Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

Cult of Chucky

Chucky dospieva

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

27. 10. 2017

20. 9. 2010

23. 2. 2017

The Dead Outside

Afonka Soby | 15. 6. 2010
0
8/10
independent, zombie/infection

Skutočne európsky horor

Škótsko, 6 mesiacov po vypuknutí epidémie, ktorá mení ľudí na šialencov. Mladá April nachádza útočisko v dome svojich starých rodičov na odľahlom statku. Mesiace prežíva sama a zdá sa, že jej to celkom vyhovuje. Preto príchod Daniela, ktorý takisto pre nákazu stratil všetkých svojich blízkych, nevníma spočiatku s nadšením. Daniel je navyše presvedčený, že je April proti nákaze imúnna, a keďže je to dobrý človek, ktorý verí v nápravu a odmieta chápať nakazených ako „zombíkov na odstrel", chce aby sa spolu vydali hľadať ďalších ľudí. April však chce iba jediné: prežiť, sama, ďaleko od civilizácie, a teda aj nakazených. Veci sa komplikujú s príchodom ďalšieho „votrelca", ženy, ktorá má s dievčaťom svoje plány. A April zisťuje, že „mŕtvi tam vonku" nebudú jej najväčším problémom.

Na úvod treba povedať, že The Dead Outside je škótsky indie film s veľmi nízkym rozpočtom. Preto ak čakáte niečo v štýle podobných „pandemických filmov" ako The Crazies (ktorý pracuje s podobným konceptom „nakazených šialencov") alebo O 28 dní, budete možno sklamaný. Ďalšie varovanie: neverte traileru, ktorý film prezentuje ako napínavý zombie masaker. Čakajte skôr niečo v štýle Let the right One In, t. j. komorný príbeh „uprostred štyroch stien" bez veľkých akčných scén a s minimálnou epickou šírkou. Podobne ako v Let the Right One In, kde hlavnú rolu určite nehrajú upíri, aj v The Dead Outside sú samotní „the dead outside" iba pozadím pre celkom iný príbeh, ktorý sa v skutočnosti odohráva výrazne „inside", teda vnútri, v interiéri, v hlave hlavnej hrdinky April, komplikovaného dievčaťa, ktoré musí vo svojej puberte čeliť väčším problémom ako vlastné dospievanie. Jej postava môže najskôr iritovať svojou neprístupnosťou a chladným postojom k životu. Vďaka retrospektívam do jej minulosti ju však môžeme lepšie pochopiť a nakoniec s ňou plne súcitíme. Aj vďaka skvelému výkonu (ne)herečky Sandry Louise Douglasovej so škótskym akcentom, ktorý pridáva do jej prejavu tú správnu indie atmosféru.

The Dead Outside spĺňa moju predstavu európskeho hororu, ktorý by mal podľa mňa ponúkať viac ako čistočistú zábavu Hollywoodu. Mal by ponúkať istý intelektuálnejší presah, ktorý je vlastný európskej kinematografii vo všeobecnosti. V praxi to však neplatí a 99 % percent európskych hororov sa vezie v dobre vyjazdených amerických koľajach (o tom viac tu). Ani Let The Right One In nie je zasa až takou výnimkou, za akú je väčšinou považovaný. V podstate ide iba o dobre navarený, mierne okorenený guláš z Carrie a The Hamiltons, všetko americké vzory. The Dead Outside je sympatické tým, že ako námet si zobral pôvodný anglický zombie survival O 28 dní... a dokonca sa k tomuto čiastočnému epigónstvu hrdo priznáva a prezentuje sa ako „side tale to 28 Days Later". Vydáva sa však už inou cestou, má celkom iné ambície. Príbeh by si pokojne vystačil aj zasadený do divadelných kulís a ani by ho nebolo treba nijak špeciálne upravovať.

Na záver ešte jedno varovanie: The Dead Outside neponúka žiadne sofistikované dialógy a úvahy nad zmyslom života na prahu konca sveta. Film nie je žiadnou metaforou konzumnej spoločnosti ani nie je klasickou moralitou na tému človek človeku vlkom. Je iba záznamom „holej existencie" na istom škótskom statku v istom krátkom časovom úseku. Je absolútnym opakom francúzskeho La Horde, kde napriek tomu, že guľky svišťia takmer v každej sekunde, stále ostáva čas na pretriasanie „horúcich tém" (v tomto prípade napríklad rasové otázky). Nič také v The Dead Outside nehľadajte. Ani guľky ani nič iné „horúce". Čo však pokojne môžete hľadať a aj nájdete, je skvelý filmový zážitok.