, a ako sa našim hrdinom zmenili životy. Prvý problém je, že postavy sú ploché, nepresvedčivé, a navyše zle stvárnené. Ide o tým väčší problém, koľko priestoru im je venovaného, a koľko je v diele dialógov. Tie sa miestami snažia byť vtipné, a určitú humornosť im niekedy nejde odoprieť, ide ale o veľmi špecifický humor. Primitívne drsný, miestami nechutný či absurdný, ako ho poznáme z hlboko béčkových krvákov. Ak človeku nesadne, dal by sa odignorovať, oveľa horšie je to s vážnymi rozhovormi. Dialógy sú zle napísané aj prednesené, pôsobia trápne, miestami až bolestivo. Pritom film ako keby sa na nich snažil stavať v až priveľkej miere, čo sa rozhodne nejaví ako najlepší nápad.

„Jediné, čo nakoniec filmu zostáva je gore a brutalita.“

Samotný dej nie je celkom od veci, prijať sa dá zápletka a aj viacero zvratov dáva zmysel. Ten hlavný už je možno mierne prehnaný, sám o sebe ale problém nie je. Filmu sa v prvom rade nedarí vybudovať atmosféru či pocit napätia, čo nepochybne súvisí s nepresvedčivým zobrazením takmer všetkého, čo sa pred nami odohráva. Neveríme postavám, ktoré na nás pôsobia amatérsky, ani jednotlivým scénam. Aj tie dramatickejšie z nich majú v sebe nádych akejsi lacnosti, sú zle zrežírované, zahrané a nepríjemne sa na ne pozerá. Produkcia sa pritom tvári profesionálne, možno nie celkom nákladne, určite ale nie amatérsky. Jediné, čo nakoniec filmu zostáva je gore a brutalita. Nie je ich priveľa a nie sú ani nijako prepracované, pár scén sa ale v nechutnosti vyžíva skutočne nadmieru. Môžeme v nich vidieť aj niečo ako nápad, hoci ten v tomto prípade musí človek mať chuť oceniť. Nakoniec ide o to jediné, čím môže film diváka zaujať. Veľmi špecifický druh diváka.

Blood Quantum je celkovo zle nakrútené zombícke béčko. Snaží sa sústrediť na to, čo by mohlo diváka čo najprimitívnejšie zaujať, inak mu ale príliš nemá čo ponúknuť. Samotný nápad s imunitou a indiánmi nie je zlý ani neruší, tiež ale filmu zásadne nepridáva a rozhodne sa mu nedarí ho zachrániť. Naopak priveľké množstvo dialógov a rozvíjanie deja inak ako akciou dopadá veľmi zle, čím sa film miestami stáva ťažko pozerateľným. Ak vám za to trápenie stojí pár brutálnych scén, nemusíte jeho pozeranie ľutovať. V opačnom prípade je to celkom pravdepodobné.