12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

The Dead Outside

Afonka Soby | 15. 6. 2010
0
8/10
independent, zombie/infection

Skutočne európsky horor

Škótsko, 6 mesiacov po vypuknutí epidémie, ktorá mení ľudí na šialencov. Mladá April nachádza útočisko v dome svojich starých rodičov na odľahlom statku. Mesiace prežíva sama a zdá sa, že jej to celkom vyhovuje. Preto príchod Daniela, ktorý takisto pre nákazu stratil všetkých svojich blízkych, nevníma spočiatku s nadšením. Daniel je navyše presvedčený, že je April proti nákaze imúnna, a keďže je to dobrý človek, ktorý verí v nápravu a odmieta chápať nakazených ako „zombíkov na odstrel", chce aby sa spolu vydali hľadať ďalších ľudí. April však chce iba jediné: prežiť, sama, ďaleko od civilizácie, a teda aj nakazených. Veci sa komplikujú s príchodom ďalšieho „votrelca", ženy, ktorá má s dievčaťom svoje plány. A April zisťuje, že „mŕtvi tam vonku" nebudú jej najväčším problémom.

Na úvod treba povedať, že The Dead Outside je škótsky indie film s veľmi nízkym rozpočtom. Preto ak čakáte niečo v štýle podobných „pandemických filmov" ako The Crazies (ktorý pracuje s podobným konceptom „nakazených šialencov") alebo O 28 dní, budete možno sklamaný. Ďalšie varovanie: neverte traileru, ktorý film prezentuje ako napínavý zombie masaker. Čakajte skôr niečo v štýle Let the right One In, t. j. komorný príbeh „uprostred štyroch stien" bez veľkých akčných scén a s minimálnou epickou šírkou. Podobne ako v Let the Right One In, kde hlavnú rolu určite nehrajú upíri, aj v The Dead Outside sú samotní „the dead outside" iba pozadím pre celkom iný príbeh, ktorý sa v skutočnosti odohráva výrazne „inside", teda vnútri, v interiéri, v hlave hlavnej hrdinky April, komplikovaného dievčaťa, ktoré musí vo svojej puberte čeliť väčším problémom ako vlastné dospievanie. Jej postava môže najskôr iritovať svojou neprístupnosťou a chladným postojom k životu. Vďaka retrospektívam do jej minulosti ju však môžeme lepšie pochopiť a nakoniec s ňou plne súcitíme. Aj vďaka skvelému výkonu (ne)herečky Sandry Louise Douglasovej so škótskym akcentom, ktorý pridáva do jej prejavu tú správnu indie atmosféru.

The Dead Outside spĺňa moju predstavu európskeho hororu, ktorý by mal podľa mňa ponúkať viac ako čistočistú zábavu Hollywoodu. Mal by ponúkať istý intelektuálnejší presah, ktorý je vlastný európskej kinematografii vo všeobecnosti. V praxi to však neplatí a 99 % percent európskych hororov sa vezie v dobre vyjazdených amerických koľajach (o tom viac tu). Ani Let The Right One In nie je zasa až takou výnimkou, za akú je väčšinou považovaný. V podstate ide iba o dobre navarený, mierne okorenený guláš z Carrie a The Hamiltons, všetko americké vzory. The Dead Outside je sympatické tým, že ako námet si zobral pôvodný anglický zombie survival O 28 dní... a dokonca sa k tomuto čiastočnému epigónstvu hrdo priznáva a prezentuje sa ako „side tale to 28 Days Later". Vydáva sa však už inou cestou, má celkom iné ambície. Príbeh by si pokojne vystačil aj zasadený do divadelných kulís a ani by ho nebolo treba nijak špeciálne upravovať.

Na záver ešte jedno varovanie: The Dead Outside neponúka žiadne sofistikované dialógy a úvahy nad zmyslom života na prahu konca sveta. Film nie je žiadnou metaforou konzumnej spoločnosti ani nie je klasickou moralitou na tému človek človeku vlkom. Je iba záznamom „holej existencie" na istom škótskom statku v istom krátkom časovom úseku. Je absolútnym opakom francúzskeho La Horde, kde napriek tomu, že guľky svišťia takmer v každej sekunde, stále ostáva čas na pretriasanie „horúcich tém" (v tomto prípade napríklad rasové otázky). Nič také v The Dead Outside nehľadajte. Ani guľky ani nič iné „horúce". Čo však pokojne môžete hľadať a aj nájdete, je skvelý filmový zážitok.